AMD Ryzen Threadripper 2970WX och 2920X blir tillgängliga den 29 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Något liknande kan komma fast inte i persondatorer utan som industripc.

Jag förstår mig ej på dagens susningen att bygga stationära datorer supersmå.
Små coola datorer enligt var: Power Mac G4 Cube och iMac serien: https://sv.wikipedia.org/wiki/Imac

Men coolhetsfaktorn att idag bygga en dator som motsvarar Mac G4 Cube från år 2000 tycker jag har försvunnit. Chassi är mer praktisk, ett chassi på + 20kilo är jobbigt att flytta, städa kring etc. Ett litet chassi så får man ej plats med den hårdvara man vill ha. Det gäller att hitta en praktisk balansgång.

Små datorer tar mindre plats, vilket för mig är den största fördelen. Har ett NCASE M1 just nu och kommer att gå ner till LOUQE Ghost S1 MK II så fort denna kommer hem just av den enda anledningen att jag tycker att den senare är lite lite för stor. Mindre än Ghost S1 kommer jag nog inte skaffa förrän/om Mini-STX moderkort börjar komma ut med PCIe slots för grafikkort samt mindre chassin som har stöd för dessa typ av byggen (man kan alltid drömma!).

Vilken typ av hårdvara är det du saknar på mindre byggen?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Små datorer tar mindre plats, vilket för mig är den största fördelen. Har ett NCASE M1 just nu och kommer att gå ner till LOUQE Ghost S1 MK II så fort denna kommer hem just av den enda anledningen att jag tycker att den senare är lite lite för stor. Mindre än Ghost S1 kommer jag nog inte skaffa förrän/om Mini-STX moderkort börjar komma ut med PCIe slots för grafikkort samt mindre chassin som har stöd för dessa typ av byggen (man kan alltid drömma!).

Vilken typ av hårdvara är det du saknar på mindre byggen?

Plats för många 2,5 resp 3,5" hdd och ssd. Vissa har bara 2st minnesplatser, många saknar 3st m. 2 platser, dubbl,. gärna trippla nätverksuttag. En massa sata, dual bios gärna en display av någon slag på moderkortet och dubbla bios. Stöd för multipla grafikkort på en exklusiv plattform som TR4 osv.

Dubbla grafikkort ska ej förväxlas med sli många hade dubbla grafikkort på pc redan på 1990 talet, där grafikkorten jobbade helt självständigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Plats för många 2,5 resp 3,5" hdd och ssd. Vissa har bara 2st minnesplatser, många saknar 3sr m. 2 platser, dubbla. gärna trippla nätverksuttag. En massa sata, dual bios gärna en display av någo slag på moderkortet och dubbla bios. Stöd för multippla grafikkort på en exklussiv plattform som TR4 osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då är det förståeligt att man behöver ett större system! För min del behöver jag enbart 1-2 st M.2 SSD platser (500GB - 1 TB vardera), ett grafikkort, 2st minnesplatser (16-32 GB totalt) och ett nätverksuttag, och då räcker det oftast med ett mITX-bygge.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Plats för många 2,5 resp 3,5" hdd och ssd. Vissa har bara 2st minnesplatser, många saknar 3st m. 2 platser, dubbl,. gärna trippla nätverksuttag. En massa sata, dual bios gärna en display av någon slag på moderkortet och dubbla bios. Stöd för multipla grafikkort på en exklusiv plattform som TR4 osv.

Dubbla grafikkort ska ej förväxlas med sli många hade dubbla grafikkort på pc redan på 1990 talet, där grafikkorten jobbade helt självständigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som rätt skeva krav från någon som klarar sig på en Chromebook

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BlackBird:

Låter som rätt skeva krav från någon som klarar sig på en Chromebook

Chromebooks kan vara kraftiga: https://www.androidcentral.com/how-convert-windows-laptop-chr...
Jag ska köpa en 28 core Intel hedt, dubbla 2080Ti, 256GB ram etc och bygga om den till en chromebook enligt beskrivningen ovanför..

Nej jag har tråkiga maskiner privat p.g.a tråkiga IT-policys att man ej får använda egna datorer.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara stor marknad för 2970WX.
De som verkligen kan dra nytta av många kärnor köper 2990, annars är 2950 och 2920 markant snällare mot plånboken.
2920X är nog vettigaste alternativet om man inte behöver många kärnor men kan dra nytta av all PCIe.

Permalänk
Medlem

Borde det inte komma en test av 2920X och jämföra den med 9900K?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Borde det inte komma en test av 2920X och jämföra den med 9900K?

Jo, helt klart kan man tycka det.
@Kenneth & @JonasT & @Jacob

"SweClockers.com grundades 1999 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största webbplats om datorer och hårdvara"

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Borde det inte komma en test av 2920X och jämföra den med 9900K?

Finns på andra sidor.
Tycker inte TR (HEDT) ska jämföras med 9900k etc (desktop?) (Bör jämföras med Intels motsvarighet HEDT) då det är samma gamla visa, Intel vinner spelen, Amd andra sorters benchmarks.

Ingen sörre skillnad mot tidigare versioner av Ryzen/ TR.

E: För det priset hade jag valt en 9900k varje dag i veckan, riktigt usel prestanda per krona.