Mobilt Wifi till stationär dator (lösning)

Permalänk
Medlem

Mobilt Wifi till stationär dator (lösning)

Hej allihopa!

Är ute efter en lösning som får stationära datorn att hoppa på trådlösa nätverket via mobilen automatiskt när man kommer hem.
Behöver man ett moderkort med wifi? Kanske bara behöver en antenn?
Router har jag men den går väl inte göra till mottagare?
Eller går det ens att göra?

Permalänk
Medlem

Varför via mobilen? Införskaffar du ett wifikort eller en usb-wifi-dongel till den stationära datorn (om den redan inte har wifi) så kan du väl lika väl koppla den direkt mot det trådlösa nätet istället för via mobilen?

Eller vill du att den stationära datorn bara skall vara uppkopplad när du är hemma?

Permalänk
Medlem

@filbunke: Min internet uppkoppling är via mobiltelefonen, bor väldigt ocentralt.
Så jag ger datorn internet via usb kabel nu.
Räcker det med en dongel, datorn förstår att den ska koppla upp sig automatiskt då?

Ja precis, den blir uppkopplad när jag bara är hemma med andra ord.

Den ska dela nätverk trådlöst med ett ps4. Så finns det bättre lösningar är det varmt välkommet:)

Permalänk
Medlem

Det är riktigt att Du kan dela ut internet trådlöst från Androidmobil. Hjälpte en bekant med detta, men det var något år sedan så jag minns inte detaljerna. Det är också riktigt att Du kan fixa wifi på din stationära dator med en USB dongel (heter det så?). Eller stoppa i ett wifi kort i datorn. Båda billiga. Sedan finns det ju routrar färdiga för mobilt bredband. Men då måste det ju vara ett till abonnemang. Så att nyttja mobilen kanske är bra. Skulle nog kolla vad priset är för ett abonnemang med enbart internet kostar.

Permalänk
Medlem

@Tanman:
Om du köper ett WiFi kort till datorn (kan vara USB eller PCI-e) så kan du istället för att köra med USB-tethering (vilket är vad det kallas du kör med nu), skapa en Moblie Hotspot på telefonen (telefonen delar då ut internet via WiFi), vilket innebär att du även kan ansluta din PS4:a till den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar, då beställer jag ett wifikort och gör ett försök:)