Google lanserar uppdaterad Chromecast i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Jaha, du har en TV från stenåldern, okej.

Ja, om du tycker att det ser ut att vara 720 och inte 1080 så finns det ju inte mycket att göra om TV:n även saknar nätverksport. Speciellt eftersom du har den så nära TV:n.

Skrivet av wilsontaylor:

Jodå. Jag har en själv, andra generationens. Du är medveten om att den fortfarande kommunicerar via nätverket och att uppkoppling trådlöst/kabel (via tv:ns egna nätverksport) därmed påverkar bilden?

Puss

Va? Chromecasten använder trådlöst nätverk och kopplas till routern via detta, vad TVn har för uppkoppling om den överhuvudtaget har någon spelar ingen roll. Det enda TVn gör är att visa bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Va? Chromecasten använder trådlöst nätverk och kopplas till routern via detta, vad TVn har för uppkoppling om den överhuvudtaget har någon spelar ingen roll. Det enda TVn gör är att visa bild.

Nu har jag googlat och hittar inget stöd för vad jag tänkte skriva:

Jag har haft kass bild via chromecast tills jag kopplat in nätverkskabel till tvn. Det har löst alla bildkvalitetsproblem. Om det är så att chromecasten inte drar nytta av att min tv är uppkopplad med kabel, ja då är det en stor slump.

Hela mitt argument vilade på det, men det har funkat för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Nu har jag googlat och hittar inget stöd för vad jag tänkte skriva:

Jag har haft kass bild via chromecast tills jag kopplat in nätverkskabel till tvn. Det har löst alla bildkvalitetsproblem. Om det är så att chromecasten inte drar nytta av att min tv är uppkopplad med kabel, ja då är det en stor slump.

Hela mitt argument vilade på det, men det har funkat för mig

hahaha, vänta lite nu, du trodde att din externa chromecast skulle få bättre internet av att din tv får en fast kabel?
Jag hoppas du menar att din tv har en inbyggd chromecast och att det är den du syftar på, då får den sitt internet av tv, inte annars.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av BlueDevil:

Usch för Chromecast. Har en första gen. men den funkar inte längre. Google bestämde väl sig för att dom vill att folk ska köpa nya. Hårdvaran är det inget fel på, men Google Home fungerar inte längre med den och jag är inte den enda med det problemet.
Google har lärt sig lite för mycket av Apple

Min första fungerar utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hahaha, vänta lite nu, du trodde att din externa chromecast skulle få bättre internet av att din tv får en fast kabel?
Jag hoppas du menar att din tv har en inbyggd chromecast och att det är den du syftar på, då får den sitt internet av tv, inte annars.

Ja, jag trodde (?) att chromecasten faktiskt hämtade nätverket ifrån tvns nätverksport om den var uppkopplad, precis som denna: https://store.google.com/se/product/ethernet_adapter_for_chro...

Om så inte är fallet så tar jag på mig dumstruten och tackar er båda för att jag fick svar på tal

Min TV har för övrigt inbyggd chromecast också (PUS6503), men jag har aldrig testat det eftersom jag ägde chromecasten sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ja, jag trodde (?) att chromecasten faktiskt hämtade nätverket ifrån tvns nätverksport om den var uppkopplad, precis som denna: https://store.google.com/se/product/ethernet_adapter_for_chro...

Om så inte är fallet så tar jag på mig dumstruten och tackar er båda för att jag fick svar på tal

Min TV har för övrigt inbyggd chromecast också (PUS6503), men jag har aldrig testat det eftersom jag ägde chromecasten sedan tidigare.

egentligen skulle det teoretiskt kunna fungera då vissa hdmi enheter kan skicka internet.
jag betvivlar dock starkt att det fungerar idag, (jag förmodar du kopplat in den på wlan) tittar du i routern bör den synas bland wlan enheterna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Jag har aldrig brytt mig eftersom det funkat utmärkt, men nu när jag tittar på enheter uppkopplade så är tvn uppkopplad både via 5ghz bandet och kabel. Chromecasten är uppkopplad på 5ghz (inget konstigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

@aragon: Jag har aldrig brytt mig eftersom det funkat utmärkt, men nu när jag tittar på enheter uppkopplade så är tvn uppkopplad både via 5ghz bandet och kabel. Chromecasten är uppkopplad på 5ghz (inget konstigt).

jag tänkte mer för din del, så du kan fastställa att Chromecast är ansluten via trådlöst och inte via tv:s nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ja, jag trodde (?) att chromecasten faktiskt hämtade nätverket ifrån tvns nätverksport om den var uppkopplad, precis som denna: https://store.google.com/se/product/ethernet_adapter_for_chro...

Den där hämtar inget nätverk från tvn, den kopplar man direkt till routern/switch för att få kabelnätverk direkt till chromecasten. Men kanske förstod dig fel?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Den där hämtar inget nätverk från tvn, den kopplar man direkt till routern/switch för att få kabelnätverk direkt till chromecasten. Men kanske förstod dig fel?

Nej, det är jag som är otydlig.

Den där gör vad jag tänkte.

Dvs förser chromecasten med kablat nätverk.

Permalänk
Medlem

Bara för att flika in lite i den tidigare diskussionen om mkv vs mp4/m4v..
Att MKV inte stöds ser jag inte som något konstigt egentligen. Det beror nog på att MKV inte har någon standard.
Det är en container där du i princip kan kasta in vilket videoformat, audioformat och textformat du vill , men det är långt ifrån alla mediaspelare som kan spela upp alla format. Därav tror jag dom helt har skippat MKV stöd.
MP4 är också en container, men den har däremot en tydlig standard och fungerar därför på alla mediaspelare.
PS4 mfl. har väl samma "problem" om jag inte minns fel.
PS4an kan spela upp MKV under förutsättning att det är MPEG video i, typ h264, precis som det är i en MP4.
Annars är det normalt alltid MP4 som gäller som vanlig standard.
Brukar dock inte vara stort problem för mig eftersom dom flesta MKV har h264 video, så oftast är allt som behövs att koda om ljudet från ex AC3, MP3 etc till AAC, och lägga i en MP4-container istället.
Tar några minuter att göra med MkvТоMp4, så har jag en filmsamling som lätt går att spela upp, och slipper transcoding och allt sånt tjafs.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Bara för att flika in lite i den tidigare diskussionen om mkv vs mp4/m4v..
Att MKV inte stöds ser jag inte som något konstigt egentligen. Det beror nog på att MKV inte har någon standard.
Det är en container där du i princip kan kasta in vilket videoformat, audioformat och textformat du vill , men det är långt ifrån alla mediaspelare som kan spela upp alla format. Därav tror jag dom helt har skippat MKV stöd.
MP4 är också en container, men den har däremot en tydlig standard och fungerar därför på alla mediaspelare.
PS4 mfl. har väl samma "problem" om jag inte minns fel.
PS4an kan spela upp MKV under förutsättning att det är MPEG video i, typ h264, precis som det är i en MP4.
Annars är det normalt alltid MP4 som gäller som vanlig standard.
Brukar dock inte vara stort problem för mig eftersom dom flesta MKV har h264 video, så oftast är allt som behövs att koda om ljudet från ex AC3, MP3 etc till AAC, och lägga i en MP4-container istället.
Tar några minuter att göra med MkvТоMp4, så har jag en filmsamling som lätt går att spela upp, och slipper transcoding och allt sånt tjafs.

Nja du kodar ju om det innan, dvs du kan lika väl göra det med transcoding.

mp4 stöds på fler enheter som du säger, dock har mkv rätt många fördelar över mp4, (ljud,subs, och mindre strömningsproblem)
det antal enheter som inte stödjer mkv är idag begränsat och har då vanligen andra problem.
tex enheter med en cd läsare (ps3/4 osv)kan inte användas att spela filer med Cinavia skydd. (spelar ingen roll vilket format man kör i)
sedan brukar dessa har problem över nivå 3.1 om jag inte minns helt fel, 1080p kommer väl inte förens i nivå 4?
vad jag vet idag är det ingen modern spelare utan cd läsare som inte stödjer mkv, förutom just chromecast,
till och med apple tv stödjer det med viss hjälp. alla vanliga android spelare stödjer det, tex; mibox,shield,minix,mx5 osv till och med min gamla samsung tv från 2010/11 stödjer det. (konstigt nog, dock säger den alltid att formatet inte stöd innan filen börjar spela)
Ok om man bara ska kolla på en fil lite snabbt så funkar mp4 eller om man ska använda en gammal ipad. Men ska du bygga ett digitalt media bibliotek av dina bluray som ska finnas kvar länge, då rekommendera jag absolut att man håller sig till mkv. drar ett exempel.

små barn, när dom kollar film vill dom ha svenska, inga subs, dom ska kunna spela filmen på surfplattan om vi åker i väg.
barnen växer upp, nu vill dom se samma film, men nu på engelska med svensk sub och 5.1/7.1 dts ljud
ungarna blir vuxna, nu vill dom se samma film utan sub men fortfarande dts ljud.

kan du köra detta med mp4? nix men utan problem med mkv. jag kör alltid filmerna med följande.

H265 med rf 22.5 är min sweetspot för storlek/kvalitet för bluray, (19,5 för dvd)
svenska ljud spår 1, aac stereo 160kbps
svenska ljudspår 2: Dts passthru eller ac3 passthru om dts inte finns.
norska ljudspår; aac stereo kbps (vet egentligen inte varför jag lägger till detta spår)
danska ljudspår: aac stereo 160kbps (vet egentligen inte varför jag lägger till detta spår)
engelska ljudspår 1 aac stereo 160kbps
engelska ljudspår 2 dts passthrough

subs: alla som finns på skivan, läggs i soft, dvs inte tvingad eller bränd.
är det en engelsk film läggs dock svenska som tvingade. det betyder att det går stänga av sub eller byta till annan sub.

detta är det absoluta fördelen med mkv, sedan har jag personligen haft andra fördelar med mkv som stabilitet vid strömning osv
största nackdelen med mkv är att storleken blir lite större än med mp4 (med samma codec)

min önskan är att man kommer lägga till stöd för mkv, dock betvivlar jag det då mkv är en öppen standard.
Så tills det görs kommer jag fortsätta rekommendera mibox då den både har en inbyggd chromecast och kan spela mkv
kostnaden är ju dessutom lägre för mibox. (beroende på var man köper dom)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fearnox:

Mina föräldrar kör med surfplatta, det går jättebra.
Handkontroll är lite 90-tal, nu vill man ha apparna direkt i styrenheten så man t.ex kan välja nästa program medans resten av rummet ser klart det som spelas upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lasse Laserman:

Jag skulle nog säga att Chromecast är bra mycket enklare att förhålla sig til än ett vilket som helst system med fjärrkontroll (förutsatt at de vet hur man tittar på Netflix eller HBO på en surfplatta/telefon). Min mor har en som hon använder till Netflix och sticknings-podcasts på Youtube. Tror inte hon hon tittar på "vanlig" TV längre.

Skrivet av aragon:

@Überklass: ge dom en mibox, super simpel och fungerar med det mesta.

Jag slog till på en Xiaomi Box 4K, tror att det blir enklare med en fjärrkontroll och appar direkt på TV:n för ett par 30/40-talister. Sedan om dem känner sig manade (och lämnar stenålderstelefonerna) så kan man ju även Casta till denna box från sin smartphone. Hoppas att dem blir nöjda! Tack för hjälpen!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Nu är den iaf släppt, men inte mycket till nyheter där inte.
Förbättrad Wi-fi, och 1080p/60fps istället för 1080p/30fps som föregångaren hade.
Multi-room support ska tydligen komma senare via uppdatering, men bluetooth stödet verkar ha försvunnit.
https://store.google.com/se/product/chromecast_specs?hl=sv-SE

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H