Recent apps I Android pie

Permalänk
Medlem

Recent apps I Android pie

Uppgraderade för ett par dagar sedan till android pie på min oneplus 6, men har väldigt svårt att acceptera deras horisontella "recent apps" upplägg. Tidigare använde jag bara gestures, dvs ingen "knapprad" I botten på skärmen och var jättenöjd, och sedan fick man den horisontella istället och allt går så mycket långsammare och det blir svårare att hitta rätt. Man får alldeles för dålig översikt av vilka appar som är uppe, och den man söker blir svår att hitta. För att göra det lite smidigare så har dom ju lagt till Android pie gestures istället, men då måste man ju ta tillbaka knappraden=mindre skärmyta och fortfarande är detta inte smidigt alls. På grund av recent apps så ångrar jag definitivt att jag uppgraderade.

Detta tycker jag än så länge, vad tycker ni?

1. Man får inte alls lika bra överblick längre.

2. Mindre skärmyta om man gör med Android pie gestures än dom vanliga (som kanske är specifika för oneplus?)

3. Det är svårt att swipa till rätt app utan att noga kolla igenom alla då man bara ser en i taget i princip viket tar väldigt mycket onödig tid.

4. Känns sjukt onaturligt att swipa till höger för att då byta appar till vänster (?!?!?!?!). När man väl är inne i recent apps och drar pillret längst till höger så väljer den appen längst till vänster, och vise versa. För att komma till recent apps krävs också att man börjar swipar åt höger.

5. Den scalar om slidern när man drar i den: för att gå till appen man inte använt sedan forever krävs det en halv skärmbredd, men om man ska scrolla tillbaka sedan till den man previs lämnade krävs det en hel skärmbredd. Duchebag design?

6. Råkar man hålla inne knappen lite, eller swipa åt fel håll så startar Google now.

7. Scrollandet laggar. OP 6 är en av de snabbaste telefonerna på marknaden och ändå laggar det sönder om man skrollar från sida till sida med någorlunda hastighet.

8. För att stänga alla appar knappen ska komma fram krävs att man öppnar recent apps som man gjorde innan med gestures, dvs swipa upp, så nu finns det alltså två olika recent apps funktioner beroende på hur man swipar för att komma dit. Det är även endast från den gamla vägen dit man kan välja splitscreen, och inte längre genom att dra appen till övre halvan av skärmen utan via en meny. Man måste alltså swipa till rätt app, klicka på en menyknapp sedan split screen. Där efter måste man scrolla igenom alla 100 appar i recent apps utan överblick tills man hittar den man vill ha på andra halvan. Det är ett klick mer än innan=ett steg tillbaka. Ett klick mer än tidigare är generöst räknat, då det tar längre tid att hitta rätt app nu än tidigare då översikten är sämre.

Är detta något som tex nova launcher kan komma att lösa? Kan launchers ens ändra på resent apps funktionerna?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Nej?

Det finns tredjepartsversioner av recent apps om man är rootad, jag tror att de skall fungera till Pie också.
Omni switch är en sådan.

Annars får du väl vänta på att det kommer en rom med acceptabel recent apps, resurrection remix os har ett antal att välja på men det dröjer nog någon/några månader innan den släpps.

Personligen gillar jag det horisontella mer, men det kan vara för att jag bara använder mobilen i landskapsläge så jag får en mycket bättre överblick än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Nej?

Det finns tredjepartsversioner av recent apps om man är rootad, jag tror att de skall fungera till Pie också.
Omni switch är en sådan.

Annars får du väl vänta på att det kommer en rom med acceptabel recent apps, resurrection remix os har ett antal att välja på men det dröjer nog någon/några månader innan den släpps.

Personligen gillar jag det horisontella mer, men det kan vara för att jag bara använder mobilen i landskapsläge så jag får en mycket bättre överblick än tidigare.

Aldrig hört talas om någon som bara använder telefonen i landskapsläge, men det var ju kul att Googles nya lösning passade en person iallafall

Flikarna I chrome kommer ju aldrig (nu kommer jag ha fel bara för det) att bli horisontella och om dom blir det så kommer folk med många flikar få otroligt svårt att navigera. Förstår inte varför dom skulle göra så här :'(

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Jag har skapat en petition om detta. Signera gärna och sprid!

http://chng.it/DyJfN8Tk5R

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Aldrig hört talas om någon som bara använder telefonen i landskapsläge, men det var ju kul att Googles nya lösning passade en person iallafall

Två personer, jag kör också alltid i landskap. Känns mer logiskt när det är likt datorer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"