Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Razer lanserar Nari Ultimate – trådlöst headset med haptisk återkoppling

Razer lanserar Nari Ultimate – trådlöst headset med haptisk återkoppling

Razers senaste gamingheadset blir det första att använda företagets Hypersense-teknik, som innebär att hörselkåporna ger haptisk återkoppling baserat på vad som händer på skärmen.

Läs hela artikeln här

"Företaget anger en batteritid på upp till 8 timmar med RGB-belysning och Hypersense aktiverat och upp till 24 timmar utan belysningen"

Hur mycket kan RGB belysningen dra?! Hoppas bara att ni glömt skriva "upp till 24 timmar utan belysningen OCH hypersense"

Skrivet av Magicanz:

"Företaget anger en batteritid på upp till 8 timmar med RGB-belysning och Hypersense aktiverat och upp till 24 timmar utan belysningen"

Hur mycket kan RGB belysningen dra?! Hoppas bara att ni glömt skriva "upp till 24 timmar utan belysningen OCH hypersense"

Kanske är sån där ambient-light som ska lysa upp hela rummet

Skrivet av Magicanz:

"Företaget anger en batteritid på upp till 8 timmar med RGB-belysning och Hypersense aktiverat och upp till 24 timmar utan belysningen"

Hur mycket kan RGB belysningen dra?! Hoppas bara att ni glömt skriva "upp till 24 timmar utan belysningen OCH hypersense"

Taget från Razers sida: "8 hours with Razer Chroma lighting and HyperSense / 24 hours without Razer Chroma lighting". Reagerade precis som dig på det, men det är vad de säger.

Vad är "haptisk återkoppling av vad som händer på skärmen" ? Haha, är det något man bara ska veta? vibrerar dom om man klickar på nånting?

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket man får höra innan öronen trillar av ..

Det skulle vara intressant att få veta hur det här headsetet påverkar personer som kan få migrän.

Skrivet av Magicanz:

"Företaget anger en batteritid på upp till 8 timmar med RGB-belysning och Hypersense aktiverat och upp till 24 timmar utan belysningen"

Hur mycket kan RGB belysningen dra?! Hoppas bara att ni glömt skriva "upp till 24 timmar utan belysningen OCH hypersense"

RGB drar galet mycket ström. Tittar du på Logitechs trådlösa möss som generellt endast har en enda rgb-diod under G-et (G903 / 703 t.ex) så går batteritiden från 32h ner till 24h enbart för den dioden. Det är 25% av batteritiden.
På G933 så är det liknande historia, 12h ner till 8h med belysningen aktiverad.

@Danielkm: Med tanke på Razer är amerikanskt borde dom ju skicka med en lista på personer som inte ska använda detta headset för att undvika eventuella stämningar i framtiden...

Vad händer om dom små motorerna i kåporna slutar funka? Blir dom obrukbara eller är det bara ljudet som blir lidande?

Kul med ny teknik! Nu lär inte jag köpa det, särskilt inte från Razer, men ändå. Är det lite som buttkickers i hemmabiosammanhang? (grovt förenklat ett högtalarelemnet utan kon man sätter under soffan/fåtöljen för att få den att vibrera extra mycket)

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett Corsair void med led, gissar att batteritiden med led igång är hälften jmf med när det är av. Så led sucks...

kan dem börja göra några lurar utan fejkläder så hade det varit intressant.

Haptic feedback är en dålig idé. Vad är det man ska känna? Jag tror nackdelarna överväger fördelarna. Likt Steelseries Rival 700 (mus med haptic feedback) så kommer stödet garanterat bli minimalt och användningsområdena ännu mindre. Ändå kul att se att gamervärldens normer utmanas!

Skrivet av _Merc_:

kan dem börja göra några lurar utan fejkläder så hade det varit intressant.

Menar du att det finns dom som gör med äkta läder idag?
Har jag mycket svårt att tro.. eller vill du ha textil?

Skrivet av ClosetPerv:

Haptic feedback är en dålig idé. Vad är det man ska känna? Jag tror nackdelarna överväger fördelarna. Likt Steelseries Rival 700 (mus med haptic feedback) så kommer stödet garanterat bli minimalt och användningsområdena ännu mindre. Ändå kul att se att gamervärldens normer utmanas!

Fast det står ju att den utgår efter ljudset som spelas upp, och därför inte är beroende av att utvecklare ska programmera in effekter för headsetet. Om dom lyckas göra det så att det känns naturligt så är det ju ett bra sätt att få lite mer "bas" .

Haptisk feedback i hörlurarna? Blir det RGB på dasspappret härnäst?

Kommer bli alldeles för konstigt med feedback i lurarna. Kanske går att vänja sig vid men tror aldrig jag skulle uppleva det som OK, bra eller önskvärt.

Nu vet inte jag hur denna tekniken fungerar, men jag vet hur öron fungerar. Undvik allting som distraherar dig från ljudupplevelsen i sig, undvik allting som kan få dig att undermedvetet höja volymen mer än nödvändigt. Detta inkluderar både onödig stimulans runt öronen som kan distrahera, och onödiga ljudkällor som vill blanda sig in i musiken eller spelet du lyssnar på. Ta väl hand om dina öron, de är känsligare än du mest troligt inser. Tinnitus är det sista du vill få, tro mig.

Skrivet av Tellatus:

Tinnitus är det sista du vill få, tro mig.

Tinnitus är inte så farligt så länge som du inte kräver att det är dödstyst när du ska sova. Majoriteten av oss bor också i en stad så bakgrundsljud som skymmer det finns alltid omkring oss. Visst, skulle helst inte vilja ha det, men hellre det än att förlora ett finger eller något.

@AppleMuffin: Talar från erfarenhet. Det finns olika grader av tinnitus. Jag kan höra ett konstant buller och tjutande även mitt på dagen med andra ljuder omkring mig. Jag får aldrig någon ro, någonsin, och ibland låter det så högt att jag knappt kan höra mina egna tankar. Man "lär sig att leva med det", men det är väldigt onödigt att riskera försätta sig i en situation där man måste göra det bara för en meningslös liten "upplevelse" som dessa hörlurar vill ge. Skulle aldrig någonsin rekommendera dessa till någon. Är glad att höra dock att din erfarenhet med tinnitus är bättre än min, kom bara ihåg att alla har inte samma tur.

Skrivet av Pyrree:

Menar du att det finns dom som gör med äkta läder idag?
Har jag mycket svårt att tro.. eller vill du ha textil?

Fast det står ju att den utgår efter ljudset som spelas upp, och därför inte är beroende av att utvecklare ska programmera in effekter för headsetet. Om dom lyckas göra det så att det känns naturligt så är det ju ett bra sätt att få lite mer "bas" .

textil. Jag vill ha luft till öronen.

Skickades från m.sweclockers.com

Mellan modellen utan hatisk feedback ser vettig ut. Hoppas byggkvaliten är bättre än man o war.

Jag fattar inte.
Varför vill man ha vibrationer i kåporna?
Lär ju förstöra koncentrationsförmågan något enormt.
Om man blir pepprad i cs så vibrerar hela ens huvud helt plötsligt. GG.

Skrivet av Magicanz:

"Företaget anger en batteritid på upp till 8 timmar med RGB-belysning och Hypersense aktiverat och upp till 24 timmar utan belysningen"

Hur mycket kan RGB belysningen dra?! Hoppas bara att ni glömt skriva "upp till 24 timmar utan belysningen OCH hypersense"

RGB drar en del. Mitt G933 headset har 8 timmar med RGB och upp till 15 timmar utan RGB. Och de stämmer rätt så bra. Kör med RGB av då jag föredrar lång batteritid.

@Tellatus: Nej, bullret det låter ju inte så kul och glömde helt bort att skadan är individuell. Självklart är det ju något du vill undvika, men jag har haft turen att min tinnitus har varit lättdold. Håller helt med dig att rumble på ett headset är en ytters onödig funktion som inte bör rekommenderas till någon, och jag tror inte heller att Razer förväntar sig att sälja några. Detta känns som en produkt som dom lanserar i marknadsföringssyfte för att få headlines.

Skrivet av ClosetPerv:

Haptic feedback är en dålig idé. Vad är det man ska känna? Jag tror nackdelarna överväger fördelarna. Likt Steelseries Rival 700 (mus med haptic feedback) så kommer stödet garanterat bli minimalt och användningsområdena ännu mindre. Ändå kul att se att gamervärldens normer utmanas!

Det är ju baserat på ljudet, så det "stödjer" allt som har ljud lixom.

Men jag håller med att användningsområdet är nog ganska begränsat till Jump Scare Spel. Dock lär det ju vara Perfekt för just den tillämpningen.

Gissar på att det kommer ta ASMR till en helt ny nivå...

Skrivet av Dunder:

Gissar på att det kommer ta ASMR till en helt ny nivå...

... *beställer 10*

Skrivet av AppleMuffin:

Tinnitus är inte så farligt så länge som du inte kräver att det är dödstyst när du ska sova. Majoriteten av oss bor också i en stad så bakgrundsljud som skymmer det finns alltid omkring oss. Visst, skulle helst inte vilja ha det, men hellre det än att förlora ett finger eller något.

Nu har du ju redan fått ett svar men jag kan inflika med en egen erfarenhet: konstant smärta.

Sitter själv med artros i båda knälederna (sedan 17 års ålder, blir bara värre). Det kanske inte låter så illa men att ha ont i knäna och benen varenda dag (en smärta som dessutom blir brutalt mycket värre när det är kallt eller rått ute) ger en psykologisk effekt som verkligen inte är rolig. Samma sak med alla typer av konstant smärta. Man kan inte sova, vila, koppla av, etc utan att alltid ha ont. Något som gör att man blir spänd och slutkörd i skallen, dessutom blir man väldigt lättirriterad.

Hade mycket hellre mist tre fingrar än denna smärtan varenda dag.

Men det här är som sagt min erfarenhet. Andra kanske reagerar på ett annat sätt.

Bara en liten notis

@AppleMuffin: Förhoppningsvis har du rätt där med att de mest bara vill skapa headlines, om inte annat så kanske det flesta känner att den extra kostnaden för rumble inte är värt det och satsar på den billigare modellen.

En till sak som är värt att nämna, då jag såg att några i tråden nämnde bas. Jag skulle rekommendera att ta det lugnt med basljudet också. Även om hårcellerna som hanterar låga frekvenser är tjockare och tåligare, så är dom kraftiga vibrationerna från basljudet fortfarande skadligt för resten av örat, speciellt med hörlurar som är så nära öronen till skillnad från högtalare. Man kan få tinnitus även utan hörselnedsättning.

@Pan.Pan: Kan tänka mig att kronisk smärta har den effekten, är samma sak med grov tinnitus. Det blir som lite svårare att bara vara sig själv ibland, panikångest, irritation och mental trötthet kan förekomma. Det finns ännu inget botemedel för tinnitus, men det finns i alla fall hjälp att få i form av rehabilitering. Den som är i behov, tveka inte på att söka den hjälpen.

Senast redigerat 2018-09-28 19:02
Skrivet av ClosetPerv:

Haptic feedback är en dålig idé. Vad är det man ska känna? Jag tror nackdelarna överväger fördelarna. Likt Steelseries Rival 700 (mus med haptic feedback) så kommer stödet garanterat bli minimalt och användningsområdena ännu mindre. Ändå kul att se att gamervärldens normer utmanas!

Jag tycker personligen detta är oerhört intressant!

Tänk dig att spela t.ex. Battlefield och en granat går av bredvid dig; Istället för att behöva ha basen så uppskruvad så lurarna vibrerar och slår ut allt annat ljud, så kan man hålla en balanserad ljudprofil men fortfarande få den där omskakande känslan & inlevelsen (immersion).

Sedan tippar jag på att eftersom Razer gör detta genom mjukvara som verkar analysera ljud/bild, så kan jag tänka mig att spelutvecklare eller dylikt inte kommer behöva göra något alls - Utan detta kommer fungera bara du har Razer Synapse installerat.

Något jag faktiskt saknar i vardagsrummet till HTPC'n i dagsläget, det är en gammal stol jag hade från JYSK faktiskt (tänk dig typ en recline-stol fast i golvhöjd). Den hade inbyggt 2.1 ljud, diskanterna/elementen på var sida om huvudet och baslådan under arslet - Det var otroligt att spela typ Halo på stor skärm och känna varenda explosion fysiskt i kroppen.

För dom som mig som bor i hyres så är dessa teknologier/lösningar grymt uppskattat då man får njuta av "helkropps"-inlevelsen utan att behöva störa grannarna med vibrerande bas genom väggar & golv.