Permalänk
Medlem

Retrodatorbygge - en resa i IT-fördärvet

Får börja med att varna för att detta galleri blev en riktig wall of text, som förmodligen bara intresserar den inbitne retrodatornörden. Den som inte känner igen sig i beskrivningen gör förmodligen klokast i att inte göra sig besvär

---

Få moderkort har väl varit struligare, buggigare och mer avskydda än ASRocks 4CoreDual-serie? Allmänt lågkvalitativa, instabila som få, klarar inte sådant som samtida moderkort förväntades klara, förhållandevis kass prestanda, och miljarder BIOS-uppdateringar som inte avhjälpte några problem. Hade inte tagit i dem ens med radiostyrd tång när det begav sig. Den enda egentliga fördel de erbjöd var att möjliggöra väldigt billiga uppgraderingar till Core-plattformen.

Det finns dock goda skäl till att jag hållit ögonen öppna efter ett sådant kort ett bra tag nu; vill testa ett smått vansinnigt retrobygge. Nycklarna är två saker serien är väldigt ensam med: det rör sig om ett skapligt modernt S775-kort med officiellt Windows 98-stöd, och de har både AGP och PCIe-port. Som parentes kan också sägas att de är fullt kompatibla med W10. Spännvidden är helt galen, från W98 till W10!

Medlemmen ZaInT stod i begrepp att rensa källaren, och verkade ganska ledsen över att behöva slänga bort en massa förvisso gamla, men fullt fungerande grejor. Lade ut en krok, och fick välja och vraka bland grejorna mot ölpengar. Döm min upphetsning när det visade sig att bland moderkorten fanns ett 4CoreDual-SATA2, som är en av värstingarna i serien, samt processor och minne som var lämpliga för ovanstående

Dags att ge sig ut på expedition i outforskade marker! Målsättningen är en dualbootande dator, med Windows 98 och XP, som kommer ha fullständigt monstruös prestanda för W98 och tidiga DX-spel, samt tillräcklig prestanda för det mesta från XP-tiden. Kommer också testa vad den här maskinen kan göra med de allra sista DOS-spelen på kul

Man får väl se vad resan bjuder på. Förväntar mig inte att det på något sätt ska gå lätt och smidigt, det känns verkligen som att jag ber om problem när jag ger mig in på detta, men om det funkar, så blir det en vansinnigt flexibel allt-i-ett-burk för det mesta i spelväg från hela 2000-talets första decennium och lite därtill.

Slutgiltig hårdvara:

Moderkort - ASRock 4CoreDual-SATA2
CPU - Core2duo E6600 (Conroe, 65nm)
RAM - 2x1 GB Corsair Dominator PC2-8500
GFX XP - Nvidia Geforce 9600GT (passivkylt)
GFX W98 - Nvidia Geforce FX 5900
Ljud - ESS Solo-1 (började med SB Live!)
Lagring XP - 1TB SATA HDD
Lagring W98 - 40GB IDE HDD
Optisk lagring - DVD-rom
Chassi - Antec VSK4000E
Nätagg - random FSP-agg för OEM-bruk, 400W

OS:

Windows XP Professional
Windows 98 SE
DOS 7.1 (som ju ligger i botten av W98SE)

Besök galleriet här

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

Skitkul galleri. Fantastisk Läsning. Skrattade många gånger.

Jag har planer på att göra ett liknande bygge med ett core2duo moderkort.

Har ett galleri där jag kör win98 på ett core2duo moderkort med fungerande PCIE stöd i win98
https://www.sweclockers.com/galleri/14363-core2duo-retro-win9...

Har länge varit sugen på att lägga in xp på denna burken och använda hackade drivrutiner i win98 och köra med ett 7950GT graffekort parat med 3dfx voodoo2 SLI

Tummen upp på detta galleriet!

Permalänk
Entusiast

Har självt kört med dubbla operativsystem förr i tiden. Win98+Xp. Det fungerade smärtfritt och var utan krångel.

Det jag gjorde var att jag körde allt på samma disk. Formaterade en IDE disk med FAT32, och installerade först Win98 följt av WinXP.
WinXp fungerar även på FAT32. Under uppstarten så fick man välja vilket OS man köra. Behövdes ingen bootloader.
Fördelen som jag såg det var att operativsystem har tillgång till samtliga filer på disken.

Är lite osäker angående partitioneringen, det var ju inte igår jag gjorde detta. Det var förmodligen runt milleniumskiftet.
Misstänker att det finns en viss risk att WinXp slänger vissa filer i samma mapp som 98:an och det kan skapa problem, men det var inget vad jag vill minnas att jag märkte av.

Vill även minnas att jag även kört en FAT32 partition på halva disken och en NTFS på den andra halvan.

Permalänk
Medlem

@Necrodude:

Hehe, kul att någon gillar det iaf, det är ju liksom inte för alla om man säger så. Du kan ju säkert föreställa dig den tidvisa frustrationen också

Vad hade du tänkt dig för bygge i mer detalj? Blir det något med både AGP och PCIe, eller något helt AGP-baserat?

Nä, minns det där, har också gjort nån 2k eller XP-installation på FAT32 back in the day, man litade ju inte riktigt på NTFS då. I nutid föredrar jag dock klart NTFS om det går, och det är aldrig fel att skilja installationerna fysiskt heller. Har ingen större nytta av att komma åt XP-installationen från W98 heller.

Jupp, XP klarar av att hantera dualboot till andra MS-operativsystem, men det är ju inte jättejobbigt att hamra F11 vid boot heller, så körde som jag gjorde. Det gör det dessutom enklare att slänga in ytterligare ett OS på en till HDD om man vill, inget meck med befintliga installationer.

Ja, och sorry för sent svar, varit till sjöss och kom hem igår

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Just ja, @ZaInT, du kanske är intresserad av detta, givet att du har en del i möjligheterna att genomföra det?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Just ja, @ZaInT, du kanske är intresserad av detta, givet att du har en del i möjligheterna att genomföra det?

Jag kommer att följa projektet med spänning, trevligt att du uppmärksammade mig.
Det verkar som att delarna gick till helt rätt person

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag kommer att följa projektet med spänning, trevligt att du uppmärksammade mig.
Det verkar som att delarna gick till helt rätt person

Hehe, fast i grunden är det klart nu. Eventuellt kanske det blir lite mer prestandaorienterat finlir om jag får tag på lämpliga komponenter till vettiga priser. Vore exempelvis skoj att se vad maskinen kan göra i XP med ett GF 580-kort eller nåt, och om en C2D E7600 skulle ge nån skjuts att tala om

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

@Necrodude:
Vad hade du tänkt dig för bygge i mer detalj? Blir det något med både AGP och PCIe, eller något helt AGP-baserat?

Jo moderkortet jag har tänkt att använda är ju ett Asus P5LD2

https://www.asus.com/Motherboards/P5LD2/

- Intel 945P chipset
- Intel LGA775 Pentium 4 CPU
- Intel® Core™2 Extreme / Core™2 Duo Ready
- Dual-Core CPU Ready
- FSB 1066/800/533
- DDR2 667/533/400
- Marvell PCIe Gbit LAN
- WiFi-TV (Optional)

Vilket har PCI express. Det finns fungerande win98 drivrutiner PCI-E till detta moderkort.
Så Tanken är väl ungefär att använda ett 7800GTX eller ett 6800 kort parat med voodoo2 SLI.
Det finns hackade drivrutiner som gör att kort ur 7000 serien fungerar i win98.

Så jag har varit inne på en dualboot setupwin98/xp + kanske 7:an

Jag får ju hacka win98:an så att man kan ha en större mängd ram.

Så det blir ju ungefär som din maskin. En burk som klarar sjukt många spel från ett större tidsspann

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Jo moderkortet jag har tänkt att använda är ju ett Asus P5LD2

https://www.asus.com/Motherboards/P5LD2/

- Intel 945P chipset
- Intel LGA775 Pentium 4 CPU
- Intel® Core™2 Extreme / Core™2 Duo Ready
- Dual-Core CPU Ready
- FSB 1066/800/533
- DDR2 667/533/400
- Marvell PCIe Gbit LAN
- WiFi-TV (Optional)

Vilket har PCI express. Det finns fungerande win98 drivrutiner PCI-E till detta moderkort.
Så Tanken är väl ungefär att använda ett 7800GTX eller ett 6800 kort parat med voodoo2 SLI.
Det finns hackade drivrutiner som gör att kort ur 7000 serien fungerar i win98.

Så jag har varit inne på en dualboot setupwin98/xp + kanske 7:an

Jag får ju hacka win98:an så att man kan ha en större mängd ram.

Så det blir ju ungefär som din maskin. En burk som klarar sjukt många spel från ett större tidsspann

Lite lustigt det där med PCIe och W98, det har åtminstone tidigare funnits nån allmän konsensus att det inte funkar alls. Har aldrig riktigt förstått varför, men det ska vara ett problem på OS-nivå om jag inte missminner mig. Det du skriver här motsäger ju det ganska rejält. De hade väl knappast släppt officiella drivers om det inte kunde fås att funka bra liksom

Fast å andra sidan så räcker ju 512 MB alldeles utmärkt till allt du vill göra i W98. Personligen tycker jag det handlar om att hantera det i W98 överflödiga minnet som behövs i modernare OS, så det inte ställer till problem. Gjorde det med Himemx i det här bygget, men funderar på att byta approach, och köra med ramdrive som käkar upp allt minne över 512 MB.

Är rätt säker på att jag någonstans läst att tidiga Voodookort går jäkligt varma i datorer med hög klockfrekvens, beroende på att CPU:n aldrig flaskar, och att korten kan gå 100% hela tiden. Det är nog en bra idé att ge dem lite extra kylning på nåt vänster

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

@kaput:Här är tråden som gav mig drivrutinerna:

https://web.archive.org/web/20170629091941/http://www.vogons....

Drivrutinerna är från 2004 och verkar vara officella. Min uppfattnig är att det verkar finnas ett antal Amd brädor som har PCI-E stöd till win98.

En snabb googling på PCI-e och win98 gav dettta

https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=44407.

Jo det du säger om varma voodookort stämmer. De blir varmare av högre hastigheter.
Så det kommer att monteras kylflänsar och fläkt på voodookorten.
Voodoo2 kort maxar ut runt 1.3ghz på en tualatinprolle. Så 2.4ghz är totalt ju overkill.

Tanken är att manipulera klockfrekvenser och l1, l2 cache för att nå önskad prestanda till önskat spel

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning.

Nu vet jag inte säkert varför din dator verkade ha gått i viloläge i Windows XP men jag har två Windows 98 burkar med SATA och båda verkar ha problem när dom stänger ner diskarna över sata. Datorn hänger sig och svarar inte.

Ett tips är att att stänga av standby tiden på sata diskar i windows 98 i alla fall, XP med kanske, viloläge lika så. Ändå en retroburk så man använder ju den när den är på.
Skärm är det ända jag har standby på, det kraschar inte datorn.

Sedan vad det gäller TRIM på moderna SSD enheter så verkar konsensus vara att garbidge collction är bra nog och att TRIM även i dag är mindre relevant så köp någon ny budget SSD och kör bara.

Kör själv en WD green SSD i min ena retro dator och bryr mig inte alls om avsaknad av TRIM.

Sedan vad det gäller Nvidia kort och Windows 98 så är det snabbaste du kan ha ett GeForce 2.
Rimligen ett GeFroce 2 Ultra då, mer ovanliga och dyra.

Tester visar att nvidias drivrutiner bara blir långsammare på alla kort i windows 98 från dom som släpptes till GeForce 3 och framåt så dom som jagar högst FPS och bäst bemchmark resultat jagar helst GeForce 2 och då ett Ultra, ett GTS kan nog fårs för vettiga pengar dock.

Har själv en Pentium 3 1.4Ghz med FX 5900U och dom är snabba men fördelarna där är främst att upplösning och kantutgämning kan maxas utan problem.
Tror inte jag kör senaste drivisarna för 5900U och Win98 dock, dom är buggiga att avinstallera sedan som sagt nödvändigtvis inte snabbare än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Trevlig läsning.

Nu vet jag inte säkert varför din dator verkade ha gått i viloläge i Windows XP men jag har två Windows 98 burkar med SATA och båda verkar ha problem när dom stänger ner diskarna över sata. Datorn hänger sig och svarar inte.

Ett tips är att att stänga av standby tiden på sata diskar i windows 98 i alla fall, XP med kanske, viloläge lika så. Ändå en retroburk så man använder ju den när den är på.
Skärm är det ända jag har standby på, det kraschar inte datorn.

Sedan vad det gäller TRIM på moderna SSD enheter så verkar konsensus vara att garbidge collction är bra nog och att TRIM även i dag är mindre relevant så köp någon ny budget SSD och kör bara.

Kör själv en WD green SSD i min ena retro dator och bryr mig inte alls om avsaknad av TRIM.

Sedan vad det gäller Nvidia kort och Windows 98 så är det snabbaste du kan ha ett GeForce 2.
Rimligen ett GeFroce 2 Ultra då, mer ovanliga och dyra.

Tester visar att nvidias drivrutiner bara blir långsammare på alla kort i windows 98 från dom som släpptes till GeForce 3 och framåt så dom som jagar högst FPS och bäst bemchmark resultat jagar helst GeForce 2 och då ett Ultra, ett GTS kan nog fårs för vettiga pengar dock.

Har själv en Pentium 3 1.4Ghz med FX 5900U och dom är snabba men fördelarna där är främst att upplösning och kantutgämning kan maxas utan problem.
Tror inte jag kör senaste drivisarna för 5900U och Win98 dock, dom är buggiga att avinstallera sedan som sagt nödvändigtvis inte snabbare än tidigare.

Hmm, menar du att kraschen som skedde när jag höll på med annat skulle berott på att datorn gick i viloläge? Det där är en av de första grejer jag gör, att knocka upp autostandbytiden rejält, har det mest bara som backup om man skulle glömma datorn igång i flera timmar. Rätt säker på att kraschen där inte berodde på att datorn försökte gå i standby. Sedan XP funkar ju det också rätt bra, i W98 håller jag dock med om att det var helt hopplöst, försökte köra det och gav upp rätt snabbt back in the day när jag hade en Celeron 300A-burk.

Fast i och med att att jag ändå kommer köra XP på någon drive, så kan man ju lika bra ha Intels SSD Toolbox eller motsvarande installerat, och köra TRIM manuellt. Men visst, det skulle säkert funka utan också på en dator som ändå inte får se så värst mkt I/O

Jo, det finns en jämförande tråd om W98 och olika Geforcekort på Vogons, som jag vill minnas spikar GF2 som snabbaste kortet i W98, eller snarare, nyaste kortet som är kompatibelt med den snabbaste drivern. Skillnaden är dock rätt marginell, och man hamnar ändå på FPS långt över vad skärmen orkar med i vilket spel som helst från den tiden. GF Ti4200-kort kryllar det av, det var galet poppis på sin tid. Svårare att hitta ett GF2 till vettigt pris.

5900-kortet tryckte jag i för det var vad jag råkade ha liggandes. Håller dock med om att det inte är helt optimalt, då det droppar kompatibiliteten med en del funktioner i tidiga DX-versioner. Kör 45.23-drivern, som är min goto-driver för GF4 i W98 också, väldigt lite strul med den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

Sedan vad det gäller Nvidia kort och Windows 98 så är det snabbaste du kan ha ett GeForce 2.
Rimligen ett GeFroce 2 Ultra då, mer ovanliga och dyra.

Tester visar att nvidias drivrutiner bara blir långsammare på alla kort i windows 98 från dom som släpptes till GeForce 3 och framåt så dom som jagar högst FPS och bäst bemchmark resultat jagar helst GeForce 2 och då ett Ultra, ett GTS kan nog fårs för vettiga pengar dock.

hmm skumt.

JAg satt och lekte med min k6-3 @616mhz för någon vecka sedan och fann att 5950 ultra var det snabbaste kortet till quake3. Fick hela 93 fps i demo four, medan med ett geforce 3 fick jag 64 fps. Har dock inte provat med mitt geforce2 GTS ännu.

93 fps i quake3 med en k6:A är INTE dåligt vill jag lova

Permalänk
Medlem

Kul läsning. Fick obekväma flashbacks när jag läste om AGP fast writes och kom att tänka på sideband addressing. Jag minns att jag aldrig klurade ut att få det 100% stabilt, men det var tillräckligt för benchmarks. ibland.
Detta var på en Slot A Athlon 700MHz, ASUS K7M och Geforce 256 DDR.

Tycker dina 3dmark-poäng ser förvånansvärt låga ut. Har minnen av att mitt ovanstående system pumpade ut mer än så.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Kul läsning. Fick obekväma flashbacks när jag läste om AGP fast writes och kom att tänka på sideband addressing. Jag minns att jag aldrig klurade ut att få det 100% stabilt, men det var tillräckligt för benchmarks. ibland.
Detta var på en Slot A Athlon 700MHz, ASUS K7M och Geforce 256 DDR.

Tycker dina 3dmark-poäng ser förvånansvärt låga ut. Har minnen av att mitt ovanstående system pumpade ut mer än så.

Noterar ditt inlägg här på halvfyllan - nice att vara sjöman och kunna ägna sig åt sånt på vardagar - då jag sitter och planlöst browsar runt i gamla grejor, man kan väl nästan kalla det en slump. Citat- och svarafunktionerna är bra skit, de hjälper den tilltalade att slippa känna sig som en arrogant idiot som inte bemödat sig att återkoppla på nästan en månad när han väl hittar svaret. Fast ur askan i elden, nu är man ju en arrogant idiot som lipar om detta istället

Fick samma sorts flashbacks när jag fipplade med den aktuella burken. När det begav sig kändes det ju betydligt viktigare att få de där sista procenten prestanda, och man höll på till döddagar och experimenterade. Den här gången stängde jag bara av all AGP-relaterad skit som enligt Google verkade ge bättre prestanda påslaget, med det kalla antagandet att det skulle minska strulet i åtminstone motsvarande grad. Strategin tycks faktiskt ha fungerat.

Jepp, 3DMark-poängen är faktiskt rent värdelösa, hade som sagt förväntat mig det dubbla. Har inte filat något mer på den här burken, men kanske är dags att plocka fram den igen. Var så fruktansvärt trött på helvetesmaskin i fråga när jag väl rivit av benchmarkrundan där att den hamnade i garderoben igen. Du råkar inte minnas några poäng från den tiden, kunde ju vara kul att ha som referens

Och ja, kul att du uppskattade läsningen, målgruppen eller vad man ska kalla det är ju minst sagt smal

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Noterar ditt inlägg här på halvfyllan - nice att vara sjöman och kunna ägna sig åt sånt på vardagar - då jag sitter och planlöst browsar runt i gamla grejor, man kan väl nästan kalla det en slump. Citat- och svarafunktionerna är bra skit, de hjälper den tilltalade att slippa känna sig som en arrogant idiot som inte bemödat sig att återkoppla på nästan en månad när han väl hittar svaret. Fast ur askan i elden, nu är man ju en arrogant idiot som lipar om detta istället

Fick samma sorts flashbacks när jag fipplade med den aktuella burken. När det begav sig kändes det ju betydligt viktigare att få de där sista procenten prestanda, och man höll på till döddagar och experimenterade. Den här gången stängde jag bara av all AGP-relaterad skit som enligt Google verkade ge bättre prestanda påslaget, med det kalla antagandet att det skulle minska strulet i åtminstone motsvarande grad. Strategin tycks faktiskt ha fungerat.

Jepp, 3DMark-poängen är faktiskt rent värdelösa, hade som sagt förväntat mig det dubbla. Har inte filat något mer på den här burken, men kanske är dags att plocka fram den igen. Var så fruktansvärt trött på helvetesmaskin i fråga när jag väl rivit av benchmarkrundan där att den hamnade i garderoben igen. Du råkar inte minnas några poäng från den tiden, kunde ju vara kul att ha som referens

Och ja, kul att du uppskattade läsningen, målgruppen eller vad man ska kalla det är ju minst sagt smal

Kul med återkoppling, skål!

Okej, nu har jag bara öppnat tråden och plockar nummer från forntiden på magkänsla, utan att ens titta på dina, så ta det med en busslast salt om det låter helt fel. Minnet säger mig från 6500 till knappt 8000 beroende på klock och AGP-inställningar.

Men nu när jag sitter och grubblar på det tror jag de poängen var efter att jag uppgraderat till Geforce 3 från Geforce 256.
Din burk borde ju ändå ha bättre poäng.

Angående låg prestanda har jag för mig att det kan bete sig riktigt konstigt om inte chipsetdrivrutinerna är på plats som de ska. Har minnen från när jag installerat upp min burk att jag fått in nvidia-drivrutiner och 3d-acceleration, men att det hela gick i något pci-läge, vilket gav mig runt halva prestandan mot förväntad.

Nu har du helt annan hårdvara, men kanske kan vara värt att leta program som på något sätt kan bekräfta bandbredd över AGP eller vilken hastighet som körs. Enda programmet jag minns från 98-tiden är powerstrip, men kan inte svära på att det kan visa något vettigt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB