SweClockers kör 15 grafikkort i VRMark – prestanda för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

SweClockers kör 15 grafikkort i VRMark – prestanda för virtuell verklighet

UL Benchmarks test för VR-upplevelser har seglat under radarn. När testriggarna ändå rullar passar SweClockers på att samla ihop siffror från inte mindre än 15 olika grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Du det var jäkligt lustigt med dom betydligt större prestanda skillnaderna imellan 2080ti och 1080ti. I vanliga speltester är det ju runt 30% men vrmark har ju ett betydligt större hopp. Why is that?

Permalänk
Medlem

Stor skillnad mellan R9 290X/R9 390 och RX 580 också, hmm..

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Avstängd

VR har varit "på gång" minst en årtionde som jag har följt.
Artikel är värdelöst med tanke på att någon promille använder VR.
Tråkigt på redaktionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

VR har varit "på gång" minst en årtionde som jag har följt.
Artikel är värdelöst med tanke på att någon promille använder VR.
Tråkigt på redaktionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Den promillen finns förmodligen här på Swec så varför inte
Bra för den som är intresserad att köpa dator till VR.

Permalänk
Inaktiv

Shit.

2080Ti är nästan dubbelt så starkt som 1080Ti i högre upplösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

VR har varit "på gång" minst en årtionde som jag har följt.
Artikel är värdelöst med tanke på att någon promille använder VR.
Tråkigt på redaktionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du ätigt för sura godisar idagdå?

Är faktiskt en hel del som äger ett htc-vive kit. Så jag är lite osäker på vad du pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Du det var jäkligt lustigt med dom betydligt större prestanda skillnaderna imellan 2080ti och 1080ti. I vanliga speltester är det ju runt 30% men vrmark har ju ett betydligt större hopp. Why is that?

Samma sak med 1080 Ti/2080. Någonting med Turing som gynnar VR eller bara det specifika testet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VR känns som att det lanserades 20 år för tidigt, minst.
Det är nåt halvdant försök till virtuell verklighet, tekniken är dålig idag, mjukvaran är hopplös, nej jag kommer kanske vara intresserad om 20 år när VR är mer verklighetstroget. Ett par glasögon är knappast VR, du har ingen känsel, lukt eller verklighetstrogen grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något som skulle vara väldigt intressant är när processorn även i högre upplösningar sätter stopp

Som jag har förstått det krävs en bra processor ifall spelen inte utnyttjar kärnor bra.
Kan inte så mycket om ämnet men när man skruvar upp grafikinställningar och upplösning krävs fler draw calls av processorn. Så att tänka att högre upplösning endast påverkar grafikkortet är fel för directx 11 belastar även processorn mer?

Vr kräver hög upplösning och minst 90 fps så när jag kombinera ett 1080 och 4670k så tänkte jag att processorn inte skulle vara ett problem, för vr är ändå i så hög upplösning. Men för att nå stadiga 90 fps var processorn problemet.

Permalänk
Medlem

@Dem8n:
Förr fick man nöja sig med ett par pixlar och hade ändå kul i timmar

Permalänk
Hjälpsam

Besviken över att Vega 64 inte slog GTX1080Ti i Cyan room.
Undrar om resultatet blivit bättre med 32 GB arbetsminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Besviken över att Vega 64 inte slog GTX1080Ti i Cyan room.
Undrar om resultatet blivit bättre med 32 GB arbetsminne.

Någon specifik anledning att vega var snabbare i cyan room? Sett till de andra roomsen

Edit, såg nu att det var dx12...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undra vad dessa poäng relaterar till. Mitt 980ti kämpar myyycket hårt för att driva min Oculus. 980ti skulle jag säga är ganska precis på gränsen, ofta med några sänka inställningar, för att lira VR ordentligt.
Det händer i en del spel att den måste gå ned i bildfrekvenser vilket märks väldigt väl.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag tror på VR, gillar även att spela då och då när det släpps ett "riktigt" spel, så jag tycker detta test var utmärkt, snyggt jobbat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

@Dem8n:
Förr fick man nöja sig med ett par pixlar och hade ändå kul i timmar
https://www.youtube.com/watch?v=fiShX2pTz9A

Ja såklart, det var ju det enda som fanns i början, men de kallade det inte en virtuell verklighet. 😂
Ett par glasögon är inte VR oavsett hur kul vissa har med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

VR känns som att det lanserades 20 år för tidigt, minst.
Det är nåt halvdant försök till virtuell verklighet, tekniken är dålig idag, mjukvaran är hopplös, nej jag kommer kanske vara intresserad om 20 år när VR är mer verklighetstroget. Ett par glasögon är knappast VR, du har ingen känsel, lukt eller verklighetstrogen grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som du skulle må bäst av att spara till en personlig nedfrysning. Vi andra kan glädjas åt den fullt fungerande VR som nu äntligen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja såklart, det var ju det enda som fanns i början, men de kallade det inte en virtuell verklighet. 😂
Ett par glasögon är inte VR oavsett hur kul vissa har med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, haft en dålig vecka?:/

Nej det är inte VR å Sword-art-online. Men gissningsvis har du ej provat det då det är en fantastisk känsla första gången man tar på sig headsetet och ser sina händer i världen osv

Permalänk
Medlem

Blue room där inte ens 2080 Ti fick godkänt. Hoppsan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack! Ett mycket intressant test samtidigt som jag undrar vad det egentligen är flaskar på ett 2080ti då det nästan alltid bara skiljer 20-25% mot ett 2080. På pappret borde det prestera bättre!

Skrivet av duked:

Känns som du skulle må bäst av att spara till en personlig nedfrysning. Vi andra kan glädjas åt den fullt fungerande VR som nu äntligen finns.

Haha. Klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är nåt halvdant försök till virtuell verklighet, tekniken är dålig idag, mjukvaran är hopplös, nej jag kommer kanske vara intresserad om 20 år när VR är mer verklighetstroget. Ett par glasögon är knappast VR, du har ingen känsel, lukt eller verklighetstrogen grafik.

Det låter lite som att allt annat än Ready Player One kan dra åt helvete, typ?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Ser framemot detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

VR känns som att det lanserades 20 år för tidigt, minst.
Det är nåt halvdant försök till virtuell verklighet, tekniken är dålig idag, mjukvaran är hopplös, nej jag kommer kanske vara intresserad om 20 år när VR är mer verklighetstroget. Ett par glasögon är knappast VR, du har ingen känsel, lukt eller verklighetstrogen grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittade denna I ett ”Super Power” magasin från 1994. Med andra ord minst 24 år sedan. Så nuvarande VR-lansering måste ligga rätt i tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag hittade denna I ett ”Super Power” magasin från 1994. Med andra ord minst 24 år sedan. Så nuvarande VR-lansering måste ligga rätt i tiden?

https://i.imgur.com/XOLumV7_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Jaså det tycker du?
Kul för dig! 👍🏻
Vi har helt olika krav du och jag dock, tur är väl det för annars hade världen stått still om alla var nöjda och glada med det vi har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur VR utvecklas framöver och om dessa benchmark-resultat blir representativa även för de spel och upplevelser som lanseras.

Har inte själv ett vr-headset, men väntar ändå med spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har ni några planer på att testa även i lite tyngre VR-spel och inte bara syntetiska tester?
T.ex. Fallout 4 och Assetto Corsa i lite olika SS inställningar?
Förstår om det inte är så prio då VR-communityn inte är det största, men allt man ser är VRMark och Unigen.

Permalänk
Medlem

Köpte ett rift när det såldes med två trackers och handkontroller för 3990 (har jag för mig). Väntade mig inte så mycket mer än en teknikdemo, särskilt som min i72600k + GTX970 knappast är t3h shiznit längre - men är väldigt positivt överraskad! Är häftigt hur hjärnan totalt köper rum-upplevelsen trots uppenbart animerad grafik. Håller absolut med om att tekniken inte är mogen för den stora massan och att det finns mycket jobb kvar, men alla som testat det hos mig har haft jävligt kul och varit imponerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jaså det tycker du?
Kul för dig! 👍🏻
Vi har helt olika krav du och jag dock, tur är väl det för annars hade världen stått still om alla var nöjda och glada med det vi har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Du lär vara död och begraven innan du får uppleva det du anser vara VR.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Xabbu_Swe:

Har ni några planer på att testa även i lite tyngre VR-spel och inte bara syntetiska tester?
T.ex. Fallout 4 och Assetto Corsa i lite olika SS inställningar?
Förstår om det inte är så prio då VR-communityn inte är det största, men allt man ser är VRMark och Unigen.

Inte i dagsläget, men vi får se hur det utvecklas framöver. Intresset för VR är ganska litet även bland SweC-läsare, men nu går det i alla fall att använda OCAT i VR så möjligheten finns!

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Jaså det tycker du?
Kul för dig! 👍🏻
Vi har helt olika krav du och jag dock, tur är väl det för annars hade världen stått still om alla var nöjda och glada med det vi har idag.

Skickades från m.sweclockers.com

VR utvecklingen hade ju stått mer stilla om folk tänkte som dig. Då hade ju inte ex HTC eller oculus fått in pengar att vidareutveckla sina idéer med. Det är inte direkt så att man vill att det ska sluta utvecklas bara för man råkar vara nöjd med nuvarande Vive.
Jag var nöjd med mitt Hd 4770 år 2009 det betyder inte att jag fortfarande skulle vilja använda det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb