Moderkortstillverkare flockas runt AMD till följd av Intels kapacitetsproblem

Permalänk
Melding Plague

Moderkortstillverkare flockas runt AMD till följd av Intels kapacitetsproblem

Intels kapacitetsproblem gynnar AMD. Nu flockas moderkortstillverkare runt den senare för att möta efterfrågan, vilket spås gynna AMD:s processorförsäljning ordentligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, får AMD en chans att ta tillbaka lite mer marknadsandelar, kan ju inte vara dåligt för oss konsumenter.

Permalänk
Inaktiv

Skärp er nu Intel! Mina AMD aktier går aldeles för bra

Permalänk
Medlem

Det här är ju helt underbart för alla och ett väldigt lyckligt sammanträffande AMD lanserar väldigt kompetenta produkter amtidigt som Intel har problem. Det kan absolut leda till att utjämningen av marknadsandelar (som förmodligen precis alla vill se) skyndas på en smula. Det här är helt underbart bra!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se Zen 2 men jag tror fortfarande bästa processorn för spel blir 9900K. Men jag hoppas verkligen AMD kommer ifatt Intel. AMD går frammåt starkt men de låg så långt efter Intel att de inte riktigt är ifatt ännu. Intel låg ca 5 år framför i prestanda. Nu är gapet nere på ca 1år men Zen 2 skulle behöva ta ett rejält kliv från Zen+ för att ta sig förbi Intel som nu kommer upp i 5ghz stock boost med 9900K. AMD kommer behöva dra upp sin nästa 8 kärniga rejält i frekvens.

I antal kärnor per krona leder väl redan AMD men pratar om spel här och inte andra användningar som säkert är viktigt för andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ryzen och Ryzen Threadripper är inga dåliga CPU 😁😁
Man kan inte klaga min CPU är stabil med många laster

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Blir intressant att se Zen 2 men jag tror fortfarande bästa processorn för spel blir 9900K. Men jag hoppas verkligen AMD kommer ifatt Intel. AMD går frammåt starkt men de låg så långt efter Intel att de inte riktigt är ifatt ännu. Intel låg ca 5 år framför i prestanda. Nu är gapet nere på ca 1år men Zen 2 skulle behöva ta ett rejält kliv från Zen+ för att ta sig förbi Intel som nu kommer upp i 5ghz stock boost med 9900K. AMD kommer behöva dra upp sin nästa 8 kärniga rejält i frekvens.

I antal kärnor per krona leder väl redan AMD men pratar om spel här och inte andra användningar som säkert är viktigt för andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror gör man i kyrkan. AMD, kommer inte komma ifatt 9900k, med Zen 2. Inte heller 8700k.

Permalänk
Medlem

Go AMD! Se upp för Intel har en benägenhet att använda lite fula metoder för att hindra konkurenter.. tänk Athlon och tidigt 2000-tal..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Blir intressant att se Zen 2 men jag tror fortfarande bästa processorn för spel blir 9900K. Men jag hoppas verkligen AMD kommer ifatt Intel. AMD går frammåt starkt men de låg så långt efter Intel att de inte riktigt är ifatt ännu. Intel låg ca 5 år framför i prestanda. Nu är gapet nere på ca 1år men Zen 2 skulle behöva ta ett rejält kliv från Zen+ för att ta sig förbi Intel som nu kommer upp i 5ghz stock boost med 9900K. AMD kommer behöva dra upp sin nästa 8 kärniga rejält i frekvens.

I antal kärnor per krona leder väl redan AMD men pratar om spel här och inte andra användningar som säkert är viktigt för andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det spelar ju dock ingen roll hur 9900K presterar om den inte finns att på tag på. Folk resonerar förhoppningsvis inte såhär: "Jag kör intel för de har bästa processorn för spel... Ja alltså inte den jag har då utan en som de papperslanserat som inte går att köpa, känns dock gött att ha en produkt från tillverkaren som är bäst på papper".

Kommer 9900K inte bli en bristvara utan ha god tillgänglighet och ha ett pris som är jämförbart med 2700X så blir ju läget dock ett annat. Men tycker de prisindikationer jag sett hittils är "lol-priser".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det spelar ju dock ingen roll hur 9900K presterar om den inte finns att på tag på. Folk resonerar förhoppningsvis inte såhär: "Jag kör intel för de har bästa processorn för spel... Ja alltså inte den jag har då utan en som de papperslanserat som inte går att köpa, känns dock gött att ha en produkt från tillverkaren som är bäst på papper".

Kommer 9900K inte bli en bristvara utan ha god tillgänglighet och ha ett pris som är jämförbart med 2700X så blir ju läget dock ett annat. Men tycker de prisindikationer jag sett hittils är "lol-priser".

Med tanke på priset har jag svårt att se att det skulle bli någon direkt bristvara.

Permalänk
Medlem

Trevligt, kanske blir AMD nästa gång. Var på athlontiden senast. ^^

Permalänk
Inaktiv

Jag hade hellre föredragit de hade flockas för att AMD hade lyckas så bra inte att Intel har problem. På lång sikt är konkurrens bra så det är bra att AMD blir starkare. Samtidigt handlar Intels problem till stor del att vi börjar närma oss gränsen för hur små kretsar vi kan göra med dagens teknik. Och jag vet inget teknik på gång som känns att om vi får gång denna så är problemet löst på längre sikt.

kontentan av detta är att jag både är negativ och positiv till nyheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Med tanke på priset har jag svårt att se att det skulle bli någon direkt bristvara.

Säg inte det. Folk tycker ju det är helt friskt att lägga 15 papp på en telefon och lika mycket på ett grafikkort, så jag tror absolut att det finns "folk" som kan lägga de summorna även på en 8c/16t cpu. 6K är ju "billigt" i jämförelse

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Allt som gynnar AMD är bra i denna tidseran!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Säg inte det. Folk tycker ju det är helt friskt att lägga 15 papp på en telefon och lika mycket på ett grafikkort, så jag tror absolut att det finns "folk" som kan lägga de summorna även på en 8c/16t cpu. 6K är ju "billigt" i jämförelse

Håller helt med. De som köper grafikkort för 15 000kr så är t.o.m. en cpu för 6000kr i underkant till denna.

Permalänk

Bra och tur för amd. De ser ut som de får kvitt sina skulder från Buldozereran 2020. Synd bara att på grafiksidan går det inte lika bra och frågan är hur mycket de kommer att våga att satsa där. Återstår att se. Nvidia is a new intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det spelar ju dock ingen roll hur 9900K presterar om den inte finns att på tag på. Folk resonerar förhoppningsvis inte såhär: "Jag kör intel för de har bästa processorn för spel... Ja alltså inte den jag har då utan en som de papperslanserat som inte går att köpa, känns dock gött att ha en produkt från tillverkaren som är bäst på papper".

Om det är prestige inblandat, så tror jag visst att folk kan köpa en budgetmodell av ett prestigemärke.

I övrigt tycker jag att det är konstigt att utvecklingen från "7nm" blir "7nm+" i detta sammanhang. Borde det inte bli "7nm-"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket bra nyheter för oss konsumenter! Kul att Intel har lite press på sig igen och inte kan ta vilka priser de vill.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Fler bra mini-ITX alternativ för Ryzen, tack!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

AMD behöver inte ha de absolut bästa produkterna och vara störst för att vara framgångsrika.

För att ta en analogi, och titta på mobiltelefonvärlden, så har Apple några av de bästa produkterna i många avseenden. Lättare att få tag på reservdelar och tillbehör till (just för att iPhone finns i så pass få modeller), längre tid med uppdateringar (Apple stödjer nya iOS väldigt längre), bättre säkerhet, och med de senaste CPU:erna även riktigt snabb hårdvara.

Samtidigt så har Androidtelefoner mycket större marknadsandelar för att telefoner med Android finns mycket längre ner i budgetsegmentet. Dessutom är Android bättre för att det finns mycket mer valfrihet och allt inte är lika likriktat.

Jag har svårt att säga att varken Apple-telefoner eller Android är "bäst" utan att definiera vad de ska vara bäst på. Det är en smaksak vad man väljer, och vad man prioriterar. Själv kör jag Android av olika skäl. Men jag är glad över att Apple finns eftersom de levererar en produkt som faktiskt är bättre än Android på flera punkter, något som gör att Android-utvecklare har något att sträva mot. Samma sak gäller självklart tvärtom. Båda varianterna är vinnare på sitt egna sätt.

Det är så jag vill att det ska se ut. AMD:s framgångar börjar ta sig på CPU-marknaden, vilket gör att både Intel och AMD kommer jobba på att ge oss bättre produkter till bättre pris. AMD behöver inte leverera processorn med absolut bäst spelprestanda i toppsegmentet, och Intel behöver inte leverera processorn med absolut flest kärnor. Det är naturligt att vem som tillverkar den bästa processorn beroende på hur man mäter ändras varje gång någon släpper en ny produkt. Det är så utveckling ska se ut.

När jag köpte min Ryzen 5 1600 så var enda vettiga alternativet från Intel i7-7700K, en processor med ynka 4 kärnor och 8 trådar. Klart jag valde en AMD-propp då. Hade jag byggt en dator idag så är inte valet lika självklart eftersom Intel ryckt upp sig med Coffee Lake och med stundande nästa generation.

På grafikkortsmarknaden kunde det vart bättre. AMD har dock lite av ett öppet mål just nu när Nvidia har den galna prissättningen och mediokra prestandaökningen i deras RTX-serie. De har även chans att inte låta deras produkter sinkas prismässigt av HBM2-minne, vilket ger dem en chans att konkurrera med Nvidia i lägre prisklasser. Om de bara kan hitta någon unik fördel (utöver FreeSync) så finns det goda chanser för bra konkurrens här också.

Det har varit för dåligt med konkurrens för längre, men det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tror gör man i kyrkan. AMD, kommer inte komma ifatt 9900k, med Zen 2. Inte heller 8700k.

Skrev du detta inlägg från kyrkan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Tror gör man i kyrkan. AMD, kommer inte komma ifatt 9900k, med Zen 2. Inte heller 8700k.

Läste någonstans att AMD ska kontra 9900k.

https://www.pcgamesn.com/amd-ryzen-7-2800X-release-date-perfo...

Så det verkar som AMD leder just nu då de kan invänta Intel, och inte paniksläppa som en viss blå kandidat gjorde/gör

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ryzer:

Tror gör man i kyrkan. AMD, kommer inte komma ifatt 9900k, med Zen 2. Inte heller 8700k.

Så det är vad du tror.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Fan va nice för AMD, mer pebgar till de betyder mer konkurens oich som kunder gynnar det oss alla.

Intel har en mycket bra anledning att få ut sin 7nm ännu snabbare nu.

Permalänk

Detta är ju ingenting konstigt. Moderkortstillverkarna ser såklart detta som en chans att tjäna mer pengar på att sälja nya kretsar. Nya kretsar, nya priser, mer pengar.

I övrigt kan man bara vänta och hoppas på att AMD släpper något som faktiskt vinner äver Intel i spel, känns dock väldigt osannolikt att det skulle hända.

Det finns inte tillräckligt med incitament att köpa AMD i dagsläget. Huvudargumenten man ofta ser är ”billigare” och ”ingen kylare”, men det är ju tramsigt. Köper man en ”topp cpu” ur konsumentsegmentet så har man förmodligen ett grafikkort i samma klass och då spelar varken 200kr skillnad någon roll och man sittet heller inte på en dassig orginalkylning.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Fan va nice för AMD, mer pebgar till de betyder mer konkurens oich som kunder gynnar det oss alla.

Intel har en mycket bra anledning att få ut sin 7nm ännu snabbare nu.

Ännu bättre vore det förståss om TSMC's 7nm-teknik kom i tid och fungerade bra, och Intel fortfarande hade problem med sin 7nm-teknik. Ett inte helt orimligt scenario som jag tror kan behövas för att AMD ska fortsätta ta tillbaka de marknadsandelar som Intel stulit från dem genom konkurrenshämmande åtgärder en gång i tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Intel men tror detta kommer gynna alla. Bäst för konsumenten är ju om marknaden blir så nära 50/50 som möjligt.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

alla prata spel som att det är flesta använder datorn till.
men ja bättre spelprestanda skadar aldrig, de har ju inte dålig spel prestanda direkt heller tror flesta kommer klara sig bra med en 2600.

önskade att jag köpte mera amd akiter än vad jag gjorde.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Detta är ju ingenting konstigt. Moderkortstillverkarna ser såklart detta som en chans att tjäna mer pengar på att sälja nya kretsar. Nya kretsar, nya priser, mer pengar.

I övrigt kan man bara vänta och hoppas på att AMD släpper något som faktiskt vinner äver Intel i spel, känns dock väldigt osannolikt att det skulle hända.

Det finns inte tillräckligt med incitament att köpa AMD i dagsläget. Huvudargumenten man ofta ser är ”billigare” och ”ingen kylare”, men det är ju tramsigt. Köper man en ”topp cpu” ur konsumentsegmentet så har man förmodligen ett grafikkort i samma klass och då spelar varken 200kr skillnad någon roll och man sittet heller inte på en dassig orginalkylning.

Absolut inget konstigt. Men det handlar ju faktiskt inte om någon ny krets utan flera av den nuvarande kretsen. Det bör därmed bli billigare med moderkorten och även tillföra fler alternativ vid val av moderkort.

Intel ligger före i spel när det gäller spelande i hög upplösning samt höga grafikinställningar. Då behöver man i regel också dyra grafikkort. Majoriteten använder inte high-end system och får samma prestanda ur AMD som Intel när de spelar i t.ex 1080p.
Det finns alltså många anledningar att köpa AMD över Intel, där den största är att inte spendera pengar på något man inte använder.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Avstängd

Va bra för amd och tror fan jag ska köpa mig en 2600 och bättra på statistiken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w