Fortsatt stort intresse för Geforce RTX 2000-serien hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem

Den mest troliga teorin är helt enkelt att folk inte har något val eftersom det inte finns något alternativ till 2080Ti. Behöver man prestandan är man helt enkelt tvungen att hosta upp slantarna till sambons föret eller helt enkelt låna pengarna, svårare än så är det inte.

Man kan skrika på nVidia hur mycket som helst och jag tycker att alla som skriker har rätt, de har gjort helt fel med prissättningen - problemet är bara att utan konkurrens så kan de göra så om de vill, och har gjort det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att höra deras syn på varför 1000-serien ligger kvar på en hög prisnivå. Korten är ju relativt gamla vid det här laget och enligt rykten så sitter NVIDIA på fulla lager av kort, samtidigt bör efterfrågan från miners ha minskat rejält på grund av minskad lönsamhet för mining.

När priserna på korten stiger då jäklar snackas det grundläggande ekonomisk teori om att hög efterfrågan i förhållande till utbud leder till prisökningar. Hur är det med den saken nu när vi har ett omvänt läge med minskad efterfrågan och överflöd av kort? Man får ju lätt intrycket att ekonomiska teorier bara fungerar för att höja priser när det gäller datorkomponenter.

Vem är det som håller priserna uppe? återförsäljare eller NVIDIA?

Permalänk
Medlem

Många som pratar om lån att köpa ett grafikkort.
Tror fler sparar än som tar lån.
Grafikkortet kostar 14 000kr.
Om jag sparar 5000kr i månaden, så kan jag köpa detta om 3 mån, började jag spara när jag fick veta detta i Augusti (månad 8) så kan jag köpa det i butik, om det finns i November (månad 10)
Finns flera som kan spara 5000kr, finns också flera som inte kan det.
Om du istället sparar 3000kr i månaden då, då kan du köpa grafikkortet efter ca 5 månader.
Sedan finns det människor som har sparkontot och sparar varje månad, för att kunna köpa saker.
Vi i sverige är duktiga på att spara och om någon sparar varje månad, så har dom sparade pengar att kanske lägga på ett grafikkort.
Att anta att alla tar lån för att köpa något för 14 000kr, är ju bara dumt.
Den som spar, han har! så att säga

Permalänk
Medlem

Den som spar har har till slut bara pengar kvar

Skrivet av Tricitum:

Många som pratar om lån att köpa ett grafikkort.
Tror fler sparar än som tar lån.
Grafikkortet kostar 14 000kr.
Om jag sparar 5000kr i månaden, så kan jag köpa detta om 3 mån, började jag spara när jag fick veta detta i Augusti (månad 8) så kan jag köpa det i butik, om det finns i November (månad 10)
Finns flera som kan spara 5000kr, finns också flera som inte kan det.
Om du istället sparar 3000kr i månaden då, då kan du köpa grafikkortet efter ca 5 månader.
Sedan finns det människor som har sparkontot och sparar varje månad, för att kunna köpa saker.
Vi i sverige är duktiga på att spara och om någon sparar varje månad, så har dom sparade pengar att kanske lägga på ett grafikkort.
Att anta att alla tar lån för att köpa något för 14 000kr, är ju bara dumt.
Den som spar, han har! så att säga

Den som spar...