Permalänk
Medlem

Underpresterar 2080?

Detta är förändringen mellan generationerna för 1080 till 2080.

89% fler transistorer: 7.2bn - 13.6bn
15% flera cuda cores: 2560 - 2944
Nodkrympning: 16nm till 12nm.
Boost GHz: 1733 - 1710(1800)
Gissar att ~8,28bn går åt till cudakärnorna. Då har vi 5,32bn transistorer som går till RT/TC.

Förbättrat arkitekturen så att heltal och flytttal kan beräknas parallellt. Arkitektursförbättringen skall kunna ge upp till 50% bättre prestanda, beroende på titel.

Sweclockers prestandaindex visar en förbättring från 1080 med 36-40% i 1440 och 4k.

Det känns som 1.15 (fler cuda) * nodkrympning * arkitektursförbättringar borde vara mer är 36-40%.

36-40% är inte dåligt, men känns det inte som det borde vara mer när enbart arkitektstursförändringen potentiellt ska kunna ge 50%?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Du kan inte räkna med linjär förbättring
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Diminishing_returns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

I Vulkan så finns det mycket prestanda man kan få, ca 70% i detta testet:
https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-rtx-2080-ti-fou...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du kan inte räkna med linjär förbättring
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Diminishing_returns

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det gör jag ju inte heller. Det hade man bara kunnat göra om det hade varit samma nod, samma arkitektur och fler cudakärnor/fler hz.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Du kan stryka noden. 16nm och 12nm är i princip samma. Det är ingen krympning.

Sen är det inte linjär skalning, nej. Nvidia claimade 50%, dvs ren marknadsföring. Skulle inte förvåna mig om det dom sa det för att dom hitta nåt best case scenario RTX2080 (typ 1440p med DLSS för fejkad 4k) vs worst case scenario GTX1080 (4k med nån seg AA) och sa ja det är ju lika för lika, RTX är snabbare! Mer seriösa uppskattningar var 20-30% eller tom ännu lägre.

Sen kan man ju cherry picka saker också. I Star Wars demot är väl RTX2080 ca 600% snabbare än GTX1080Ti.

Poängen i slutändan var att prestanda runt GTX1080Ti för en ny 80 serie var helt väntat och på så sett så underpresterar den inte.

Vad som inte var väntat var att Nvidia skulle prissätta dom helt uppåt väggarna i mining klass. IMO för en lyckat release där vi kunde snacka prisvärda kort:
RTX2060 (8gb) borde kostat ca 4000kr. Prestanda runt GTX1080
RTX2070 (12gb) borde kostat ca 6000kr. Prestanda runt GTX1080Ti
RTX2080 (16gb) borde kostat ca 8000kr. Prestanda över GTX1080Ti
RTX2080Ti borde inte släppts förren om ett år med 24gb minne och monster prestanda och då ersatt RTX2080 på runt 8000-9000kr.

Men det var en dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Du kan stryka noden. 16nm och 12nm är i princip samma. Det är ingen krympning.

Intressant, det förklarar en hel del.

Skrivet av murklor:

Poängen i slutändan var att prestanda runt GTX1080Ti för en ny 80 serie var helt väntat och på så sett så underpresterar den inte.

Nej, du kanske har rätt. Har kollat lite andra reviews där de använder många fler spel än vad sweclockers gör. Där ligger förbättringen på ca 30% från föregående generation och det i sig själv är inte helt dåligt. De har helt enkelt slängt på så många cuda-kärnor som krävts för att kunna göra den inkrementella förbättringen som de velat ha.

Priset är fan helt sinnessjukt, men det var inte det som tråden egentligen handlar om =). Bara om transistorerna borde leverera fler bildrutor per sekund än vad de gör.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Detta är förändringen mellan generationerna för 1080 till 2080.

89% fler transistorer: 7.2bn - 13.6bn
15% flera cuda cores: 2560 - 2944
Nodkrympning: 16nm till 12nm.
Boost GHz: 1733 - 1710(1800)
Gissar att ~8,28bn går åt till cudakärnorna. Då har vi 5,32bn transistorer som går till RT/TC.

Förbättrat arkitekturen så att heltal och flytttal kan beräknas parallellt. Arkitektursförbättringen skall kunna ge upp till 50% bättre prestanda, beroende på titel.

Sweclockers prestandaindex visar en förbättring från 1080 med 36-40% i 1440 och 4k.

Det känns som 1.15 (fler cuda) * nodkrympning * arkitektursförbättringar borde vara mer är 36-40%.

36-40% är inte dåligt, men känns det inte som det borde vara mer när enbart arkitektstursförändringen potentiellt ska kunna ge 50%?

Nvidia fixade dx12 till slut samt normalt sett krävs det en transistor krympning för utökad prestanda annars får man små marginella förbättringar. Bara titta på deras presentation, allt handlade om ray tracing, AI, dlss.
Prestandan vekar helt ok men också prissatt på en ny nivå.
i stället för att göra som de brukar ersätta nuvarande kort så gjorde de en smart sak, folk som anser de är dyra köper då gamla korten som sitter i massvis osålda lager. Nvidia tillverkade en massa kort som inte sålde då mining folket slutade köpa i samma utsträckning.
Alla de som sitter med gamla kort i lager skulle gjort en rejäl förlust ifall de nya korten ersatte de gamla i samma prisnivå

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Nvidia tillverkade en massa kort som inte sålde då mining folket slutade köpa i samma utsträckning.
Alla de som sitter med gamla kort i lager skulle gjort en rejäl förlust ifall de nya korten ersatte de gamla i samma prisnivå

Jo, håller med om mycket som du säger. Men, måste säga detta om Nvidia när du ändå drar upp förra generationen:

Först: "Återförsäljare, köp vår 10-serie som vi producerat för mycket av, annars får ni inte så många ur 20-serien. Kanske inga alls."

Sen: "Här kommer en helt ny serie, med massa funktioner som är the shit. Har ni inte RTX så är ni väldigt efter. 10-serien är förlegad, de är ju bara GTX."

Så, jag tror nog att de tryckt på sin förlust på återförsäljarna...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta är förändringen mellan generationerna för 1080 till 2080.

89% fler transistorer: 7.2bn - 13.6bn
15% flera cuda cores: 2560 - 2944
Nodkrympning: 16nm till 12nm.
Boost GHz: 1733 - 1710(1800)
Gissar att ~8,28bn går åt till cudakärnorna. Då har vi 5,32bn transistorer som går till RT/TC.

Förbättrat arkitekturen så att heltal och flytttal kan beräknas parallellt. Arkitektursförbättringen skall kunna ge upp till 50% bättre prestanda, beroende på titel.

Sweclockers prestandaindex visar en förbättring från 1080 med 36-40% i 1440 och 4k.

Det känns som 1.15 (fler cuda) * nodkrympning * arkitektursförbättringar borde vara mer är 36-40%.

36-40% är inte dåligt, men känns det inte som det borde vara mer när enbart arkitektstursförändringen potentiellt ska kunna ge 50%?

Ja, både 2080 samt 2080 Ti underpresterar för att de flesta spelmotorerna använder sig inte av de saker som gör dem mycket bättre, kolla på prestanda-tester på Wolfenstein 2: https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-rtx-2080-ti-fou... så kan du se vad en motor som utnyttjar det som Turing är bra på i rasteriseringsväg kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knkg:

Ja, både 2080 samt 2080 Ti underpresterar för att de flesta spelmotorerna använder sig inte av de saker som gör dem mycket bättre, kolla på prestanda-tester på Wolfenstein 2: https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-rtx-2080-ti-fou... så kan du se vad en motor som utnyttjar det som Turing är bra på i rasteriseringsväg kan göra.

Det där är lite cherrypicking. En motor som fungerar bra. Dessutom är det det spelen där Vega 64 nästan kom ikapp 1080 Ti. Vad ska man dra för slutsats av det? Att AMDs gamla kort har rätt arkitekturtänk? Jag vet inte.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det där är lite cherrypicking. En motor som fungerar bra. Dessutom är det det spelen där Vega 64 nästan kom ikapp 1080 Ti. Vad ska man dra för slutsats av det? Att AMDs gamla kort har rätt arkitekturtänk? Jag vet inte.

Du frågade om grafikkortet underpresterade. Jag svarade ja för den gör ju det när man ser på vad den klarar när man använder motorer som inte är optimerade för det den är bra på och länkade till en motor som visar detta.