IKEA Trådfri Trådlöst uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av labbz0re:

Kan man använda detta eluttag med BARA google home & Hue hub ? Jag äger ingen gateway/styrenhet från ikea!
Möjligt?

Skrivet av Aeqvist:

Nej, då får du köpa WIFI-uttag, finns mängder av sådana

Fungerar med Alexa och hue så antar att det fungerar likadant med google home.
Måste vara rätt version på uttaget dock som påpekats här i tråden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fungerar med Alexa och hue så antar att det fungerar likadant med google home.
Måste vara rätt version på uttaget dock som påpekats här i tråden.

Ahh sorry, missade att han hade HUE-hub

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Bumpar upp en gammal tråd men är det någon som vet om det går att styra IKEA trådfri uttaget via en IKEA trådfri rörelsesensor? Och om det går, är det möjligt att para ihop dom utan en IKEA brygga?

Kör Phillips Hue på alla lampor, men sån otrolig skillnad i pris på rörelsesensor och smart plugs.(eller ja allt med Hue)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murre5:

Bumpar upp en gammal tråd men är det någon som vet om det går att styra IKEA trådfri uttaget via en IKEA trådfri rörelsesensor? Och om det går, är det möjligt att para ihop dom utan en IKEA brygga?

Kör Phillips Hue på alla lampor, men sån otrolig skillnad i pris på rörelsesensor och smart plugs.(eller ja allt med Hue)

Ja du kan styra ett uttag med en rörelsesensor men du behöver en Ikea Gateway för installationen.

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk

För random googlare som mig själv. Här följer en enkel guide för att ansluta IKEA E1603 Trådfri till en Philips Hue Hub:

* Sätt in uttaget i väggen
* Starta sökningen efter nya enheter i appen Hue
* Tryck in återställningknappen med en simkorts-uttagare eller en nål. Knappen sitter i ett hål på uttaget som är strax under den lysande lampan. Uttaget kommer nu klicka till.
* Vänta några sekunder så kommer uttaget dyka upp i appen.
Färdigt!

Testat med två nya uttag köpta sep 2020. Och ena höll ja inne återställningknappen i 20s och höll den så den nuddade Hue hubben. Men det verkade helt onödigt då jag sen testade med en annan som jag hade en meter ifrån och bara tryckte in återställningknappen lite snabbt. Båda metoderna funkade perfekt på första försöket.

Testade även att ansluta deras färg lampa. Inget problem för heller. Sjukt mycket billigare än Philips varianter. Köp ba köp! 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schtedtan:

För random googlare som mig själv. Här följer en enkel guide för att ansluta IKEA E1603 Trådfri till en Philips Hue Hub:

* Sätt in uttaget i väggen
* Starta sökningen efter nya enheter i appen Hue
* Tryck in återställningknappen med en simkorts-uttagare eller en nål. Knappen sitter i ett hål på uttaget som är strax under den lysande lampan. Uttaget kommer nu klicka till.
* Vänta några sekunder så kommer uttaget dyka upp i appen.
Färdigt!

Testat med två nya uttag köpta sep 2020. Och ena höll ja inne återställningknappen i 20s och höll den så den nuddade Hue hubben. Men det verkade helt onödigt då jag sen testade med en annan som jag hade en meter ifrån och bara tryckte in återställningknappen lite snabbt. Båda metoderna funkade perfekt på första försöket.

Testade även att ansluta deras färg lampa. Inget problem för heller. Sjukt mycket billigare än Philips varianter. Köp ba köp! 😉

Hej! Låter toppen, har två följd frågor. Om jag köper, sätter in en IKEA plugg ca 3m bort från min Philips Hue brygga och använder återställningsknappen tror det det går? Samt kommer den att spela bra med Apple Home tillsammans med Siri, typ ”tänd skrivbordslampan”? 🙂

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av harry__:

Samt kommer den att spela bra med Apple Home tillsammans med Siri, typ ”tänd skrivbordslampan”? 🙂

Trådfri uttaget kommer inte funka med Apple Homekit via Hue hubben. Du behöver antingen en Trådfri gateway eller ett Hue uttag. Alternativt en Home Assistant server eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Trådfri uttaget kommer inte funka med Apple Homekit via Hue hubben. Du behöver antingen en Trådfri gateway eller ett Hue uttag. Alternativt en Home Assistant server eller liknande.

Jaså? Hmm, läser att Hue är kompatibelt med Apple HomeKit och nu att dessa IKEA pluggar funkar med Hue. Vart uppstår problemet (är ny till detta)? 🤔

Visa signatur

Nyheter, tävlingar, tips & tricks, guider och diskussioner om GoPro. GoProForum.se

Senaste trailers och gott & blandat extra material från nya biofilmer! fb.com/Moovi.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av harry__:

Jaså? Hmm, läser att Hue är kompatibelt med Apple HomeKit och nu att dessa IKEA pluggar funkar med Hue. Vart uppstår problemet (är ny till detta)? 🤔

Japp Hue är kompatibel med Homekit. Så länge du använder Hue produkter. Alla tredjepartsprodukter som du lyckas (eller inte lyckas) para med Hue kommer inte synas i Homekit.
Detta måste ha diskuterats otaliga gånger i denna tråd redan..?

Med tanke på hur lite dessa uttag kostar så är det lätt värt att investera i en Trådfri gateway om du kör Homekit.

Permalänk

För information så såg jag idag när jag va in i trådfri appen, som jag inte behöver in i så ofta. Att ikea äntligen har så man kan ställa in att uttagen går efter solens upp och nergång. Man kan även justera +- den tiden som man vill. Jag har velat haft det i över ett år när jag skaffade mina första uttag.

Permalänk
Medlem

Någon mer här som har problem med timern? Använder gateway och en timer att uttaget ska sättas på 06 och stängas av 22. Detta sker inte alltid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej! Hittade denna tråden så hoppas man kan få svar på min fråga

Är det någon som möjligtvis fått det möjligt att dimma detta uttaget? Använder google home. Har kopplat in två lampor med dimmer möjligheter så tänkte att de vore fint att dimma dom med uttaget men fick de ej att fungera. Nån som har nått sätt eller knep till att få de att fungera? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Hej! Hittade denna tråden så hoppas man kan få svar på min fråga

Är det någon som möjligtvis fått det möjligt att dimma detta uttaget? Använder google home. Har kopplat in två lampor med dimmer möjligheter så tänkte att de vore fint att dimma dom med uttaget men fick de ej att fungera. Nån som har nått sätt eller knep till att få de att fungera? Mvh

Med uttaget menar du?
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-tradloest-uttag-90356166...

Permalänk
Medlem

Ja precis den, tänkte att rubriken på tråden förklarade vilket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Är det någon som möjligtvis fått det möjligt att dimma detta uttaget? Använder google home. Har kopplat in två lampor med dimmer möjligheter så tänkte att de vore fint att dimma dom med uttaget men fick de ej att fungera. Nån som har nått sätt eller knep till att få de att fungera?

Hur skulle det gå till hade du tänkt? Det är enbart ett relä, någon hårdvara för dimning existerar inte.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meizter:

Hej! Hittade denna tråden så hoppas man kan få svar på min fråga

Är det någon som möjligtvis fått det möjligt att dimma detta uttaget? Använder google home. Har kopplat in två lampor med dimmer möjligheter så tänkte att de vore fint att dimma dom med uttaget men fick de ej att fungera. Nån som har nått sätt eller knep till att få de att fungera? Mvh

Nej uttaget har bara av/på, det är ingen dimmer så vill du ha dimmerfunktion får du välja en dimbar lampa och inte ett styrbart uttag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ja tyvärr var ju lampor o allt redan köpt och så var den allt för stark så tänkte smidigast att sätta ett uttag men så såg jag ju att de såklart inte gick att dimma men tänkte fråga ifall de fanns nån lösning. Men får väll köpa några nya glödlampor istället då tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Tack för svaren! Ja tyvärr var ju lampor o allt redan köpt och så var den allt för stark så tänkte smidigast att sätta ett uttag men så såg jag ju att de såklart inte gick att dimma men tänkte fråga ifall de fanns nån lösning. Men får väll köpa några nya glödlampor istället då tack igen

Köp för allt i världen inga glödlampor...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Köp för allt i världen inga glödlampor...

Redan försent philips hue glödlampor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Köp för allt i världen inga glödlampor...

Varför inte?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bärplockaren:

Varför inte?

Man brukar välja ledlampor om man köper nytt idag, glödlampor håller på att fasas ut och rnds stället de kanske överlever är i ugnar pga att miljön är för het för att ledar ska hålla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.