Permalänk
Medlem

Uppgradering av Acer Aspire M3910?

Tjena,

Fick hem en Acer Aspire M3910 från min svärfar för ett tag sen som sen blev ståendes.

Ställde in den i ett skrivbord i helgen och började fundera på om det skulle gå att uppgradera den lite för att ge den en lite drägligare tillvaro på ålderns höst. Behövs nå uppgifter så fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan. Skulle vilja kunna spela Diablo 3 och ETS2 i lite högre kvalité än lägsta utan att det laggar hela tiden.

Någon som har nåt förslag eller duger den mest som bojsänke?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Ett nytt grafikkort (kanske ett GTX 1050/GTX 1050 Ti) gör susen för grafikprestanda. Under förutsättning att det inte är (som det ibland kan vara med äldre märkesdatorer) något kompatibilitetsproblem mellan datorns moderkort och nyare GPU.

GTX 1050/1050 Ti har fördelen att de är billiga, har låg strömförbrukning (kräver oftast inget byte av nätdel), och samtidigt inte är onödigt kraftfulla (vilket är onödigt med tanke på den mediokra processorn.)

Se gärna till att du maxar minnet till 8 GB om det går.

Till sist, sätt operativsystemet på en SSD. Om du har OS på en SSD istället för en mekanisk hårddisk så blir prestandaskillnaden som natt och dag i "allmänt windowsarbete" men även snabbare laddtider i spel och i vissa fall även lite mindre stutter om spelet behöver ladda in nya grejer från disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett nytt grafikkort (kanske ett GTX 1050/GTX 1050 Ti) gör susen för grafikprestanda. Under förutsättning att det inte är (som det ibland kan vara med äldre märkesdatorer) något kompatibilitetsproblem mellan datorns moderkort och nyare GPU.

GTX 1050/1050 Ti har fördelen att de är billiga, har låg strömförbrukning (kräver oftast inget byte av nätdel), och samtidigt inte är onödigt kraftfulla (vilket är onödigt med tanke på den mediokra processorn.)

Se gärna till att du maxar minnet till 8 GB om det går.

Till sist, sätt operativsystemet på en SSD. Om du har OS på en SSD istället för en mekanisk hårddisk så blir prestandaskillnaden som natt och dag i "allmänt windowsarbete" men även snabbare laddtider i spel och i vissa fall även lite mindre stutter om spelet behöver ladda in nya grejer från disk.

Tack för snabbt svar som dessutom låter logiskt

Får kolla upp det där med kompatibeliteten innan jag gör några inköp, det brukar ju kunna bli lite knas med "märkesdatorer"

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Hur pass kinkigt är det med olika märken av ram minnen? Har ju en plats kvar som klarar ett 2Gb minne. Kan man bara köpa vilken likadan modul som helst eller måste det vara lika?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det är alltid rekommenderat att ha identiska stickor men generellt fungerar det att blanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlashTec:

Hur pass kinkigt är det med olika märken av ram minnen? Har ju en plats kvar som klarar ett 2Gb minne. Kan man bara köpa vilken likadan modul som helst eller måste det vara lika?

I min jobb-PC (en i5-2320) har jag:

Slot 1: Corsair CM3X2G1600C9 (PC3-10700H 667 MHz, 2 GB)
Slot 2: A-Data MI64C1D1629Z1 (PC3-12800 800 MHz, 8 GB)
Slot 3: Corsair CM3X2G1600C9 (PC3-10700H 667 MHz, 2 GB)
Slot 4: A-Data HY64C1C1624ZY (PC3-12800 800 MHz, 4 GB)

Funkar.

Permalänk
Medlem

Idag var det ju spännande att komma hem från jobbet. Googlade på M3910 och fick fram info att Komplett hade sålt modellen och det stod där att det skulle vara 6Gb ram (3x2Gb med max 8 jämnt fördelat på 4 slotar) och inget grafikkort. Öppnade upp burken och inser att det sitter 2x2Gb ram i den och ett Radeon HD5570 grafikkort.

Det står i alla fall H57h-am2 v2.0 på moderkortet och jag har försökt fått fram en spec på det och om jag fattat rätt så ser den ut så här:

H57H-AM2 Motherboard Specifications.

Support Intel (Max 95W)

* Core i7 Quad, (Lynnfield) Core i5, i3 (Clarkdale)

Socket Type
LGA 1156
Chipset
Intel H57
Video
Intel HD Graphics
Memory
4 x 240-pin DDR3 DIMM slots – Dual Channel DDR3 1333/ 1066MHz non-ECC, un-buffered memory (Max 16GB)
Expansion Slots
1 x PCI Express x16 (2.0)
2 x PCI Express x1 (2.0)
1 x PCI v2.3
Storage
6 x SATA II 3Gb/s connectors
Audio
Realtek – High Definition
Ethernet
Realtek RTL8111 (Gigabit)
Rear Panel
1 x PS/2 for keyboard (purple-color)
1 x PS/2 for mouse (green-color)
1 x RJ45 LAN port
6 x USB 2.0 ports
1 x Audio I/O
1 x VGA port
1 x HDMI port
Internal
1 x 4-pin CPU Fan connector
1 x 3-pin SYS Fan connector
1 x 4-pin ATX 12V Power connector
1 x 24-pin ATX Power connector
1 x Front Audio header
1 x Front Panel header
1 x Clear CMOS jumper
1 x ME disable jumper
1 x SPI debug header
4 x USB headers
1 x Battery socket (3V)
BIOS
Form Factor
Micro-ATX

Den säger alltså att max ram ska vara 16, vad kan man egentligen förlita sig på?
Ska man försöka få tag på en i7 processor?

Nätagget är stämplat Bronze med ett max på 300watt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Bättre cpu tror jag inte är värt besväret.

Släng på 2x4GB RAM så har du 12GB. Rätt lagom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, om jag fattat rätt så borde det kunna funka med dessa saker då?Ram minnen
SSD disk
Och ett 1050Ti?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

M3910 måste ha sålts i flera olika konfigurationer varav denna är den sämsta eller nåt. Lägger ner nån form av uppdatering av denna och funderar på nåt nyare istället. Tack alla för svar

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB