Permalänk

Mini itx gaming dator 15000;-

Jag har haft några års frånvaro och vänder mig därför till er på swec för att få hjälp att få ut mest prestanda för 15.000kr.

Kraven är att det är mini itx och ett intel baserat system .
Sen undrar jag också om det är värt att vänta på 2080 för att se om priset på 1000 serien sjunker.

Mvh Georg

Permalänk
Medlem

Antar att det är för gaming? Eller även produktivitet så att säga? Vilken upplösning och frekvens på skärmen?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Antar att det är för gaming? Eller även produktivitet så att säga? Vilken upplösning och frekvens på skärmen?

Tanken är både för gaming samt produktivitet. Skärm har jag redan och det är en 24" asus 144hz.

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vetolavman:

Sen undrar jag också om det är värt att vänta på 2080 för att se om priset på 1000 serien sjunker.

Mvh Georg

Jag hade hållt ut en eller två månader till för att se ev effekt av 2080-lansering.

Permalänk
Medlem

@Vetolavman:
Kika runt lite efter vilka chassin du tycker om.
Finns väldigt många mITX chassin därute som bara är marginellt mindre än ATX chassin.

Val av chassi påverkar bland annat cpu kylning och PSU

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

@Vetolavman:
Kika runt lite efter vilka chassin du tycker om.
Finns väldigt många mITX chassin därute som bara är marginellt mindre än ATX chassin.

Val av chassi påverkar bland annat cpu kylning och PSU

Jag har kikat på tre olika, phantens enthoo evolv vit, nzxt h200 vit samt node 304 vit och här är det om jag förstått det rätt huvudsakligen node som påverkar mitt val av komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle kolla på en Ryzen 2700X där får du 16 trådar och även är bra i spel. Borde gå att kyla bra även i mITXchassin.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

@daskedennis: Tack för tipset, ska kika på det

Permalänk

Vad tror ni om den här?
https://pcpartpicker.com/list/zrd9RJ

Jag är medveten om att nypris på samma produkter kommer att hamna runt 19.000 i Sverige men har hittat 1080 begagnad för 4100 och 4tb HDD för 800 så då hamnar jag bara 1000~~ över min budget på 15000.

Kom jättegärna med förslag på andra delar samt om jag tänkt rätt i form av kompabilitet, både min check samt pcpartpicker säger att allt är kompatibelt men skulle vara jättetacksam om någon ville ge det en snabb titt.

Allt gott!

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Skulle kolla på en Ryzen 2700X där får du 16 trådar och även är bra i spel. Borde gå att kyla bra även i mITXchassin.

Jag har kikat på SWEC-marknad och Blocket, samt spridit ut mina köp genom Amazon DE, Inet och Komplett för att få bästa möjliga pris, vad tror du om följande komponentval (Med dessa hamnar jag på 16076kr vilket jag anser vara okej för detta lilla monster)

Chassi: Phanteks EVOLV mITX Temperered Glass White 799kr
CPU: AMD Ryzen 7 2700x 3.7GHZ 20mb 3759kr
GPU: MSI gtx 1080 8gb 4000kr begagnad
Moderkort: ASUS ROG STRIX X470-i Gaming 1940kr
RAM: Corsair CMK16HX4M2B3000C15R Vengeance LPX 2 x 8 GB (3000Mhz DDR4) 1580kr
Lagring SSD: Samsung MZ-V7E500BW 970 EVO M.2 SSD 500gb 1450kr
Lagring HDD: Western Digital Red 4TB 800kr begagnad
CPU-Kylare: Arctic Freezer 33 eSports Edition svart/röd 549kr
PSU: Seasonic Focus Plus 750W Gold 1199kr

Eventuella åsikter hade varit väldigt uppskattade, är somsagt inte helt 100 på att allt är kompatibelt tillsammans. Tack!

Permalänk

Hej,

Om du vill vänta på ett verkligen "litet" ITX chassi som släpps i slutet av September, tror CaseKing.de släpper den 21 Sep, så kolla in "raijintek ophion". Var själv inne på ett sådant men hade turen och hittade ett M1 Ncase

Permalänk
Medlem

@Vetolavman: Tycker det ser bra ut, nu kollat jag dock inte passform i chassit osv. Så se till att allt får plats.

CPUkylaren är bra, har den i frugans bygge, är tyst och effektiv. Bra CPU och GPU. Och snabbt minne som Ryzen tycker om.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

@Stagfeldt: Tack så mycket för tipset, den var riktigt snygg! Ska kolla kompabilitet