AMD lanserar Ryzen 7 2800H och 5 2600H för bärbara prestandadatorer

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Ryzen 7 2800H och 5 2600H för bärbara prestandadatorer

Strömsnåla Ryzen Mobile får sällskap av mer prestandaorienterade H-serien. Toppmodellen Ryzen 7 2800H har fokus på en stark integrerad grafikdel, som på pappret mästrar stationära 5 2400G.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så... en PS4as GPU TeraFlop i en laptop iGPU. Inte illa.

Frågan är väl om det är värt kostnaden, för ofta blir dessa lösningar för dyra när väl produkten lanseras till slutkunden där vettigt dGPU kan vara tom billigare sett till prestanda.

Permalänk

Väntar fortfarande på en prisvärd Ryzen laptop med vettig OEM design. Det sitter långt inne!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Its all about the money.
Core i7-8850H och Xeon E-2176M är vanlig bland de bästa laptoparna och de presterar riktigt bra.
6 core i upp till 4.4GHz, men priset är ca 5000kr: https://ark.intel.com/products/134867/Intel-Xeon-E-2176M-Proc...

Så hur bra det går för Ryzen 7 2800H handlar om vad priset blir, ofta på laptops är grafikkortet ingen flaskhals. Så det finns bra förutsättningar med ett starkt integrerat.

Permalänk
Medlem

Detta är väl den som kommer sitta i Macbook Pro skulle jag tippa

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Detta är väl den som kommer sitta i Macbook Pro skulle jag tippa

Jaså, vill de inte ha kvar Intel?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Väntar fortfarande på en prisvärd Ryzen laptop med vettig OEM design. Det sitter långt inne!

Och med tanke på hur tillverkarna behandlade även vettiga Bristol Ridge-prollar (enkanaligt minne, dålig kylning och allmänt nedlåsta versioner) ska det mycket till innan jag faktiskt köper en, tyvärr. Hoppas dock de blir iaf hyffsat populära.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Detta är väl den som kommer sitta i Macbook Pro skulle jag tippa

Knappast. Apple har satsat stenhårt på thunderbolt och om det saknas som på de andra AMD cpuerna så kommer apple att hålla sig till intel

Permalänk
Medlem

Jag har väntat och detta verkar spännande men jag får avvakta vilka laptops som dyker upp på marknaden.
Jag fann även ryzen mobile intressant men de laptops jag sett har inte imponerat.
Jag undrar även hur mycket fläktljud det blir i en laptop med denna hårdvaran 35W brukar vara relativt tysta men högre än så som 54w kan bli lite väl högljudda.

Permalänk
Avstängd

Önskar att man kunde köpa en ryzen vega kombo med gddr5 istället för att låsas ner av ddr4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Är väldigt intressant att se dessa in action sen. Gärna i en nuc storlek.
Tycker det är klart intressant med APUer nu. De har blivit bättre och bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att Ryzen 7 2800H klarar av 1.8 tflop?
Det är ju lååååångt över xbox one och i par med ps4

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Önskar att man kunde köpa en ryzen vega kombo med gddr5 istället för att låsas ner av ddr4.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är väl att GDDR5 måste fastmonteras. Finns inga "slots" för dem.
GDDR5 är dessutom en DDR3 grund, så du lär nog tänka GDDR6 också.

Jag hade gärna dock sett 1 paket HBM på chippet (om det nu ändå måste fastmonteras). Räcker ju med typ 2GB iaf för den kraft de har här ändå ska mättas, och de kan ju dela DDR4 för cache utöver det, men du får då mycket mer bandbredd för GPUns mest krävande delar. Det är ju utan tvekan VRAM som hindrar iGPU från att bli mycket bättre. DDR4 räcker inte på långa vägar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Problemet är väl att GDDR5 måste fastmonteras. Finns inga "slots" för dem.
GDDR5 är dessutom en DDR3 grund, så du lär nog tänka GDDR6 också.

Jag hade gärna dock sett 1 paket HBM på chippet (om det nu ändå måste fastmonteras). Räcker ju med typ 2GB iaf för den kraft de har här ändå ska mättas, och de kan ju dela DDR4 för cache utöver det, men du får då mycket mer bandbredd för GPUns mest krävande delar. Det är ju utan tvekan VRAM som hindrar iGPU från att bli mycket bättre. DDR4 räcker inte på långa vägar.

jo hbm hade varit trevligt o det behövs inte mer än 2gb då man ändå bör spela i 720p på igpuer. Tycker det dock e synd att ingen laptop gör i kombination mef 720p skärm o amd ryzen mobile, det behövs fler budget alternativ för både 15 o 17 tum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

jo hbm hade varit trevligt o det behövs inte mer än 2gb då man ändå bör spela i 720p på igpuer. Tycker det dock e synd att ingen laptop gör i kombination mef 720p skärm o amd ryzen mobile, det behövs fler budget alternativ för både 15 o 17 tum.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med, det saknas bra budget laptops.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2