Fortnite laggar, grabben blir tokig, vad kan jag göra?

Permalänk

Fortnite laggar, grabben blir tokig, vad kan jag göra?

Grabbens burk innehåller
Nätaggregat. Crossair CX600
Moderkort. Sensus P8P67 Pro Rev 3.1 .Det är vad jag kan läsa på kortet
CPU i7 2600 3.4 GHz
14 GB DDR3 1.33 GHz
GPU GeForce 660Ti

Som sagt laggar Fortnite även med låga grafik inställningar.
Är ett nyare grafik kort typ GeForce 1050 eller 1060 det som behövs?
Eller är problemet det äldre DDR3 minnet?

Behöver hjälp, orkar inte med hans utbrott när det laggar.

Permalänk
Medlem

De komponenterna klarar fortnite med lätthet. Antingen throttlar någon komponent av överhettning eller så är skärmen inkopplad till moderkortet istället för grafikkortet.

EDIT: #17554336

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

när du saga "lagga" snacka vi om att det rycker pga av låg fps eller nätverkslagg?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av magnus_asplund:

Grabbens burk innehåller
Nätaggregat. Crossair CX600
Moderkort. Sensus P8P67 Pro Rev 3.1 .Det är vad jag kan läsa på kortet
CPU i7 2600 3.4 GHz
14 GB DDR3 1.33 GHz
GPU GeForce 660Ti

Som sagt laggar Fortnite även med låga grafik inställningar.
Är ett nyare grafik kort typ GeForce 1050 eller 1060 det som behövs?
Eller är problemet det äldre DDR3 minnet?

Behöver hjälp, orkar inte med hans utbrott när det laggar.

Dem grejerna fungerar super på Fortnite, tjejens lillebror kör exakt samma setup och fungerar super i 1080p på typ medium/high.

Är det samma i andra spel? senaste grafikdrivrutinen på grafikkortet?
Kolla även temperaturer så dem ligger fint

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

@magnus_asplund: Datorn verkar matcha rekommenderade systemkrav, sen finns det ju olika typer av "lagg".
Är det att bilden hoppar/rycker när han rör sig oavsett vilken server eller är det "lagg" som fördröjning i uppkopplingen?

Permalänk
Avstängd

Minnena och cpun är ok. Där är inte så stor skillnad mellan smått gamla cpuer och de cpuer som finns idag. Din cpu släpptes 2011 så den är okej fortfarande. Minnena är också ok, det viktigaste är mängden minne och inte hastigheten. Alla minnen har ändå en hyffsad hastighet.

Men grafikkortet är på tok för dåligt. Tror inte ens du kommer upp i 30fps med det.
Det måste bytas. Kan förstå att killen får utbrott.

Ett 1060 3GB kommer klara 90fps ganska stabilt om du kollar på denna:
https://www.techspot.com/article/1557-fortnite-benchmarks/

AMD verkar inte ha något billigare än 1060 3GB, så du får köra på Nvidia 1060 3GB.
Kostar cirka 2500kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

@magnus_asplund: Datorn verkar matcha rekommenderade systemkrav, sen finns det ju olika typer av "lagg".
Är det att bilden hoppar/rycker när han rör sig oavsett vilken server eller är det "lagg" som fördröjning i uppkopplingen?

Rekommenderade systemkrav är långt ifrån vad som verkligen går att spela med.
Rätt som det är så blir spelet ryckigt för att skärmen täcks av massa skit som kokar datorn.

Edit:
Varför skriver alla i tråden att systemet klarar Fortnite lätt?
Grafikkortet är brutalt gammalt.

Det är bara snäppet bättre än AMD 7950:
https://www.tweaktown.com/reviews/4887/msi_geforce_gtx_660_ti...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magnus_asplund:

Grabbens burk innehåller
Nätaggregat. Crossair CX600
Moderkort. Sensus P8P67 Pro Rev 3.1 .Det är vad jag kan läsa på kortet
CPU i7 2600 3.4 GHz
14 GB DDR3 1.33 GHz
GPU GeForce 660Ti

Som sagt laggar Fortnite även med låga grafik inställningar.
Är ett nyare grafik kort typ GeForce 1050 eller 1060 det som behövs?
Eller är problemet det äldre DDR3 minnet?

Behöver hjälp, orkar inte med hans utbrott när det laggar.

Det är inte så att killen helt enkelt skyller på lagg när det kanske egentligen inte är det? Likt Dellor mfl på youtube/twitch.

Fast iofs är inte Fortnite det bästa spelet när det kommer till stabil FPS. Mitt 1080Ti kan inte hålla en precis 144 i 1440p Low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Edit:
Varför skriver alla i tråden att systemet klarar Fortnite lätt?
Grafikkortet är brutalt gammalt.

Det är bara snäppet bättre än AMD 7850:
https://www.tweaktown.com/reviews/4887/msi_geforce_gtx_660_ti...

Jag skriver det för att jag har spelat fortnite på ett 760 utan problem och 660 Ti är ett väldigt snarlikt presterande kort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Men grafikkortet är på tok för dåligt. Tror inte ens du kommer upp i 30fps med det.

660 Ti finns ju med i testet du länkar (grafen längst ner), det ligger på i snitt 47 fps i 1080p@High. Drar man ner grafikinställningarna lite så borde det rimligtvis fungera hyffsat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

660 Ti finns ju med i testet du länkar (grafen längst ner), det ligger på i snitt 47 fps i 1080p@High. Drar man ner grafikinställningarna lite så borde det rimligtvis fungera hyffsat.

Ja det gör det faktiskt.
Men då ska det inte lagga i Fortnite.

TS du får kolla om något överhettas.
Du kanske har missat att installera drivrutiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

De komponenterna klarar fortnite med lätthet. Antingen throttlar någon komponent av överhettning eller så är skärmen inkopplad till moderkortet istället för grafikkortet.

Moderkortet har inga utgångar för bild.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Moderkortet har inga utgångar för bild.

Sant! Hade helt glömt att P67 var befriad från sånt bjäfs.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Rekommenderade systemkrav är långt ifrån vad som verkligen går att spela med.
Rätt som det är så blir spelet ryckigt för att skärmen täcks av massa skit som kokar datorn.

Edit:
Varför skriver alla i tråden att systemet klarar Fortnite lätt?
Grafikkortet är brutalt gammalt.

Det är bara snäppet bättre än AMD 7950:
https://www.tweaktown.com/reviews/4887/msi_geforce_gtx_660_ti...

Har aldrig skrivit att att den klarar det med lätthet, men den motsvarar rekommenderade systemkrav.
Om det sedan är fel på systemkraven är det inte mitt fel, jag skrev dom inte.

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

när du saga "lagga" snacka vi om att det rycker pga av låg fps eller nätverkslagg?

Rörelserna i spelet flyter inte 100. Det blir stopp i rörelsen och spelet reagerar sent på mus rörelser.
Andra grabben sitter med en bättre burk och där flyter allt bra, så jag tror inte det är uppkopplingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

Är det samma i andra spel? senaste grafikdrivrutinen på grafikkortet?
Kolla även temperaturer så dem ligger fint

Owerwatch fungerar fint.
Vad är en bra temperatur?
I BIOS:et ser jag temp på CPU och modernkort. De ligger upp mot 50 grader på CPU, efter att jag ställt upp prestandaläget där. Innan låg CPU tempen på 40-45 grader. Tempen på moderkortet ligger kring 30 grader. Jag har ökat fläkthastigheten för att få ner CPU tempen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tappade rätt mycket prestanda på mitt vega när jag hade både AMD Overdrive (eller vad deras nya oc funktion heter) och MSI Afterburner installerat samtidigt. Kanske något sådant som hänt er? Testa att avinstallera oc program om ni nu har sådana.

Permalänk
Sjusovarn

1. Har din son 1st skärm eller 2st skärm inkopplade i datorn? Att han enbart spelar på en av skärmarna spelar absolut ingen roll. Klicka på Win+P tills du får fram alternativet "Endast datorskärm", alternativt bildskärmsinställningar -> Visa bara på Skärm 1.

2. Har du möjlighet att skicka config-filen för spelet? Det finns en herrans massa settings och din son kan ha kommit åt något alternativ som krånglar till det rejält.

3. Installerat på SSD?

4. Har du kollat runt i BIOS? Om du kan göra det så håll ögonen öppna efter två saker: 1. Minnesprofilen som kallas X.M.P, är den aktiverad? Om ej, aktivera. 2. Gå till menyn där du kan bestämma om vilken skärm/GPU som ska vara primär och lokalisera din, troligtvis benämnd som PCI-E 1 etc. beroende på vilken slot den sitter på. På dess inställningar ska det finnas ett alternativ som heter något like "PCI-E Gen", ett alternativ som ofta sätts till "Auto", sätt den till Gen3. Detta göra VÄLDIGT mycket.

5. Ladda ner MSI Afterburner + Rivatuner(Var uppmärksam på att du installerar båda programmen) och följ denna länken för att sätta upp en OSD(On Screen Display) som övervakar systemets temperaturer, hastigheter, belastning etc. Först då kan du kontrollera om felet är temperatur/throttle-grundat eller om det är något annat.
(Temperaturer är lite svårt att sia om, men nVidida har sin "Maxgräns" på 85c, så GPU bör ligga under. CPU Max är vid 80-82c)

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus_asplund:

Rörelserna i spelet flyter inte 100. Det blir stopp i rörelsen och spelet reagerar sent på mus rörelser.
Andra grabben sitter med en bättre burk och där flyter allt bra, så jag tror inte det är uppkopplingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Lazy-mans felsökning:
I en Update försvann energiprofilerna, vissa med höjd och andra med sänkt prestanda, kolla om dessa finns, om inte så "Create Custom" och skapa tillbaka en "High Performance" profil och spara - se vad som sker.

Skrivet av magnus_asplund:

Owerwatch fungerar fint.
Vad är en bra temperatur?
I BIOS:et ser jag temp på CPU och modernkort. De ligger upp mot 50 grader på CPU, efter att jag ställt upp prestandaläget där. Innan låg CPU tempen på 40-45 grader. Tempen på moderkortet ligger kring 30 grader. Jag har ökat fläkthastigheten för att få ner CPU tempen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ominstallera Fortnite alt. på annan disk

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag kör 2560 * 1440 och har allt på low och mitt fortnite flyter inte heller bra.
Och då har jag PC i sign, dvs i7 4770k och GTX 970. Förvånad att ni andra kan spela det med sämre dator? Får typ stutter när jag flyger fallskärm och ska landa så fick sänka sikten till near. =D

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

För att sammanfatta era kommentarer.
Hårdvaran borde inte vara problemet. Jag bör kolla lite inställningar både i BIOS och i Fortnite.

Tack för er klokhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat detta spel men kan det inte vara "nätet" som laggar också? Antingen hela nätet eller om man typ ramlat över från trådat till icke trådat utan att märka det, strul på servern osv.

Det är iaf det som ligger bakom alla gånger jag dör i CS GO...eller fuskare....eller att det är fel på vädret....eller fel på musen...eller skärmen....kan nog inte komma på några fler möjliga skäl

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnus_asplund:

För att sammanfatta era kommentarer.
Hårdvaran borde inte vara problemet. Jag bör kolla lite inställningar både i BIOS och i Fortnite.

Tack för er klokhet.

Skickades från m.sweclockers.com

BIOS inställningar gör ingen skillnad om det enbart är detta spelet som laggar, fel inställningar här hade du märkt på alla spel i så fall.
Inställningarna i spelet kan gör a en hel del, AA (Anti Aliasing) och V-sync (Vertical sync) kan skapa en hel del av den typen av lagg du beskriver.
Prova stäng av dessa och se om det blir någon skillnad, alternativt dra ner inställningarna på dessa.

Permalänk

Jag avinstallerade och installerade om på en annan disk, spelet låg på C: tidigare.
Just nu är grabben nöjd, det flyter på bra, få se om det håller isig.

En annan fråga som kanske hänget ihop med det här.
C: där spelet var installerat fylldes kontinuerligt och tillslut var det fullt på disken. Kör en diskrensning och frigör 70-80 GB som definieras som temp filer. Efter ett tag är disken full med temp filer igen.
Försökt hitta var dessa temp filer ligger och hitta någon inställning för att ta bort dessa filer automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@magnus_asplund: Ligger windows och spelet på en SSD? Hur stor och kör ni windows 10?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@magnus_asplund: Ligger windows och spelet på en SSD? Hur stor och kör ni windows 10?

Ingen SSD och Windows 7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan säkert spara lite huvudvärk med en 240GB SSD och nyinstallation av windows, och när man gör det så ska man kanske även satsa på senaste win dvs 10

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

@magnus_asplund: Fortnite hade nyligen efter en uppdatering ett problem där disken för många användes till 100% vilket ledde till att spelet kunde kännas väldigt ostabilt [tråd]. Jag själv samt en polare märkte av detta men ska i nuläget vara fixat. Så som du beskriver problemet så skulle det mycket väl kunna vara detta som är orsaken vilket kanske kvarstod på windows 7 av någon anledning. En rekommendation skulle vara att installera windows 10 på maskinen då stöd för nyare spel så som Fortnite vanligtvis brukar vara bättre men även som andra redan påpekat att investera i en SSD.

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Kan säkert spara lite huvudvärk med en 240GB SSD och nyinstallation av windows, och när man gör det så ska man kanske även satsa på senaste win dvs 10

Ja en clean install från boot och sen installerar man inget onödigt som ligger i bakgrunden medans man spelar.
Om man inte har råd ska man iaf köra en clean install av W7 så man vet att det inte är något fuffens (virus, malware etc.) som sänker prestandan. När man är ung klickar man lätt in på sidor som man kanske inte borde

Permalänk
Medlem

Jag tror att problemet ligger hos epic och inte lokalt. Både jag och min kompis laggar trots nya och hyfsat kompetenta setups. Känns dock mer som serverlagg.

Skickades från m.sweclockers.com