Bahnhof IP telefoni slutat funegra med Linksys IP box.

Permalänk
Medlem

Bahnhof IP telefoni slutat funegra med Linksys IP box.

Beställde en Linksys IP box på ebay som fungerat bra. Men sen Bahnhof kom hem till min kusin och uppgraderade hans nät till 1000Mbit och då har hans IP telefoni slutat fungera. Han kör på samma 100/100Mbit lina, men IP telefoni funegrar inte längre. Nån som vet vad Bahnhof har gjort och lösning till detta?
Glömt bort Linksys modellnr. Ska ta reda på det senare.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Skulle säga att detta är för lite för att förstå varför! Vem är leverantören av ip telefonin? sköts telefonin av en hårdvaruklient eller mjukvara i datorn? Kan vara sig så att SiP behöver uppdatera sig osv osv osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bahnhof IP-tele och Bahnhof internet? Det borde fungera om det är kopplat så som det är gjort innan. Sitter sip-boxen innan eller efter routern? Hur satt den innan?

Permalänk

Kräver inte Bahnhof att du använder deras egna sip-box?

Permalänk
Medlem

Det är en Linksys PAP2T NA. Den är kopplad efter routern och Bahnhof är ISP för både internet/IP telefoni.
Som sagt har det fungerat innan, tills Bahnhof kom hem till honom och uppgraderade "utrustning" så han kan få 1Gb.
Efter har sökt lite, kan det vara möjligen så hans IP har bytt och SIP boxen har fel IP nr inställd?
Får fråga honom om IP nr har bytt och exakt vad Bahnhof har bytt ut.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

@XPerion:

Bahnhofs beskrivning

Inte för att jag kan något om Ip-telefoni, men att det fungerade innan kanske var det som var "fel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyButcher:

@XPerion:

Bahnhofs beskrivning

Inte för att jag kan något om Ip-telefoni, men att det fungerade innan kanske var det som var "fel".

Så länge man fått användarnamn/lösenord o.s.v, går det använda valfri SIP Box. Både han och jag begärde det längesen (innan 2015). Fast jag kör med Bahnhofs gamla Ping Communication NPA201E SIP box som var gratis den tiden vid val av IP telefoni. Fungerar också på valfri mjukvara på ex. smartphone om jag vill konfiguera.

Men detta ger mig en ide, att testa hans konfiguration på mobilen och ser om det fungerar. Om det gör det så är det inget fel på uppgifterna han fått, utan SIP boxen då.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Så länge man fått användarnamn/lösenord o.s.v, går det använda valfri SIP Box. Både han och jag begärde det längesen (innan 2015). Fast jag kör med Bahnhofs gamla Ping Communication NPA201E SIP box som var gratis den tiden vid val av IP telefoni. Fungerar också på valfri mjukvara på ex. smartphone om jag vill konfiguera.

Men detta ger mig en ide, att testa hans konfiguration på mobilen och ser om det fungerar. Om det gör det så är det inget fel på uppgifterna han fått, utan SIP boxen då.

Okej jag förstår, tyckte de skrev så väldigt avvisande om egen SIP så förväntade mig nästan nån mjukvaruspärr eller nått. Lycka till, hoppas du kommer under fund med vad som är fel!