Fredagspanelen 159: Geforce RTX 2000-serien i testlabbet, Iphone XS och kemikalieskatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Det finns ju en rädsla för att all ny teknologi ska bli för dyr för gemene man.

Du som kan köpa allt du pekar på förstår ju inte riktigt den rädslan.

Så länge som det finns budgetalternativ så är det ju ingen större fara, men om all ny teknologi kommer följa den här trenden så kommer det skapas en ny klassindelning.

Jag hoppas att Nvidias budgetkort(GTX 2060, 2050) presenteras snart, det kommer lugna ner vanliga konsumenter en aning. Sen så tror jag Apple gjorde ett misstag när de inte lanserade ett nytt alternativ till deras iPhone SE. Många som använder deras ekosystem känner sig nu lite ställda.

Finns det verkligen en sådan rädsla? Vad baserar du det på? Det finns inget som hindrar folk från att köpa utmärkta begagnade produkter från tidigare generationer som gör jobbet nästan lika bra till ett avsevärt lägre pris.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Det finns ju en rädsla för att all ny teknologi ska bli för dyr för gemene man.

Du som kan köpa allt du pekar på förstår ju inte riktigt den rädslan.

Så länge som det finns budgetalternativ så är det ju ingen större fara, men om all ny teknologi kommer följa den här trenden så kommer det skapas en ny klassindelning.

Jag hoppas att Nvidias budgetkort(GTX 2060, 2050) presenteras snart, det kommer lugna ner vanliga konsumenter en aning. Sen så tror jag Apple gjorde ett misstag när de inte lanserade ett nytt alternativ till deras iPhone SE. Många som använder deras ekosystem känner sig nu lite ställda.

Fast det skulle ju vara omöjligt att allt blir för dyrt för "gemene man", pengar tjänas i allmänhet på den stora massan inte på en liten procent i toppen. Däremot kan det ju vara så att det bara är entusiaster som har datorer som hobby som faktiskt prioriterar att lägga pengarna när en teknik först presenteras men så har det ju alltid varit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Finns det verkligen en sådan rädsla? Vad baserar du det på? Det finns inget som hindrar folk från att köpa utmärkta begagnade produkter från tidigare generationer som gör jobbet nästan lika bra till ett avsevärt lägre pris.

Jag baserar det på mina egna känslor. Att priset på RTX 2080Ti är det dubbla av GTX 1080Ti oroar mig. Att Apple endast lanserar dyrare modeller men ej några budgetmodeller oroar mig.

Baserar det även på den enorma mängder av text jag läst på internetforum. En så kallad kvalitativ undersökning, om än undermålig då jag inte direkt följer några akademiska metoder. Tyvärr så blir rädda människor arga i sådana här situationer.

Personligen så vill jag inte köpa begagnade produkter eftersom det finns så ofantligt många bedragare. Jag får vänta in budgetalternativen.

Sen kan man dra det hela längre... skuldbördan är extrem i Sverige och det gör mig orolig att redan skuldbelagda personer fortsätter köra på och köper dessa produkter med pengar som de egentligen inte har. Personligen så anser jag att man bör vara skuldfri innan man ens får för sig att köpa ett grafikkort eller telefon för stora pengar. Sorry, det var off-topic.

Permalänk
Medlem

@Alpha77:
Prisvärda... 5 svenska pisse tassar styck med tryck.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Fast det skulle ju vara omöjligt att allt blir för dyrt för "gemene man", pengar tjänas i allmänhet på den stora massan inte på en liten procent i toppen. Däremot kan det ju vara så att det bara är entusiaster som har datorer som hobby som faktiskt prioriterar att lägga pengarna när en teknik först presenteras men så har det ju alltid varit.

Japp, men jag tror att entusiasterna är oroliga över att det hela skenar iväg.

Med en dubblering i pris av high-end över en natt så skapar det så klart reaktioner även hos oss som alltid har betalat mycket för att få tillgång till den senaste teknologin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vadå svag krona, e ju "långt" under 10kr/dollar. Brukligtvis måste man ändå räkna med 10kr/dollar.

Ja vid en dollarkurs på 8 så blir det 10:- inkl moms. Det har vi passerat.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Nu när ni uppdaterat testsystemet och testsviten, har ni möjlighet att lägga till fler upplösningar? Mest intresserad av 3440*1440

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Äntligen fredagspanelen igen!

Snart blåser det nog upp till storm också i testlabbet!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Varför blir folk dummare och dummare? Ett grafikkort för 14 papp och en Iphone för över 18 papp....

Förr blev allt billigare och mycket bättre, nu blir det lite bättre och mycket dyrare. Pendeln har svängt helt enkelt. Kanske bra för miljön då många nog kommer laga istället för att slänga och köpa nytt. Får vår firma mer att göra. Gäller att se eländet från den ljusa sidan!

PS - Hoppas fördyringen gör att våra Asiatiska medmänniskor får mer i plånboken och vinsten inte hamnar hos företagets redan rika ägare.

Bra Fredagspanel och fd NH killen Jacob Hugosson gillar jag mer och mer. Växer för varje panel.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Förr blev allt billigare och mycket bättre, nu blir det lite bättre och mycket dyrare. Pendeln har svängt helt enkelt. Kanske bra för miljön då många nog kommer laga istället för att slänga och köpa nytt. Får vår firma mer att göra. Gäller att se eländet från den ljusa sidan!

PS - Hoppas fördyringen gör att våra Asiatiska medmänniskor får mer i plånboken och vinsten inte hamnar hos företagets redan rika ägare.

Bra Fredagspanel och fd NH killen Jacob Hugosson gillar jag mer och mer. Växer för varje panel.

Fast har det verkligen blivit så mycket dyrare? Vid år 2000 var det Geforce 2 Ultra som var det fetaste och det kostade $500, kollade lite vad det motsvarar i dagens penningvärde och det är runt $730 och då har vi bara tagit hänsyn till amerikansk inflation (på grund av dollarpris). Kollar vi vad ett 8800 Ultra kostade motsvarar det $990 sen har det varit lite upp och ner men någon generellt trend tycker jag inte funnits.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Intressanta funderingar

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aktsu:

Fast har det verkligen blivit så mycket dyrare? Vid år 2000 var det Geforce 2 Ultra som var det fetaste och det kostade $500, kollade lite vad det motsvarar i dagens penningvärde och det är runt $730 och då har vi bara tagit hänsyn till amerikansk inflation (på grund av dollarpris). Kollar vi vad ett 8800 Ultra kostade motsvarar det $990 sen har det varit lite upp och ner men någon generellt trend tycker jag inte funnits.

Exakt, Originally retailing from $800 to $1000,
På 8800 Ultra

Jag hade 3x 8800 Ultra som jag fick köpa av en polare beg 4k styck pga han skulle sluta med datorer och flytta

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Finns det verkligen en sådan rädsla? Vad baserar du det på? Det finns inget som hindrar folk från att köpa utmärkta begagnade produkter från tidigare generationer som gör jobbet nästan lika bra till ett avsevärt lägre pris.

Ditt antagande är rätt dumt. Vad de Nvidia nu gjort är att de också gör att andrahandsgrafikkort också blir dyrare i.o.m. ett högre nypris. Det drabbar alla i alla led om man nu är ute efter ett prisvärt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det här med grafikkort för gamers håller på att utveckla sig till en Norgehistoria jag menar tänk vad fruktansvärt dyrt det är med äkta Pizza i Norge, hemskt...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av yrfhar:

Förr blev allt billigare och mycket bättre, nu blir det lite bättre och mycket dyrare. Pendeln har svängt helt enkelt. Kanske bra för miljön då många nog kommer laga istället för att slänga och köpa nytt. Får vår firma mer att göra. Gäller att se eländet från den ljusa sidan!

PS - Hoppas fördyringen gör att våra Asiatiska medmänniskor får mer i plånboken och vinsten inte hamnar hos företagets redan rika ägare.

Bra Fredagspanel och fd NH killen Jacob Hugosson gillar jag mer och mer. Växer för varje panel.

Jag har bara jobbat här i snart 6 år och varit chefredaktör halva tiden. Kul att du uppskattar mitt framträdande, är fortfarande inte helt bekväm framför kameran men det tar sig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Bara 1h och 5 min till nästa panel? Dags att korka upp redan nu?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Här kunde jag skriva? Lysande på fredasgspanelen och vill bara påpeka att Stockholms skolplatform har kostat mer än sydkoreas mars program!! De som är ansvariga i Stocholm är usla och borde få sparken. Är det öppna API eller inte? Om så kan ju vem som helst skapa en bra klient?