Permalänk
Medlem

Strömrusningsbegränsare

Har över åren kopplat in mer och mer IT-grejor på samma 10A-säkring, vilket lett till att säkringen nu löser pga strömrusningen när jag gör tillslag. Reser mycket i tjänsten, och då vill jag ha strömmen bruten, vilket i sin tur innebär att jag gör för många tillslag om året för att helt enkelt köpa att säkringen löser, och bara gå och återställa den de få gånger jag annars skulle gjort det. Det kan väl knappast vara bra för grejorna med transienter hit och dit i längden heller, hur väl skyddade de än är.

Har ingen möjlighet att dela upp lasten och koppla in på olika säkringar, papierkopfen som drog elen i min lägenhet tyckte det var smart att köra all el i aktuellt rum i samma grupp...

Vill inte säkra upp till 16A, då ledarna till uttagen är vanliga 1.5mm^2. Det är urgamla tighta pansarrör i väggarna, och en del utanpåliggande som målats över, så slipper helst tatta ny 2.5mm^2-kabel, då jag tror det blir svårt att få i grövre kabel i pansarrören, och det innebär ommålning att byta det utanpåliggande.

Tänkte istället skaffa mig en strömrusningsbegränsare i stil med denna, men jag hittar inget annat än just den. Tycker den är lite väl dyr, och optimalt skulle jag vilja ha en med schuko i båda ändarna, som man pluggar in i vägguttaget, och hookar upp grendosan direkt på. Tänk något man pluggar in på samma sätt som en uttagstimer

Någon som har några tips om andra modeller, och var man kan få tag på dem, helst i Sverige? Allt är av intresse, oavsett anslutning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Du får säkra upp till 13A med 1.5mm^2 om jag minns rätt.

Lika skulle du kanske kunna byta till en trög säkring som inte löser ut lika fort.

Prata med en lokal elektriker.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Jag skulle göra som @Implor ger som förslag.

Byta till en trögare säkring och anlita en elektriker att göra det.

Permalänk
Medlem

Som föregående talare eller be en elektriker dra in en ny grupp till rummet.

Permalänk
Medlem

Ah, missade detaljen att jag redan stoppat dit en trög säkring sedan länge, men nu räcker inte den heller.

Har lågspänningsbehörighet, så om det blir aktuellt att säkra upp gör jag det själv. Vill dock helst slippa då det är en del meck med det. I och med att jag är osäker på vad det är för isolering på FKn i väggarna, och hur dragningen i övrigt är beskaffad, så blir det svårt att räkna på om det är en bra idé eller ej att trycka dit en 13A-säkring. Är utöver det inte direkt något fan av att pressa gränser när det kommer till el, tryggast att ligga kvar på 10A med nuvarande kablage

Det som känns vettigast i förhållande till arbetsinsats/kostnad är fortfarande att stoppa dit en strömrusningsbegränsare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Du har inte kollat ifall du kan hitta nån trögare säkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Du har inte kollat ifall du kan hitta nån trögare säkring?

Det sitter en C-säkring där nu, och redan det tycker jag är lite lek med elden, givet att jag inte vet ett skit om hur det ser ut i väggarna, och vad det är för isolering på FKn. Att stoppa dit en D-säkring kan vägas mot att gå upp ett nummer i ström, men välja en snabbare säkring. Det är lite av ett val mellan pest och kolera. Låter helst bli.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Du får låta bli att slå på all utrustning samtidigt utan ta det i steg med de värsta strömsugarna först (dvs. i avseende startström) och sedan allt lättare grejor när mycket redan är igång på samma uttag.

Detta är heller inget nytt problem med tanke på hur nätaggregats ingångsdelar byggs. - förr hade vi stora ringkärnetrafos som också kunde dra säkringar vid inkoppling

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske klara att bygga själv, halvfabikat till mjukstartare och dc fällor finns här
https://sjostromaudio.net/cart/en/8-mains-circuits

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Strömrusningsbegränsaren verkar väl vara en helt OK lösning.

För mig är det dock inte helt uppenbart vad som hindrar att du kopplar in 2 grenuttag med brytare på samma fas,
kopplar hälften av utrustningen på varje grenuttag,
och slår på dem ett i taget med ett litet tidsintervall mellan...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, missade detaljen att jag redan stoppat dit en trög säkring sedan länge, men nu räcker inte den heller.

Har lågspänningsbehörighet, så om det blir aktuellt att säkra upp gör jag det själv. Vill dock helst slippa då det är en del meck med det. I och med att jag är osäker på vad det är för isolering på FKn i väggarna, och hur dragningen i övrigt är beskaffad, så blir det svårt att räkna på om det är en bra idé eller ej att trycka dit en 13A-säkring. Är utöver det inte direkt något fan av att pressa gränser när det kommer till el, tryggast att ligga kvar på 10A med nuvarande kablage

Det som känns vettigast i förhållande till arbetsinsats/kostnad är fortfarande att stoppa dit en strömrusningsbegränsare.

Du har händelsevis inte provat med vanlig trög smältsäkring?
Den har ju en progressiv karakteristik och inte lika känslig för korta strömspikar som magnetutlösningen i en automatsäkring. Dessutom är det ju samma mekanism (värme i säkringen) som i anslutningsledningarna så är faktiskt ett bättre skydd än en automatsäkring.

Permalänk
Medlem

Uppstarts-WOL-script med lite olika intervaller bara?

Permalänk
Medlem

Går det att dela upp uttagen på fler säkringar?
Kan ju räcka med att ett uttag (som såklart sitter sämst till) hamnar på egen säkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du får låta bli att slå på all utrustning samtidigt utan ta det i steg med de värsta strömsugarna först (dvs. i avseende startström) och sedan allt lättare grejor när mycket redan är igång på samma uttag.

Detta är heller inget nytt problem med tanke på hur nätaggregats ingångsdelar byggs. - förr hade vi stora ringkärnetrafos som också kunde dra säkringar vid inkoppling

Skrivet av FatherOfThree:

Strömrusningsbegränsaren verkar väl vara en helt OK lösning.

För mig är det dock inte helt uppenbart vad som hindrar att du kopplar in 2 grenuttag med brytare på samma fas,
kopplar hälften av utrustningen på varje grenuttag,
och slår på dem ett i taget med ett litet tidsintervall mellan...

Hehe, det sitter redan fyra grenuttag på serie totalt under bordet, det är som sagt mycket skit inkopplat, och det mesta har nån slags nätdel. Säkringen löser redan när jag slår till det första i kedjan. Har försökt flytta om konsumenterna mellan dem och fördela lasten bättre, utan resultat. Det är också en praktisk fråga, kan inte flytta runt hur som helst utan att det blir opraktiskt med kabeldragningar kors och tvärs. Vill helst slippa ha ytterligare halvtomma grenuttag under bordet, det är redan ont om plats som det är.

Nä, precis, problemet är gammalt, och man tycker det borde finnas fler strömrusningsbegränsare att välja bland på marknaden. Ringkärnetrafos är väl nästan värre än switchande nätdelar, typ. Man brukar väl snacka om hundratalsfaktorer gentemot märkström där om jag inte minns fel.

Skrivet av mrqaffe:

Du kanske klara att bygga själv, halvfabikat till mjukstartare och dc fällor finns här
https://sjostromaudio.net/cart/en/8-mains-circuits

Ah intressant, finns ju några mjukstartare för ringkärnetrafos med där, borde gå att använda om de klarar aktuell ström Får kolla dem närmare om man inte hittar nåt färdigt. Föredrar det senare, skönt att slippa fundera på kapsling och sånt, och i slutändan blir det nog inte så rasande mycket billigare än att köpa nåt färdigt, för att inte tala om mecket att hitta och beställa komponenterna löst.

Skrivet av SAFA:

Du har händelsevis inte provat med vanlig trög smältsäkring?
Den har ju en progressiv karakteristik och inte lika känslig för korta strömspikar som magnetutlösningen i en automatsäkring. Dessutom är det ju samma mekanism (värme i säkringen) som i anslutningsledningarna så är faktiskt ett bättre skydd än en automatsäkring.

Skrivet av Mieriola:

Går det att dela upp uttagen på fler säkringar?
Kan ju räcka med att ett uttag (som såklart sitter sämst till) hamnar på egen säkring.

Har varken lust att dra om FK i väggarna eller bygga om säkringscentralen om jag kan slippa.

Skrivet av Undie:

Uppstarts-WOL-script med lite olika intervaller bara?

Fast problemet är ju inte datorernas strömförbrukning när man bootar dem, utan den momentant enorma strömförbrukningen när kondingar och sådant i nätaggen laddas vid strömsättning.

----

Får tacka för alla kreativa försök till lösningar på problemet, men i slutändan är nog fortfarande en strömrusningsbegränsare färdig att plugga in den absolut smidigaste, prydligaste och enklaste lösningen. Fokuserar nog på att få tag på en sådan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om en C10A håller utan problem när alla prylar är igång ser jag inget problem att byta till en C13A för att hantera strömmen vid påslag, den kontinuerliga strömmen blir ju inte högre än innan och kablarna blir inte varmare än innan.
Annars kanske en 50m skarvsladd kan minska startströmmen till den nivå att säkringen inte löser

Ett tidrelä (0,5-1s) och 5-10ohms motstånd kan fungera ypperligt, borde hålla tillslagsströmmen på under 40-50A vilken en C10 börjar lösa på magnetiskt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om en C10A håller utan problem när alla prylar är igång ser jag inget problem att byta till en C13A för att hantera strömmen vid påslag, den kontinuerliga strömmen blir ju inte högre än innan och kablarna blir inte varmare än innan.
Annars kanske en 50m skarvsladd kan minska startströmmen till den nivå att säkringen inte löser

Ett tidrelä (0,5-1s) och 5-10ohms motstånd kan fungera ypperligt, borde hålla tillslagsströmmen på under 40-50A vilken en C10 börjar lösa på magnetiskt.

Nä, vore det så att lasten var konstant, och jag aldrig kopplade in nåt annat på samma grupp vore det ju dagens sanning, men jag är av den lite tråkiga better safe than sorry-skolan, och anser att man helt enkelt får räkna med 13A kontinuerligt i kablar som är avsäkrade till 13A Om/när jag flyttar kommer man ju också givetvis glömma bort det där, och sätta nästa ägare i en osäker sits.

Det där faktiskt ingen dum idé alls, om man nu ska konstruera nåt eget. En brytare, en resistor och ett tidrelä. Kör genom resistorn tills tidreläet drar och kopplar förbi den. Nödvändig fördröjning får man fastställa experimentellt. Föredömligt enkelt, och det borde funka utmärkt. Det är ju inte så att något ska startas under de där millisekunderna heller, det handlar bara om att ladda kondensatorer i en jäkla hög nätdelar, typ.

Man lär väl också klara sig på så kort fördröjning att tidreläet hinner dra igen innan datorerna dör, i händelse av en spänningsdipp på elnätet.

Edit: en variant på temat kunde ju också vara att byta ut resistorn mot en NTC-termistor med lämplig kurva, ännu elegantare

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nä, vore det så att lasten var konstant, och jag aldrig kopplade in nåt annat på samma grupp vore det ju dagens sanning, men jag är av den lite tråkiga better safe than sorry-skolan, och anser att man helt enkelt får räkna med 13A kontinuerligt i kablar som är avsäkrade till 13A Om/när jag flyttar kommer man ju också givetvis glömma bort det där, och sätta nästa ägare i en osäker sits.

Det där faktiskt ingen dum idé alls, om man nu ska konstruera nåt eget. En brytare, en resistor och ett tidrelä. Kör genom resistorn tills tidreläet drar och kopplar förbi den. Nödvändig fördröjning får man fastställa experimentellt. Föredömligt enkelt, och det borde funka utmärkt. Det är ju inte så att något ska startas under de där millisekunderna heller, det handlar bara om att ladda kondensatorer i en jäkla hög nätdelar, typ.

Man lär väl också klara sig på så kort fördröjning att tidreläet hinner dra igen innan datorerna dör, i händelse av en spänningsdipp på elnätet.

Edit: en variant på temat kunde ju också vara att byta ut resistorn mot en NTC-termistor med lämplig kurva, ännu elegantare

Se till bara att du har en resistor/ntc som klarar pulseffekten på i runda slängar 10kW om det nu är 10 Ohm, annars kommer den paja efter ett tag.

Sen finns det ju såna här oxo, fast blir varma och är rätt dyra:
http://www.tramoetv.se/ovrigtsortiment/agt.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nä, vore det så att lasten var konstant, och jag aldrig kopplade in nåt annat på samma grupp vore det ju dagens sanning, men jag är av den lite tråkiga better safe than sorry-skolan, och anser att man helt enkelt får räkna med 13A kontinuerligt i kablar som är avsäkrade till 13A Om/när jag flyttar kommer man ju också givetvis glömma bort det där, och sätta nästa ägare i en osäker sits.

Det där faktiskt ingen dum idé alls, om man nu ska konstruera nåt eget. En brytare, en resistor och ett tidrelä. Kör genom resistorn tills tidreläet drar och kopplar förbi den. Nödvändig fördröjning får man fastställa experimentellt. Föredömligt enkelt, och det borde funka utmärkt. Det är ju inte så att något ska startas under de där millisekunderna heller, det handlar bara om att ladda kondensatorer i en jäkla hög nätdelar, typ.

Man lär väl också klara sig på så kort fördröjning att tidreläet hinner dra igen innan datorerna dör, i händelse av en spänningsdipp på elnätet.

Edit: en variant på temat kunde ju också vara att byta ut resistorn mot en NTC-termistor med lämplig kurva, ännu elegantare

Precis vad jag funderade på men hittade inga NTC-motstånd med strömtålighet på mer än 3-5A, samt så fanns inga datablad länkade så man såg inte karaktäristiken, Med rätt NTC behövs egentligen inget tidrelä om man kan hitta rätt komponent, den kommer att bli varm dock.

Skrivet av SAFA:

Se till bara att du har en resistor/ntc som klarar pulseffekten på i runda slängar 10kW om det nu är 10 Ohm, annars kommer den paja efter ett tag.

Sen finns det ju såna här oxo, fast blir varma och är rätt dyra:
http://www.tramoetv.se/ovrigtsortiment/agt.htm

Maximal effekt som motståndet kommer att utveckla vid 10ohm är 5290wrms/10500wpeak om det är absolut kortslutning och det inte finns någon som helst ledningsresistans i någon del av kraftdistributionen.
Det är viktigare att kolla att motståndet/motstånden som används klarar den teoretiska strömrusningen i fråga under den tid det är frågan om, värmeutvecklingen som sker under den bråkdel av sekund för att inte trigga den magnetiska utlösningen kommer inte att bli många grader Celsius i fyra parallellkopplade 10W trådlindade keramiska motstånd. Baka ihop motstånden med en 100°C termosäkring som skydd ifall tidreläet inte behagar att fungera och förbrukningen gör att värmen på motstånden blir för hög.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Har du automatsäkring eller vanliga porslinsproppar i skåpet? 13A porslinspropp kan du enkelt byta till själv och slippa mycket problem. På 1.5mm2 är 13A godkänt och ska inte innebära någon extra risk.

Såg att du redan testat att dela upp lasten, det hade annars varit mitt nästa förslag. Mitt bästa råd nu är att höra med en elektriker kring vad de tycker. Bor du i stockholmsområdet rekommenderar jag Svanströms el, de nås på info@svanstromsel.se

Känner mig personligen extremt osäker kring tanken på att koppla en strömrusningsbegränsare till datorutrustning, känns som att det riskerar att skada komponenterna. Har dock lite för begränsad kunskap för att kunna uttala mig säkert, därför mitt tidigare förslag om elektriker.

Är för övrigt extremt nyfiken på vad du har för utrustning som kan sänka säkringen, 10A täcker utan problem PC, server, skrivare, förstärkare, AC mm hos mig, så måste vara en helt sjuk anläggning du har.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

En metod är att skaffa en sådan där brytare med 3 lägen - 0, en med pulstålig motstånd i serie och sedan rakt på - tänk en sådan klassisk Y/D-motorbrytare med fjädrande Y-läge ungefär. Sedan blir det lite steampunk med en klassisk blågrön gjuten låda på väggen med en arm och svart bakelitkula i ändan av armen, låsbar on och off-läge

När man sveper från 0 till full inkoppling med valbar hastighet så kommer man ligga på mellanläget och strömmen genom motståndet tillräckligt länge för att den värsta strömtjongen skall klaras av innan det går in till full inkoppling.

Det finns en fördel med detta - med rätt omkopplare med bestämd 0-läge, bestämd på-läge och fjädrande mellanläge (tänk Y-läget vid motorstart) så hamnar man aldrig i risken att köra anläggningen via motståndet någon längre tid och därmed brandrisk vid fellägen i tex elektroniken som krånglar.

Dessutom är man vid kontakten vid påslag och därmed observant om det smäller och/eller börja lukta illa - är lådan i metall så är det brandhindrande i sig.

mina 5 ören

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Har du automatsäkring eller vanliga porslinsproppar i skåpet? 13A porslinspropp kan du enkelt byta till själv och slippa mycket problem. På 1.5mm2 är 13A godkänt och ska inte innebära någon extra risk.

Såg att du redan testat att dela upp lasten, det hade annars varit mitt nästa förslag. Mitt bästa råd nu är att höra med en elektriker kring vad de tycker. Bor du i stockholmsområdet rekommenderar jag Svanströms el, de nås på info@svanstromsel.se

Känner mig personligen extremt osäker kring tanken på att koppla en strömrusningsbegränsare till datorutrustning, känns som att det riskerar att skada komponenterna. Har dock lite för begränsad kunskap för att kunna uttala mig säkert, därför mitt tidigare förslag om elektriker.

Är för övrigt extremt nyfiken på vad du har för utrustning som kan sänka säkringen, 10A täcker utan problem PC, server, skrivare, förstärkare, AC mm hos mig, så måste vara en helt sjuk anläggning du har.

Det är lugnt att begränsa strömmen. Elektriskt kommer skeendet vara mer eller mindre detsamma, bara det att det går långsammare. I sådana fall är det elakare mot grejerna att låta strömmen rusa in när man slår till strömmen

Oj, ja, det är en helvetes massa skit kort och gott. Två workstations med skärmar, en server, ett par switchar, några spelkonsoler, ljudanläggning till datorerna, etc, etc. Lasten under normaldrift är inget problem, det är strömrusningen när alla nätaggen spänningssätts på en gång som ställer till det. Jag vill slippa plugga i eller slå till alla grejorna en efter en, mycket bekvämare att bara slå till på grendosorna

Skrivet av xxargs:

En metod är att skaffa en sådan där brytare med 3 lägen - 0, en med pulstålig motstånd i serie och sedan rakt på - tänk en sådan klassisk Y/D-motorbrytare med fjädrande Y-läge ungefär. Sedan blir det lite steampunk med en klassisk blågrön gjuten låda på väggen med en arm och svart bakelitkula i ändan av armen, låsbar on och off-läge

När man sveper från 0 till full inkoppling med valbar hastighet så kommer man ligga på mellanläget och strömmen genom motståndet tillräckligt länge för att den värsta strömtjongen skall klaras av innan det går in till full inkoppling.

Det finns en fördel med detta - med rätt omkopplare med bestämd 0-läge, bestämd på-läge och fjädrande mellanläge (tänk Y-läget vid motorstart) så hamnar man aldrig i risken att köra anläggningen via motståndet någon längre tid och därmed brandrisk vid fellägen i tex elektroniken som krånglar.

Dessutom är man vid kontakten vid påslag och därmed observant om det smäller och/eller börja lukta illa - är lådan i metall så är det brandhindrande i sig.

mina 5 ören

Ja, det borde också funka. Klart bra alternativlösning. Visst, kommer ju bli några millisekunder där strömmen bryts igen mellan lägena, men det gör ju inget, blir ju i praktiken samma sak som det som händer nu, att jag slår till strömmen, kondingarna laddas, säkringen löser, jag slår till säkringen igen

Fråga till expertpanelen; är denna vridströmställare steampunk nog, eller måste det vara spak?

Polsktillverkad, av det underbara fabrikatet Spamel. Bakelitvred. Riktigt klonkljud när man manövrerar den. Allmänt toksovjetisk känsla. Observera den handskrivna dokumentationslappen som låg med i kartongen

Givetvis monterar man den i en hammarlackad plåtlåda, det säger ju sig självt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Ett väldigt enkelt men inte så estetiskt vackert sätt att begränsa strömmen är att göra som vi gjorde förr (ja det var enklare och bättre förr ) man tillverkar en förlängningssladd med en glödlampa i serie mellan uttagen och kopplar en strömbrytare parallellt över glödlampan. funktionen blir då att när man startar den anslutna apparaten så låter man strömmen gå genom glödlampan som begränsar strömmen till "lasten" och lampan kommer då att lysa upp lite svagare än normalt, när man ser att den tänt så kopplar man förbi den genom att aktivera strömbrytaren och lasten får då full nätspänning, det här är en klassiska koppling som använts länge och ofta av reparatörer för att felsökning och skydd men den funkar ju till annat också och "strömbrytaren" går ju att göra automatisk om det handlar om att begränsa en startström och inte om att man ska kunna utföra grundläggande funktionskontroller på "lasten".
Lampkretsen är en fysiskt mycket mindre "ersättare" till en vridtrafo så om nån någon gång undrat varför reparatörer ofta har en "felkopplad sladdlampa" så är det ofta ett verktyg sör strömbegränsning. Det är dock väldigt viktigt att det är en glödlampa i effektkretsen och inte nån lågenergilampa eller annat för en glödlampa är ju i princip ett högeffektmotstånd, de pinas ju till den grad att de lyser upp rummet med sin vitglödgade tråd....

Jag tror Kaput klarar bygga en "lampenhet" med en brytare eller nån typ av tidrelä men frågan är om den går att göra estetisk tilltalande jämfört med en elektronisk box, hur som helst är det en möjlig lösning för att begränsa strömmen genom en apparat under tiden den bygger upp mot-emk eller laddar kondingar för det är ju ofta klart efter nån period så lampan behöver i det fallet bara vara inkopplad i serie med lasten i 0,5-1 sekund.
Det är som sagt även en väldigt smidig sak vid felsökning/reparationer om man inte har en vridtrafo så man kan "smyga igång" objektet man labbar med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Precis vad jag funderade på men hittade inga NTC-motstånd med strömtålighet på mer än 3-5A, samt så fanns inga datablad länkade så man såg inte karaktäristiken, Med rätt NTC behövs egentligen inget tidrelä om man kan hitta rätt komponent, den kommer att bli varm dock.

Maximal effekt som motståndet kommer att utveckla vid 10ohm är 5290wrms/10500wpeak om det är absolut kortslutning och det inte finns någon som helst ledningsresistans i någon del av kraftdistributionen.
Det är viktigare att kolla att motståndet/motstånden som används klarar den teoretiska strömrusningen i fråga under den tid det är frågan om, värmeutvecklingen som sker under den bråkdel av sekund för att inte trigga den magnetiska utlösningen kommer inte att bli många grader Celsius i fyra parallellkopplade 10W trådlindade keramiska motstånd. Baka ihop motstånden med en 100°C termosäkring som skydd ifall tidreläet inte behagar att fungera och förbrukningen gör att värmen på motstånden blir för hög.

Tja, det var strömrusningen som knäckte motstånden när vi provade på jobbet för ett par år sen. Glaserade trådlindade föredras framför motstånd där bara tråden är lindas runt en keramikkärna. Detta då det i princip bara är själva tråden som får ta all energi i det senare fallet.

Sen spelar ju effektförbrukningen precis efter tillslag roll också, säg att allt drar 5A, så blir det ju minst 50V över ett 10-ohms motstånd (kan bli mer om nätagg utan PFC) så blir ju en även en strömrusning då man kortsluter det, fast klart mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett väldigt enkelt men inte så estetiskt vackert sätt att begränsa strömmen är att göra som vi gjorde förr (ja det var enklare och bättre förr ) man tillverkar en förlängningssladd med en glödlampa i serie mellan uttagen och kopplar en strömbrytare parallellt över glödlampan. funktionen blir då att när man startar den anslutna apparaten så låter man strömmen gå genom glödlampan som begränsar strömmen till "lasten" och lampan kommer då att lysa upp lite svagare än normalt, när man ser att den tänt så kopplar man förbi den genom att aktivera strömbrytaren och lasten får då full nätspänning, det här är en klassiska koppling som använts länge och ofta av reparatörer för att felsökning och skydd men den funkar ju till annat också och "strömbrytaren" går ju att göra automatisk om det handlar om att begränsa en startström och inte om att man ska kunna utföra grundläggande funktionskontroller på "lasten".
Lampkretsen är en fysiskt mycket mindre "ersättare" till en vridtrafo så om nån någon gång undrat varför reparatörer ofta har en "felkopplad sladdlampa" så är det ofta ett verktyg sör strömbegränsning. Det är dock väldigt viktigt att det är en glödlampa i effektkretsen och inte nån lågenergilampa eller annat för en glödlampa är ju i princip ett högeffektmotstånd, de pinas ju till den grad att de lyser upp rummet med sin vitglödgade tråd....

Jag tror Kaput klarar bygga en "lampenhet" med en brytare eller nån typ av tidrelä men frågan är om den går att göra estetisk tilltalande jämfört med en elektronisk box, hur som helst är det en möjlig lösning för att begränsa strömmen genom en apparat under tiden den bygger upp mot-emk eller laddar kondingar för det är ju ofta klart efter nån period så lampan behöver i det fallet bara vara inkopplad i serie med lasten i 0,5-1 sekund.
Det är som sagt även en väldigt smidig sak vid felsökning/reparationer om man inte har en vridtrafo så man kan "smyga igång" objektet man labbar med.

Mjo, det är ju precis den kretsen xxargs föreslår, fast med effektmotstånd eller NTC-termistor istället för glödisen

Att slänga ihop en sådan konkarång är inga problem alls, det tar väl i värsta fall en halvtimma eller nåt. Att köra med glödis är rätt smart, man får indikeringslampa modell stor gratis. När det slutar lysa är laddningen klar och man kan slå över till lampan förbikopplad. Kanske bara lite opraktiskt att vara låst till max 100W eller vad man nu kan få tag i som mest, men gör väl iofs inget om det tar några sekunder extra. Det är väl max några tiotal coulomb som ska igenom.

Givetvis kan man inte få det lika litet och smidigt som en elektronisk krets, men man kan alltid spela med de kort man har på hand, och jobba mot nån slags industriell klumpig östblocksestetik istället. Det har sin charm det också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag hade också det där problemet i huset jag bodde i förut, 10A säkringen löste ofta vid start, hade man otur så drogs också 16A huvudsäkringen med.
Har även lyckats lösa ut Eons 63A huvudsäkring i deras elskåp så både jag och grannen var strömlösa tills dess de kom ut och bytte den så den slits väl också av peakbelastningarna.

Även här var det så att driftslasten låg under 10A men enbart den ena datorns nätagg suger 57A i startström visserligen bara under någon period tills kondingarna laddats upp men ändå. Sitter det då två datorer, stereo och ytterligare ett gäng switchade nätdelar så blir det problem.

Men jag löste det genom att koppla in via en UPS som jag skaffade för att inte datorprylarna skulle gå sönder av strömspikarna när det löste ut. (åtminstone en hårddisk gick hädan på detta vis)

En positiv bieffekt av UPSen verkar vara att den är snällare för nätet då säkringarna slutade gå vid uppstart. Sedan händer det ändå någon gång att det går någon säkring då det har varit ett jäkla pussel med att belasta faserna jämt och ville inte gå upp i huvudsäkring då nätavgiften blir rätt mycket dyrare. händer ibland att man glömmer av sig och hade för mycket igång samtidigt (som tvätt + tumlare och motorvärmaren) o får återställa säkringen men UPSerna räddade i alla fall datorprylarna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mjo, det är ju precis den kretsen xxargs föreslår, fast med effektmotstånd eller NTC-termistor istället för glödisen

Att slänga ihop en sådan konkarång är inga problem alls, det tar väl i värsta fall en halvtimma eller nåt. Att köra med glödis är rätt smart, man får indikeringslampa modell stor gratis. När det slutar lysa är laddningen klar och man kan slå över till lampan förbikopplad. Kanske bara lite opraktiskt att vara låst till max 100W eller vad man nu kan få tag i som mest, men gör väl iofs inget om det tar några sekunder extra. Det är väl max några tiotal coulomb som ska igenom.

Givetvis kan man inte få det lika litet och smidigt som en elektronisk krets, men man kan alltid spela med de kort man har på hand, och jobba mot nån slags industriell klumpig östblocksestetik istället. Det har sin charm det också

Ett 500w halogenrör kan du ju välja, glödlamporna är nog borta snart.
En liten nackdel är ju att lampan fungerar som PTC-motstånd, börjar den att glöda så sjunker strömmen markant, tvärt emot det man vill egentligen, men en 500W halogen är förhållandevis trög.
Hittade några 100w motstånd på conrad.se som klarar 100A enligt datablad, men effektpulståligheten var 1300W men vid väldigt korta pulser, vid 5ms kanske den tål 140w, men jag fördjupade mig inte i mätnormen för detta.
Kanske bättre att köpa kanthaltråd och glasfiberstrumpa och linda ett eget motstånd.

Vill man fippla på med lite elektronik så bör man kunna bygga en rätt billig mjukstart med en biffig triac och lite kringkomponenter, och rampa upp spänningen under bråkdelen av en sekund, då behöver man inte ens ett relä om triacen klarar 10A konstant utan att bli för varm.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Ett 500w halogenrör kan du ju välja, glödlamporna är nog borta snart.
En liten nackdel är ju att lampan fungerar som PTC-motstånd, börjar den att glöda så sjunker strömmen markant, tvärt emot det man vill egentligen, men en 500W halogen är förhållandevis trög.
Hittade några 100w motstånd på conrad.se som klarar 100A enligt datablad, men effektpulståligheten var 1300W men vid väldigt korta pulser, vid 5ms kanske den tål 140w, men jag fördjupade mig inte i mätnormen för detta.
Kanske bättre att köpa kanthaltråd och glasfiberstrumpa och linda ett eget motstånd.

Vill man fippla på med lite elektronik så bör man kunna bygga en rätt billig mjukstart med en biffig triac och lite kringkomponenter, och rampa upp spänningen under bråkdelen av en sekund, då behöver man inte ens ett relä om triacen klarar 10A konstant utan att bli för varm.

Mja, eller kanske en hopplöst ineffektiv koltrådslampa, så slipper man blända sönder ögonen på kuppen typ Det är ju inte ljusverkningsgrad jag är ute efter. Tror dock vanliga glödisar med wolframtråd kommer finnas kvar ett bra tag, man har ju lyckats kringgå EU-direktivet genom att sälja dem som dekorationslampor.

Jo, visst kan man ju linda något eget med resistanstråd, fördelen med en glödlampa är dock att den garanterat isolerar omgivningen från värmeutvecklingen på ett bra sätt. Och det är ju som sagt inte hela världen om förloppet tar några tiotals sekunder när man bara gör det någon gång eller två i månaden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Googlade lite snabbt, kolla på denna enkla krets, en biffig triac på den så.
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/u2008.pdf

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"