Problem med uppkoppling via router men inte direkt via uttaget

Permalänk
Medlem

Problem med uppkoppling via router men inte direkt via uttaget

Hej

Jag bor i en bostadsrätt med fiber indraget, står Telia på uttaget som sitter på väggen.
Jag har sedan beställt bredband från Boxer men jag har dock problem.

Problemet är att jag har en router inkopplad i uttaget på väggen. Till den har jag sedan en smartbox från boxer kopplad via wifi samt datorer och telefoner. Saken är att emellanåt försvinner uppkopplingen, största problemet är att bild och ljud från smartboxen försvinner korta stunder med jämna mellanrum.

Ibland händer det flera gånger i rad och ibland kan de ta 5 minuter innan det hånder igen. Observera dock att problemet inte är lika stort med en telefon men det händer.

Jag har provat att köra kabel mellan router och box, testat annan router och andra kablar men problemet återstår (avtar lite när jag kör med kabel)

Och nu till saken, det fungerar utan problem pm jag kör boxen direkt in i vägguttaget med kabel, inga som helst störningar.

Hjälp mig innan jag blir galen, vad kan problemet vara?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Går på samma linje som Hasenfrasen. Det är Boxers utrustning som inte fungerar som den skall och då är det de som är män och kvinnor nog till att hjälpa dig med ditt problem.
Koppla in routern från Boxer som de skickade till dig och sedan ringer du.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Går på samma linje som Hasenfrasen. Det är Boxers utrustning som inte fungerar som den skall och då är det de som är män och kvinnor nog till att hjälpa dig med ditt problem.
Koppla in routern från Boxer som de skickade till dig och sedan ringer du.

/Lifooz

Fick ingen router av dom när jag beställde.
Men jag tycker det är så konstigt att de funkar direlt via uttaget. Men det kanske ligger hos boxer? Får ringa dit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Har du köpt routern själv? Isådannafall kommer tyvärr inte Boxer kunna göra något åt den. Men om det är problem med smartboxen även när du har den kopplad med kabel så kanske det rör sig om nå inställningar eller konfiguration.

För fungerar det direkt via uttaget oavsett enhet så kommer Boxer nog inte göra så mycket eftersom de då är fel i din utrustning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Har du köpt routern själv? Isådannafall kommer tyvärr inte Boxer kunna göra något åt den. Men om det är problem med smartboxen även när du har den kopplad med kabel så kanske det rör sig om nå inställningar eller konfiguration.

För fungerar det direkt via uttaget oavsett enhet så kommer Boxer nog inte göra så mycket eftersom de då är fel i din utrustning.

Ja jag har provat med 3 olika routrar jag har. En fin dyr asus som är min primära router, samma problem med alla. Problemet blir mindre om jag kör kabel till router men försvinner helt om jag kör kabel direkt via uttaget.

Tror du det blir bättre om jag tar en router från boxer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Då är nog ditt fel främst wifi och att de är taskig signal. Det är svårt att göra nånting åt mer än att ändra inställningar i routern.

Men skadar inte att testa ringa Boxer och förklara problemet med att de fortfarande finns problem när du använder Smartboxen inkopplad med kabel till router. De får kolla om de kan vara något med konf eller inställningar.

Tror inte problemet löser sig med en 4:e router, i detta fall från Boxer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Fick ingen router av dom när jag beställde.
Men jag tycker det är så konstigt att de funkar direlt via uttaget. Men det kanske ligger hos boxer? Får ringa dit

Skickades från m.sweclockers.com

Nehej men oj, då är det din router alltså.
Nåväl, det kan vara någon inställning som måste göras i din router, jag har dock inte den blekaste om var eller vad som skall skrivas/göras.

Förmodligen har de information om det så att de kan hjälpa dig med det.
Vet att det är samma med Telia, att man måste göra inställningar i routern så att det kommer igång.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/