Om in fick möjligheten att påverka design av möbler vad hade ni sagt då?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Om in fick möjligheten att påverka design av möbler vad hade ni sagt då?

Hej,

som rubriken lyder är jag nyfiken på vad ni tycker fattas när det kommer till gaming, dator såväl som konsol, i möbelväg och hur möblerna hade kunnat vara bättre anpassade för dig som gamer.

Vad är det de stora möbelföretagen missar i sin design och hur hade ni velat att de satsar?

Ge gärna exempel om ni har det!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Lego Master

Jag hade gärna sett fler TV-möbler med stängbara, ljuddämpade hyllor/fack med inbyggd ventilation (fläktar). Det hade gjort det lättare att bygga en snygg TV-lösning där konsol eller HTPC inte överhettas bara för att man vill få den ur vägen.

Har en möbel från MIO, som är snygg som tusan att se på, men jag fick själv montera ett par 120mm-fläktar i bakkant för att inte min PS4 konstant ska bli så varm att fläktljudet ändå hörs ut från bänken.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Med avseende till tidigare möblemang:
Alla skrivbord som är avsedda för att ha en skärm på (vilket i sin tur borde avse alla skrivbord) borde ha antingen en integrerad hylla, upphöjning eller dylikt för att få upp skärmen en bit, alternativt ett valfritt tillbehör som kan monteras fast och som fixar detta.

I dagsläget har jag ett gammalt IKEA-skrivbord hemma, där jag sänkt en hylla avsedd för e.g. skrivare som är tänkt att vara någon meter ovanför själva skrivbordet, till bara någon decimeter eller två upp, där nu både högtalare och skärm står. Det är guld.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Om man tänker på t.ex. skrivbord så vore ju en fungerande kabelhanteringslösning optimalt. Den som designar ett skrivbord tar sällan hänsyn till vad användaren egentligen använde det till. Alla sitter ju inte med en kopp kaffe och en laptop med trådlöst nätverk vid sitt skrivbord.

Gamingstolar i konstläder? Hur tänker man då? En gamer sitter i timmar i sträck, och i alla fall sommartid känns konstläder som typ det sämsta materialet att vila rumpan på

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på bänkskivor i pressad papp och utan möjlighet att ändra och arbeta med. Så byggde eget skrivbord med 80cm djup och hylla som skärmen antingen kan stå på eller med VESA-fäste. Satte samtidigt in USB-kontakter i mitten där man enkelt kan ladda telefon eller använda minnessticka. Plus en fläkt för varma dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Kabelhatering, både fram till användaren och bak under tex bord, inne i skåp osv.

Genomtänkt luftflöde för allt som ska stå i hyllan/skåpet, så man slipper extra fläktar eller hålsåg.

Ljuddämpning med tex 90-graders vinklar för samma luftflöde ovan. Gärna val av material som dämpar ljudet mer också.

Tillbehör som gel-dynor eller annat man kan vila arma, armbågar osv på (tex för skrivbordskanten). Typ omöjligt att hitta.

Inbyggd trådlös-laddning, USB portar/grenuttag osv så man slipper hubbar, grenuttag på bordet (bla till mobil).

Skrivet av e1m1:

Med avseende till tidigare möblemang:
Alla skrivbord som är avsedda för att ha en skärm på (vilket i sin tur borde avse alla skrivbord) borde ha antingen en integrerad hylla, upphöjning eller dylikt för att få upp skärmen en bit, alternativt ett valfritt tillbehör som kan monteras fast och som fixar detta.

I dagsläget har jag ett gammalt IKEA-skrivbord hemma, där jag sänkt en hylla avsedd för e.g. skrivare som är tänkt att vara någon meter ovanför själva skrivbordet, till bara någon decimeter eller två upp, där nu både högtalare och skärm står. Det är guld.

Ironiska är, har på jobb längst in i källaren skrivbord från typ 1990 talet. Separat utdragbar hylla under för tangentbordet (kanske inte så vettigt idag), men just justerbar platta för skärmen i hörnan... och detta var ju för CRT tiden av skärmar, fullt justerbar i höjd.

Istället ser man på jobb folk med moderna skrivbord... och 250 ark A4 papper under skärmen.

Permalänk
Medlem

Alla möbler borde vara "kattsäkra". Mina tre små fina kissar har förstört min skinnsoffa (50+ lakan) min Ikea Marcus skinnstol till skrivbordet och är på god väg att klösa sönder mina madrasser till min fina ställbara säng. Mattan under soffbordet har också sett bättre dagar.

Katter är antagligen möbelförsäljarnas värsta fiende. Finns absolut noll anledning att köpa nya grejor då de kommer att bli förstörda ganska omgående.

Precis detta är möblernas baneman:

PS! Jag klagar inte, katterna är ungefär tusen gånger roligare än möbler...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Alla möbler borde vara "kattsäkra". Mina tre små fina kissar har förstört min skinnsoffa (50+ lakan) min Ikea Marcus skinnstol till skrivbordet och är på god väg att klösa sönder mina madrasser till min fina ställbara säng. Mattan under soffbordet har också sett bättre dagar.

Katter är antagligen möbelförsäljarnas värsta fiende. Finns absolut noll anledning att köpa nya grejor då de kommer att bli förstörda ganska omgående.

Precis detta är möblernas baneman:
https://i.imgur.com/mlTkT2p.jpg

PS! Jag klagar inte, katterna är ungefär tusen gånger roligare än möbler...

Klösbrädor? Efter att jag satt klösbrädor i rummen där hon klöser på möbler t.ex tv-soffan så har hon inte gjort ett enda klös i dem Väldigt effektivt under vintern då det är så mycket snö att hon inte kan klösa på träden runt huset.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Hej,

som rubriken lyder är jag nyfiken på vad ni tycker fattas när det kommer till gaming, dator såväl som konsol, i möbelväg och hur möblerna hade kunnat vara bättre anpassade för dig som gamer.

Vad är det de stora möbelföretagen missar i sin design och hur hade ni velat att de satsar?

Ge gärna exempel om ni har det!

Jobbar du för en viss stor arbetsgivare (4 bokstäver) i din hemstad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Klösbrädor? Efter att jag satt klösbrädor i rummen där hon klöser på möbler t.ex tv-soffan så har hon inte gjort ett enda klös i dem Väldigt effektivt under vintern då det är så mycket snö att hon inte kan klösa på träden runt huset.

Har två stora "klösmöbler" som används flitigt. Katterna är dock slugare än så, de klöser bara i väldigt korta intervaller på mina möbler men med tiden så blir det resultat.

En uppskattad "klösmöbel":

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jobbar du för en viss stor arbetsgivare (4 bokstäver) i din hemstad?

Precis detta slog mig faktiskt också. En möbeltråd från Älmhult, hmmm…

Jag gissar på att om man hade möjligheten att skanna populära forum skulle samma inlägg dyka upp överallt men det kanske bara är jag som är nojig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem

Själv gillar jag ju inte riktigt det svarta och det plastiga när det kommer till datorer och allt kring detta.

Det här chassit är trevligt:
https://www.sweclockers.com/testpilot/24898-testpilot-cryorig...
(det här andas ju ikea hehe)
Även hörlurarna sennheiser momentum har trevlig design. Har själv ett par wireless:

Men det här är ju datordelar, inte möbler.
Yes. Så äre ju. Tänkte mest ge en hint av vad jag vill ha mer av istället för svarta lådor.

Men ja, exempelvis datorstolar designas vanligen för att passa in med det svarta och plastiga. Skrivbord finns det utbud för, men datorstolarna ser vanligen ut som svarta plasthögar eller som racingredskap. Det passar inte in i mitt hem så jag använder en köksstol framför datorn i nuläget. Dåligt på typ alla sätt.
Så mer lätta, luftiga och stilrena datorstolar med lite trä/aluminium och kanske lite läder. Eller ja, who knows. Men datorutrustning som inte bygger på svarta fyrkanter och som är lättare att inreda med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

På tal om TV-möbler hade jag hemskt gärna sett fler TV-möbler där man kan få plats med en centerhögtalare. Helt otroligt att det har blivit så ovanligt (inom rimliga prisklasser).

Och nej, jag vill inte hänga upp TVn på väggen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av pv2b:

Jobbar du för en viss stor arbetsgivare (4 bokstäver) i din hemstad?

Scchhh.

Skämt åsido. Detta har ingenting med min arbetsgivare att göra, i alla fall just nu. Jag är själv en frustrerad gamer och min tanke är att samla ihop ett antal goda idéer och sen se hur jag skulle kunna lobba lite.

Plus att jag är själv rätt trött på att allting som är "gaming" idag är avsett för en tonåring i sin design. Det finns en otappad potential för diskret och funktionell gaming!

Massa tack till alla som bidrar! Supermånga goda idéer!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Fåtöljer är knepiga tycker jag. Har sett få jag verkligen gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt: datorbord med kabelvänlighet, och kanske någon sorts modulsystem så man t.ex. kan välja en modul med usb-portar eller något annat man behöver.

Skrivet av e1m1:

Alla skrivbord som är avsedda för att ha en skärm på (vilket i sin tur borde avse alla skrivbord) borde ha antingen en integrerad hylla, upphöjning eller dylikt för att få upp skärmen en bit, alternativt ett valfritt tillbehör som kan monteras fast och som fixar detta.

Skrivet av Paddanx:

Istället ser man på jobb folk med moderna skrivbord... och 250 ark A4 papper under skärmen.

Det problemet löser man enkelt genom att bojkotta alla skärmar som inte är höj/sänkbara. Ergonomiskt sett så ska skärmen inte vara högt placerad, det brukar rekommenderas att toppen på skärmytan ska vara i höjd med ögonen, och jag har aldrig haft en skärm som inte går att ställa in så.

Själv är jag glad att skärmhyllorna har försvunnit, då de alltid varit dealbreakers för mig (för att skärmen kom för högt upp, men även för att det var hemskt fult).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Meathim:

Fåtöljer är knepiga tycker jag. Har sett få jag verkligen gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad gillar du då?

Hur ser den ultimata gamingfåtöljen ut?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det problemet löser man enkelt genom att bojkotta alla skärmar som inte är höj/sänkbara. Ergonomiskt sett så ska skärmen inte vara högt placerad, det brukar rekommenderas att toppen på skärmytan ska vara i höjd med ögonen, och jag har aldrig haft en skärm som inte går att ställa in så.

Själv är jag glad att skärmhyllorna har försvunnit, då de alltid varit dealbreakers för mig (för att skärmen kom för högt upp, men även för att det var hemskt fult).

Jag tror ärligt att ark A4 är fulare. Så det är ett val hur man vill ha det. Du väljer att bojkotta detta, men de säljer ändå.
Personligen ser jag hellre inbyggd fästanordning som är för skärm, än att behöva ha en specialfot med skärmen. Då kan jag välja skärm för skärmen, inte för ett gångjärn och fot.

Skrivet av Dinoman:

Hur ser den ultimata gamingfåtöljen ut?

Mjuk dyna...
Bra stöd för ryggen, och detta ska vara bra justerbart.
Gillar inte fåtölj så mycket som en bra stol i sig, men det är väl något mitt-e-mellan som ofta blir bäst där.
Sen absolut under ingen omständighet... skinn, eller fake-plast-skinn. Blir ju svettigt bara man tänker på det. Tyg som andas är kritiskt.

För casual TVn spel, är det ju lite andra saker, mer liggande ställning fungerar ju bra där... eller soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag tror ärligt att ark A4 är fulare. Så det är ett val hur man vill ha det. Du väljer att bojkotta detta, men de säljer ändå.
Personligen ser jag hellre inbyggd fästanordning som är för skärm, än att behöva ha en specialfot med skärmen. Då kan jag välja skärm för skärmen, inte för ett gångjärn och fot.

Jo, av någon för mig fullständigt obegriplig anledning finns skärmar med icke-justerbara fötter fortfarande att köpa. Hjärndött (särskilt om foten ej kan tas bort och VESA-stöd saknas).

Men ja, någon sorts justerbar VESA-montering skulle inte vara dumt, som IKEA t.ex. har som tillval till vissa av deras tv-bänkar.

Då skulle man även slippa problemet med skärmar med fötter som är så fula att man blir gråtfärdig når man råkar se dem (t.ex. vissa Acer-skärmar).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mer sådana hål i skrivborden för kabelhantering som nämnt.

Lite OT: Men hade varit bra om IKEA satsade på ljuddämpning, m.m. området. Väldigt dyra produkter i dagsläget.

Permalänk
Medlem

@backfeed:

Som en lång person är jag rätt rädd för att bli krumryggad i framtiden, då jag redan spenderar mycket tid tittandes ned på saker som är positionerat för normallånga, vilket i regel innebär att man både böjer huvudet framåt samt inte sträcker på ryggen. Jag har redan i tonåren haft problem med ryggen, så du får ursäkta om jag tar ditt uttalande om vad som är "korrekt egonomi" som bs, det kanske är vedertaget att det är en riktlinje som funkar bra för de flesta, men inte för mig. Jag vill ha skärmen så att kanske 1/3 är ovanför ögonen, vilket jag nu kör hemma, och som då hjälper mig att sitta rätt.

En hylla ser kanske inte snyggt ut, men jag värderar min hälsa högre än utseendet på mitt skrivbord.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@backfeed:

Som en lång person är jag rätt rädd för att bli krumryggad i framtiden, då jag redan spenderar mycket tid tittandes ned på saker som är positionerat för normallånga, vilket i regel innebär att man både böjer huvudet framåt samt inte sträcker på ryggen. Jag har redan i tonåren haft problem med ryggen, så du får ursäkta om jag tar ditt uttalande om vad som är "korrekt egonomi" som bs, det kanske är vedertaget att det är en riktlinje som funkar bra för de flesta, men inte för mig. Jag vill ha skärmen så att kanske 1/3 är ovanför ögonen, vilket jag nu kör hemma, och som då hjälper mig att sitta rätt.

En hylla ser kanske inte snyggt ut, men jag värderar min hälsa högre än utseendet på mitt skrivbord.

Övre kanten av skärmytan i ögonhöjd, med skärmen lutandes svagt bakåt, har ingenting med hur lång man är att göra. Det handlar bara om att kunna justera sin arbetsmiljö med tillräckligt högt skrivbord och tillräckligt hög fot på skärmen. Tanken är att ryggen då hamnar i naturlig S-form, för att minimera risk för rygg/nackproblem. Men sen varierar det förstås på individnivå, och för dig stämmer det alltså inte.

Det du behöver är alltså att få upp skärmen tillräckligt högt, och då är ju en bra lösning att ha en skärmfot eller VESA-skärmhållare som kan justeras enligt önskemålen. Det tycker jag är en bättre lösning än en skärmhylla (som dessutom måste kunna justeras i höjdled, annars löser man ju inte problemet annat än om man har tur att den råkar vara precis så hög som man behöver).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed:

Jag tänker att hyllan skulle bara vara ett komplement till höjbar skärmfot då det inte räcker för mig att ha de högst upp. Om det är ett valbart tillbehör kan man ju välja bort det, även om jag tror de flesta skulle kunna få skärmens överkant i ögonhöjd även med en hylla säg en decimeter upp, om man har en skärm med kort fot och eller höjbar fot som är satt längst ned. Beror ju givetvis på hur högt upp man har skrivbordet också då, samt hur stor skärm man har.

Att en separat skärmhållare är en bättre lösning kan jag dock köpa, definitivt snyggare

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Bättre AC gamingstol på tok för varmt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Klösbrädor? Efter att jag satt klösbrädor i rummen där hon klöser på möbler t.ex tv-soffan så har hon inte gjort ett enda klös i dem Väldigt effektivt under vintern då det är så mycket snö att hon inte kan klösa på träden runt huset.

Bra när det funkar, men jag minns hur det var med vår katt på 80-talet. Hon klöste lite ointresserat på brädan, och sen krälade hon genast in under soffan och rev loss rejält där istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hej,

som rubriken lyder är jag nyfiken på vad ni tycker fattas när det kommer till gaming, dator såväl som konsol, i möbelväg och hur möblerna hade kunnat vara bättre anpassade för dig som gamer.

Vad är det de stora möbelföretagen missar i sin design och hur hade ni velat att de satsar?

Ge gärna exempel om ni har det!

Första generationen av IKEA's "Jerker" skrivbordssystem.
Makalös sak som pryder många hem.
Inte nog med att själva bordet vad nära nog perfekt designat, man kunde ju lägga till mängder av olika hyllor och fack om man ville.

En nyare version hade inte behövt vara så djup, vi kör ju inte med CRT skärmar längre.
Och diverse förgjorda hål för kablar och Qi laddare vore ju inte så dumt det heller.
Höj och sänkbart borde vara en enkel sak att lägga till, erbjud andra ben bara för dom som vill.
IKEA själva dummade ju ner den över tiden och tog bort det som gjorde den unik.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Svensktiger:

Första generationen av IKEA's "Jerker" skrivbordssystem.

Yes, pls. Hade själv detta i många år, tills det av någon anledning stod nedmonterat i ett inte helt tätt uterum och blev vattenskadat. Grämer mig lite än i dag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Yes, pls. Hade själv detta i många år, tills det av någon anledning stod nedmonterat i ett inte helt tätt uterum och blev vattenskadat. Grämer mig lite än i dag.

Går väl att hitta beg i värsta fall?

@backfeed Jo låter som en bra kompromiss. Jag vill iaf ta bort kravet på skärmen ska "ha allt" och istället lösa detta med möbeln i sig, då just foten i sig är minst lika irriterande om den ändå står där.

Permalänk
Lego Master

@Paddanx:
Jepp. Hittade på blocket, men köpte nya skrivbord häromåret för att bygga en bredare arbetsyta.
Men man är ju sugen....den såg fräsch ut på bilden. DAMMIT!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Med avseende till tidigare möblemang:
Alla skrivbord som är avsedda för att ha en skärm på (vilket i sin tur borde avse alla skrivbord) borde ha antingen en integrerad hylla, upphöjning eller dylikt för att få upp skärmen en bit, alternativt ett valfritt tillbehör som kan monteras fast och som fixar detta.

I dagsläget har jag ett gammalt IKEA-skrivbord hemma, där jag sänkt en hylla avsedd för e.g. skrivare som är tänkt att vara någon meter ovanför själva skrivbordet, till bara någon decimeter eller två upp, där nu både högtalare och skärm står. Det är guld.

Ta en titt på VESA fästen och vilka armar som du kan använda (som har vesa fästen då)

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |