EU röstar igenom upphovsrättsdirektiven Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Melding Plague

EU röstar igenom upphovsrättsdirektiven Artikel 11 och Artikel 13

De omtalade upphovsrättsförslagen Artikel 11 och Artikel 13 har röstats igenom av Europaparlamentet, vilket innebär att dessa kan komma att träda i kraft under nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jahopp, är vi körda nu?

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk

Bra jobbat EU. Rätt väg att gå för att öka ert förtroende.

ironi

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det sög ju, snacka om press för alla som driver någon tjänst som påverkas av detta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Avstängd

Haha.
Och vad var det som fick de som röstade nej förra gången att ändra sig denna gången?
Hur kan man ändra sig så helt plötsligt.
Låter skumt.

Permalänk
Skrivet av tumvanten:

Haha.
Och vad var det som fick de som röstade nej förra gången att ändra sig denna gången?
Hur kan man ändra sig så helt plötsligt.
Låter skumt.

Olika instanser/organ.

Visa signatur
Permalänk

Att begränsa och låsa ner internet är fel väg att gå. Vem som än vill göra det får tummen ner av mig personligen (jag är nog inte den enda som tänker så)

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Nu lär visserligen detta vara en omarbetad version som röstades igenom, men jag är minst sagt anignen förvånad att detta gick igenom...med viss reservation för att det faktiskt blivit någorlunda vettig när det omarbetades, även om jag har svårt att se hur man ska lösa alla tänkbara problem som uppstod med hur det gamla förslaget formulerades.

Permalänk
Medlem

okej såååå, hur skall de lösa detta rent tekniskt? vore ju intressant att läsa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Haha.
Och vad var det som fick de som röstade nej förra gången att ändra sig denna gången?
Hur kan man ändra sig så helt plötsligt.
Låter skumt.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Olika instanser/organ.

Ska vara samma instans, skillnaden bör vara att förslaget omarbetades när det inte gick igenom förra gången. Uppenbarligen tyckte de röstande att det blev tillräckligt bra för att släppa igenom denna gång. Är minst sagt nyfiken på att se vilka skillnaderna faktist är...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

okej såååå, hur skall de lösa detta rent tekniskt? vore ju intressant att läsa.

Skatt, öka medlemsavgiften och sänk livskvalitén för folket.

Sätt ''miljövänligt'' framför så sväljer folket det med hår och hull..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Hur blir det då t.ex med diverse streamers på twitch som delar spel i i dess olika slag??

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Vilka svenska partier röstade för?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Base_Camp2:

Hur blir det då t.ex med diverse streamers på twitch som delar spel i i dess olika slag??

Twitch blir ansvariga för allt de streamar, dvs Twitch kommer antagligen ga under eller bara blocka EU helt enkelt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

*Tråd rensad*

Kommentera och diskutera gärna! Men kika gärna på nyheten om "SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet" först.

Inlägg som innehåller enbart "EU SUGER #%¤%(!!!1" och "#SWEXIT" skapar verkligen inga vettiga diskussioner och kommer att tas bort.

Permalänk
Medlem

Enligt de svenska EU parlamentarikerna som uttalat sig i Sveriges Radio så har det pågått en massiv lobbyverksamhet sedan förra omröstningen. De tillskriver resultatet just lobbyisterna.

Så det är alltså branschens intresseorganisationer som köpt direktivet kan man säga

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Inaktiv

Säger bara 1984

Börjar med ett knappnålshuvud och slutar med en silverskål.

Detta direktiv är startskottet, kommer göra det enklare att i framtiden generera fler funktioner för att kontrollera och övervaka.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Oneone: Ska såklart bli intressant hur företag ska kunna genomföra artikel 13. Detta kommer nog sluta med att Silicon Valley tackar för sig i Europa.

Permalänk
Medlem
Citat:

4. BUDGETARY IMPLICATIONS
The proposal has no impact on the European Union budget.

Dåså dags att flytta all hosting utanför EU.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Enligt de svenska EU parlamentarikerna som uttalat sig i Sveriges Radio så har det pågått en massiv lobbyverksamhet sedan förra omröstningen. De tillskriver resultatet just lobbyisterna.

Så det är alltså branschens intresseorganisationer som köpt direktivet kan man säga

Som lite motvikt så konstaterade de även i radio i morse att Google och andra stora aktörer lobbat hårt för att motarbeta förslaget. Lobbying går åt fler håll än ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Twitch blir ansvariga för allt de streamar, dvs Twitch kommer antagligen ga under eller bara blocka EU helt enkelt

live streams lyder under andra regler, så det enda jag kan tänka mig påverkar är att det inte kommer att gå att spara stream som Video on Demand. men å andra sidan så kör Twitch redan filter på video. så kanske blir helt oförändrat.

Permalänk
Medlem

@MaynardJ: det kan undrar är ju också hur blir det då med tex Webhallen, kommer de att behöva betala ex nVidia för att ha deras citat och bilder på produkter?

Men det käns som att detta har tagit för att som vanligt så sitter det gamla rävar som har NOLL koll på hur tekniken fungerar och det är upp till någon annan att lösa problemen som de tar fram i sådana type av beslut.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

okej såååå, hur skall de lösa detta rent tekniskt? vore ju intressant att läsa.

EU kommer inte behöva lösa det tekniskt, alla platformar kommer vara rädda av att bli stämda av EU och implementera kraftiga begränsningar mot EU-medborgare.

Precis samma begränsning av yttrandefrihet som idag sker på social media och youtube osv, man fäller hellre än friar för man är rädd för staten/eu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska vara samma instans, skillnaden bör vara att förslaget omarbetades när det inte gick igenom förra gången. Uppenbarligen tyckte de röstande att det blev tillräckligt bra för att släppa igenom denna gång. Är minst sagt nyfiken på att se vilka skillnaderna faktist är...

Vilket gör ju att det skulle vara högst intressant att läsa igenom det omarbetade förslaget. Just nu så är alla arga för att "internet kommer att censureras", men är det någon som faktiskt vet vad som står i förslaget? Det fanns ju ändå rätt så hård pushback mot "CENSUR maskiner " så kan det vara så att det går igenom för att det har ändrats?

Givetvis så kommer ju 99,9% av alla internetanvändare någonsin läsa förslaget och utgå ifrån att det är samma förutsättningar som i första draften ¯\_(ツ)_/¯

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig som inte alls är insatt i just denna frågan, hur kommer det påverka mig som privatperson? Är det allvarligt på riktigt, alltså rent tekniskt genomförbart, eller kommer det inte påverka mig? Som jag förstår det på kommentarer verkar det vara slutet för internet. Går det fortfarande att stoppa? Vad händer om man inte följer den? Hur påverkar detta, till exempel, Sweclockers om jag väljer att slänga in en länk, bild, eller text från Aftonbladet? Är det Aftonbladet som ska kräva licenskostnad? Är det EU? Många frågor få svar.

Vad händer om Aftonbladet citerar mig i en tidning? Eller om någon citerar mig på Sweclockers? Innefattar detta bara företag eller privatpersoner också?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kafrari:

Vilka svenska partier röstade för?

Enligt vad jag hörde på P4 rätt nyligen verkar det som att precis som förra gången röstade alla svenska representanter mot.

Alla som IT snubben de pratade med i sin tur snackat med valde emot iaf. Så han drog slutsatsen att alla även nu valde att rösta emot. Men vi vet inte 100% att alla röstat emot dock. Men lutar mot det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

@MaynardJ: det kan undrar är ju också hur blir det då med tex Webhallen, kommer de att behöva betala ex nVidia för att ha deras citat och bilder på produkter?

Men det käns som att detta har tagit för att som vanligt så sitter det gamla rävar som har NOLL koll på hur tekniken fungerar och det är upp till någon annan att lösa problemen som de tar fram i sådana type av beslut.

Citaträtt är en central del av upphovsrätten, som media själva är beroende av....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Som lite motvikt så konstaterade de även i radio i morse att Google och andra stora aktörer lobbat hårt för att motarbeta förslaget. Lobbying går åt fler håll än ett.

Det har dock inte varit ett rättvist spelfält, om man kan kalla det så. Google, facebook etc är redan skadeskjutna i EU sedan vissa påverkanskampanjer på bland annat Brexit (Cambridge Analytica skandalen). Många av ledamöterna i parlamentet är av en generation som inte förstår tekniken, men de förstår Brexit. Så mediebranschens upphovsrättsorganisationer har haft öppet mål och de har öst in pengar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

okej såååå, hur skall de lösa detta rent tekniskt? vore ju intressant att läsa.

Youtube, Wikipedia m.fl. blockerar alla besökare från EU för att slippa skiten. EU inser sitt misstag och lättar på lagstiftningen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD