YH-utbildning eller Code academy?

Permalänk

YH-utbildning eller Code academy?

Tjena!
Har suttit senaste tiden och lärt mig programmering via code academy (främst python men även börjat med HTML).
och min plan har varit att lära mig en del där för att sedan börja på YH utbildning till systemutvecklare. Men enligt code academy kan man bygga upp sina kunskaper via dem, för att sedan påbörja sin karriär m.m.

Så min fråga är vad tror ni är smartast att göra om man vill starta en karriär inom systemutveckling? Gå YH eller lära sig via code academy?
Eller finns det någon sida som ni tycker är bättre än CA?

Permalänk
Medlem

Du ökar dina chanser till jobb med YH, om du slipar på dina kunskaper på fritiden på code academy eller annat.

Antar att det är 1-2 år, alltså inte så länge.
Hjälp att komma in på arbetsplats på "praktik"(Lärande I Arbete)
En utbildning på papper.

Gick själv YH "Mjukvaruutveckling" 2 år. Sopig utbildning då det daltades med dom som va lata(Vecka 12, genomgång på loopar igen...). Men jag hade utvecklat flera år innan, studerade(gjorde egna projekt, kom mest o skrev tentor) på egen tid hela tiden, det va kul o träffa folk med liknande intresse, fick kontakter inom branchen iom skolpersonal inom området samt LiA. Fick inte lämna min sista praktikplats, jobb innan avslutad utbildning(ej kvar där). Många företag ser chansen att få ha LiA-elever under flera perioder för att träna upp dom, efter utbildning är dom förberedda för arbete.

Jag kan rekommendera YH-utbildning starkt om du inte är sugen på någon längre utbildning, tycker utveckling är genuint roligt samt under tiden studerar på egen hand(du kommer antagligen ha mycket tid utöver skolan)

Edit:
Vi hade även rekryteringsföretag som engagerade sig i utbildningen. Man fick snabbt fot in och god relation med rekryterare om man visade nyfikenhet och intresse. Kan tänka mig att det förekommer på fler YH-utbildningar. Rekryteringsföretag är inte nödvändigtvis svaret till jobb(men gav mig många intervjuer, bara genom att ta en kopp kaffe med en rekryterare)

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag håller också på att lära mig och går efter detta!

https://sivers.org/faq#prog

Visa signatur

MOB: ASRock Z77 EXTREME4 CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär SSD+HDD: SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5 + WD Green 750GB Chassi: Corsair Carbide 500R Svart

Permalänk

@Sonywalk: okej tack för svar!
känner definitivt att jag inte orkar gå en högskoleutbildning på 3 år iaf. och känns även som det är mer praktik under en yh utbildning vilket jag gillar.

Så får nog bli en YH utbildning men lite segt att nästan alla börjar på höst terminen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarreBarre:

@Sonywalk: okej tack för svar!
känner definitivt att jag inte orkar gå en högskoleutbildning på 3 år iaf. och känns även som det är mer praktik under en yh utbildning vilket jag gillar.

Så får nog bli en YH utbildning men lite segt att nästan alla börjar på höst terminen...

Kände exakt likadant. Många från högskolan har också lärt sig ALLDELES för teoretiskt.

Varför är det ett problem? För att du inte kan börja i år? Plugga själv, förbered dig, läs på vilken YH-utbildning och skola som passar dig bäst under tiden.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk

@Sonywalk: ja precis har också fått den bilden av de utbildningarna.

ja precis har väl lite dåligt tålamod haha. Men ja som sagt kan ju passa på att plugga mer själv under tiden, och har inte ens programmering 1 så kanske måste plugga upp det också. om det inte räcker med CA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarreBarre:

@Sonywalk: ja precis har också fått den bilden av de utbildningarna.

ja precis har väl lite dåligt tålamod haha. Men ja som sagt kan ju passa på att plugga mer själv under tiden, och har inte ens programmering 1 så kanske måste plugga upp det också. om det inte räcker med CA?

Det där måste du kolla upp på respektive skola vilka krav de har. Du behöver antingen klara just den utbildningens krav i form av kurser(T.ex programmering 1), alternativt bevisa dina förkunskaper och tidigare erfarenheter;
"Om du helt eller delvis saknar de formella förkunskaper som krävs till en eller flera utbildningar, kan du ansöka om att få din reella kompetens prövad. Det är ett alternativt sätt att visa att man skaffat sig de kunskaper och den kompetens som krävs för högskolestudier."

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag gick klart min 3-åriga på Uni förra året och började direkt på en 2-årig YH. Jag skulle säga att det är 'värt' det om skolan har bra föreläsare samt ett bra kontaktnät att nyttja inför din LIA.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om jag skall ge min åsikt från andra hållet (som chef på ett av de större konsultbolagen) så tror jag att du kommer få det lättare genom en YH, framförallt på grund av LIA´n.
Jag har träffat ett antal (läs många) personer genom åren som gått dessa utbildningar och synen blir utan att generalisera följande:
1. Det går att klara en YH/KYutan att ha lärt sig ett smack.
2. De personerna som verkligen gått in för det och kört på hårt både i och utanför skolan under dessa 1,5 till 2 åren har ofta kommit ganska långt.

Vi har haft ett antal LIA-praktikanter hos oss och det har nästan uteslutande lett till anställning och har varit långsiktigt lyckat.

Så mit take på det är: Gå en KY/YH, kör på med code academy, egghead, pluralsight (eller vad du nu föredrar) utanför utanför utbildning så kommer du lära dig mycket och ha lätt att hitta ett jobb därefter.

Och absolut viktigast av allt: Indentifiera vad du gillar mest (FE, BE, specifikt språk osv) och gå för det! Hamna inte i fällan att "kunna jobba med vad som helst".

Fråga gärna på om du har mer frågor gällande jobb.

Permalänk

@linusv: okej intressant! och ska definitivt kolla mer på om jag vill köra på FE eller BE.
Men eftersom du jobbar på konsultbolag, har du nån aning om vad som behövs mest idag/ vad som är mest attraktivt? FE eller BE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarreBarre:

@linusv: okej intressant! och ska definitivt kolla mer på om jag vill köra på FE eller BE.
Men eftersom du jobbar på konsultbolag, har du nån aning om vad som behövs mest idag/ vad som är mest attraktivt? FE eller BE?

Skulle nog säga att det inte spelar någon större roll. Båda är lika eftertraktade och kommer vara så framåt också.
Min tips är väl om du vill gå mot FE att fokusera på JavaScript och kolla på så många ramverk och bibliotek runt det du kan. Att få bra koll på NodeJS är också att rekommendera.
Ramverk att kika på just nu är väl gamla hederliga Angular (även om detta är påväg ner för stunden ), React (blir vanligare och vanligare) samt VUE (börjar att poppa upp på fler ställen just nu). Men det viktigaste är att hela tiden ha koll på vad det är för nytt som kommer! Vet att många YH fortfarande har med jQuery i kursplanen, förstår inte varför...

BE är val att fokusera på antingen JAVA eller .NET. PHP och dylikt är det mest mindre bolag som slänger upp enklare webbsidor som använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusv:

Skulle nog säga att det inte spelar någon större roll. Båda är lika eftertraktade och kommer vara så framåt också.
Min tips är väl om du vill gå mot FE att fokusera på JavaScript och kolla på så många ramverk och bibliotek runt det du kan. Att få bra koll på NodeJS är också att rekommendera.
Ramverk att kika på just nu är väl gamla hederliga Angular (även om detta är påväg ner för stunden ), React (blir vanligare och vanligare) samt VUE (börjar att poppa upp på fler ställen just nu). Men det viktigaste är att hela tiden ha koll på vad det är för nytt som kommer! Vet att många YH fortfarande har med jQuery i kursplanen, förstår inte varför...

BE är val att fokusera på antingen JAVA eller .NET. PHP och dylikt är det mest mindre bolag som slänger upp enklare webbsidor som använder.

Sen (med stort S) på bollen. Är det fortfarande relevant? Är det .Net som gäller? Varit inne på det tidigare men fastnade lite på matten som behövs för att ta sig vidare. För jävla drygt. Och svårt.

Visa signatur

Richard aka inkui