Seagate lanserar hårddiskar med 14 terabyte lagringsutrymme för konsumenter

Permalänk
Melding Plague

Seagate lanserar hårddiskar med 14 terabyte lagringsutrymme för konsumenter

I fjol avtäcktes de första mekaniska hårddiskarna på 14 terabyte med företag som målgrupp. Nu lanserar Seagate ett flertal varianter med samma lagringsutrymme ämnade för privatpersoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är kvaliteten på Seagate idag? (Den viktigaste frågan)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Lär ju inte komma med konsumentvänliga priser dock!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Nice, man börjar så smått inse att sin egen standardisering mot 4TB-diskar börjar kosta mer än det smakar nu.
Visserligen mest 2,5'' och där ses fortfarande 4TB som stora för mekaniska diskar... 3,5'' springer dock ifrån rejält nu.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med 5 års garantitid.
Jag skulle vilja se SSD tillverkarna erbjuda produkter med det också.
Men dom kanske inte har lika stark tilltro på sina produkter som Seagate?

Vad innebär Rescue Data Recovery Services som man kan se på hårddiskarna på bilden i artikeln?

Permalänk
Medlem

När kommer WD "Red" i större kapacitet än 10TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur är kvaliteten på Seagate idag? (Den viktigaste frågan)

Har 3 st Ironwolf 8 TB och de funkar riktigt bra, de är omkring 1 år gamla.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Trevligt med 5 års garantitid.
Jag skulle vilja se SSD tillverkarna erbjuda produkter med det också.
Men dom kanske inte har lika stark tilltro på sina produkter som Seagate?

Vad innebär Rescue Data Recovery Services som man kan se på hårddiskarna på bilden i artikeln?

https://www.webhallen.com/se/product/281264-Samsung-SSD-860-E...

5 års service och garanti.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Har 3 st Ironwolf 8 TB och de funkar riktigt bra, de är omkring 1 år gamla.

Jag hoppas de håller för dig men för kort tid och för liten uppsättning för att veta om de blivit bättre.

Jag körde Seagate för ganska länge sedan när de var bra men sen hände något och jag körde på Seagate ändå. Efter 2 år hade 2 av 4 diskar problem vilket byttes på garantin och inom 1 år hade de andra 2 problem när testprogram granskade diskarna. Med andra ord hade 4 av 4 diskar problem efter 3 år.

Just nu rullar jag på de 2 Seagate diskarna som kom från garantin. Men känner ju att jag borde byta ut dem även om de är från en helt annan serie

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur är kvaliteten på Seagate idag? (Den viktigaste frågan)

Personligen så har Seagate förstört så pass mycket för mig att jag aldrig mer kommer ge
dom en till chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur är kvaliteten på Seagate idag? (Den viktigaste frågan)

"Väldigt bra" säger mig mina erfarenheter, jag äger 13x4TB 3,5" Seagate diskar varav 9st ST4000DM000 inköpta 2013/2014, 4st. med senare modellnummer (samma kapacitet) inköpta vid separata tillfällen. Samtliga är i drift fortfarande utom 1st. som just nu är "cold-spare" dvs. redo att byta ut en felande disk.

-Jag mixar ofta äldre diskar med nya i tanken om att sprida ut åldern en aning för att inte alla diskar skall riskera att nötas ut samtidigt p.g.a. ålder och slitage. Desto viktigare då de första diskarna börjar få några år på nacken...

Har utöver det 16x4TB 2,5" Seagate diskar som extra backup. Men samtliga är yngre än ett år sedan inköp så det är aningens för tidigt att ha någon bra eller dålig uppfattning om dem.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har å andra sidan problem med WD:s produkter och tittar man runt lite så verkar det vara problem för vissa med tex Seagate som rasar i part och minut i sina rack men andra inte har det, och så kan det vara precis omvänt med problem med WD som går i parti och minut men inte med Seagate (som mig senaste åren).

Förlorar man data kännbart för att en eller flera diskar rasar på kort tid - så behöver man definitivt titta över sin backupstrategi - förlorar man data så har man själv bäddat för det med ignorans eller övertro på prylarna/tjänster - oavsett tillverkare/tjänsteleverantör - skit kan hända med alla tillverkare, modell/serier, dålig batcher går ut eller misshandel i transporterna på vägen till detaljist/kund (och därför flera diskar går sönder nära samtidigt i en samtidigt köpt diskpack för RAID) och backupstrategi handlar om att man är rustad även när det värsta händer.

Med andra ord ha aldrig viktig data i ett enda exemplar, utan minst två exemplar på minst två olika oberoende media/lagring fortast möjligt efter skapandet - för är datat i en enda exemplar så är den inte viktig (eftersom man inte brytt sig om att säkra att duplicera och flytta kopiorna till olika lagring) och kan betraktas som en temporärfil som när som helst kan försvinna!!

Permalänk
Rekordmedlem

På tiden att storleken växer och Seagate gör nog de bästa högprestandadiskarna idag så man kan ju hoppas att de här också håller bra kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@FredrikMH: Kör 15st 8TB Ironwolf-diskar och har inte haft några problem öht. Har varit tveksam till Seagate förut men kör nu med både deras Ironwolf och Archive-diskar och har bara haft positiva erfarenheter av serierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur är kvaliteten på Seagate idag? (Den viktigaste frågan)

Bortsett från problemen med ST3000DM001 tillverkade 2011-2012 är kvaliteten på Seagate utmärkt.

Skrivet av Orisons:

Lär ju inte komma med konsumentvänliga priser dock!

Om priset på 5800:- stämmer bör det bli ca. 414:- / TB, ca. 40% dyrare per TB än mindre diskar. Har dock en känsla att priset som vanligt kommer bli mycket högre i Sverige.

Mer ekonomiskt att köpa t.ex. 2 st. 8 TB ST8000DM004 för ca. 5000:- totalt, men behöver man enorm lagringskapacitet från en enskild disk (t.ex. brist på diskfack) kan det ju vara värt att betala en liten premie.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Aldrig mer Seagate.
Inte ens om de lanserar en hårddisk på 100TB imorgon till hyfsat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Aldrig mer Seagate.
Inte ens om de lanserar en hårddisk på 100TB imorgon till hyfsat pris.

Kan bara instämma. Som SG's diskar har strulat för mig genom åren så är mitt förtroende för dem i en rostig låda djupt nere i en krater på en planet som ligger så långt bort att den aldrig någonsin kommer upptäckas. Seagate skulle kunna betala min månadslön i utbyte mot att jag körde deras diskar, privat eller på jobbet. Jag skulle ändå avböja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som stör mig på photoshoppningen av skyhawk-disken? Ser ju helt snett ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Bortsett från problemen med ST3000DM001 tillverkade 2011-2012 är kvaliteten på Seagate utmärkt.

Jag vet inte hur ditt påstående stämmer. Men Segate började runt 1980 och tillverka hårddiskar till pc och har varit ett populärt val i princip hela tiden. En gång vilket du nämner gjorde de en dålig disk och det hänger sig folk upp på än.

Innan jag köper en disk oavsett fabrikat så granskar jag den mycket. Att köpa en sprillans ny modell är jag skeptisk till. Nu kan man raida. Men denna som kostar 5000kr/st så blir dyrt dyrt. (ja det finns andra sätt än raid, men i vilket fall bör man ha flera diskar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur är kvaliteten på Seagate idag? (Den viktigaste frågan)

Jag har nån som har gått 24/7 sen 2014, sen ett gäng som är nyare också. Runt 1-2 år.
Av alla olika storlekar, har inte haft något mer problem med SG än WD, har haft fler WD diskar som har dött.
Men det är inte så konstigt för jag har köpt fler sånna också.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Vad skiljer Ironwolf och Barracuda ifrån om båda har samma rotationshasighet och cache-minnesmängd? Antagandet att en Ironwolf ska ligga och spinna 24/7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur är kvaliteten på Seagate idag? (Den viktigaste frågan)

Har haft min Seagate SSHD 4TB i över 3 år, fungerar felfritt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur är kvaliteten på Seagate idag? (Den viktigaste frågan)

Har en 1TB disk som rullar utan problem i min speldator och som är inköpt 2008. För mig har seagate alltid levererat kvalité men det är nog inte alla som håller med där.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Inaktiv

14tb för 3k hade känts värt

6k - not so much..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Har en 1TB disk som rullar utan problem i min speldator och som är inköpt 2008. För mig har seagate alltid levererat kvalité men det är nog inte alla som håller med där.

alla tillverkare har haft problem med en eller flera serier av diskar. Ofta kopplat till teknikshiften, tex glas-plattorna i IBM's deskstar (deathstar) GXP60-90 modeller och det är nog motsvarande problem hos Seagate i deras drabbade modeller.

Bästa är att avvakta med nya serier om det är stora hopp i teknik, tex nya läshuvuden eller material.

Permalänk
Avstängd

Guru3d har redan recenserat disken:
https://www.guru3d.com/articles-pages/seagate-barracuda-pro-1...

Priset är för högt för utrymmet, vettigare att skaffa 2x8TB.

Det är främst med 4TB modeller Seagate har haft problem.

Det är en sjukt hög mängd skivor som sitter inne i diskarna och tyvärr så spinner dem på i 7200rpm vilket inte är tillräckligt tyst:
"The new Barracuda 14TB model we are looking at today is based on eight platters each holding a whopping 1.75 TB while spinning at 7200 rpm. "

250MB/s är imponerande, men förstås så är accesstiderna usla ändå med mekaniska diskar, därför skulle jag föredra 5400rpm.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är främst med 4TB modeller Seagate har haft problem.

Du menar väl ändå 3TB modeller?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har 6st iron wolf 8tb, där kanske en gav upp efter en månad i en NAS. Ska dock dubbelkolla den i en dator, har fortfarande 2 år på garantin...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Du menar väl ändå 3TB modeller?

Nix, 4TB sämst i denna vad gäller Seagate (och annan statistik jag har sett) men även WDC rätt tätt efter med 3TB modellen:
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-q1-2018/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt med 5 års garantitid.
Jag skulle vilja se SSD tillverkarna erbjuda produkter med det också.
Men dom kanske inte har lika stark tilltro på sina produkter som Seagate?

Emm... nästan samtliga vettiga SSDer idag har 5 års garanti.
Precis som med Seagates lite billigare alt, har de dock också 3 års nivåer.

Men Intels, Microns, WDs, Samsungs och många fler har 5 års garanti... och de håller normalt 5 år, så du faktiskt inte behöver garantin... något man inte alltid kan säga om Seagates HDD... *host* *host*.

För 5800kr dock... förväntar jag mig inget mindre.
5800/14 = ca 414kr/TB
Jämfört med: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4177243
på 300kr/TB får man bara ynka 2 års garanti...
Där har du normala Seagates nivåer.

Och deras nya Skyhawk:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3795748
ca 330kr/TB...
3 års garanti...

Så det är om något satans ovanligt med 5 år på Seagate disk, men det kostar också 100kr extra per TB för att få den tydligen.

Skrivet av sebbeharry:

Har en 1TB disk som rullar utan problem i min speldator och som är inköpt 2008. För mig har seagate alltid levererat kvalité men det är nog inte alla som håller med där.

Många diskar från innan 2010 spinner på bra, med 50k timmar+ utan problem ofta. Det var 1-4 skivor 250-333GB/skiva, och goda marginaler. 250GB-ca 1,5TB var HDDns prime-time. Har både Seagate Ent, Hitatchi Ent., Samsung Konsument osv som faktiskt fungerat till o från i 10 år. Nyare än 2010 dock, har man bytt flera gånger dock. Har en Samsung HDD som dog nu i veckan (spotta sektorfel)... ska se om jag kan få SMART info från den, mer för att se hur många timmars drift den har, från 24/7 drift i "några" år.

Inget av detta har du idag minsta är typ 1TB/skiva, vilket kräver både LDPC ECC, samma som TLC SSDer och när de stackar skivor 6+ st, är de ras risk city. Så du lär få en kul överraskning när du köper ny disk när den väl rasar...