Ersättning - GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det går med våld och ambition.

Med sunt förnuft så går det ej som du säger.

Nej det går inte om det inte är felgjorda kablar. Alla stiften är inte fyrkantiga, en del är konade, just för den skull att det inte ska gå att sätta kabeln på fel håll.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Bra att jag läste detta nu, hade tänkt köpa Phanteks extension kit och specifikt från Inet. Tror jag skiter i det nu, får väl beställa från Cable Mods eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Du uppger ju att grafikkortet fungerar som det ska i dagsläget samt redogör att felet beror på kablarna. Din tvist är gentemot Inet där du köpt kablarna. Inet i sin tur går på tillverkarens uttalande. Då det väger tyngre än en konsument.

Webhallen informera dig om att du ej täcks av garantin nå längre då det där går under handhavande fel. Även om garantin är förbrukad så har du fortfarande 3 års reklamationsrätt både på kablar och grafikkort. Då tiden passerar 6 månader så går ansvaret över till att du har bevisbördan. Fram tills dess så är det butiken. Men ja det är ju extremt svårt för dig att bevisa något.

Vore annat om grafikkortet i dagsläget inte fungerar. Men kontakta din kommuns konsumentvägledare så lär du nog få tips.

Fast bara för att grafikkortet tenderar att fungera nu, så betyder det inte att grafikkortet inte ådragit sig skador. Till exempel så har TS nu inte längre någon garanti på kortet (och troligtvis kommer även en reklamation nekas med hänvisning till uppenbara brandskador), dessutom så torde kortet dessutom lidit en väsentlig värdeminskning. Så redan nu har ju TS drabbats av betydande "skador" till följd av det inträffade. Jag kan även tänka mig att grafikkortet kan ha ådragit sig skador som till exempel ökar risken för att en ny brand uppstår, vilket då kan skada flera andra komponenter som i dagsläget är helt felfria.

Om det inte anses att TS genom försummelse/vanvård orsakat branden (vilket då kabeltillverkaren tycks hävda), så är även återförsäljaren av kablarna (om det nu är där man anser att felet uppkommit) skyldig att ersätta TS grafikkort (eftersom TS tappat både värde och garanti/reklamationsrätt till följd av felet).

TS, hade jag varit i din sits så hade jag definitivt propsat på att få grafikkortet utbytt och tagit det till ARN om så krävs, även om kortet verkar fungera som det ska just nu. Det vore oerhört tråkigt för dig om du drabbas av ytterligare fel/problem i närtid till följd av detta.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det är fel på kabeln från Phanteks, Har du tryckt i dom så att dom har låst fast i grafikkortet så har du monterat det rätt, sen att det inte klämmer åt ordentligt på stiften är deras problem. Jag skulle stå på mig och kontakta ARN.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag skulle nog säga att det är fel på kabeln från Phanteks, Har du tryckt i dom så att dom har låst fast i grafikkortet så har du monterat det rätt, sen att det inte klämmer åt ordentligt på stiften är deras problem. Jag skulle stå på mig och kontakta ARN.

Säger konsumenten (OP) att de kopplat in stiften hela vägen, hur skall de då bevisa att han ej gjort det?

Låter konstigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har pratat med konsumentvägledning, ska få hjälp på torsdag att skapa ett ärende med ARN, får väl se hur det går med ett sånt ärende.

Permalänk
Avstängd

Corsair skickade mig en ny kabel helt utan kostnad då jag frågade om varför delar av systemet var strömlöst, jag behövde inte ens skicka in bilder vid tillfället. Det enda de frågade efter då var ren felsöknings diagnostik för att utesluta annat.

Phantec verkar ju anställa riktiga jubelidioter på tec supporten, jag tänker i vart fall aldrig mer handla någonting från dem över huvud taget efter att ha läst detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har jag missat nåt eller finns det bilder på grafikkortets uttag? i annat fall skulle jag gärna vilja se ett par kort på dessa och dess skador innan jag uttalar mig

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Har jag missat nåt eller finns det bilder på grafikkortets uttag? i annat fall skulle jag gärna vilja se ett par kort på dessa och dess skador innan jag uttalar mig

har inte lagt upp bilder på hur grafikkortet såg ut, du har inte missat något.
Här är en bild på det stift som är "bränt"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sapporun:

har inte lagt upp bilder på hur grafikkortet såg ut, du har inte missat något.
Här är en bild på det stift som är "bränt"
https://i.imgur.com/jSy245C.jpg

Det är stiftet på kontakten på kabeln som varit felaktig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är stiftet på kontakten på kabeln som varit felaktig.

Även det är helt klart dålig kontakt som orsakat skadan så går det tyvärr inte att fastställa om det är fel på kabeln eller handhavande fel så det ser nog tyvärr ut att bli ord mot ord
Speciellt med tanke på att kabeln suttit i cirka 6 månader så är det väldigt svårt att fastställa det ena eller det andra
Det kan mycket väl vara så att den kan ha lossnat eller lirkat sig loss under den tiden då det alltid är vibrationer i tex chassi, golv etc

Tiden löser och skapar många problem

EDIT: Stavning

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Jag fick idag prata med VDn hos inet och vi har nu kommit överens om en lösning.

Om något händer med grafikkortet inom garantitiden så kan jag skicka in det till dem, i det fallet att webhallen inte vill. Jag får ersättning för kablarna och lite rabatt på annat samt att han skulle ta ett snack med servicechefen då detta ärendet borde vait över för länge sen.

Jag känner att jag är nöjd med det, fått tillbaka lite förtroende hos dem iaf, kommer dock aldrig handla förlängningskablar igen. Så det behöver inte bli något ARN ärende, det krävdes bara att man fick prata med någon utanför service.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sapporun:

Jag fick idag prata med VDn hos inet och vi har nu kommit överens om en lösning.

Om något händer med grafikkortet inom garantitiden så kan jag skicka in det till dem, i det fallet att webhallen inte vill. Jag får ersättning för kablarna och lite rabatt på annat samt att han skulle ta ett snack med servicechefen då detta ärendet borde vait över för länge sen.

Jag känner att jag är nöjd med det, fått tillbaka lite förtroende hos dem iaf, kommer dock aldrig handla förlängningskablar igen. Så det behöver inte bli något ARN ärende, det krävdes bara att man fick prata med någon utanför service.

Problemet var väl det att ÅF skall, såvitt jag fattat, ta upp det med tillverkaren av produkten vid garantiärenden av detta slag och där hade du moment 22 som jag fattat.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number