Försäljningen av grafikkort avtar – Nvidia ökar sin marknadsandel

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av grafikkort avtar – Nvidia ökar sin marknadsandel

Efter att intresset för brytning av kryptovalutor med vanlig grafikhårdvara avtagit så sjunker försäljningen av dedikerade grafikkort. Samtidigt har speldatorer starkt momentum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så jäkla konstigt att köpkurvan går ned. Tittar man på vad som släpps i spelväg nu så är de flesta tråkiga och uppföljare på tidigare spel. Sen vete fasen om jag tycker spel blir roligare med bra grafik? Det är en jädra hysteri när nya kort kommer och spelstudiorna försöker övertrumfa varandra med effekter som de senaste korten har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Totalt såldes grafikkort till ett värde av 36 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Om några generationer så kommer det även vara lanseringspriset för ett 6080Ti.

Permalänk

Inte bara att folk inte köper så många GPUs för mining, många säljer ju av de dom har, så det finns rätt många kort på andrahandsmarknade med just nu.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitan:

Sen vete fasen om jag tycker spel blir roligare med bra grafik?

Grafik är väl en sån där grej som kan förhöja vilken upplevelse som helst men varken räcker hela vägen om annat är dåligt ELLER gör ett bra spel värdelöst om grafiken är skräp. Som ost i kanterna på pizzan, typ. Men jag tror att grafik är en av de tyngsta marknadsföringsaspekterna av nya spel för det köps nog jävligt mycket spel utifrån hur snygg/häftig en trailer såg ut.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

Inte bara att folk inte köper så många GPUs för mining, många säljer ju av de dom har, så det finns rätt många kort på andrahandsmarknade med just nu.

Det är varken mer eller mindre större skillnad. Det är t.o.m. mindre ute på andrahandsmarknaden än bara för ett halvår eller år sedan.

Permalänk
Medlem

AMD hade väl sin huvudsakliga försäljning av toppkorten till miners, och då är det väl inte så konstigt att dom tappar till nvidia när dom inte har konkurrenskraftiga kort för spel när miningen dog.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

AMD hade väl sin huvudsakliga försäljning av toppkorten till miners, och då är det väl inte så konstigt att dom tappar till nvidia när dom inte har konkurrenskraftiga kort för spel när miningen dog.

Rent tekniskt tror jag det handlar om att nvidias kort åkt ner lite i pris till sånt som folk känner är rimligt igen, medans amds kort inte alls tappat lika mycket efter att miningbubblan dog. Rx570 och 580 kostar båda mer än ett gtx1060 nuförtiden, vilket är tramsigt då båda är sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Det är varken mer eller mindre större skillnad. Det är t.o.m. mindre ute på andrahandsmarknaden än bara för ett halvår eller år sedan.

Det tycker jag inte alls stämmer, jag sökte kort i februari, hittade i stort sett inget på SweC eller annanstans som inte var grymt överprisat, så slutade med att jag fick köpa ett GTX 1070 som fyndvara på Inet, men nu finns det ett antal kort på swec marknaden tex, som hade varit billigare.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Kan ju ha något att göra med att gamla generationen är 2 år gammal nu, och folk inväntar nästa generation.
typ... just saying.

Alltså, allvarligt talat, vilken poänglös analys.

Permalänk
Medlem

Känns ju spontant inte som någon högoddsare. Som redan nämnt så har nog mycket av AMDs försäljning gått mot mining, vilket i grunden är bra då deras chip antagligen är dyrare att producera i förhållande till spelprestanda och man nu haft en marknad där man kunnat plocka ut en välbehövlig vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

Det tycker jag inte alls stämmer, jag sökte kort i februari, hittade i stort sett inget på SweC eller annanstans som inte var grymt överprisat, så slutade med att jag fick köpa ett GTX 1070 som fyndvara på Inet, men nu finns det ett antal kort på swec marknaden tex, som hade varit billigare.

Det var ju p.g.a. miningrushen och ingenting annat.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Det var ju p.g.a. miningrushen och ingenting annat.

Ja men det var väl det jag sa va? Trodde iofs att det var underförstått att alla kort köptes upp då för de som ville mina, och nu är det inte speciellt lönsamt, så nu säljer dom sina överflödiga kort ....

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Rent tekniskt tror jag det handlar om att nvidias kort åkt ner lite i pris till sånt som folk känner är rimligt igen, medans amds kort inte alls tappat lika mycket efter att miningbubblan dog. Rx570 och 580 kostar båda mer än ett gtx1060 nuförtiden, vilket är tramsigt då båda är sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Skeva priser ni har i Sverige isf. Här kostar GTX 1060 6GB 300€ och uppåt, RX 580 4GB 270€ och uppåt, 8GB 300€ och uppåt.

RX 580 är ju också generellt lite bättre än GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Sedan så är det ju nästan ingen som har råd med de nya priserna på grafikkort, så speltillverkarna måste ju fokusera på majoriteten av spelare som sitter på något motsvarande ett 1060. Här är 5 vanligaste korten enligt steam hardware survey:

NVIDIA GeForce GTX 1060
13.31%

NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
8.45%

NVIDIA GeForce GTX 1050
4.69%

NVIDIA GeForce GTX 960
4.18%

NVIDIA GeForce GTX 1070
4.02%

Så om speltillverkare fortsätt fokuserar på att kort i den klassen lirar bra och de nya korten är svindyra... vem köper de nya korten egentligen? Blir bara täta superentusiaster som köper något som 2080, och 2080Ti idag. Garanterat mindre än 5% av alla användare.

Kanske om ett 2060 kommer och om det motsvarar ett 1080 att vi får se ett försäljningsryck.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Capitan:

Inte så jäkla konstigt att köpkurvan går ned. Tittar man på vad som släpps i spelväg nu så är de flesta tråkiga och uppföljare på tidigare spel. Sen vete fasen om jag tycker spel blir roligare med bra grafik? Det är en jädra hysteri när nya kort kommer och spelstudiorna försöker övertrumfa varandra med effekter som de senaste korten har.

Jag tror det är därför Early access och Indie-spel går så starkt. De stora titlarna fortsätter ju att sälja men är man trött på det tycker jag utbudet är rätt bra bland indie-spelen. Kräver sällan särskilt mycket av hårdvaran heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Sedan så är det ju nästan ingen som har råd med de nya priserna på grafikkort

måste rätta dig med att säga att ingen vill betala sådana summor för grafikkort :).

känner ingen som inte har råd däremot flera som inte vill betala så höga summor. finns vettigare saker att lägga pengarna på, tex 2 nya båt motorer till båten som en bekant sa, för dom pengarna får han ungefär 10 2080TI

jag har råd men det känns...fel. för att man är van vid mycket lägre priser. glömmer aldrig när jag köpte mitt 9700pro, satan vilket pris på 4000kr

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

måste rätta dig med att säga att ingen vill betala sådana summor för grafikkort :).

känner ingen som inte har råd däremot flera som inte vill betala så höga summor. finns vettigare saker att lägga pengarna på, tex 2 nya båt motorer till båten som en bekant sa, för dom pengarna får han ungefär 10 2080TI

jag har råd men det känns...fel. för att man är van vid mycket lägre priser. glömmer aldrig när jag köpte mitt 9700pro, satan vilket pris på 4000kr

Allt är en avvägning. När jag var 20 la jag gärna varje krona jag hade över på datorn. Har nu dubbelt i inkomst mot när jag var studerande men lägger mindre på datorn. Så mycket annat som är viktigare.

Med det sagt är jag fortfarande intresserad av datorer men känner att jag hellre sparar till nytt kök eller köpte bil som jag gjorde nyss än köper en värstingdator för 50k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Inte bara att folk inte köper så många GPUs för mining, många säljer ju av de dom har, så det finns rätt många kort på andrahandsmarknade med just nu.

och just detta tror jag att speciellt nVidia kommer att nerfa ner Pascal och Maxwell rejält i senare drivrutiner för att få folket att köpa RTX-kort... även om nu nVidia inte gör det så gör dom det via ''den äldre generationen stödjer inte-skitsnack'' när de säkerligen enkelt hade kunnat göra det, fast varför gynna kunden när de kan vara morallösa affärsmän?

Folket köper deras skräp ändå (jag inkluderat)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Allt är en avvägning. När jag var 20 på jag gärna varje krona jag hade över på datorn. Har nu dubbelt i inkomst mot när jag var studerande men lägger mindre på datorn. Så mycket annat som är viktigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Men även om man har råd så känns det fel att lägga så mkt pengar. jag har råd att köpa ett sådant kort utan att det på verkar mig på något sätt negativt. jag kommer ha råd att göra och köpa allt annat jag vill trots det.

som att de flesta har råd att köpa en kexchoklad för 50kr men det är fel helt enkelt. så jag ser det iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men även om man har råd så känns det fel att lägga så mkt pengar. jag har råd att köpa ett sådant kort utan att det på verkar mig på något sätt negativt. jag kommer ha råd att göra och köpa allt annat jag vill trots det.

som att de flesta har råd att köpa en kexchoklad för 50kr men det är fel helt enkelt. så jag ser det iallafall.

Jag delar denna synen på saken. Ofta så kommer det argumentet upp, att man är fattig eller bara salt för att man inte har råd men det är inte poängen. Det är helt enkelt för dyrt med denna nya generationen, oavsett om man anser sig ha råd eller ej.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

som att de flesta har råd att köpa en kexchoklad för 50kr men det är fel helt enkelt. så jag ser det iallafall.

Måste vara väldigt få hela wafers de får ut till den kexchokladen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag delar denna synen på saken. Ofta så kommer det argumentet upp, att man är fattig eller bara salt för att man inte har råd men det är inte poängen. Det är helt enkelt för dyrt med denna nya generationen, oavsett om man anser sig ha råd eller ej.

skulle man inte ha råd men ändå vill ha kortet så kan man spara, som ung student sparade jag till mycket dator relaterat och det fungerade bra även om man fick vänta.

Skrivet av AndreaX:

Måste vara väldigt få hela wafers de får ut till den kexchokladen.

ryktas om att bara en på 100 blir bra

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

skulle man inte ha råd men ändå vill ha kortet så kan man spara, som ung student sparade jag till mycket dator relaterat och det fungerade bra även om man fick vänta.

ryktas om att bara en på 100 blir bra

Givetvis kan man spara men jag tror att det är bra mycket fler saker som kommer gå före till det sparkontot gissar jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Så om speltillverkare fortsätt fokuserar på att kort i den klassen lirar bra och de nya korten är svindyra... vem köper de nya korten egentligen? Blir bara täta superentusiaster som köper något som 2080, och 2080Ti idag. Garanterat mindre än 5% av alla användare.

Kanske om ett 2060 kommer och om det motsvarar ett 1080 att vi får se ett försäljningsryck.

Majoriteten av folk kommer alltid att köpa low-medium budget och spelutvecklare, osv. Kommer alltid att fokusera på den stora majoriteten.
Samma är det med mobilspel, inga designar ett spel där efter den allra senaste dyraste mobilen.

Men det hindrar inte entusiaster att köpa dyrare hårdvara för att få njuta lite av 1440p/4K istället för 1080p.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Aka_The_Barf:

måste rätta dig med att säga att ingen vill betala sådana summor för grafikkort :).

känner ingen som inte har råd däremot flera som inte vill betala så höga summor. finns vettigare saker att lägga pengarna på, tex 2 nya båt motorer till båten som en bekant sa, för dom pengarna får han ungefär 10 2080TI

jag har råd men det känns...fel. för att man är van vid mycket lägre priser. glömmer aldrig när jag köpte mitt 9700pro, satan vilket pris på 4000kr

Jag köpte också Radeon 9700 Pro! För jäkla bra kort på den tiden fast låt HELT för jävligt. Fick ju köpa nån tredjepartskylning till den.

Kommer själv.inte ge över 5.000:- för ett grafikkort. Är sen prestandan/krona för dålig så köper jag inte. Kommer skaffa en annan hobby då.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

känner ingen som inte har råd däremot flera som inte vill betala så höga summor.

Så med andra ord... du eller ni har inte råd i förhållande till er inkomst och vill hellre lägga pengarna på andra saker eftersom ni inte har råd att köpa både grafikkort och båtmotorer, eller vad det nu handlade om.

Permalänk
Avstängd

@CFSsss: Med det resonemanget har väl ingen råd om man hellre lägger pengar på annat för att priserna känns allt för vrickade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@CFSsss: Med det resonemanget har väl ingen råd om man hellre lägger pengar på annat för att priserna känns allt för vrickade.

Eller så kan alla låtsas att de är rika och har råd med allting om de bara sparar eller prioriterar annorlunda, för det är så ni låter. "Jo alltså, jag har råd med ett privatjet men jag tyckte inte riktigt det var värt det för jag vill ha någonstans att bo, en bil, barn, familj och allt det där du vet."

Om du är rik på riktigt så bryr du dig inte om ett 2080Ti kostar $500 eller $5000, du bara köper för att du vill ha.

Allt annat = har inte råd.

Permalänk
Avstängd

Är man rik på riktigt så är man det på grund av ett liv baserat på goda beslut. Skulle kortet kosta en miljon så tror jag många "rika på riktigt" skulle bojkotta det då det finns andra alternativ som är mycket bättre per krona. Kan göras som markering eller på grund av pengavett.