SweClockers uppdaterar testsystemen för höstens grafikkortslanseringar

Permalänk
Melding Plague

SweClockers uppdaterar testsystemen för höstens grafikkortslanseringar

Med en grafikkortshöst som står för dörren passar redaktionen på att uppgradera testsystemen med ny hårdvara, som ska ge nykomlingarna utrymme att spänna prestandamusklerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låt det nu blåsa upp till storm på GPU-marknaden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hjälpsam

Bli inte förbannade och stäng av mig nu, jag hade hellre sett 32 GB arbetsminne, 16 GB räcker troligtvis i dag, men jag vill se säkra marginaler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Varför ej invänta 9900k?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Låt det nu blåsa upp till storm på GPU-marknaden!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha STORMEN!

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Varför ej invänta 9900k?

För att de ville ha det nya systemet klart till RTX kortens test. (nämns i videon)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kakan86:

Varför ej invänta 9900k?

Tänka samma, fast det går att öppna plånboken senare och byta. Problemet är att 9900K dröjer och så mycket händer innan.
*edit*
Såg videon nu, de lär behålla 8700K länge. Men så länge det bara handlar om spel så gör det inget, värre är om de skulle testa vad nya Excel 2019 går för. Egentligen inget skämt då Excel knäcker 100 000kr xeons vid lite mer avancerade lösningar.

Så mitt betyg är det är en bra testsystem för spel och kommande Nvidia 2000 korten som väldigt många ser så otroligt mycket fram emot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Tänka samma, fast det går att öppna plånboken senare och byta. Problemet är att 9900K dröjer och så mycket händer innan.

Japp, kan ju komma 10 eller 12 kärniga 9990K ochså om man har tur.

Permalänk
Medlem

Inte uppgraderat sen 2015 alltså, då va de högtid och uppgradera testsviten nu! Jag känner själv hur de börjar klia i fingrarna. Vill byta ut min gamla 4770k. Men köpte några nya fläktar jag får skruva med, och invänta intels 9000 serie, och kanske tom Zen2.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Nästan identisk med mitt system

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Relik 📜

Nu ska det sägas att @JonasT och @Kenneth är arkitekterna bakom här, så allt jag säger kan teoretiskt vara rakt av fel. Men, det ska vi väl hoppas kunna ducka!

Skrivet av kakan86:

Varför ej invänta 9900k?

Skrivet av jOnÄTÄn:

För att de ville ha det nya systemet klart till RTX kortens test. (nämns i videon)

Skrivet av anon159643:

Tänka samma, fast det går att öppna plånboken senare och byta. Problemet är att 9900K dröjer och så mycket händer innan.

Vi fick faktiskt samma fråga av en tillverkare! Precis som @jOnÄTÄn säger, riggarna behöver bli klara innan höstens lanseringar. Erfarenheten säger med att första omgången BIOS/UEFI-versioner sällan är 100 procent, så även det spelar in. Vi vet helt enkelt inte när 9900K-baserade system kan vara redo, och samtidigt räcker 8700K (väldigt, väldigt) långt.

Skrivet av TaunyTiger:

Inte uppgraderat sen 2015 alltså, då va de högtid och uppgradera testsviten nu! Jag känner själv hur de börjar klia i fingrarna. Vill byta ut min gamla 4770k. Men köpte några nya fläktar jag får skruva med, och invänta intels 9000 serie, och kanske tom Zen2.

För tydlighetens skull! Testsviten är uppgraderad många gånger, däremot inte testsystemen! De gamla har helt enkelt fungerat väldigt bra och levererat tillräcklig prestanda, så fokus har hamnat på andra saker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Bli inte förbannade och stäng av mig nu, jag hade hellre sett 32 GB arbetsminne, 16 GB räcker troligtvis i dag, men jag vill se säkra marginaler.

Med samma logik hade de kunnat kosta på sig 2 kw nätaggregat. Det är vettigare att byta när den stunden är kommen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu ska det sägas att @JonasT och @Kenneth är arkitekterna bakom här, så allt jag säger kan teoretiskt vara rakt av fel. Men, det ska vi väl hoppas kunna ducka!

Vi fick faktiskt samma fråga av en tillverkare! Precis som @jOnÄTÄn säger, riggarna behöver bli klara innan höstens lanseringar. Erfarenheten säger med att första omgången BIOS/UEFI-versioner sällan är 100 procent, så även det spelar in. Vi vet helt enkelt inte när 9900K-baserade system kan vara redo, och samtidigt räcker 8700K (väldigt, väldigt) långt.

För tydlighetens skull! Testsviten är uppgraderad många gånger, däremot inte testsystemen! De gamla har helt enkelt fungerat väldigt bra och levererat tillräcklig prestanda, så fokus har hamnat på andra saker.

Det är okej för denna gång ...
Men nästa svit vill vi se ett från AMD 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Hjälpsam

@emilakered: ni borde köpt 32 GB när ni ändå hade checkhäftet framme.
Ja 16 GB räcker troligtvis men 32 GB ger marginal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Calathea:

Med samma logik hade de kunnat kosta på sig 2 kw nätaggregat. Det är vettigare att byta när den stunden är kommen.

Byta och testa om allting?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Byta och testa om allting?

Det finns väl ingen prestandavinst med 32GB idag? För spel? Men okej jag förstår vad du menar. Om det om 1-2 år kommer ett spel som kräver 16+ GB ram.. ja då måste de hitta stickor som är exakt samma prestanda som 16 GB de hade innan. Nätaggregat blir en helt annan grej då det inte påverkar. Got it

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Calathea:

Det finns väl ingen prestandavinst med 32GB idag? För spel?

Nej troligtvis inte, 16 GB är att rekommendera, jag rekommenderar absolut inte 32 GB till en speldator.
Men här snackar vi inte om ett köpråd, utan ett testsystem, tanken är att övrig hårdvara inte skall begränsa på något sätt, då bör man ha marginal.

edit Yes you got it.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@emilakered: ni borde köpt 32 GB när ni ändå hade checkhäftet framme.
Ja 16 GB räcker troligtvis men 32 GB ger marginal.

De har väl fått/låna alla delar av företagen mot marknadsföringen de ger. De lät iaf inte som om de hade köpt något själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elektron:

De har väl fått/låna alla delar av företagen mot marknadsföringen de ger. De lät iaf inte som om de hade köpt något själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men hade de bett snällt, hade de nog fått 32 GB.
För sent nu, de har säkert testat en massa redan, men lite synd tycker jag allt att det är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Ja men hade de bett snällt, hade de nog fått 32 GB.
För sent nu, de har säkert testat en massa redan, men lite synd tycker jag allt att det är.

Givetvis kommer vi inte behålla en påtaglig flaskhals om den uppstår. Om det behövs smäller vi på 32 GB. Det kan vi göra i samband med en ny testsvit, vilken vi mellan tummen och pekfingret ändrar var 6-12 månad.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Bulan75: Eftersom Swec riktar sig i huvudsak mot spelare och inte några mer avancerade lösningar och användare så duger Intel och Windows ypperligt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Frida 🥐

Ingen annan som lagt märke till de snygga tröjorna? Undrar var man kan få tag i en...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

@Bulan75: Eftersom Swec riktar sig i huvudsak mot spelare och inte några mer avancerade lösningar och användare så duger Intel och Windows ypperligt.

Behövs cpu som orkar driva gpun nu när det kommer kraftigare grejer när inte gpun kommer bli flaskhals när upplösningen ökas lite.

Blir mer som 720p scenario fast i högre upplösning.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ratatosk:

Ja men hade de bett snällt, hade de nog fått 32 GB.
För sent nu, de har säkert testat en massa redan, men lite synd tycker jag allt att det är.

Vi gjorde bedömningen att 16 GB räcker och blir över till dagens speltitlar. Framöver kan vi dock, precis som @Jacob skriver, ta steget upp till 32 GB om utvecklingen och kraven från spelen rör sig åt det hållet.

Jag skulle gissa att nästa testsvit (omtest och byte av speltitlar) sker någon gång i vår. I samband med det gör vi en koll om något behöver uppgraderas hårdvarumässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jacob:

Givetvis kommer vi inte behålla en påtaglig flaskhals om den uppstår. Om det behövs smäller vi på 32 GB. Det kan vi göra i samband med en ny testsvit, vilken vi mellan tummen och pekfingret ändrar var 6-12 månad.

Skrivet av JonasT:

Vi gjorde bedömningen att 16 GB räcker och blir över till dagens speltitlar. Framöver kan vi dock, precis som @Jacob skriver, ta steget upp till 32 GB om utvecklingen och kraven från spelen rör sig åt det hållet.

Jag skulle gissa att nästa testsvit (omtest och byte av speltitlar) sker någon gång i vår. I samband med det gör vi en koll om något behöver uppgraderas hårdvarumässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
Det låter bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sista riggen med DDR4 då DDR5 kommer nästa år. Så då slipper vi troligen problemet med att minerna bromsar prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sesese:

Sista riggen med DDR4 då DDR5 kommer nästa år. Så då slipper vi troligen problemet med att minerna bromsar prestandan.

Asså vid varje byte så flaskar ju oftast den nya.
Kolla bara på DDR4 vs DDR3 high end chip.

2400MHz CL10-CL9 Corsair vs 2133MHz och 2400MHz CL13-CL15 DRR4.

DDR4 va"skräp" vs dom gamla bra DDR3 då.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bästa testsystem SweClockers någonssin haft men processorn borde bytas ut mot 9900K när den är här, då de två extra kärnorna gör större skillnad än man kan tro i mer eller mindre alla tyngre open world spel som t.ex. ArmA 3, Fallout 4, Grand Theft Auto V, The Witcher 3 och World of Warcraft.

Att gå från 4 kärnor/8 trådar 7700K till 8700K 6 kärnor/12 trådar ger 5.2% prestanda i ArmA, 5.9% Fallout, 2.9% GTA V, 9.6% Warcaft med 2560x1440 som upplösning, mer eller mindre högsta inställningar.

Det är alltså ännu högre i 1920x1080, då inkluderas även The Witcher 3 med 7.3%.

Med 3840x2160 (4K) upplösning så hänger inte GTX 1080 Ti med processorn och minnet, alltså ingen prestandaökning. Men de flesta idag sitter kvar på 1080p och 1440p, och med en upp mot 50% prestandaökning med RTX 2080 Ti från GTX 1080 Ti så kommer det garanterat finnas många fler spel där processorn och minnet inte hänger med.

Hyper-Threading gör även en hel del i vissa titlar, som t.ex. 4.5% The Witcher 3 vid 1920x1080 och 3% Warcraft vid 2560x1440.

Sen det här med processor hastigheten, jag kan förstå det ni tog upp med effektmätningen, men 4.7GHz är nästan slött idag, alla 8700K utan delid gör idag 5000MHz på luftkylare i spel om man inte bryr sig om temperaturen, vilket såklart många gör, men i och med att 9900K är lödd så kommer den enkelt klara 5000MHz med lägre tempertur även med ökningen av två kärnor. Samt att 9700K borde klara av 5000MHz den också även fast värmespridaren inte är lödd (den boostar 4.6GHz vid alla kärnor och 4.9GHz vid en kärna). Varmt lär den gå som 8700K men spel och benchmarks belastar inte alla processorkärnor till max så temperaturen och stabiliteten är ändå bra.

Entusiaster som gärna kör 5000MHz eller över blir också lite utanför detta testsystem, då 4700 mot låt säga 5200 som jag själv kör, är en ganska stor skillnad, 4000MHz mot 5200MHz i World of Warcraft med 3840x2160 som upplösning så är prestandaskillnaden 17.1%, då är dessa 500MHz hela 7.1%. ArmA 3 så är det 12% vid 3840x2160, så 1% per 100MHz ungefär, 500MHz är då 5% extra prestanda, det är i vissa fall lika mycket som att hoppa upp 2 kärnor på processorn (7700K mot 8700K eller 8700K mot 9700/9900K, vilket har en stor skillnad på kostnad).

Jag tycker personligen 8 kärnor är från och med slutet på detta år framtiden, det är dubbelt upp från 4 kärnor som vi varit vana vid mycket länge nu, AMD har tagit sig långt med många kärnor och nu blir det mycket snart mainstream även för Intel, spel får absolut ökad prestanda av en extra kärna, var tar det stopp? Det vet jag inte men kan med säkerhet säga att det inte är vid 8.

All hårdvara i nya testsystemet är toppen förutom processorn, den är topp idag men inte "imorgon", så att byta den mot 9900K som då är lödd och enkelt ska klara 5000MHz skulle säkerhetsställa att testsystemet är "next-gen" de kommande åren. Energiförbrukningen kan omöjligt vara lika viktigt som resterande tester, nu när SLI och Crossfire är på väg ut, nästan inga titlar detta år eller framöver stödjer dessa tekniker och med NVIDIA som knappt tillåter överklockning på 1000 serien så hålls eneriförbrukningen nere, idag klarar man sig extremt bra på ett Corsair SF600 Guld/Platinum, finns ingen anledning att köpa något annat än mITX. Externa Capture cards/Externa ljudkort/Externa Hårddiskar finns det i drivor, samt M.2 SSD vilket monteras direkt på moderkortet, och det finns oftast två eller fler M.2 slots på mITX, alltså kan man få flera terabyte utrymme direkt på moderkortet. Sen att de moderkorten endast har två minnesslots ökar överklockningen kraftigt på minnet, upp till hela 9.3% ökad prestanda som exempel i World of Warcraft genom att överklocka 3200MHz CL14 till 4133MHz CL16, det motsvarar nästan överklockning på processorn med 900MHz i ArmA och 600MHz i Warcraft, ligger man redan på max processoröverklockning så är minnet det man överklockar näst, vilket dessa moderkort klarar av bäst av alla, det finns alltså ingen nackdel med mITX över mATX/ATX/E-ATX sålänge man inte ska överklocka på extrema nivåer (LN2) eller har något specifikt behov av någon PCI-E plats.

Angående minnet så var det inte "bra" minnen ni fick av G.Skill, utan deras top kit, finns inget bättre kit på marknaden om det inte är några mycket specifika, som inte heller säljs i svenska butiker. Detta kit är mer eller mindre fabriksöverklockade då standardhastigheten ligger på 3200MHz CL16, denna hastighet på 3200MHz CL14 är mycket sällsynt och kostar extra, det är nästan inga här på SweClockers som använder sig av minnen så snabba, blev smått förvånad att ni accepterade dessa minnen då de kommer ge en rejäl prestandaökning på många % över vad SweClockers medlemmar kan förvänta sig med deras egna burkar, vilket jag har fått för mig ni velat uppnå vid tidigare testsystem. Men desto närmare ni kommer entusiastnivåer på hårdvaran desto bättre för alla tycker jag ändå, då det är där de riktiga siffrorna avslöjar sig, även om de inte kan uppnås av alla, men de visar ändå vad som kan uppnås.

Minneshastigheter testade av mig från ett par månader sedan nedan (inte färdigt än). Vid flera titlar så ger minnesöverklockningen mycket mer prestanda än processoröverklockningen, som exempel mycket nära i Warcraft, överklockning från 4000MHz till 5200MHz gav 14% medans minnesöverklockningen från 3000MHz CL16 till 4133MHz CL16 gav 12%, nästan lika mycket till, och då jämför jag inte ens boost hastighet vilket man bör göra, då ger minnet betydligt mer. Pengarna det kostar för att kunna överklocka 1200MHz på en i3-8350K överstiger kostnaden för ett överklockningsvänligt minneskit enormt, en i3-8350K med snabba minnen har högre prestanda än 8700K med slöa minnen i de flesta spel.

Dessa resultat gäller även för spel som ArmA 3 (8%), Fallout 4 (11.3%), Grand Theft Auto V (9.9%), The Witcher 3 (12%) och World of Warcraft (13%). Siffrorna är alltså inte unika till World of Warcraft, utan mer eller mindre alla open world spel där processorn och minnet belastas betydligt mer än linjära single-player spel där det nästan bara används påkostade grafikeffekter och ökad detalj.

SweClockers tidigare testsystem bestod av 2133MHz CL15 minnen, de nya minnerna kör 3200MHz CL14, jämför vi så är de nya 18.3% snabbare. En femtedel högre prestanda av att endast byta ut minnen, ingen överklockning, skulle dessa minnen även överklockas till 4133MHz CL16 som jag kör mina (likadana minnen) med så skulle ökningen vara hela 29.3%. Detta har varit en av anledningarna till att jag hållt mig från att ta del av vissa SweClockers prestandatester under en längre tid nu, då det tidigare testsystemet har varit minst sagt dåligt, nu äldre slö processorarkitektur med extra slöa minnen, varit en rejäl flaskhals i många titlar som testats.

The Division som exempel, vilket är ett av de snyggaste spelen på marknaden idag, extremt bra optimerat spel, grafiskt mästerverk, det ställer enormt krav på grafikkortet vid uppskruvade inställningar, alltså påverkar varken processor eller minne prestandan, ett GTX 1080 Ti överklockat till över 2100MHz är fortfarande problemet vid endast 1920x1080. Det vi kan se i ett av SweClockers senaste prestandatester är att i just The Division så är skillnaden mellan GTX 1080 Ti och GTX 1080 hela 30.4% vid 1920x1080, vilket stämmer mycekt bra då 1080 Ti är just omkring 30% snabbare. Men tittar vi på ett annat spel i samma upplösning, Far Cry Primal, då är skillnaden mellan dessa två kort endast 5.7%, alltså kraftigt begränsat av processor och minne. Just Far Cry gillar minnesprestanda väldigt mycket, överklockning av minnen kan ge upp till hela 40% i Far Cry 4.

Vidare i samma test så kan vi se, 19.3% Ghostlands, 22% Battlefield, 3.6% Tomb Raider, 1.7% Grand Theft Auto V, 8.7% Fallout 4, alla dessa ska vara likt The Divison (30%). Kikar man på just Far Cry som då hade 5.7%, det ökar till hela 33% vid 4K upplösningen, det är den riktiga siffran när processorn och minnet inte håller grafikkortet tillbaka. Så 1920x1080 prestandaresultaten från och med nu lär vara något helt annat med det nya testsystemet, synd bara det inte gjordes tidigare.

Går från de slöaste minnerna på marknaden till de snabbaste minnerna på marknaden, skål för framtida tester.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Ang minnen så är Flare X rimligt prissatta men saknar RGB.

Om ni skaffar rätt lilla skruvmejsel så går det att installera SSDn på första platsen istället. Men i detta fallet snor det väl inga nödvändiga banor. Tre GPUer lär väl inte bli aktuellt igen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv

Varför skulle ni inte kunna köra vattenkylning? Är det för att ni inte vet vart ni ska sätta radiatorn någonstans?