Windows 10 LTSB, överlägset bästa Windows-versionen

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag vet inte själv. Minns inte vad som inte ingår i Home-versionen, kanske samma som Pro?

Nu för tiden lär det väl göra det i alla fall.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag vet inte själv. Minns inte vad som inte ingår i Home-versionen, kanske samma som Pro?

vill minnas att största skillnaden mellan pro och home är att den saknar stöd för remote desktop iaf ända skillnaden jag märkt av.

du kan ansluta till en dator med home men inte från en dator med home till en annan.

finns dock nå fulhack som drar igång funktionen även på home som jag använder på min laptop.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

vill minnas att största skillnaden mellan pro och home är att den saknar stöd för remote desktop iaf ända skillnaden jag märkt av.

du kan ansluta till en dator med home men inte från en dator med home till en annan.

finns dock nå fulhack som drar igång funktionen även på home som jag använder på min laptop.

Och Bitlocker har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zonkman:

Har kört LTSC tidigare men gick över till 10 Pro, ett beslut jag ångrade nästan direkt.
Nu håller jag på att förbereda ominstallation av LTSC igen, kan bara hålla med den är helt klart bättre

Helt rätt!
Har kört LTSC nu i vad kan det vara, ett år tro? Bästa beslutet i datorvärlden på länge för min del! Min OCD tackar mig varje dag för allt skräp som jag inte längre behöver ta det av i Windows För att inte tala om hur mycket mer resurssnålt LTSC är i jämförelse med de vanliga versionerna.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Helt rätt!
Har kört LTSC nu i vad kan det vara, ett år tro? Bästa beslutet i datorvärlden på länge för min del! Min OCD tackar mig varje dag för allt skräp som jag inte längre behöver ta det av i Windows För att inte tala om hur mycket mer resurssnålt LTSC är i jämförelse med de vanliga versionerna.

Låter intressant, går den att köpa som privatperson?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Låter intressant, går den att köpa som privatperson?

Nej tyvärr, man får vända sig till de lite mer suspekta verksamheterna

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Låter intressant, går den att köpa som privatperson?

Så vitt jag kunnat utröna så är det bara volymlicenser, så kort svar blir nej.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag läst om att vi får en ny LTSC utgåva till hösten, kan den tänkas vara baserad på vårens uppdatering eller blir den baserad på kommande höstuppdatering?

För de som inte tagit klivet till att testa LTSC och undrar om något krånglar eller saknas så har jag under tre år med LTSC på alla hemmadesktops bara stött på ett problem som jag kunnat härleda till LTSC och det var att det saknas codec för att spela upp HEVC filer. Detta har M$ lagt i Microsoft Store för en dollar och ja, har man inte Microsoft Store i sitt system så blir det ju tufft. Men givetvis gick det ju att lösa på annat håll ändå om än mycket omständigare och bökigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsp:

Vill minnas att jag läst om att vi får en ny LTSC utgåva till hösten, kan den tänkas vara baserad på vårens uppdatering eller blir den baserad på kommande höstuppdatering?

För de som inte tagit klivet till att testa LTSC och undrar om något krånglar eller saknas så har jag under tre år med LTSC på alla hemmadesktops bara stött på ett problem som jag kunnat härleda till LTSC och det var att det saknas codec för att spela upp HEVC filer. Detta har M$ lagt i Microsoft Store för en dollar och ja, har man inte Microsoft Store i sitt system så blir det ju tufft. Men givetvis gick det ju att lösa på annat håll ändå om än mycket omständigare och bökigare.

Jag har fått för mig att nästa 10 LTSC (och Windows Server, det är väl typ "samma" i mångt och mycket) ska vara årsmodell 2022 (förväntas mot slutet av 2021)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är ju mer knapp tryck för att köpa/installera win10 store HEVC stödet än att istället.
Googla LAV codec och ladda ner senaste tex genom länken på doom9's officiella LAV codec tråd.
https://forum.doom9.org/showthread.php?t=156191

Så är både lättare o snabbare, samt att du får en betydligt bättre "codec" som stödjer i stort sett allt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag har fått för mig att nästa 10 LTSC (och Windows Server, det är väl typ "samma" i mångt och mycket) ska vara årsmodell 2022 (förväntas mot slutet av 2021)?

Japp stämmer bra, vart 3:e år släpps en ny LTSC, senast var 2019:

https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-it-pro-blog/lt...

Det många ofta misstar för LTSC är nog vanliga SAC (Semi-Annual Channel) och dess olika support-cyklar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag har fått för mig att nästa 10 LTSC (och Windows Server, det är väl typ "samma" i mångt och mycket) ska vara årsmodell 2022 (förväntas mot slutet av 2021)?

Det är möjligt men jag vill minnas att jag läste att vi skulle få en ny utgåva till hösten men lyckas inte hitta källan.

Skrivet av grizzly666:

Är ju mer knapp tryck för att köpa/installera win10 store HEVC stödet än att istället.
Googla LAV codec och ladda ner senaste tex genom länken på doom9's officiella LAV codec tråd.
https://forum.doom9.org/showthread.php?t=156191

Så är både lättare o snabbare, samt att du får en betydligt bättre "codec" som stödjer i stort sett allt.

Jo, det fick ju bli lösningen men jag hade föredragit native-stöd.

Skrivet av krigelkorren:

Japp stämmer bra, vart 3:e år släpps en ny LTSC, senast var 2019:

https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-it-pro-blog/lt...

Det många ofta misstar för LTSC är nog vanliga SAC (Semi-Annual Channel) och dess olika support-cyklar.

Det där stämmer ju inte alls dock. De har haft som mål att släppa en ny LTSC var tredje år men de har inte följt det särskilt bra. Finns både 2015 och 2016 och den senaste är 2018 baserad på 1809 så det är absolut inte orimligt att vi får en ny utgåva till hösten. Förutom att köra det på alla desktops hemma så hanterar jag stora mängder LTSC maskiner i arbetslivet så nä, jag förväxlar det knappast med SAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsp:

Det där stämmer ju inte alls dock. De har haft som mål att släppa en ny LTSC var tredje år men de har inte följt det särskilt bra. Finns både 2015 och 2016 och den senaste är 2018 baserad på 1809 så det är absolut inte orimligt att vi får en ny utgåva till hösten. Förutom att köra det på alla desktops hemma så hanterar jag stora mängder LTSC maskiner i arbetslivet så nä, jag förväxlar det knappast med SAC.

Nu är det ju Microsofts egen artikel så man får väl anta att de ändå är såpass hemma i sina egna produkter iaf.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/ltsc/whats...

Windows 10 Enterprise 2019 LTSC är senaste versionen och den baseras på Windows 10 1809.
Huruvida det då är rätt att kalla den 2019 LTSC får de lärde bland Windows-folket tvista om.
Har för mig att LTSC är den "nya" benämningen och att LTSB var den som följde med tidigare versionen som baserades på ex. 1607.

Har även för mig att dessa versioner får stöd i upp till 10 år från Microsoft, känns därmed som lite väl mycket jobb om de släppte en ny varje år eller vartannat, en 3 års period verkar således mer troligt.
Men då kan man också flika in med att Microsoft ett tag hade förde diskussioner om att släppa upp till 3-4 nya releaser av Windows 10 per år, men de insåg nog snart att det inte var en vettig strategi när det kommer till patchande och support samt påtvingade uppgraderingar.
Det är ju trots allt företag och produktion som dessa releaser riktar sig mot i första hand.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsp:

Det är möjligt men jag vill minnas att jag läste att vi skulle få en ny utgåva till hösten men lyckas inte hitta källan.

Jo, det fick ju bli lösningen men jag hade föredragit native-stöd.

Det där stämmer ju inte alls dock. De har haft som mål att släppa en ny LTSC var tredje år men de har inte följt det särskilt bra. Finns både 2015 och 2016 och den senaste är 2018 baserad på 1809 så det är absolut inte orimligt att vi får en ny utgåva till hösten. Förutom att köra det på alla desktops hemma så hanterar jag stora mängder LTSC maskiner i arbetslivet så nä, jag förväxlar det knappast med SAC.

Den senaste LTSC-versionen heter "2019" (baserad på 1809).
Sedan vet vi iaf att Microsoft pratat om att nästa LTSC förväntas släppas i slutet av 2021 och kan väl förmodas heta "2022".

Sett till namnen de sätter på releaserna så följer de isf det utlovade mönstret från "2016" och framåt. ("2015" existerade bara för Windows 10, ej Windows Server, och det känns väl som att LTSC-spåren för både klient och server sannolikt lär fortsätta att gå hand i hand.)
Dvs "2016" -> "2019" -> sannolikt "2022"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Nu är det ju Microsofts egen artikel så man får väl anta att de ändå är såpass hemma i sina egna produkter iaf.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/ltsc/whats...

Windows 10 Enterprise 2019 LTSC är senaste versionen och den baseras på Windows 10 1809.
Huruvida det då är rätt att kalla den 2019 LTSC får de lärde bland Windows-folket tvista om.
Har för mig att LTSC är den "nya" benämningen och att LTSB var den som följde med tidigare versionen som baserades på ex. 1607.

Har även för mig att dessa versioner får stöd i upp till 10 år från Microsoft, känns därmed som lite väl mycket jobb om de släppte en ny varje år eller vartannat, en 3 års period verkar således mer troligt.
Men då kan man också flika in med att Microsoft ett tag hade förde diskussioner om att släppa upp till 3-4 nya releaser av Windows 10 per år, men de insåg nog snart att det inte var en vettig strategi när det kommer till patchande och support samt påtvingade uppgraderingar.
Det är ju trots allt företag och produktion som dessa releaser riktar sig mot i första hand.

Japp, du har helt rätt, den heter LTSC 2019 men är baserad på 1809. Jag var lite för snabb där. LTSC är nya namnet på LTSB, det stämmer. Vad som är troligt känns dock lite fel att applicera här med tanke på att de säger att det ska vara tre år mellan släppen medan det mellan 2015 och 2016 gick ett år emellan släppen och 2016 och 2019 gick drygt två år. Skulle inte förvåna mig om vi får en ny utgåva till hösten. Får gräva vidare efter den nyheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den senaste LTSC-versionen heter "2019" (baserad på 1809).
Sedan vet vi iaf att Microsoft pratat om att nästa LTSC förväntas släppas i slutet av 2021 och kan väl förmodas heta "2022".

Sett till namnen de sätter på releaserna så följer de isf det utlovade mönstret från "2016" och framåt. ("2015" existerade bara för Windows 10, ej Windows Server, och det känns väl som att LTSC-spåren för både klient och server sannolikt lär fortsätta att gå hand i hand.)
Dvs "2016" -> "2019" -> sannolikt "2022"

Japp, den har jag också sett men den artikeln är över ett år gammal. Jag känner mig tämligen säker på att jag läste någonstans nu i våras att det var en LTSC på gång baserad på vårens normala uppdatering som släpps till hösten. Men du har en poäng i att den bör hänga ihop med server och att det är en logisk koppling.

Permalänk
Medlem

Skall ominstallera Windows och kom att tänka på denna tråden jag såg för ett tag sedan.
Om man köper en licens och det utkommer en ny utgåva, kan man då uppdatera på befintlig licens? Eller man behöver köpa en ny licens för den nya utgåvan?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ni får dras med påtvingade uppdateringar och annat bloat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Tråkigt att ni får dras med påtvingade uppdateringar och annat bloat.

har alltid kört senare W10 aldrig haft problem, vet inte vad du gör med datorn

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

har alltid kört senare W10 aldrig haft problem, vet inte vad du gör med datorn

Jag dualbootar numera Linux med Win LTSB de gånger jag spelar. Så ickeproblem för mig, stort problem för andra.

https://www.sweclockers.com/nyhet/29799-microsoft-uppdaterar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Tråkigt att ni får dras med påtvingade uppdateringar och annat bloat.

Skrivet av Oneone:

har alltid kört senare W10 aldrig haft problem, vet inte vad du gör med datorn

Det jämnar ut sig då Windows 10 utan bloat ger fler FPS än vanliga Windows 10 Home/Pro Sen föredrar jag nog ett rent Windows OS än ett Windows med Candy Crush, Windows Store och andra oanvändbara processer som alltid ligger och kör i bakgrunden

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Jag dualbootar numera Linux med Win LTSB de gånger jag spelar. Så ickeproblem för mig, stort problem för andra.

https://www.sweclockers.com/nyhet/29799-microsoft-uppdaterar-...

Det där är ju en sån där grej som folk lär ha väldigt olika åsikter om. Inte bara om det är ett stort problem eller ej, utan även om det är bra eller dåligt.

På det hela taget är det nog mer bra än dåligt, i mitt tycke.
Sedan håller jag med det som sades innan: ju mer man försöker streta emot det oundvikliga, desto mer frustrerande blir situationen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det jämnar ut sig då Windows 10 utan bloat ger fler FPS än vanliga Windows 10 Home/Pro Sen föredrar jag nog ett rent Windows OS än ett Windows med Candy Crush, Windows Store och andra oanvändbara processer som alltid ligger och kör i bakgrunden

mer fps? okey kör på det , bagrundsprocessor som vadå? vilka tjänster är det du vill stänga av?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

mer fps? okey kör på det , bagrundsprocessor som vadå? vilka tjänster är det du vill stänga av?

Jag är fel person att svara på den frågan, eftersom jag inte har full vetskap om allt onödigt innehåll som följer med Windows, förutom det mest uppenbara, Windows appar och en massa telemetri-trams. Med Windows E LTSC så slipper du ju sånt, och lite till. Hade gärna kunnat dela med mig av mer detaljerad info i task manager, men eftersom min dator inte är ominstallerad på någon månad så blir det ingen rättvis bild. Däremot kan jag dela med mig av slarviga bilder som jag har tagit vid ominstallationstillfälle, bara för att påvisa hur resurssnålt Windows KAN vara, om man gör rätt ingrepp. Då jag inte minns när och varför dessa bilder är tagna så får jag lov att gissa lite kring detta!

precis efter Ominstallation av Windows 10 Enterprise LTSC 2019

precis efter Ominstallation av Windows 10 Enterprise LTSC 2019, samt efter genomförande av ett script som jag alltid kör efter ominstallation, som rensar upp ytterligare bland processer.

Jämför dessa värden med exempelvis din egna setup eller en fräsch installation av vanliga Windows 10. Du kommer inte i närheten av dessa låga värden, som jag även kan påtala igen ger mig högre FPS i spel och benchmarks.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kör LTSC på jobbet för klienter som ska vara stabila och pålitliga, fungerar rätt bra för det mesta. Nackdelen är (el var för LTSB) väl hårdvarustödet då det baseras på en äldre version.
Det är en klart renare variant som även ger en mindre installationsstorlek och man slipper risken med att funktionsuppdateringarna ändrar något som påverkar funktionen i övrigt.

Hade gärna haft en sådan för privatpersoner också. Exempelvis så att Pro var en renare variant för företag och privatpersoner (entusiaster), med större uppdateringar vartannat år el så. Home kunde vara som det är idag med två per år. Sen LTSC för företag (Enterprise) med nya versioner ännu mer sällan och stöd för längre tid.

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630:
Imponerande siffror! Själv valde jag nyligen att installera Windows 10 Pro Version 1809 och efter lite tweaks såg det ut så här:

Får lågt antal processer genom SvcHostSplitThresholdInKB, men är osäker på om du kör detsamma genom script.

Gav upp med 1903/1909/2004 då dessa versioner är betydligt mer bloatade än tidigare Window.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@YamahaDGX630:
Imponerande siffror! Själv valde jag nyligen att installera Windows 10 Pro Version 1809 och efter lite tweaks såg det ut så här:

https://i.imgur.com/WS2ARd9.png

Får lågt antal processer genom SvcHostSplitThresholdInKB, men är osäker på om du kör detsamma genom script.

Gav upp med 1903/1909/2004 då dessa versioner är betydligt mer bloatade än tidigare Window.

Men wow, hur sjutton har du lyckats med så få processer!? Tycker att jag gjorde en ganska gedigen research när jag skulle få ned antalet processer, men ser ju nu att det finns ännu mer att jobba på.

Vad är SvcHostSplitThresholdInKB?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad är SvcHostSplitThresholdInKB?

Finns lite info här:
https://www.tenforums.com/tutorials/94628-change-split-thresh...

I samband med Creator's Update, så ökade svchost.exe i antal för att göra systemet stabilare. Dvs kraschar en svchost.exe så tar den inte med sig alla andra. Men har man ett stabilt system redan, så är det ett slöseri med resurser enligt mig.

Som standard är tröskelvärdet för detta runt 3.5GB, men på min dator satte jag det till 8GB, vilket gör att SvcHost-processerna inte längre splittas upp.

Har även stängt av en handfull drivrutiner, vilka sägs sänka latency:n på datorn. Det största "bloaten" som fortfarande körs är Windows Defender, men det är lätt att inaktivera vid behov.

Här är listan över alla services som jag har stängt av utan att påverka systemet negativt:
https://justpaste.it/7cku0