Var i Stockholm får man tag på Edamame sojabönor?

Permalänk
Medlem

Var i Stockholm får man tag på Edamame sojabönor?

Tittade runt i en mindre ICA butik igår men hittade bara vanliga. Tydligen ska edamame vara sojabönor som plockas omogna och ska då få en unik smak och annat roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Tittade runt i en mindre ICA butik igår men hittade bara vanliga. Tydligen ska edamame vara sojabönor som plockas omogna och ska då få en unik smak och annat roligt.

Jag köpte mina frysta i en ica-butik.

Ett intressant stickspår:
Jag har läst att soja mfl. bönor innehåller växtröstrogen. Hur påverkar detta mäns hälsa om något vid stora mängder sådan föda, kan man ens ta upp sådan östrogen?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Om den japanska butik jag besökte för en drös år sedan finns kvar, som jag tror låg någonstans kring Hötorget, så borde det väl kunna finnas där. Om jag bara kunde komma ihåg vad den hette...

Skrivet av griid:

Ett intressant stickspår:
Jag har läst att soja mfl. bönor innehåller växtröstrogen. Hur påverkar detta mäns hälsa om något vid stora mängder sådan föda, kan man ens ta upp sådan östrogen?

Så vitt jag vet är det extremt överdrivet, som med de allra flesta hälsohysterier. Det jag snabbt kunde hitta är detta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Soybean#Prostate_cancer

"Because of the phytoestrogen content, some studies have suggested that soybean ingestion may influence testosterone levels in men. However, a 2010 meta-analysis of 15 placebo controlled studies showed that neither soy foods nor isoflavone supplements alter measures of bioavailable testosterone or estrogen concentrations in men.[182] It has been hypothesized that soy foods and enterolactone may increase the development of prostate cancer although no significant associations were observed for the soy isoflavones.[183] Furthermore, soy consumption has been shown to have no effect on the levels and quality of sperm.[184] A 2009 meta-analysis of the research on the association between soy consumption and prostate cancer risk in men concluded that "consumption of soy foods is associated with a reduction in prostate cancer risk in men."[185]"

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Billigast är nog på Oriental Supermarket. De ligger i en av tunnelbanennedgångarna vid Hötorget (nedgången närmast Inet)

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Hedersmedlem

Gröna sojabönor är inte helt mogna, det stämmer. Alternativet är att låta dem mogna och då blir bönan gul och skalet brunt. Används väl till att göra massa andra grejer så som tofu, foder, soya, rostas och slatas och... ja massa andra grejer.
Men man äter väl inte den bönan rå. Iaf inte i Sverigevad jag vet.

Man kan kalla dem gröna sojabönorna eller edamame, lite som cottage cheese/keso Eller ruccola/senapskål men det är vad jag vet precis samma sak.
så det går bra även att köpa gröna soyabönor om du så önskar :).
Och de borde väl finnas på typ varje ica i frysdisken.
Köper Dem själv ganska ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag köpte mina frysta i en ica-butik.

Ett intressant stickspår:
Jag har läst att soja mfl. bönor innehåller växtröstrogen. Hur påverkar detta mäns hälsa om något vid stora mängder sådan föda, kan man ens ta upp sådan östrogen?

Ungerfär lika vetenskapligt som chemtrails eller antivax puckos. https://www.youtube.com/watch?v=C8dfiDeJeDU

Skrivet av Aiwi:

Billigast är nog på Oriental Supermarket. De ligger i en av tunnelbanennedgångarna vid Hötorget (nedgången närmast Inet)

Känner till stället. Tack tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om den japanska butik jag besökte för en drös år sedan finns kvar, som jag tror låg någonstans kring Hötorget, så borde det väl kunna finnas där. Om jag bara kunde komma ihåg vad den hette...

Så vitt jag vet är det extremt överdrivet, som med de allra flesta hälsohysterier. Det jag snabbt kunde hitta är detta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Soybean#Prostate_cancer

"Because of the phytoestrogen content, some studies have suggested that soybean ingestion may influence testosterone levels in men. However, a 2010 meta-analysis of 15 placebo controlled studies showed that neither soy foods nor isoflavone supplements alter measures of bioavailable testosterone or estrogen concentrations in men.[182] It has been hypothesized that soy foods and enterolactone may increase the development of prostate cancer although no significant associations were observed for the soy isoflavones.[183] Furthermore, soy consumption has been shown to have no effect on the levels and quality of sperm.[184] A 2009 meta-analysis of the research on the association between soy consumption and prostate cancer risk in men concluded that "consumption of soy foods is associated with a reduction in prostate cancer risk in men."[185]"

Skrivet av circedge:

Ungerfär lika vetenskapligt som chemtrails eller antivax puckos. https://www.youtube.com/watch?v=C8dfiDeJeDU

Känner till stället. Tack tack.

chemtrials och antivaccinationer är det väl ingen som tror på. Däremot lät det intressant. Men det verkar som att det är lugnt att fortsätta äta soja. Är en mycket stor del i min kost. Fick bara en tanke att man kanske skulle lägga om till mer qourn eller något efter att ha snappat upp det där.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

I Japan är det mycket vanligt att dom äter kokad edamame med lite salt på som snacks när dom dricker alkohol. Dom saltar skalet och trycker ut bönorna med tänderna för att få med saltet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reves:

@Söderbäck:

I Japan är det mycket vanligt att dom äter kokad edamame med lite salt på som snacks när dom dricker alkohol. Dom saltar skalet och trycker ut bönorna med tänderna för att få med saltet

Yes. Den grejen kör jag hemma då och då också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled