Permalänk
Medlem

Elcykel, Crescent Elina?

Tänkte köpa en elcykel och utnyttja premien, har inga direkta behov förutom att mina kulor föredrar en damcykel.
Crescent Elina ligger inom min budget på ca 12k efter avdraget, ska inte användas som pendlingsfordon.
Någon som har erfarenheter med elcyklar, stämmer batteritiden (avståndet)?
Är det någon större skillnad på var motorn sitter?

Permalänk
Medlem

Sambon har en Ecoride som är lite mer åt hybrid-hållet, och jag brukar själv låna den lite då och då.

Batteriet håller skapligt, på vintern då det är svinkallt och tungcyklat håller den kanske 2-3 mil med hög medhjälp, på sommaren kanske 5-6 mil skulle jag tro, detta helt ovetenskapligt.

Så länge du absolut inte köper en med frammonterad motor så spelar placeringen mindre roll. Mittmonterad ska vara bättre och ha lite bättre reaktionstid när den kopplar in medhjälpen, men när vi provade en crescent för lite mer pengar märkte vi ingen större skillnad mot Ecoriden.

Se bara till att batteriet sitter skapligt lågt monterad. Sambons har batteriet längs mittstolpen mellan pedalerna och sadeln, så den får låg tyngdpunkt. Biltemacykeln vi har på jobbet har pakethållarmonterat batteri och den känns mycket mer ostabil, särskilt med motorn fram.

En fördel med bakmonterad motor istället för mittmonterad är att det enorma vridmomentet inte påfrestar kedjan. Kopplar du på 250W och trampar på själv och har en hög växel så blir det en stor påfrestning på kedjan.

Tänk också på att ha en cykel med skivbromsar, gärna hydrualiska, men det tror jag nog alla cyklar för 12k efter avdraget har.

Skulle själv ta en med så stort batteri som möjligt, och se till att den har belysning som kan gå på samma batteri för enkelhetens skull. Det är en fröjd att cykla elcykel och alla som gnäller på avdraget har aldrig provat hur skönt det är när motvinden ligger på

Permalänk
Medlem

Jag har elina. Den går ej trimma eller ändra något. Över 25kmh så känns de som cykeln bromsar in iom motståndet från el motorn. Prova en först. Så här efter så hade jag nog köpt en med el motor vid pedalen med tryck känslig el motor så den hjälper till. På elina går el motorn på eller av. Inget emellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Jag har elina. Den går ej trimma eller ändra något. Över 25kmh så känns de som cykeln bromsar in iom motståndet från el motorn. Prova en först. Så här efter så hade jag nog köpt en med el motor vid pedalen med tryck känslig el motor så den hjälper till. På elina går el motorn på eller av. Inget emellan

En vid pedalerna ska vara bättre, men då kostar det också.
Tack ändå, gjorde inte valet lättare .

Permalänk
Medlem

Köpte en Velocity förra året på XXL för 6000 på rea (ord 8000) med extra tillbehör som korg, komfortsadel, pakethållare, lås och cykeldator vart det drygt 7000. Går ca 5-6 mil vid hård körning och mycket uppför och 9-10 vid försiktig.
Den har motorn i baknavet och batteriet i främre nedre ramstången. Känns stabil. Men det påstås att motor i pedalnavet ska vara det allra bästa. Men då kostar samma cykel 15000 (minus bidraget 25%) dvs ca det dubbla.
https://xxl.se/velocity-by-white-energy-boost-hd-bfmax-center...
Framnavsmotor och pakethållarbatteri ska vara det sämsta.

Min bästa cykel någonsin. Blir aldrig trött. Trots att varje tur nu brukar bli minst det dubbla mot tidigare. Uppför existerar inte längre.
Det som irriterar är att motorn lägger av när man slutar trampa men går för fullt även när man bara lojt långsamt trampar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Jag har elina. Den går ej trimma eller ändra något. Över 25kmh så känns de som cykeln bromsar in iom motståndet från el motorn. Prova en först. Så här efter så hade jag nog köpt en med el motor vid pedalen med tryck känslig el motor så den hjälper till. På elina går el motorn på eller av. Inget emellan

Jag också en Elina och trodde att det var bara jag som kände att cykeln straffar mig när jag försöker öka farten till mer än 25km/h (plan mark). I nerförsbacke är det inga problem att komma upp i 40 utan problem och i uppförsbacke så behöver jag inte komma upp i över 25 km/h men när man ska cykla förbi nån som kör i typ 20-23 km/h så blir jag ofta bromsad av motorn, även när farten är under 25 km/h och jag tycker på extra hård så blir det samma sak, känns som att man sitter på en motionscykel....iofs bra för hälsan med lite "extra träning" men...

Sen så är motorn fram extra stort problem på vintern men där blev dubbdäck räddning. Återstår problem för motorn att överhuvudtaget driva cykeln vid utetemp under 0 grader, i alla fall tills den blir varm efter 1 km eller så. Att ha batteriet på pakethållaren är inget problem dock, lätt att sätta i och ta bort. Nästa batteri jag köper blir kraftigare dock då det nuvarande räcker till 35-40km på sommaren men som minst 20km på vintern.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB