Sambon har en Ecoride som är lite mer åt hybrid-hållet, och jag brukar själv låna den lite då och då.
Batteriet håller skapligt, på vintern då det är svinkallt och tungcyklat håller den kanske 2-3 mil med hög medhjälp, på sommaren kanske 5-6 mil skulle jag tro, detta helt ovetenskapligt.
Så länge du absolut inte köper en med frammonterad motor så spelar placeringen mindre roll. Mittmonterad ska vara bättre och ha lite bättre reaktionstid när den kopplar in medhjälpen, men när vi provade en crescent för lite mer pengar märkte vi ingen större skillnad mot Ecoriden.
Se bara till att batteriet sitter skapligt lågt monterad. Sambons har batteriet längs mittstolpen mellan pedalerna och sadeln, så den får låg tyngdpunkt. Biltemacykeln vi har på jobbet har pakethållarmonterat batteri och den känns mycket mer ostabil, särskilt med motorn fram.
En fördel med bakmonterad motor istället för mittmonterad är att det enorma vridmomentet inte påfrestar kedjan. Kopplar du på 250W och trampar på själv och har en hög växel så blir det en stor påfrestning på kedjan.
Tänk också på att ha en cykel med skivbromsar, gärna hydrualiska, men det tror jag nog alla cyklar för 12k efter avdraget har.
Skulle själv ta en med så stort batteri som möjligt, och se till att den har belysning som kan gå på samma batteri för enkelhetens skull. Det är en fröjd att cykla elcykel och alla som gnäller på avdraget har aldrig provat hur skönt det är när motvinden ligger på