Köpråd: In-ears för oss som har tinnitus?

Permalänk
Medlem

Köpråd: In-ears för oss som har tinnitus?

Hej, jag letar efter hörlurar som skall uppfylla behov som verkar vara svåra att definiera på prisjakt.nu och hos återförsäljarna.

Tinnitus funkar olika för olika människor, i mitt fall innebär det utöver ett konstant tjock-tvskärmspip med bakgrunds-sus, att jag inte kan använda in-earlurar i propp-format. Om jag stoppar in lurar som behöver tryckas in i hörselgången à la öronproppar förstärker det mina tinnitus-symptom vilket gör dem helt obrukbara.

In-earlurar som ligger i ytterörat/mellanörat, som t. ex. apples medföljande lurar, funkar bra men de är ganska ovanliga på dagens hörlursmarknad och det är ofta ganska kass ljudkvalitet och de brukar sällan hålla speciellt länge.

Jag skulle behöva hjälp med tips om någon annan har hittat lurar i sådant utförande, men bara aningen bättre byggkvalitet? Jag letar inte efter guldörats heliga graal med elektrostat-element för ljudkonnässören, utan helt enkelt lurar i ett format som inte ger mig ångestattacker och/eller går sönder efter tre månader.

Någon som hittat sådana och vill dela med sig av sina kunskaper?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Du kan välja att visa stora bilder i sökreslutatet vilket gör det lättare att hitta rätt sort. Det är en av de tre knapparna under "fler sökkriterier".

Kanske har du redan gjort det kanske inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Du kan välja att visa stora bilder i sökreslutatet vilket gör det lättare att hitta rätt sort. Det är en av de tre knapparna under "fler sökkriterier".

Kanske har du redan gjort det kanske inte

Jo jag gjorde det, men ca tre av tre hundra bilder var öronpropps-lurar och de tre som inte var det var

1. Apple
2. sämre apple-kopior
3. lika dåliga, mer färgglada, större logotyp än luren "urbanista" (sist jag köpte sådana släppte limmet i snäckan när jag öppnade paketet, butiken tog emot retur och skickade tillbaka samma trasiga lur utan reparation som ersättning).

Så jag letar efter rekommendationer istället för filterlistor nu.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Har själv inte tinnitus, men ogillar ändå typen av lurar som pluggar igen örat och föredrar att kunna höra ljud från omgivningen samtidigt som jag lyssnar på musik. Har ett par urbanears Reimers som jag trivs rätt bra med. De sitter hyffsat säkert utan att bli obekväma och har vad jag tycker ganska bra ljud. Har även ett par sudio tre men dessa blir lite obekväma att ha på sig i längre perioder men sitter bra i öronen även då jag är ute och springer.
Beställde hem ett par av bose's ear tips för att prova, och dessa är galet bekväma. Väntar dock på att hitta deras lurar (bose soundsport) på rea då de annars ligger lite över min budget.

Visa signatur

:>

Permalänk

Synd att den typen inte har en egen benämning. Jag föredrar dom också. Jag använder ett par billiga som jag köpte ifrån Ebay (eller om det var Wish). Batteritid på 2h 45 min (uppmätt). Dom duger till ljudböcker men inte så bra för musik..

Curby:
Jag hittade inga "urbanista Reimers"?

Jag funderar på dom här
Philips SHB5250

Följer med intresse tråden.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Tyvärr är dessa svåra att få tag på i sverige längre, men jag fullkomligt älskar dem.

Jag föreslår ett par Sony STH30
https://www.dx.com/p/sony-sth-30-stereo-headset-black-8524423...

Jag kan inte heller ha ett par "örongångs lurar", inte pga tinnitus, men pga att de sitter så otroligt obekvämt.

Dessa har både bra ljud och är väldigt bekväma. Just att de inte har ett stort "handtag" där sladden sitter i, gör att man kan justera de mycket bättre själv med.

Permalänk
Medlem

@kdk_warhead: ops, menade urbanears Reimers

Visa signatur

:>

Permalänk
Medlem

Jag har både Philips SHB5250 och 2*Sony STH30. Har haft mina i 2-3 år. Använder dom varje dag. Jag kör androidtelefon och klarar inte av inear så hittade dom där.

Philips SHB5250 funkar bra, det är inga superlurar och man slipper kablar.
Sony STH30 är också bra. Ena paret råkade jag snurra ihop och dom behöll formen så är lite drygt med kabel som är åt skogen.

Jag skulle gissa att urbanista lurarna är precis lika bra. Hade tänkt prova ett par nu när andra paret STH30 börjar rasa.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Tipsar om apples airpods om du gillar formatet och kan leva med den lägre musikkvaliteten. Smidigheten är enorm, och man slipper det som gör att vanliga applelurar går sönder. Ljudkvaliten för musik lämnar lite att önska dock, särskilt med tanke på priset. Men det fungerar desto bättre som mobilheadset.

Permalänk

Jag har haft tinnitus i flera år nu och den absolut bästa hörluren för mig är apples earpods. Helt bra ljud i den prisklassen (billigt!!) Jag har dock inga extrema krav. Mina earpods håller hur länge som helst och jag är inte spec. försiktig. Går de sönder någon gång så kostar nya 120kr. Jag kan ha de i öronen hur länge som helst utan att ens känna dem.

Sen kommer arbete med acceptans inför ditt tinnitus att hjälpa dig att komma över besvären att ha saker i öronen och därmed bredda utbud av hörlurar du kommer kunna använda )

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuby:

Har själv inte tinnitus, men ogillar ändå typen av lurar som pluggar igen örat och föredrar att kunna höra ljud från omgivningen samtidigt som jag lyssnar på musik. Har ett par urbanears Reimers som jag trivs rätt bra med. De sitter hyffsat säkert utan att bli obekväma och har vad jag tycker ganska bra ljud. Har även ett par sudio tre men dessa blir lite obekväma att ha på sig i längre perioder men sitter bra i öronen även då jag är ute och springer.
Beställde hem ett par av bose's ear tips för att prova, och dessa är galet bekväma. Väntar dock på att hitta deras lurar (bose soundsport) på rea då de annars ligger lite över min budget.

Bra tips, Reimers ser ut som ett alternativ.

Skrivet av Pyxira:

Tyvärr är dessa svåra att få tag på i sverige längre, men jag fullkomligt älskar dem.

Jag föreslår ett par Sony STH30
https://www.dx.com/p/sony-sth-30-stereo-headset-black-8524423...

Jag kan inte heller ha ett par "örongångs lurar", inte pga tinnitus, men pga att de sitter så otroligt obekvämt.

Dessa har både bra ljud och är väldigt bekväma. Just att de inte har ett stort "handtag" där sladden sitter i, gör att man kan justera de mycket bättre själv med.

Skrivet av PierreB:

Jag har både Philips SHB5250 och 2*Sony STH30. Har haft mina i 2-3 år. Använder dom varje dag. Jag kör androidtelefon och klarar inte av inear så hittade dom där.

Philips SHB5250 funkar bra, det är inga superlurar och man slipper kablar.
Sony STH30 är också bra. Ena paret råkade jag snurra ihop och dom behöll formen så är lite drygt med kabel som är åt skogen.

Jag skulle gissa att urbanista lurarna är precis lika bra. Hade tänkt prova ett par nu när andra paret STH30 börjar rasa.

Bra tips här med, STH30 ser klart intressanta ut, avsaknad av svensk åf är det som väger emot dem kontra Urbanears Reimers.

Skrivet av §zgeMbit/s§:

Jag har haft tinnitus i flera år nu och den absolut bästa hörluren för mig är apples earpods. Helt bra ljud i den prisklassen (billigt!!) Jag har dock inga extrema krav. Mina earpods håller hur länge som helst och jag är inte spec. försiktig. Går de sönder någon gång så kostar nya 120kr. Jag kan ha de i öronen hur länge som helst utan att ens känna dem.

Sen kommer arbete med acceptans inför ditt tinnitus att hjälpa dig att komma över besvären att ha saker i öronen och därmed bredda utbud av hörlurar du kommer kunna använda )

Jag har avverkat alla min hustrus iphones lurar och ett par jag köpt själv genom åren, de börjar alltid förr eller senare glappa, så jag känner mig klar med dem nu.

Tinnitus har jag haft i...20 år tror jag. Jag har accepterat det och ifrågasätter bara ibland andra som skippar öronproppar i replokalen eller på konsert Men jag tycker det är obekvämt att förstärka symptomet och undviker det helst.

Tack för engagemanget i tråden, många bra tips och jag ska fundera på Sony STH30 och Urbanears Reimers till imorgon. Apple Airpods för det pris och den produkt det är, tillsammans med att de lyckats lura så stor del av konsumentmarknaden att 3,5mm jack är i behov av att ersättas av "uppdaterad" teknik eller elimineras gör mig...lätt irriterad. Men jag är ju också en bakåtsträvare som ogillar omotiverade touchinterface och fler batteridrivna enheter med risk för försämrad ljudkvalitet...

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Ett av problemen med in-ear och tinnitus är att de också fungerar lite som hörselpropp - dvs dämpar ljudmattan utifrån och den vägen gör att tinnitus framträder tydligare.

Tinnitus jag har är också av den typen att när det är ljud utifrån (typ vitt brus) så är det lugnare då hörselnerverna bli lite stimulerade medans är det helt tyst så piper det entonigt - som sagda tjock-TV pip.

Dessvärre har jag fått en till senaste året och vet inte varför - kanske förkylning som retade igång det, i 50 - 60 Hz och låter som en bulldozer som stångar och flytta runt på en massa grus på lite avstånd hela tiden i 24/7.... det är inget högt ljud men tillräckligt för att vara störande när man tex. skall sova...

Och som redan nämnt - det är en acceptansprocess att verkligen inse att man verkligen fått en hörselskada (då menar jag inte rent förnuftsmässigt utan känslomässigt - vilket är något helt annat) och acceptera att det är inget man kan göra åt saken - - lite som att bli av med en finger eller två... och först efter acceptansen då börja man kunna ignorera det och det kan ta lång tid, tom. flera år...

Permalänk
Medlem

Headsettet som kom med Samsung galaxy S7 verkar likna Apples hörlurar om jag inte ser helt fel?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3053280

Ljudkvalitén är ju som den med de flesta hörlurar som följer med telefon, men dem är ju någon hundring billigare än Apple's earpods i alla fall.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Prövat ljudlinser?

De sitter helt utanför örat, alltså även mellanörat, och fokuserar ljudet för att emulera en större öppen lur.

Benledare finns ju också, men dessa har jag inte prövat, och det "låter" som något som både kan komma runt eller förvärra problemen. Men en intressant teknik hursom.

Har inte tinnitus själv egentligen, men både saker med väldigt gällt eller grumligt ljud ger mig ändå öronsus väldigt fort.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Prövat ljudlinser?

De sitter helt utanför örat, alltså även mellanörat, och fokuserar ljudet för att emulera en större öppen lur.

Benledare finns ju också, men dessa har jag inte prövat, och det "låter" som något som både kan komma runt eller förvärra problemen. Men en intressant teknik hursom.

Har inte tinnitus själv egentligen, men både saker med väldigt gällt eller grumligt ljud ger mig ändå öronsus väldigt fort.

Ljudlinser monteras väl på högtalarelement eller? Jag hittar inte någon hörlursprodukt som skulle kunna vara vad du tipsar om, har du någon länk du kan dela med dig av?

Benledare var ett originellt förslag, men jag tror inte det är ett bra alternativ för musik, än så länge. De som är listade på prisjakt har problem med ljud till omgivningen och ljudkvalitet i allmänhet. Tekniken i sig är dock oerhört intressant. Min hustru jobbar på Cochlear, som tillverkar och distribuerar bemförankrade hörapparater. En fantastisk produkt som till skillnad från vanliga hörapparater ger hörsel tillbaka till, eller för första gången till, helt döva.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Ljudlinser monteras väl på högtalarelement eller? Jag hittar inte någon hörlursprodukt som skulle kunna vara vad du tipsar om, har du någon länk du kan dela med dig av?

Benledare var ett originellt förslag, men jag tror inte det är ett bra alternativ för musik, än så länge. De som är listade på prisjakt har problem med ljud till omgivningen och ljudkvalitet i allmänhet. Tekniken i sig är dock oerhört intressant. Min hustru jobbar på Cochlear, som tillverkar och distribuerar bemförankrade hörapparater. En fantastisk produkt som till skillnad från vanliga hörapparater ger hörsel tillbaka till, eller för första gången till, helt döva.

Kanske var fel namn för dem. Jag menade typ som de minst sagt originella Sony PFR-V1 vilka visserligen inte tillverkas längre. Men likverkande och mindre skrymmande lösningar finns fortfarande, som: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4810085 Dessa är givetvis inte heller helt optimala om man inte vill läcka ljud till omgivningen.

Praktiskt. Passa på att få en cyberanpassning hemma! Jag tänkte mer på en slags kombivariant av benledare och traditionell av konsumentvariant. Det är bara lägre frekvenser som går skallvägen. Tanken var tror jag, att kompensera tryckbortfallet som kommer med de mindre tätslutande öronsnäckorna. googling hjälpte mig inte att hitta de jag tänkte på tyvärr.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@AndreaX: Minst sagt ovanliga lurar de där PFR-V1, men det blir nog Sony STH30 eller variant på dem ändå. Jag provade ett par Urbanears snäckor som frugan hade i reserv, men de är för stora för mina öron och blir snabbt obekväma.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Ja prova är alltid bäst. Synd att det ska vara extra besvärligt med lurar bara.

Lycka till.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint