AMD Ryzen Threadripper 2950X med 16 kärnor blir tillgänglig i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För de kör med taxin privat. Vanligt bland uberdrivers i usa.

Nå min poäng är att det blir en trend att man kan använda företagsprylar hemma för labb. Köpa privat dyra workstations hemma blir mer för studenter, filmmakare och annat. På samma sätt gäller mobil, där jag vet hur många som helst som inte äger någon privat.

Så jag är skeptisk till hedt framtid och det beror enbart på behovet att själv skaffa en sådan när det bara blir enklare och enklare att få låna datorkraft av andra, så länge man gör seriösa saker som gynnar utlånaren i fråga.

Inte Uber (det är tvärt om som att låna ut din privata dator till jobbet).

Taxi som anställd, men ingen bil privat var min poäng (du kör din jobbtaxi även för privata ärenden när du behöver).

Jag personligen gillar att skilja på min egna privata utrustning och jobbverktyg, som tex. datorer, telefoner, mm. Men jag har råd utan problem med det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Inte Uber (det är tvärt om som att låna ut din privata dator till jobbet).

Taxi som anställd, men ingen bil privat var min poäng (du kör din jobbtaxi även för privata ärenden när du behöver).

Jag personligen gillar att skilja på min egna privata utrustning och jobbverktyg, som tex. datorer, telefoner, mm. Men jag har råd utan problem med det.

Jag håller helt med. Slänga upp ett nytt EsxiCluster är inget man bra gör man bara göra på annans hårdvara sådär..

Min poäng är snarare att behovet av 16 core cpuer är stort hos vanliga nördar, men en väldigt stor del av nördar nöjer sig med att använda datorkraft ifrån andras server och vops klarar de sig på vanliga datorer.

Om vi går tillbaka till runt 2003 när divx filmer hade blivit riktigt stort, så hade jag gissat att år 2018 så skulle typ varenda nörd ha en stor mediaserver hemma med mängder av filmer i 4k. Där servern kanske hade ett värde över 20 000kr. Och vad hände? Jo netflex, HBO, Viaplay etc kom och gemene nörd idag kanske inte har en enda film hemma lokalt.

Samma sak tror jag kan hända med kraftfullare cpuer, det är självklart att allt eftersom folk jobbar med med datorteknik så behöver de snabbare datorer, men det är ingen självklarhet att dessa står i varandas bostad.

Så min åsikt om Threadripper 2950X är en superrolig cpu för den som vill labba inom datorteknik och pröva på det ena och andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Så länge man ej ställer några större krav på att det geforcekorten ska beräkna är korrekt beräknat https://www.theregister.co.uk/2018/03/21/nvidia_titan_v_repro...
Så finns det många tillfällen då 2080Ti är det mest prisvärdiga kortet.. Vi pratar i företagssammanhang om väldigt lite pengar från 1080Ti till 2080Ti.

Sedan superduper bra, så måste man jämföra med alternativen. 2080Ti suger på rendering som våra batterier i mobilen också suger, men alternativen är?

Det visade ju sig att detta inte var ett problem heller då notisen inte längre står på ambermds hemsida. Så kan vara bra att följa upp artiklar också innan man påstår svepande grejer. Det blev aldrig verifierat.

Notisen som stod innan:

Mar 2018: Titan-V reliability concerns. We have received conflicting reports about Titan-V cards failing the validation tests. Early reports suggested problems, but many subsequent tests have failed to reproduce this. You should probably treat Titan-V cards with care, making sure that repeated runs give identical results; but this is also good advice for all GPU cards: we know of examples where brand new cards failed, and also of cases where failures began to show up after years of use.

Dold text
Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det visade ju sig att detta inte var ett problem heller då notisen inte längre står på ambermds hemsida. Så kan vara bra att följa upp artiklar också innan man påstår svepande grejer. Det blev aldrig verifierat.

Notisen som stod innan:

Mar 2018: Titan-V reliability concerns. We have received conflicting reports about Titan-V cards failing the validation tests. Early reports suggested problems, but many subsequent tests have failed to reproduce this. You should probably treat Titan-V cards with care, making sure that repeated runs give identical results; but this is also good advice for all GPU cards: we know of examples where brand new cards failed, and also of cases where failures began to show up after years of use.

Dold text

Typ ingen nyhetsite har skrivit mer om ämnet. Men man ska nog se Nvida Geforce lite som en threadripper utan ecc. Kanske inte förstahandsvalet för styrning av sin marslandare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Aleshi: Svag krona + moms och andra skatter/avgifter.

Vad svamlar du om? Är riktpriset 799$ så kan man inte skriva att riktpriset är 999$. Oavsett kronan och momsen.
Riktpris i dollar ger fan i svensk kronkurs eller moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad svamlar du om? Är riktpriset 799$ så kan man inte skriva att riktpriset är 999$. Oavsett kronan och momsen.
Riktpris i dollar ger fan i svensk kronkurs eller moms.

Verkar vara en del som tror att kronans värde på något sätt har effekt på dollarn. Riktpriset är riktpriset direkt från Nvidia och den tar absolut noll inflytande från kronans värde.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Vad svamlar du om? Är riktpriset 799$ så kan man inte skriva att riktpriset är 999$. Oavsett kronan och momsen.
Riktpris i dollar ger fan i svensk kronkurs eller moms.

MSRP är $899? Vet inte vad du svamlar om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

MSRP är $899? Vet inte vad du svamlar om.

Försöker du vara lustig? Riktpriset för Threadripper 1950X sänktes till 799$ enligt Sweclockers själva i en nyhet helt nyligen. Nu skriver de att riktpriset är 999$. Vet inte varför du försöker avleda genom att prata om svenska priser eller priset på 2950X.

@Xinpei Jo du har nog rätt, är inte helt med på hur man resonerar när man tror det bara.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Aleshi:

Försöker du vara lustig? Riktpriset för Threadripper 1950X sänktes till 799$ enligt Sweclockers själva i en nyhet helt nyligen. Nu skriver de att riktpriset är 999$. Vet inte varför du försöker avleda genom att prata om svenska priser eller priset på 2950X.

Samtliga priser som är angivna i tabellen är riktpriserna vid lansering. Den prissänkning som tidigare har rapporterats är verkställd hos ett flertal amerikanska återförsäljare, men det verkar inte ha skett i Sverige ännu och priserna har legat på cirka 9 000 kronor sedan i januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Samtliga priser som är angivna i tabellen är riktpriserna vid lansering. Den prissänkning som tidigare har rapporterats är verkställd hos ett flertal amerikanska återförsäljare, men det verkar inte ha skett i Sverige ännu och priserna har legat på cirka 9 000 kronor sedan i januari

799$ är mer än 9000:- inklusive moms. Så svenska priser är redan kring eller under riktpriset på 799$. Precis som i övriga världen.
Avser man pris vid lansering brukar man skriva det. Av allt att döma så menas nuvarande pris av tabellens utformning.
Så, frågan kvarstår oavsett, varför skriver man 999$? Om det är så att man avser lanseringspris, varför framgår inte detta? Nu får man ju intrycket att 1950X är dyrare än 2950X.