Köpte begagnad Asus pg278qr som visade sig vara pg278q

Permalänk
Medlem

Köpte begagnad Asus pg278qr som visade sig vara pg278q

Hittade en annons (ej här på sweclockers) för en Asus pg278qr.
Efter köpet noterar jag dock att det är föregångaren Asus pg278q (visste ej denna modellen fanns och tog för givet det var den exakta modellen som stod i annonsen)

Efter att ha googlat lite så verkar det mest finnas skräckhistorier om pg278q och att pg278qr är ersättaren som rättade till mycket med värmeproblem osv.

Skärmen jag köpte har även vad jag efter mycket googlade kommit fram till någon form av smuts eller liknande i skärmen.
Han som sålde den sa att det var 1 död pixel på den.

Men efter att haft igång skärmen och granskat den ser jag att det är 5 pixlar (som ett litet diagonalt sträck, vid förstoring ser man även att det inte är hela pixlar vilket förstärker min teori om smuts istället för döda pixlar), ser ut som en liten flugskit typ.
Skulle kolla ang garanti och det var då jag upptäckte att det var en pg278q modell, tillverkad juli 2015, så någon garanti finns inte.

Jag fick betala 2300 kr för skärmen.

Blev jag blåst och ska försöka kräva pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkezan:

Hittade en annons (ej här på sweclockers) för en Asus pg278qr.
Efter köpet noterar jag dock att det är föregångaren Asus pg278q (visste ej denna modellen fanns och tog för givet det var den exakta modellen som stod i annonsen)

Efter att ha googlat lite så verkar det mest finnas skräckhistorier om pg278q och att pg278qr är ersättaren som rättade till mycket med värmeproblem osv.

Skärmen jag köpte har även vad jag efter mycket googlade kommit fram till någon form av smuts eller liknande i skärmen.
Han som sålde den sa att det var 1 död pixel på den.

Men efter att haft igång skärmen och granskat den ser jag att det är 5 pixlar (som ett litet diagonalt sträck, vid förstoring ser man även att det inte är hela pixlar vilket förstärker min teori om smuts istället för döda pixlar), ser ut som en liten flugskit typ.
Skulle kolla ang garanti och det var då jag upptäckte att det var en pg278q modell, tillverkad juli 2015, så någon garanti finns inte.

Jag fick betala 2300 kr för skärmen.

Blev jag blåst och ska försöka kräva pengarna tillbaka?

ja i teorin har du rätt att häva köp om annonsen är felaktig, men lycka till om säljaren inte svarar eller helt enkelt säger nej,
vad har du då för argument.
vänta lite nu köpte du en skärm utan att kontrollera den? modellnamnet kommer upp när man startar menyn, plus det står väl på sidan?
samma sak med pixlar varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

ja i teorin har du rätt att häva köp om annonsen är felaktig, men lycka till om säljaren inte svarar eller helt enkelt säger nej,
vad har du då för argument.
vänta lite nu köpte du en skärm utan att kontrollera den? modellnamnet kommer upp när man startar menyn, plus det står väl på sidan?
samma sak med pixlar varför?
https://techgage.com/wp-content/uploads/2014/11/ASUS-PG278Q-Menu-System-680x399.jpg

Det blev lite av ett spontant köp, något jag brukar hålla mig borta ifrån i vanliga fall.
Var inte 100% insatt i att det fanns 2 modeller där den ena (den jag fick) slutat tillverkas och till utseendet ser nästan identisk ut med PG278QR.

Eftersom annonsören var då tydlig i sin beskrivning, länkat till prisjakt och allt, tog jag för givet att jag fick det jag köpte.

Pixlarna håller jag med är till viss del mitt fel, skulle kollat noggrannare innan köp. Men det är en sak att se en liten 4-5pixlars streck i 5 min mot att sitta flera timmar och se samma sträck. Men som sagt där ligger ju felet hos mig. Annonsören har dock fortfarande fel i att det var 1 död pixel.

Jag var inte insatt i att PG278Q existerade vid köpet och var därför inte något jag letade efter. Hade skärmen varit knallgul och det stått Samsung på den hade man ju reagerat

Summa summarum vart jag vill komma med detta: Är en begagnad PG278Q utan garanti värd 2300 kr? Den funkar perfekt om man förbiser den lilla "flugskiten" vid vänster sida av skärmen. Men blev lite skraj när jag läste om många som haft problem med just PG278Q där PG278QR verkar vara en uppdatering av skärmen.