Verkar som att nVidia verkligen vill vingklippa alla recensenter

Permalänk
Medlem

Verkar som att nVidia verkligen vill vingklippa alla recensenter

Hoppas verkligen att fler siter gör som HOCP:
https://www.hardocp.com/article/2018/08/28/nvidia_controls_ai...
Ge dom fingret och köper korten istället.

Man kan ju undra vad nVidia är så rädda för ?

Permalänk
Medlem

Galet. Blir svårt att lita på reviews nu i början då.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag förutspår strikt kontrollerade "recensioner" med exakt samma slides och spel som testas.
Lär nog ta tills konsumenter börjar att få kort tills sanningen kryper fram.

Permalänk
Medlem

Bra. nVidia behöver kontrollera så mycket som möjligt. Detta är positivt. 2080Ti borde kosta 1999usd, nvidia RTX är livet.

So many rays...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Det luktar ju illa... Men knappast förvånande från NVIDIA, tråkigt att det inte finns tillräckligt hård konkurrens och att de kan hålla på med sådana gangsterfasoner.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Galet. Blir svårt att lita på reviews nu i början då.

Läste igår på nvidias reddit tror jag att det inte ens kommer att gå att benchmarka RT på vanligt vis för att W10 inte har stöd för det förräns ett tag efter att pre-orders skickats. Inte för att preorders är särskilt smart, men att göra det när man inte har nytta av en tredjedel (halva?) kortet, ööh.

Permalänk
Medlem

Skicka in en lista på personer som gör tester för att därefter låta Nvidia godkänna vilka som gör den faktiska reviewen?? Sjukt

Kommer inte lita på någon som inte är privatperson.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

NDA avtal som gäller i hela 5 år? Tycker det är absurd vad Nvidia håller på med. Att de väljer vilken person som får skriva recensionen är bara patetiskt. Hur förhåller sig Sweclockers till detta?

Permalänk

Jag tänkte sikta på att ersätta mitt gtx 960 med 2060 eller 2070, rtx verkade redan helt ointressant som funktion för mig då jag inte spelar de spel som fanns med på deras lista och det lär inte komma till (för mig) intressanta titlar på länge...
Men om jag ändå går tillbaka en generation till 1060 eller 1070 så kanske jag istället borde vänta lite till och se om det röda laget får ut något intressant (utan rtx) snart...
Vilken konstig situation med sådant fulspel bakom kulisserna.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD! Giiiiif us något smaskigt för att rimligt pris!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Misstänker att nästa generation från NVIDIA kan man hoppa över, prestandvinsten blir helt enkelt inte försvarbar i jämförelse med prislappen. Finns helt enkelt ingen annan förklaring till sådant här buffelbetende...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Om jag förstår den rätt så gäller det här tredjepartstillverkarna och inte FE kort? Vad spelar det egentligen för roll om man måste ladda ner drivrutinerna direkt från Nvidia? Det borde ju säkerställa att man får dom senaste.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag läste dokumentet i fråga, och utan att själv vara jurist, så lät det inte bra. I stycke 3 låter det i princip som att inget får skrivas om sådant som Nvidia definierar som Confidential Information och detta utan att ge information om vad det är. Jag uppmanar alla att läsa dokumentet. Det är hårresande läsning.

Har sweclockers fått ett sådant och kommer man skriva på?

Permalänk
Medlem

Jajamensan, bara att skita i å recensera då...
Om Nvidia inte vill att vi skall köpa kort baserade på ärliga recensioner, så får dom nöja sig med röda siffror i nästa ekonomi rapport.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Läste igår på nvidias reddit tror jag att det inte ens kommer att gå att benchmarka RT på vanligt vis för att W10 inte har stöd för det förräns ett tag efter att pre-orders skickats. Inte för att preorders är särskilt smart, men att göra det när man inte har nytta av en tredjedel (halva?) kortet, ööh.

NHW påstår att testet kommer i slutet av September, i samband med korten iaf.
https://www.nordichardware.se/nyheter/3dmarks-ray-tracing-tes...

Edit: Eller det är alltså W10 som inte har stöd för RT? Borde väl räcka att drivarna har det?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag läste dokumentet i fråga, och utan att själv vara jurist, så lät det inte bra. I stycke 3 låter det i princip som att inget får skrivas om sådant som Nvidia definierar som Confidential Information och detta utan att ge information om vad det är. Jag uppmanar alla att läsa dokumentet. Det är hårresande läsning.

Har sweclockers fått ett sådant och kommer man skriva på?

Vadå för dokument?

Skrivet av Purrfected:

NHW påstår att testet kommer i slutet av September, i samband med korten iaf.
https://www.nordichardware.se/nyheter/3dmarks-ray-tracing-tes...

Edit: Eller det är alltså W10 som inte har stöd för RT? Borde väl räcka att drivarna har det?

Det kanske behövs någon uppdatering eftersom det kommer gå via DX12.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ArtMan:

NDA avtal som gäller i hela 5 år? Tycker det är absurd vad Nvidia håller på med. Att de väljer vilken person som får skriva recensionen är bara patetiskt. Hur förhåller sig Sweclockers till detta?

Skrivet av FabriciusRex:

Jag läste dokumentet i fråga, och utan att själv vara jurist, så lät det inte bra. I stycke 3 låter det i princip som att inget får skrivas om sådant som Nvidia definierar som Confidential Information och detta utan att ge information om vad det är. Jag uppmanar alla att läsa dokumentet. Det är hårresande läsning.

Har sweclockers fått ett sådant och kommer man skriva på?

Som vi har skrivit i tidigare kommentarstrådar om Nvidias NDA-avtal (i samband med att Heise.de publicerade detta) så såg vi inga konstigheter med detta i jämförelse med andra avtal vi skriver på från andra företag.

Vi kommer ALDRIG låta något företag diktera hur vi utformar vår testmetod för deras produkter, det finns liksom ingen poäng med att skriva en recension då.

Skulle det komma till den punkten att Nvidia eller något annat företag börjar ställa krav på vilken testmjukvara eller metod som används har vi inga som helst problem med att riva respektive NDA-avtal och istället köpa in produkten själva när den finns tillgänglig i butik.

Jag har dock personligen väldigt svårt att se att något företag skulle ställa sådana krav, då det är att skjuta sig själv i foten flera gånger om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som vi har skrivit i tidigare kommentarstrådar om Nvidias NDA-avtal (i samband med att Heise.de publicerade detta) så såg vi inga konstigheter med detta i jämförelse med andra avtal vi skriver på från andra företaget.

Vi kommer ALDRIG låta något företag diktera hur vi utformar vår testmetod för deras produkter, det finns liksom ingen poäng med att skriva en recension då.

Skulle det komma till den punkten att Nvidia eller något annat företag börjar ställa krav på vilken testmjukvara eller metod som används har vi inga som helst problem med att riva respektive NDA-avtal och istället köpa in produkten själva när den finns tillgänglig i butik.

Jag har dock personligen väldigt svårt att se att något företag skulle ställa sådana krav, då det är att skjuta sig själv i foten flera gånger om.

You go sweclockers
Fight the power!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som vi har skrivit i tidigare kommentarstrådar om Nvidias NDA-avtal (i samband med att Heise.de publicerade detta) så såg vi inga konstigheter med detta i jämförelse med andra avtal vi skriver på från andra företaget.

Vi kommer ALDRIG låta något företag diktera hur vi utformar vår testmetod för deras produkter, det finns liksom ingen poäng med att skriva en recension då.

Skulle det komma till den punkten att Nvidia eller något annat företag börjar ställa krav på vilken testmjukvara eller metod som används har vi inga som helst problem med att riva respektive NDA-avtal och istället köpa in produkten själva när den finns tillgänglig i butik.

Jag har dock personligen väldigt svårt att se att något företag skulle ställa sådana krav, då det är att skjuta sig själv i foten flera gånger om.

Här är den tidigare tråden
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1521977-nvidia-gpp-v2

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Riktigt läskig riktning denna branchen pekar mot... Enda pålitliga källorna för recensioner ser jag nu som Gamers Nexus och HardOCP.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Detta är det NDA dokument som refereras till av HardOCP.

Nvidia NDA

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det är intressant vad advokaten skriver om avtalet.

Hen tycker att det är den bredaste definitionen av vad konfidentiell information är, samt att de inte har inkluderat en lista på vad som är exkluderat ur definitionen.

Hen tycker också att 5 års period är, citat idiotiskt för denna branschen samt att det är ett väldigt forcerat sätt att hantera media på.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@ClintBeastwood: Detta är det NDA dokument som refereras till av HardOCP.

Nvidia NDA

Det är från Juni. Kolla klippet från GamerNexus och Sweclockers svar i tråden. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1521977-nvidia-gpp-v2
Det verkar som att hardocp är ute efter att förvirra sina läsare snarare än att upplysa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jävla svinföretag. värre och värre hela tiden. Att folk fortsätter köpa deras produkter...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Gambit_2K:

Riktigt läskig riktning denna branchen pekar mot... Enda pålitliga källorna för recensioner ser jag nu som Gamers Nexus och HardOCP.

Köp 20xx på faktura och recensera det själv. Sedan kan du bara skicka tillbaka det.
Om du inte litar på de tester du kommer kunna läsa på nätet så är nog bäst att testa själv.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Nvidia visar inga siffror utan insisterar på att köra grafer som inte säger ett skit om detaljerna...
Nvidia vill kontrollera AIB och vem som recenserar korten och har en urusel NDA... GPP utan namn denna gång?
Det är väl bara släppa siffrorna, eller har de floppat med nya arkitekturen och försöker dölja det in i det sista?

Permalänk
Medlem

Folk har än så länge svalt allt skit Nvidia kommed med. Listan blir bara längre och längre, men flest FPS vinner, right?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Köp 20xx på faktura och recensera det själv. Sedan kan du bara skicka tillbaka det.
Om du inte litar på de tester du kommer kunna läsa på nätet så är nog bäst att testa själv.

Dock så är det ju mer än bara 20xx korten, jag tänker alla framtida nVidia GPU's. Tänkte liksom inte handla 2070, 2080, och 2080ti + framtida 2060, 2050 etc. och recensera dem, särskilt inte när jag vattenkyler alla mina kort och i många fall moddar dem= ingen chans att lämna tillbaka dem.

Men som sagt jag har 2 siter jag litar på, det räcker för mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Dock så är det ju mer än bara 20xx korten, hjag tänker alla framtida nVidia GPU's. Tänkte liksom inte handla 2070, 2080, och 2080ti + framtida 2060, 2050 etc. och recensera dem, särskilt inte när jag vattenkyler alla mina kort och i många fall moddar dem= ingen chans att lämna tillbaka dem.

Men som sagt jag har 2 siter jag litar på, det räcker för mig.

Hur kan du lita på både HardOCP och GamerNexus när dom kommer med två helt olika slutsatser angående det NDA som Nvidia skickade ut? Är det ett dåligt avtal är ju GN ute och cyklar och är det inte något speciellt så är HardOCP ute och cyklar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som vi har skrivit i tidigare kommentarstrådar om Nvidias NDA-avtal (i samband med att Heise.de publicerade detta) så såg vi inga konstigheter med detta i jämförelse med andra avtal vi skriver på från andra företag.

Vi kommer ALDRIG låta något företag diktera hur vi utformar vår testmetod för deras produkter, det finns liksom ingen poäng med att skriva en recension då.

Skulle det komma till den punkten att Nvidia eller något annat företag börjar ställa krav på vilken testmjukvara eller metod som används har vi inga som helst problem med att riva respektive NDA-avtal och istället köpa in produkten själva när den finns tillgänglig i butik.

Jag har dock personligen väldigt svårt att se att något företag skulle ställa sådana krav, då det är att skjuta sig själv i foten flera gånger om.

Jag förstår att företag vill ha seriösa recensioner som publiceras på givet datum samt att ingen information läcker ut innan dess. Men å andra hand så tycker jag inte det är ok att skriva under avtal som gäller flera år fram trotts att man recenserar produkter vars livslängd är bra mycket kortare än dessa 5 år iom lanseringar av nya serier. Att produkttillverkare dessutom får välja personer som får eller inte får recensera är väldigt alarmerande. På det sättet kan de i framtiden skippa sidor/siter som gett dem dåliga resensioner. Genom att acceptera dessa krav ger ni tillverkarna ansvaret att bedöma hurvida era recensioner är ok eller ej. Det ansvaret bör ligga hos era konsumenter dvs läsare och ej hos tillverkarna!