Nvidia Geforce RTX 2080 Ti, RTX 2080 och RTX 2070 Founder's Edition i bilder

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2080 Ti, RTX 2080 och RTX 2070 Founder's Edition i bilder

Under Nvidias evenemang i Tyskland passade Jacob på att ta massvis av bilder på bolagets nya grafikkort enligt konceptet Founder's Edition, men också på NVLink som ersätter SLI-bryggan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När släpper embargot på testerna då? Nyheterna har ju totalt dött kring grafikkortet och ingen vet egentligen hur snabbt kortet är... alla vill ju veta vad kortet presterar!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mrpijey:

När släpper embargot på testerna då? Nyheterna har ju totalt dött kring grafikkortet och ingen vet egentligen hur snabbt kortet är... alla vill ju veta vad kortet presterar!

En gissning är när korten ska levereras, den 20 september. Men vi får väl se!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag gillar den nya designen på "referens"-korten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag gillar placeringen på strömkontakten i framkant på RTX 2070!
Kolla märkes-korten, alltså vilka snuskiga fläskmonster.

Permalänk
Medlem

Undrar hur nöjda partnertillverkarna är över att Nvidia tagit beslutet att göra deras referenskort i stil med eftermarknadskylare och även fabriksöverklockade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Så vackert och oskyldigt.

Permalänk
Medlem

Fina kort men hur presterar dom? Fortfarande väldigt tyst om prestandan. Sådant brukar ju "läcka" ganska tidigt, men inte nu? Hmmz *foliehatt on*.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Tycker det är lite tokigt att spärra SLI för de billigare modellerna. För mig är det just för dem som det är intressant med SLI då man vid ett senare tillfälle kan köpa ett till billigt kort när man behöver mer prestanda.

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

När släpper embargot på testerna då? Nyheterna har ju totalt dött kring grafikkortet och ingen vet egentligen hur snabbt kortet är... alla vill ju veta vad kortet presterar!

Skrivet av Flamso:

En gissning är när korten ska levereras, den 20 september. Men vi får väl se!

14:e september hörde jag någon säga.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

När släpper embargot på testerna då? Nyheterna har ju totalt dött kring grafikkortet och ingen vet egentligen hur snabbt kortet är... alla vill ju veta vad kortet presterar!

Kanske samma dag som förbokningarna skickas så att folk inte hinner avbryta sina köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Så vackert och oskyldigt.

Jag tycker de ser riktigt slampiga ut.

Dold text
Permalänk
Medlem

@mrpijey: https://videocardz.com/77696/exclusive-nvidia-geforce-rtx-208...
"NVIDIA has set the date for the full reviews to September 14th."

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

@SayZk: Ja, bra då att vi har ångerrätt i Svea så att man kan skicka tillbaka det även om det gått ut... Men testerna måste komma innan de släpps, annars är det riktigt dåligt. Testerna för tidigare kort kom alltid innan officiella releasen...

Permalänk
Medlem

@X-TroNiC: Tack, då vet vi :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@SayZk: Ja, bra då att vi har ångerrätt i Svea så att man kan skicka tillbaka det även om det gått ut...

Jag skämtade lite bara, har blivit väldigt anti mot förhandsbokningar efter några mindre lyckade spelsläpp

Permalänk
Inaktiv

2080Ti 14 231 Gflops, 1080Ti 11 334 Gflops

Vilket ger att 2080Ti har 25% mer GFLOPS och det är en riktigt schysst prestandaökning som Nvidia har lyckas med.

Frågan är vem som idag sitter med ett 1080Ti bör uppgradera för runt 13 000kr? Så anser jag det som har otroligt mycket pengar och vill, eller de de som använder grafikkortet i sitt arbete.
Säg att man är en professionell Gamer vars enda inkomstkälla är sitt spelande, ja då är det ej mycket pengar det handlar om för en marginell förbättring. Där denna marginella förbättring som ens konkurrenter kommer att skaffa kan leda till att man får skaffa sig ett annat jobb än att vara en Gamer.

Om man däremot ska köpa en nya dator eller sitter med ett Nvidia 960 eller liknade så kan man spekulera i vad man ska uppgradera till 1080ti eller 2080ti. Där jag först skulle avvakta och se om 1080ti sjunker i pris.

Permalänk
Inaktiv

nvLink är ju inte SLI, vet inte varför folk envisas med att kalla det SLI.

Tycker att vi ska kalla det för vad det är, nvLink så alla förstår skillnaden.

När du kör nvLink blir båda grafikkortens minnen ett enda stort minne som de delar på, inte som med SLI där varje gpu hade var sitt separata minne med en halvbakad SLI buss.

Ska bli intressant och se vad nvLink klarar av i framtida spel och hur mycket mer avancerat det är än SLI.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur RTX 2070 presterar. Jämfört med GTX 1080 har den 84% av beräkningskraften, 90% så många TMU's och CUDA-kärnor, lika många ROPs, men 140% av minnesbandbredden.

Spontant känns det som den kommer prestera något sämre än GTX 1080 i 1080p, något bättre i högre upplösningar och väldigt mycket bättre i spel som specifikt använder RTX-ops och Ray Tracing. Att den kommer matcha 1080 Ti kan man nog glömma, vilket betyder att prestandaökningen är avsevärt lägre än den brukar vara mellan GPU-generationer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@anon159643: ~21% högre antal CUDA kärnor = 25% högre GFlops. Ja, något annat skulle jag inte räkna med. Speciellt med GDDR6 prestanda ökningen som tillkommer. Så jag tycker personligen inte att det är imponerande. Tittar man på kretsens yta sett i storlek är det ingen konstighet heller sakerna får plats

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tomika:

@Johan86c: ~21% högre antal CUDA kärnor = 25% högre GFlops. Ja, något annat skulle jag inte räkna med. Speciellt med GDDR6 prestanda ökningen som tillkommer. Så jag tycker personligen inte att det är imponerande. Tittar man på kretsens yta sett i storlek är det ingen konstighet heller sakerna får plats

Ja precis som med processorer börjar det bli svårt att förbättra något nämnvärt utan att just öka cores. Och fokus nu har varit strålspårning, Ai och allt vad det heter.

Så min poäng är att jag tycker 2080Ti är en värdig förbättring, däremot är priset milt sagt åt helskotta. Men så blir det när det är liten konkurrens.

Permalänk

Ska det inte vara TFlops ?
Det var väl ganska längesedan man passerade GFlops strecket

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

2080Ti 14 231 Gflops, 1080Ti 11 334 Gflops

Vilket ger att 2080Ti har 25% mer GFLOPS och det är en riktigt schysst prestandaökning dom Nvidia har lyckas med.

Frågan är vem som idag sitter med ett 1080Ti bör uppgradera för runt 13 000kr? Så anser jag det som har otroligt mycket pengar och vill, eller de de som använder grafikkortet i sitt arbete.
Säg att man är en professionell Gamer vars enda inkomstkälla är sitt spelande, ja då är det ej mycket pengar det handlar om för en marginell förbättring. Där denna marginella förbättring som ens konkurrenter kommer att skaffa kan leda till att man får skaffa sig ett annat jobb än att vara en Gamer.

Om man däremot ska köpa en nya dator eller sitter med ett Nvidia 960 eller liknade så kan man spekulera i vad man ska uppgradera till 1080ti eller 2080ti. Där jag först skulle avvakta och se om 1080ti sjunker i pris.

Jag tror det där är lite missvisande, RTX2080ti reference är överclockad, medan GTX1080ti är i grund frekvens beräkning. De flesta GTX1080ti är fabriksöverklockat, och boost klock beror på kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille_AMD:

Tycker det är lite tokigt att spärra SLI för de billigare modellerna. För mig är det just för dem som det är intressant med SLI då man vid ett senare tillfälle kan köpa ett till billigt kort när man behöver mer prestanda.

För att 2 st 2070 skulle göra rent hus med 2080ti för samma pris, vet ju inte hur RT sköar i sli helöer, även här skulle man få en rejäl boost.
Allt jag skrev är teoretiskt och sköar olika i olika titlar.

De vill sälja high end med högre vinstmarginaler och inte låta dessa konkurera med sina egna produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är tokigt att kalla ett referenskorärt för överklockat? Borde väl vara så att partnertillvwrkarnas kprt är underklockade isf 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja precis som med processorer börjar det bli svårt att förbättra något nämnvärt utan att just öka cores. Och fokus nu har varit strålspårning, Ai och allt vad det heter.

Så min poäng är att jag tycker 2080Ti är en värdig förbättring, däremot är priset milt sagt åt helskotta. Men så blir det när det är liten konkurrens.

och svag krona, hade dollarn kostat 5 kr så.,..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Är det någon som har nån koll på hur NVLink presterar jämfört med SLI? Kommer skalningen från 1 till 2 kort bli bättre? Nu är ju inte Quadro gjort för spelande men det kanske är nån sida som testat spela med dom i NVLink någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille_AMD:

Tycker det är lite tokigt att spärra SLI för de billigare modellerna. För mig är det just för dem som det är intressant med SLI då man vid ett senare tillfälle kan köpa ett till billigt kort när man behöver mer prestanda.

Sjukskrivning för resten av livet så hårt man blir rövknullad av Nvidia.

Som de sa på Hardware unboxed, (förbokning av deras kort bör innehålla en burk vaselin)

Visa signatur

ok

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon162230:

nvLink är ju inte SLI, vet inte varför folk envisas med att kalla det SLI.

Tycker att vi ska kalla det för vad det är, nvLink så alla förstår skillnaden.

När du kör nvLink blir båda grafikkortens minnen ett enda stort minne som de delar på, inte som med SLI där varje gpu hade var sitt separata minne med en halvbakad SLI buss.

Ska bli intressant och se vad nvLink klarar av i framtida spel och hur mycket mer avancerat det är än SLI.

Tekniken för att koppla samman grafikkort heter fortfarande SLI men de har bytt gränssnitt/anslutning till NVLink.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Gillar designen, känns som workstation-design. För professionella yrkesdatorer!