Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför har man larm?

Har allt av värde (som skulle motivera kostnaden av larm) digitalt eller med mig.

Känns väldigt förlegat. Typ som bankfack.

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen för mig att jag absolut inte vill komma hem och överraska någon påtänd inbrottstjuv i hemmet, eller ännu värre att min fru eller barn gör det.

Med ett larm så blir man varse om någon lyckats ta sig in utan att stänga av larmet och då kan man undvika konfrontationen.

Där jag bor är det bra grannar, så det är inga problem att be någon gå ett varv runt huset om man är borta lite längre än vanligt.

Jag har därför valt en egen variant baserat på z-wave komponenter utan någon utryckning, men med notifiering om en sensor detekterar rörelse utan att först avaktivera larmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Anledningen för mig att jag absolut inte vill komma hem och överraska någon påtänd inbrottstjuv i hemmet, eller ännu värre att min fru eller barn gör det.

Med ett larm så blir man varse om någon lyckats ta sig in utan att stänga av larmet och då kan man undvika konfrontationen.

Där jag bor är det bra grannar, så det är inga problem att be någon gå ett varv runt huset om man är borta lite längre än vanligt.

Jag har därför valt en egen variant baserat på z-wave komponenter utan någon utryckning, men med notifiering om en sensor detekterar rörelse utan att först avaktivera larmet.

Känns osannolikt.

Men jag förstår att de i sin marknadsföring anspelar på folks rädslor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Känns osannolikt.

Men jag förstår att de i sin marknadsföring anspelar på folks rädslor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att du missade min poäng. Jag har alltså inget larm köpt från en leverantör. Jag har inte blivit påverkad av någon marknadsföring.

Permalänk

Jag har köpt villa i den stad där jag bor nu. Det är många avvikelser som sker både i lägenhet och villahem när man är borta. En granne var borta två månader utan larm, när de kom hem har tre zigienarfamiljer belamrat stället fullständigt. 23 473 kronor senare efter rut var stället sanerat från avföring och besudlade utrymmen.

Han har inte fått rätt från sitt försäkringsbolag idag, saken är såklart polisanmäld.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@glemmy: Vill du få ner kostnaden hos Sector Alarm så ringer du och säger att du fått ett bättre pris hos någon annan aktör så matchar Sector Alarm det, dom är väldigt måna om att behålla sina kunder eftersom att installationen är gratis så förlorar dom fruktansvärt mycket pengar på att tappa kunder innan dom börjat göra vinst som tar 2 år. Du kan garanterat även få några extra sensorer utan kostnad om du hotar med att säga upp larmet.

Jag har jobbat som tekniker hos Sector Alarm i 4 år (ej längre dock)

Jag gjorde just detta och fick en rabaterad kostnad. Kostade efter mitt samtal 299:-/ mån.

@SwedZi
Man blir också ägare av larmet om numera om man varit dom trogen något år.
Dock tänkte jag sätta upp ett eget kamerasystem nu och säga upp sector avtalet. Önskar dock kunna använda larmet privat med eget simkort som komplement. Skulle det var möjligt att ordna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sectek:

Jag gjorde just detta och fick en rabaterad kostnad. Kostade efter mitt samtal 299:-/ mån.

@SwedZi
Man blir också ägare av larmet om numera om man varit dom trogen något år.
Dock tänkte jag sätta upp ett eget kamerasystem nu och säga upp sector avtalet. Önskar dock kunna använda larmet privat med eget simkort som komplement. Skulle det var möjligt att ordna?

Skickades från m.sweclockers.com

Hejsan!

Det är mest ett försäljningsknep och säga att du äger larmet efter något år när du betalt av kostnaden för komponenterna. Du kan absolut stoppa i ett eget simkort, dock finns det ingen funktion i larmet som gör att du kan koppla det till din mobil. Anledningen till att Sector har simkort i sina system är för att kunna kontakta deras larmcentral. Sedan för att kunna konfigurera komponenterna så behöver du en specialkabel samt programvara som du inte kommer att få tag i. Hade några kunder som försökt att använda larmet privat men gav ganska snabbt upp tyvärr.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Larm utan väktartjänsten känns helt meningslöst, enligt mig.

Jag hade Securitas när jag hade kåk, 400 spänn i månaden låter hutlöst.

Kanske kan finna info här? https://www.larmkollen.se/

Jag tycker precis tvärtom. Ett inbrott är vanligtvis över på ett par minuter, så en väktare hinner aldrig dit i tid om han inte är precis i närheten. Plus att en väktare är instruerad i att inte ingripa i pågående brott om han inte finner det säkert.
Kamera på nummerplåten tror jag är det enda hjälpsamma rent praktiskt.

Visa signatur

/ponte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pomps:

Jag tycker precis tvärtom. Ett inbrott är vanligtvis över på ett par minuter, så en väktare hinner aldrig dit i tid om han inte är precis i närheten. Plus att en väktare är instruerad i att inte ingripa i pågående brott om han inte finner det säkert.
Kamera på nummerplåten tror jag är det enda hjälpsamma rent praktiskt.

Håller med, den enda fördelen är väl att de kanske larmar polisen? Eller vad missar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Håller med, den enda fördelen är väl att de kanske larmar polisen? Eller vad missar jag?

Sannolikheten att en väktare åker ut är liten, gör dom det stannar dom på mycket behörigt avstånd och ingriper inte. Dessutom är inbrottet över sen länge när dom kommer fram. Att polisen skulle åka ut nästintill noll chans. Så länge det inte finns ytterligare någon anledning för dom att göra det, men det ska till mycket.

Kamera på nummerplåten som nämndes kommer inte hjälpa, även om dom skulle lyckas. Bilen (om dom är så klantiga att ställa den där det går att koppla till inbrottet) är antingen falskskyltad, utländsk med plåtar som inte går att spåra eller helt enkelt täckta.

Om jag skulle skaffa ett centralanslutet larm så skulle det vara till för att dom är (överlag) snabba på att kontakta brandkåren vid brand / rökutveckling.

Brandkåren åker ut om dom får ett larm om pågående brand i en bostad. Polisen, nix, om man inte har extrem tur att en patrull råkar vara precis i närheten och som inte har något annat att göra.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

@Nordis Vi hade både sector och verisure på besök och båda säljarna hävdar att de får kalla ut polis "snabbt" om de med kameran kan verifiera ett pågående inbrott. Samma med brandkår och rökutveckling.
Kan ju vara bara säljsnack, men jag upplevde det som trovärdigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Nordis Vi hade både sector och verisure på besök och båda säljarna hävdar att de får kalla ut polis "snabbt" om de med kameran kan verifiera ett pågående inbrott. Samma med brandkår och rökutveckling.
Kan ju vara bara säljsnack, men jag upplevde det som trovärdigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll även om polisen sitter och väntar på larm (vilket de med största sannolikhet inte gör) så hinner de inte fram innan inbrottstjuven är borta.

Visa signatur

/ponte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pomps:

Spelar ingen roll även om polisen sitter och väntar på larm (vilket de med största sannolikhet inte gör) så hinner de inte fram innan inbrottstjuven är borta.

Jag har sett statistik på att en genomsnittlig tid för heminbrott är mellan 8-12 minuter, så dvs en hel del tar längre tid på sig.. Stor chans att både väktare och även polis kan hinna fram.

Nyligen på unt.se "TIERP. Inbrottstjuven smet innan polisen hann fram till huset i Tierp på söndagen. Sök med hund pågick under kvällen."

Så mjaa...

Permalänk

Fördelen med att ha en väktare som åker ut är att någon tittar till huset oavsett om tjuven är kvar eller inte.

Tänk semester, ni är inte hemma på några dagar kanske veckor, det blir inbrott och en dörr eller fönster lämnas uppbruten/trasig/öppen.
Vore det inte rätt fint då om det upptäcks för att slippa ha - 20° i kåken eller fyra timmars slagregn skvalpandes på vardagsrumsgolvet.
Så ett larm kan rädda mer än bara just själva inbrottet. Alla kanske inte har hjälpsamma grannar som går över staketet för att stänga och låsa din dörr eller fönster som heller kanske inte upptäcks vara öppet (säger inte att jag inte har det ) .

Permalänk
Medlem

Inbrottslarm skrämmer bara amatörerna tyvärr. En kombination av grannsamverkan, väktare, säkerhetssystem (kameror, dekare och larm) och ljustimers har väl en större inverkan men är fortfarande inget 100%-igt skydd.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Inbrottslarm skrämmer bara amatörerna tyvärr. En kombination av grannsamverkan, väktare, säkerhetssystem (kameror, dekare och larm) och ljustimers har väl en större inverkan men är fortfarande inget 100%-igt skydd.

Korrekt, men du glömde en åtminstone för mig viktig del, ett säkerhetsskåp. Och snåla inte på vikten/kvallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Nordis Vi hade både sector och verisure på besök och båda säljarna hävdar att de får kalla ut polis "snabbt" om de med kameran kan verifiera ett pågående inbrott. Samma med brandkår och rökutveckling.
Kan ju vara bara säljsnack, men jag upplevde det som trovärdigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är rent säljsnack.
De har ingen kontroll över poliser, glöm det.
Däremot om du har kamera och de ser rökutveckling på sina skärmar, så skickar de brandkår och väktare direkt.

Ingen inbrottstjuv fångas p.g.a larm, man har larm i avskräckande syfte, inget annat.
Står det Securitas/Sector/Verisure på uppfarten så är det sannolikt att tjuven väljer grannen.
Har du tavlar och rolex liggandes, som folk vet om, så skiter de stora grabbarna fullständigt i Securitas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Nordis Vi hade både sector och verisure på besök och båda säljarna hävdar att de får kalla ut polis "snabbt" om de med kameran kan verifiera ett pågående inbrott. Samma med brandkår och rökutveckling.
Kan ju vara bara säljsnack, men jag upplevde det som trovärdigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom får, men är långt ifrån en garanti att ärendet blir prioriterat för det. Men visst, bor man bra till ökar chansen. Inbrott är väldigt lågt prioriterat hos polisen, generellt.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Vi har satt upp larmdekaler från Securitas, utan att faktiskt ha ett larm installerat.

Alltid lurar det väl någon.

Skickades från m.sweclockers.com