Permalänk
Medlem

TN skärm med 120hz via HDMI

Hej,

Har lite problem när det kommer till att välja spelskärm.

Håller på att jämför lite olika skärmar då jag vill ha 120hz, men det verkar som om majortiteten av skrämar bara utger 120hz via DP - DisplayPort. Vilket är ett problem för mig när jag kör på xbox one x som endast har HDMI.

Söker en bra spelskärm som har 120hz + via HDMI. Några tips?

Mvh,
Inkz

Permalänk
Medlem

Spelen på konsol går bara i 30 eller 60 fps så skit i det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Stämmer ej. Har xbox one x som har support upp till 120hz och spelar främst R6 som inte har något fast hz-cap. (dock finns det en mängd spel som är limiterade till 60hz) Men tekniskt sätt skulle jag kunna köra 144hz om xbox one x inte var limiterat. Vänligen kommentera inte om du inte har koll. Söker en skärm med 120hz som ger ut det via HDMI.

Permalänk
99:e percentilen

XF240H ligger nog närmast till hands.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Nkz:

@ClintBeastwood: Stämmer ej. Har xbox one x som har support upp till 120hz och spelar främst R6 som inte har något fast hz-cap. (dock finns det en mängd spel som är limiterade till 60hz) Men tekniskt sätt skulle jag kunna köra 144hz om xbox one x inte var limiterat. Vänligen kommentera inte om du inte har koll. Söker en skärm med 120hz som ger ut det via HDMI.

Med tanke på att Hdmi är den enda möjliga utgången så borde exempelvis ViewSonic XG2401 fungera (enligt http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-3525174/hdmi-run-144hz.html)

Tycker personligen den ser rätt intressant ut då den också har stöd för freesync något jag har läst att Xbox numera har stöd för.

Permalänk
Medlem

@Alling: Dem säger dock följande på inet "Ansluter du den med DisplayPort-kabel får du dessutom 144Hz" dock inget om hur mycket den ger ut via HDMI.. Problemet är ju att xbox one x inte har självaste DisplayPort och därav mitt dilemma.

Permalänk
Medlem

@SaltyLiquorice: Skall genast ta en titt på det, tack!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 1Nkz:

@Alling: Dem säger dock följande på inet "Ansluter du den med DisplayPort-kabel får du dessutom 144Hz" dock inget om hur mycket den ger ut via HDMI.. Problemet är ju att xbox one x inte har självaste DisplayPort och därav mitt dilemma.

Anledningen till att jag rekommenderade just den skärmen är att den faktiskt klarar 120 Hz via HDMI, vilket traditionellt varit väldigt ovanligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Vet du hur den ställer sig emot ViewSonic XG2401 som @SaltyLiquorice rekommenderade?

xg24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 1Nkz:

@Alling: Vet du hur den ställer sig emot ViewSonic XG2401 som @Android98Geek rekommenderade?

xg24

Nej, det vet jag inte. Det kan mycket väl vara samma skärm i grund och botten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan man lösa detta problem genom att skaffa en HDMI till DP kabel? Om skärmen i fråga klarar 120hz via DP, men inte HDMI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Limpo:

Kan man lösa detta problem genom att skaffa en HDMI till DP kabel? Om skärmen i fråga klarar 120hz via DP, men inte HDMI.

Ofta när liknande frågas sitter man redan på lösningen. Så till att börja med: vilka prylar är det du försöker få att lira i 120 Hz över HDMI?

Det finns ingen HDMI-till-DP-kabel. Riktningen är A och O. Det finns däremot väldigt många DP-till-HDMI-kablar avsedda för dator med Displayport och DP++ som kan alstra en HDMI-signal direkt i grafikkortet. Vilket i praktiken är samma sak som att köra HDMI hela vägen.

Det finns också enorma mängder DP-till-HDMI-omvandlare för 2-300 kronor. I just den riktningen.

Tvärtom med HDMI i källan/datorn och DP i skärmen kräver aktiv signalomvandling. Nu har just HDMI-till-DP varit udda och ovanlig riktning och därför är tillbehören sällsynta. Det har dock börjat dyka upp alternativ. Diskussionen har varit uppe förut i forumet men är klurig att finna.

Här är ett exempel på sådan omvandlare: https://www.startech.com/se/AV/Konverterare/Video/hdmi-displa...

Svårigheten är att få det bekräftat att det fungera. För det är mer än bara omvandlaren. Du måste ha ett grafikkort som kan ge signalen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ofta när liknande frågas sitter man redan på lösningen. Så till att börja med: vilka prylar är det du försöker få att lira i 120 Hz över HDMI?

Det finns ingen HDMI-till-DP-kabel. Riktningen är A och O. Det finns däremot väldigt många DP-till-HDMI-kablar avsedda för dator med Displayport och DP++ som kan alstra en HDMI-signal direkt i grafikkortet. Vilket i praktiken är samma sak som att köra HDMI hela vägen.

Det finns också enorma mängder DP-till-HDMI-omvandlare för 2-300 kronor. I just den riktningen.

Tvärtom med HDMI i källan/datorn och DP i skärmen kräver aktiv signalomvandling. Nu har just HDMI-till-DP varit udda och ovanlig riktning och därför är tillbehören sällsynta. Det har dock börjat dyka upp alternativ. Diskussionen har varit uppe förut i forumet men är klurig att finna.

Här är ett exempel på sådan omvandlare: https://www.startech.com/se/AV/Konverterare/Video/hdmi-displa...

Svårigheten är att få det bekräftat att det fungera. För det är mer än bara omvandlaren. Du måste ha ett grafikkort som kan ge signalen också.

Det är alltså samma problem som trådskaparen för mig. Har en Xbox One X, men ingen skärm som klarar HDMI i 120hz. Dock klarar skärmen 144hz i både DP och DVI. Därav min fråga rakt ut i luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Limpo: Det enda enkla sättet att få HDMI 120 Hz att fungera är att köra en skärm som klarar HDMI i 120 Hz från början. Adaptrar och omvandlare är okänd mark och då måste man testa sig fram.

Men vad har du för skärm? Finns en del skärmar som klarar 1080p/120 Hz över single link TMDS via DVI-porten men ironiskt nog inte via HDMI-anslutningen. Detta kan avslöjas av kopplingsschemat i handboken – ifall det finns ett schema vill säga.

Edit: Dock kan det vara svårt att få en xbox att ge signal i det fallet då den går på EDID och skärmen kanske inte meddelar att 120 Hz är möjligt. En 120 Hz custom resolution från PC:n kan däremot fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Limpo: Det enda enkla sättet att få HDMI 120 Hz att fungera är att köra en skärm som klarar HDMI i 120 Hz från början. Adaptrar och omvandlare är okänd mark och då måste man testa sig fram.

Men vad har du för skärm? Finns en del skärmar som klarar 1080p/120 Hz över single link TMDS via DVI-porten men ironiskt nog inte via HDMI-anslutningen. Detta kan avslöjas av kopplingsschemat i handboken – ifall det finns ett schema vill säga.

Edit: Dock kan det vara svårt att få en xbox att ge signal i det fallet då den går på EDID och skärmen kanske inte meddelar att 120 Hz är möjligt. En 120 Hz custom resolution från PC:n kan däremot fungera.

Det är en Benq skärm av något slag. Har det inte i skallen, men den kan heta xl3230t.

Tänkte faktiskt på det. För jag har sett HDMI till DVI kablar tror jag. Dock använder jag DVI på skärmen till datorn, men skulle kunna köra DP till datorn istället. Kan ju vara värt ett försök.

Skickades från m.sweclockers.com