Nvidia Geforce RTX 2080 Ti prestandatestas – uppges klara över 60 FPS i 4K UHD

Permalänk
Medlem

Om 0 personer köper nya 2080ti så kommer ju nvidia skita ner sig, det förstår ni väl?

Därav så har det stor effekt om många personer väljer att EJ köpa kortet pga dess pris. Så därav, att vägra köpa kortet har en effekt om många gör det.

Permalänk
Medlem

Jösses! Jag har roat mig de senaste dagarna med att läsa alla inlägg sedan Nvidias presskonferens och har dragit följande slutsats:

Konspirationsteorierna flödar. Priset är högt för att det finns en massa Pascal på hyllorna, alla riktiga benchmarks mörkas för att korten är kass, raytracing är värdelöst för det kommer aldrig att bli något, 2080Ti kommer max att vara 10% snabbare än 1080Ti. Samtliga dessa antaganden är rena gissningar.

Priset är alldeles för högt. Det lär vi knappast veta innan riktiga tester gjorts. Vissa medlemmar har också en förmåga att förtränga hur mycket vår svenska valuta har tappat det senaste, enlig GP har SEK tappat runt 24% de senaste två åren vilket i vår värld i princip innebär en 24% prishöjning sedan 1080 släpptes.

Alla medlemmar verkar försöka slå rekord i snark och antiframsteg. Nya grejor som raytracing är bara skit, jag vill ha 200 fps när jag lirar ett jäkla FPS från början av 2000-talet, då kanske senaste Nvidiakorten inte är för dig?

"Mjölka" är också ett helt sanslöst uttryck. Nvidia "mjölkar" sina kunder. Va fan betyder det? Alla företag försöker att tjäna så mycket pengar som möjligt på varje enskild produkt, allt annat vore tjänstefel. Vill du inte betala priset, låt bli att köpa, sitt inte och gnäll i trådar på nätet.

Vissa ordentligt engagerade AMD-anhängare har dessutom passat på att vara ironiska redan innan korten är testade, blir jobbigt för dem om 2000-serien visar sig vara riktigt bra. Kasta inte sten i glashus, Vega var knappast något att hänga i granen.

Diskussionerna har ofta varit nere på en riktigt låg nivå, trodde faktiskt att Sweclockers medlemmar var bättre än det jag läst de senaste dagarna.

PS! Personligen köper jag aldrig ett grafikkort innan jag läst ett antal riktiga tester.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

... raytracing är värdelöst för det kommer aldrig att bli något ...

Slutade läsa här.

Ray tracing i realtid är ett enormt framsteg. Nästa steg är att på ett bra sätt använda sig utav point cloud data (som funnits länge, men som är på tok för tungdrivet och kräver enorma datamängder). Dock är ju detta redan på gång av Euclideon (se Unlimited Detail) och Atomontage Engine. Med Euclideon's algoritm kan man få "oändlig" detaljrikedom. Du blir begränsad av din skärms upplösning helt enkelt. Den renderar enbart de punkter som behövs (därav sätts gränsen på beräkningskraft du behöver). Jag tycker dock Atomontage Engine har gjort större framsteg och är utvecklas fortfarande aktivt. Med animationer, ljus och skuggor osv osv.

En annan flaskhals blir ju då lagring. Modeller kommer kunna vara "oändligt" detaljerade vilket kommer medföra stora datamängder. Exempel på det är laserskannade platser eller objekt. Synd att det är det Euclideon fokuserar på och inte spel.

När detta är uppnått, kmr vi inte längre vara begränsade grafikmässigt. Grafikkorten kommer i framtiden bytas ut och bli AI/ML/Fysikkort enligt min gissning.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Slutade läsa här.

Ray tracing i realtid är ett enormt framsteg. Nästa steg är att på ett bra sätt använda sig utav point cloud data (som funnits länge, men som är på tok för tungdrivet och kräver enorma datamängder). Dock är ju detta redan på gång av Euclideon (se Unlimited Detail) och Atomontage Engine. Med Euclideon's algoritm kan man få "oändlig" detaljrikedom. Du blir begränsad av din skärms upplösning helt enkelt. Den renderar enbart de punkter som behövs (därav sätts gränsen på beräkningskraft du behöver). Jag tycker dock Atomontage Engine har gjort större framsteg och är utvecklas fortfarande aktivt. Med animationer, ljus och skuggor osv osv.

En annan flaskhals blir ju då lagring. Modeller kommer kunna vara "oändligt" detaljerade vilket kommer medföra stora datamängder. Exempel på det är laserskannade platser eller objekt. Synd att det är det Euclideon fokuserar på och inte spel.

När detta är uppnått, kmr vi inte längre vara begränsade grafikmässigt. Grafikkorten kommer i framtiden bytas ut och bli AI/ML/Fysikkort enligt min gissning.

Läs om, läs rätt. Jag skrev att de som tror på konspirationen dissar rayracing alltså direkt motsats av vad du skriver i ditt inlägg. Jag själv är övertygad att det är FRAMTIDEN.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Men va fan är det för resonemang, egentligen? Bojkotta Audi genom att köra Skoda istället och sitta i sin lite sämre, lite mindre roliga och lite billigare bil och sura om att Audi ska minsann fan inte ha mina pengar. Lever folk så? Ok om det är mer pengar än man har råd att lägga och man är missnöjd över det, det är rimligt ändå men att sänka sin standard bara för att bevisa en poäng för ett high-end varumärke känns bara fånigt och självdrabbande.

Japp. Bättre att föda Nvidias priser genom att köpa deras produkter än att visa dem att det är ockerpriser i görningen. För det visar dem allt....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Japp. Bättre att föda Nvidias priser genom att köpa deras produkter än att visa dem att det är ockerpriser i görningen. För det visar dem allt....

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är ett ockerpris? Är det ett högt pris på en unik produkt? Vad tvingar dig att köpa en dyr produkt? Om du tycker det är för dyrt så är det väldigt enkelt, köp inte!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Japp. Bättre att föda Nvidias priser genom att köpa deras produkter än att visa dem att det är ockerpriser i görningen. För det visar dem allt....

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, i det hänseendet är det inte det. Men jag tycker att folk ska fråga sig själva lite grann varför de väljer att köpa en produkt, om de gör det för att de vill underkasta sig företaget/märket eller för att de vill ha roligt med produkten och isf följdvis då om deras politiska förhållning till företaget verkligen är mer värd än att ha roligt med produkten de isf avstår från att köpa/ersätter med sämre alternativ.

Alltså om det fanns AMD-motsvarigheter på ett vettigt sätt som kom tillräckligt nära för att vara passable och fortfarande inte kostade procentuellt per prestanda lika mycket hade jag köpt att man offrade 10% prestanda för 30% pris, men när AMD ligger och slaggar med Vega 64 som bästa alternativ så är inte valet vem man ska sponsra längre utan det är vill man uppgradera eller vill man inte det. Så det enda man gör är fan håller tillbaka sig själv och sin vardag för att drabba någon annan, det känns bara korkat.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Japp. Bättre att föda Nvidias priser genom att köpa deras produkter än att visa dem att det är ockerpriser i görningen. För det visar dem allt....

Skickades från m.sweclockers.com

Det här skrev du ju i en tråd om 2070

Skrivet av Xinpei:

Om priset lägger sig på under eller kring 6000:- blir det nog ett inköp. Men med Nvidia kan man aldrig vara säker..

Har du redan ångrat dig? Många i dessa trådarna tycker nog att 6000 "eller kring" för ett 2070 är ett ockerpris. Du kanske inte håller med?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Har något minne att jag gav 4290kr för gtx980 (referens) när det släpptes hösten 2014 och 4500kr för xfx 8800gts640 när det släpptes i december 2006 om jag minns rätt.

Kanske nya nvidia gpu arkitekturer är svindyra i första gen, 8800gts640 var väl ett totalt omtag i gpu arkitektur jmf med tidigare fast hur stor förändring gtx är till rtx är har jag ingen aning om sen spricker nog min teori på att 1080/1080ti var extremt dyrt fast ingen ny arkitektur eller? prestandahoppet kändes stort iallafall.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Något är skumt med dessa kort. Jag väntar tills sweclockers kommer med benchmarks innan jag hoppar på the hypetrain. Kommer nog inte köpa det i vilket fall, alldeles för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här skrev du ju i en tråd om 2070
Har du redan ångrat dig? Många i dessa trådarna tycker nog att 6000 "eller kring" för ett 2070 är ett ockerpris. Du kanske inte håller med?

Ska stå 2080 där. Skrev fel. Och ja det är ockerpriser. 7000 för GTX 2070 är ocker. Sedan förväntade jag mig prestandasiffror och inte mygel från Nvidias sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ska stå 2080 där. Skrev fel. Och ja det är ockerpriser. 7000 för GTX 2070 är ocker. Sedan förväntade jag mig prestandasiffror och inte mygel från Nvidias sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är jag med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Vänta tills nästa år?

"Nvidia RTX 20 Series: Why You Should Jump Off The Hype Train"

https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/08/21/nvidia...

De två senaste generationerna från Nvidia har båda varat i två år, finns absolut ingenting som talar för att de skulle bryta detta med 2000-serien. Är man i köptankar om ett grafikkort gör man bättre i att köpa vid generationsskiftet snarare än när nästa kort är runt hörnet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Dock är ju detta redan på gång av Euclideon (se Unlimited Detail) och Atomontage Engine. Med Euclideon's algoritm kan man få "oändlig" detaljrikedom. Du blir begränsad av din skärms upplösning helt enkelt. Den renderar enbart de punkter som behövs (därav sätts gränsen på beräkningskraft du behöver). Jag tycker dock Atomontage Engine har gjort större framsteg och är utvecklas fortfarande aktivt. Med animationer, ljus och skuggor osv osv.

Inte hört ett knyst från Eucledion på evigheter, den demo de hade visade helt statiskt ljussättning som är sådär användbart för spel, även om deras "voxel deluxe"-historia gick rätt flådigt på rätt hårdvara, gissar på att det käkar duktigt med minne t.ex. Däremot så fungerar det i den formen (om de nu visade allt) hyggligt för andra tillämpningar.

Men framtiden får utvisa hur mycket marknaden kommer att anamma RTX, nVidia försöker i varje fall göra nånting... raytracing är på intet sätt värdelöst. Nästa steg är att simulera ljus mer fysiskt korrekt än vad raytracing gör, ex. Maxwell Render.

Oavsett är det väldigt mycket upp till utvecklarna och grafikerna att få ut max av en hårdvara.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Jag hoppas att Nvidia är försiktiga med riktiga prestandatester bara för att inte överglänsa nuvarande grafikkortsgeneration.
Att det bara är en strategi för att tömma lagren på gamla grafikkort och att då 2080ti är den frälsaren vi faktiskt förtjänar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Slutade läsa här.

Ray tracing i realtid är ett enormt framsteg. Nästa steg är att på ett bra sätt använda sig utav point cloud data (som funnits länge, men som är på tok för tungdrivet och kräver enorma datamängder). Dock är ju detta redan på gång av Euclideon (se Unlimited Detail) och Atomontage Engine. Med Euclideon's algoritm kan man få "oändlig" detaljrikedom. Du blir begränsad av din skärms upplösning helt enkelt. Den renderar enbart de punkter som behövs (därav sätts gränsen på beräkningskraft du behöver). Jag tycker dock Atomontage Engine har gjort större framsteg och är utvecklas fortfarande aktivt. Med animationer, ljus och skuggor osv osv.

En annan flaskhals blir ju då lagring. Modeller kommer kunna vara "oändligt" detaljerade vilket kommer medföra stora datamängder. Exempel på det är laserskannade platser eller objekt. Synd att det är det Euclideon fokuserar på och inte spel.

När detta är uppnått, kmr vi inte längre vara begränsade grafikmässigt. Grafikkorten kommer i framtiden bytas ut och bli AI/ML/Fysikkort enligt min gissning.

Grattis, du misslyckades kolossalt att förstå hans inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Slutade läsa här.

Ray tracing i realtid är ett enormt framsteg. Nästa steg är att på ett bra sätt använda sig utav point cloud data (som funnits länge, men som är på tok för tungdrivet och kräver enorma datamängder). Dock är ju detta redan på gång av Euclideon (se Unlimited Detail) och Atomontage Engine. Med Euclideon's algoritm kan man få "oändlig" detaljrikedom. Du blir begränsad av din skärms upplösning helt enkelt. Den renderar enbart de punkter som behövs (därav sätts gränsen på beräkningskraft du behöver). Jag tycker dock Atomontage Engine har gjort större framsteg och är utvecklas fortfarande aktivt. Med animationer, ljus och skuggor osv osv.

En annan flaskhals blir ju då lagring. Modeller kommer kunna vara "oändligt" detaljerade vilket kommer medföra stora datamängder. Exempel på det är laserskannade platser eller objekt. Synd att det är det Euclideon fokuserar på och inte spel.

När detta är uppnått, kmr vi inte längre vara begränsade grafikmässigt. Grafikkorten kommer i framtiden bytas ut och bli AI/ML/Fysikkort enligt min gissning.

Det finns alltid en yttre gräns för allt. Så jag skulle nog vara ytterst försiktig med att komma med liknande påståenden eftersom de nästan alltid visar sig vara inkorrekta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |