Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Inaktiv

Så länge tanken på att stoppa gevärspipan i munnen inte är allt för främmande så känner jag mig ganska avslappnad till klimatet som hot betraktat. Det får gå som det går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Kristoffer:

Nej. Du lider bara av en liten släng av "Dum i huvudet". Försök förstå som min gamla fysiklärare sade till de som inte förstod bättre. Du liter av en känsla av att du är bäst fast du inte har en susning av vad som händer. Du hade inte haft en plats i det offentliga rummet på 70-talet men nu är det möjligt med hjälp av internet! Yayy för internet, vad mycket bättre världen har blivit med folk som fritt kan proklamera att världen är platt och att månlandningen aldrig hände och fan vad smart jag är som lade märke till att flaggan inte borde röra på sig i vacuum. Nej, du är bara en i mängden som tror att du är speciell men som ligger under snittet i kognition. Det finns dock många av dig vilket gör hela demokratifrågan till ett problem.
Ska vi låta numbnuts styra världen?

https://www.youtube.com/watch?v=WPc-VEqBPHI

Om vi vill att världen ska spela la cucharatcha och sedan explodera är det en genialisk ide!
Sådana som du bevisar för mig att demokratin är död.

Och där kom personangreppen. Som sagt, det är verkligen som att ni har en sekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Det argumentet går åt satan när man inser:
Kostnader av produktion och dess klimatpåverkan.
Kostnader av underhåll och dess klimatpåverkan, tänk rengöring och avisning med helikopter.
Kostnader av utbytning och dess klimatpåverkan, vindkraft har typ 25år livslängd.

Borde inte finnas ett enda stort vindkraftverk i västvärlden.

Jo, allt det där är förstås negativa aspekter av vindkraft, dock väger de positiva aspekterna upp det väldigt bra. Klimatpåverkan över tid är exempelvis väldigt låg jämfört med de flesta energislag trots påverkan av tillverkningen. Alla typer av kraftverk, förutom solenergi, har ju någon form av rörlig generator så det är svårt att komma undan användning av magneter exempelvis. Och dessutom går tekniken framåt och minskar de negativa effekterna, man behöver inte använda helikopter längre när det finns drönare som kan göra jobbet mycket billigare, enklare och mer energieffektivt exempelvis. Livslängden är inte heller ett så stort problem som många vill framhålla det som då det som påverkar mest vid produktionen av vindkraftverk är betongfundamenten och de håller bra mycket längre än 25 år.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Bra fantasi. Snarare så att de försöker hitta sätt att beskatta dig för egenproducerad el, vilket är vansinne.

Men skatt är ju kul, iallafall enligt Maggan 😏.

Om vi verkligen brydde oss om klimatet skulle utbyggnaden av kärnkraft vara i full gång redan. Men folk är så rädda för det, eftersom det går över deras små huvuden.
Skickades från m.sweclockers.com

Kärnkraft har redan prisat ut sig trots att kostnaden för slutlagring inte är medräknad. Ur ett klimatperspektiv så kan absolut kärnkraft vara något att satsa på där man har sämre förutsättningar för förnyelsebar energi och där man idag bränner fossila bränslen, som exempelvis Polen. Men här i Sverige har vi som sagt väldigt bra förutsättningar för förnyelsebart med utbyggd vattenkraft och så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skiiren:

Hmm kan inte säga att du har lyckats komma med något fakta som pekar på att artikeln du länkar till skulle vara en lögn.

All data som använts för artikeln är publik som det verkar: https://skepticalscience.com/tcp.php?t=home
Med öppen data borde det inte vara svårt att hitta felklassificierade abstracts och kunna hänvisa till dessa om det skulle vara felet.

Vilka fel har de gjort i sin analys i artikeln?

Fyi: Jag anser mig inte vara vare sig klimathetsare eller sektmedlem utan har bara försökt visa på de fakta som finns eftersom det är det som borde vara det viktiga i den här frågan.

Så du har alltså läst artikeln och anser att den stödjer tesen att "97% av alla forskare anser att människan är huvudorsaken till klimatförändringarna"?

Permalänk
Medlem

Det mesta intressanta som är på ingång är fusion power har gjort större framgång på senaste tiden.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Hellowiener: Kanske ska du släppa just 97% och svara på hans fråga istället? Vad i artikeln och de data som den hänvisar till är felaktiga?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga. allmän låg nivå/urspårning*

Iom. att diskussionen ej längre håller en trevlig och rimlig nivå väljer jag att låsa tråden i enlighet med §1.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...