Vad kommer hända med klimatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Eller isande kyla kanske. Allt hänger på utvecklingen.

Något man irriteras över just nu är hur många börjar prioritera miljöfrågor när det finns lite viktigare saker att ta tag i först och främst.

Bara att välja:
1: Tänka kortsiktigt.
2: Tänka långsiktigt.
3: Stoppa huvudet i sanden.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Bara att välja:
1: Tänka kortsiktigt.
2: Tänka långsiktigt.
3: Stoppa huvudet i sanden.

vädret är min vän.
grejen med att tänka långsiktigt är ju bara att man är i vädrets makter. och vädret är ganska oberäknerligt

bör man ha en långsiktig plan?- JA
men också realistisk

man anpassar sig ju efter vad som händer

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

meh. om det blir katastrofala temperaturer så kommer människan att anpassa sig därefter!

LIFE WILL FIND A WAY

Om det blir "katastrofala" temperaturer så blir det en rejäl utmaning för mänskligheten att överleva. Speciellt med tanke på hur ömtåligt uppbyggt vårt samhälle är.

Skrivet av xfade:

Bara att välja:
1: Tänka kortsiktigt.
2: Tänka långsiktigt.
3: Stoppa huvudet i sanden.

Jag är en realist.

Permalänk
Medlem

Kommer väl variera 0.5 grad/100 som det alltid gjort och det beror inte på CO2.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Om det blir "katastrofala" temperaturer så blir det en rejäl utmaning för mänskligheten att överleva. Speciellt med tanke på hur ömtåligt uppbyggt vårt samhälle är.

Jag är en realist.

Ja, samhället var betydligt mer motståndskraftigt förr när vi inte var lika beroende av dagens moderniteter.

Räcker med ett långvarigt strömavbrott under en kall vinter nu så är det väldigt många som får problem.

Permalänk
Medlem

Kommer att installera bergvärme nästa år bl.a med tanke på på att det inte längre går att lita på att vintrarna blir tillräckligt kalla för att det ska gå att köra ut ved ur skogen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kommer att installera bergvärme nästa år bl.a med tanke på på att det inte längre går att lita på att vintrarna blir tillräckligt kalla för att det ska gå att köra ut ved ur skogen.

Alltid trevligt att spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Alltid trevligt att spara pengar.

Att elda med ved ur egn skog är nog billigare än bergvärme om man räknar det egna arbetet som gratis motion.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det kommer bli svinkallt och det gäller att bunkra bränsle/ved redan nu.

Det kan bli som missväxtåren 1867–1869
https://sv.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt%C3%A5ren_1867%E2%...

Orsaken till denna kyla är att golfströmmen kan stanna.

Vad vi kan göra åt saken är bra ekonomi och globalt påverka miljöpolitiken.

får jag bara fråga dig var du står politiskt?

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Kylan och torkan som skedde 1867-1867 och som ledde till att 8% av Finlands befolkning dog var helt naturlig, jag pratar om torkan och kylan vi har nu som är onaturlig.

Hur vet du att denna kylan och torkan vi har nu är onaturlig och inte den på 1800 talet? Vem skulle kunna visa det?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

"Fan det är lite kallt denna sommaren, är det inte det?"
" - Jo, växthuseffekten, vi är körda." aka 2017

"Fan det är lite varmt denna sommaren, är det inte det"
" - Jo, växthuseffekten, vi är körda." aka 2018

Detta är skrivet med glimten i ögat, givetvis tar vi inte klimatfrågan på seriös nivå. Men det är lite roligt hur vi oavsett väderprognos alltid hittar kopplingar till växthuseffekten och rådande klimatpolitik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunkaboy86:

Så du har upplevt en sommar som denna tidigare med så mycket skogsbränder och sån värmebölja?

skogar har brunnit i alla tider. det är normalt när det är varmt
värmeböljor har också funnits i alla tider. så här varmt som det var denna sommaren har det varit förut!

Ultunna Målilla 38´C
detta var 1933 innan industrierna tog fart!

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

det slår inte år 1540 än

Permalänk
Medlem

Sluta överbefolka vore väl steg ett om man bryr sig om miljön, steg två är att minska ner befolkningen, förslagvis genom att skaffa 0 till 2 barn så kommer befolkningen minska och således också miljöpåverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Knappast men på längre sikt (vi talar 100-tals år) kan det nog bli besvärligt. Jag säger mer atomkraft till folket men det är en extremt opopulär inställning...

För att pelle åker bil och att tomas bränner kol i fabrik påverkar såklart allt.

Det handlar ju om att taxera alla människor så eliten tjänar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Att elda med ved ur egn skog är nog billigare än bergvärme om man räknar det egna arbetet som gratis motion.

Det vette sjutton om det verkligen är.
Jag betalar inte mycket i driftkostnader för bergvärme och motorsågar, traktorer och diesel är inte gratis heller. Farsan räknar med närmare 30m3 han behöver ta hem per år och då blir det ändå lite olja som går för varmvatten på sommaren.
Däremot behöver skogen gallras

Skrivet av plajton:

"Fan det är lite kallt denna sommaren, är det inte det?"
" - Jo, växthuseffekten, vi är körda." aka 2017

"Fan det är lite varmt denna sommaren, är det inte det"
" - Jo, växthuseffekten, vi är körda." aka 2018

Detta är skrivet med glimten i ögat, givetvis tar vi inte klimatfrågan på seriös nivå. Men det är lite roligt hur vi oavsett väderprognos alltid hittar kopplingar till växthuseffekten och rådande klimatpolitik.

Oavsett var man står partipolitiskt tyckte jag JÅ sa det snyggt i debatten, ungefär samma sak.
Helt plötsligt säger alla att det blir mer vanligt med extremväder istället för global uppvärmning.
Givetvis bör vi tänka på hur vi ska jobba med klimatet långsiktigt men man kanske inte ska dra för stora växlar på ett enskilt år.
Vi hade ju en normal vinter för en gångs skull i Gbg också så vädret måste vara rätt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det där med global uppvärmning är taget ur sitt sammanhang och används allt för ofta bara för att förvirra folk. Klimatförändring beskriver det bättre och innefattar uppvärmning och nedkylning.

Det blir troligtvis mer extremväder i framtiden. Jetströmmar som upphört som i vanliga fall hade gett mer klimatvariation bidrog till långa sträckor av varmt väder, det och luftfuktigheten pga höjd värme som i sin tur ökade värmen ännu mer, eller på andra håll, mer nederbörd. Eller nåt åt det hållet. Det är en sak att det är annorlunda väder på nån enstaka plats, men vi hade torka i stora delar av världen, det eller översvämningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jurassic park:

får jag bara fråga dig var du står politiskt?

Irrelevant. Jag förespråkar dock global klimatpolitik. Satsningar på ny miljöteknik är en annan femma,

Permalänk
Medlem

Ser fram emot när ITER går in i testfas 2035. Helt otroligt att det ska ta en sådan extrem lång tid att bygga maskinen, kan bara inte förstå det.....

https://www.iter.org/proj/inafewlines

Själv personligt försöker jag undvika köra bil så gott som det går, och istället cykla. Man inser hur lat man har blivit när man tar bilen för handla 2 km bort.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Inaktiv

Oavsett om man är förespråkare av global uppvärmning, (tror det är överdrivet), håller vi definitivt på att förstöra miljön på vår jord, iaf om det fortsätter i den takt vi ser nu globalt sett. Nåt måste hända snart.. Tror inte att överbefolkning ska vara nåt problem om vi börjar tänka lite mer långsiktigt och aktivt försöka forska fram bättre alternativ. Problemet är ju som alltid att pengar styr kosan och miljötänket kostar, men vad är alternativet för barn och barnbarn? Du och jag kommer inte att se frukten av vår kortsiktighet.
Dessutom måste det inte alltid kosta skjortan att värna om miljön. Billigare lösningar finns som man kan acceptera även i lågutvecklade länder bara man stödjer varandra ekonomiskt/teknologiskt och tänker lite.
Är ingen aktiv miljöaktivist, men bryr mig om detta. Vill verkligen inte se en jord med alla dess djur och natur som får lida av vår egen kortsiktighet och egoism.
Köp ekologiska livsmedel vettja (så har du i alla fall gjort nåt vettigt)

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka att jorden är som människokroppen vid en förkylning. Temperaturen skruvas upp för att bli kvitt virus. Så allt snack om att rädda planeten tycker jag är bullshit, den klarar sig bra ändå. Det är snarare att rädda oss själva ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Det dryga för oss är ju att vi har ett både varmt och kallt klimat.
Behövs ju alltså någon typ av ”dubbel” investering så att säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Microapple:

Jag brukar tänka att jorden är som människokroppen vid en förkylning. Temperaturen skruvas upp för att bli kvitt virus. Så allt snack om att rädda planeten tycker jag är bullshit, den klarar sig bra ändå. Det är snarare att rädda oss själva ¯\_(ツ)_/¯

Ja planetkroppen går såklart inte sönder av växthuseffekten.
Problemet är väl snarare vad vi ställer till med för alla andra som delar planeten. Dels handlar det om massutrotning av andra arter. Artutrotning i sig är inte så vackert, men att utplåna relevanta andelar av artbestånden för att vi gillar konsumtion... ja då blir det iaf för mig mer svårmotiverat. Det handlar även om vad vi lämnar efter oss till nästa generation. Hade ingen brytt sig om det så hade vi kanske inte stoppat freonutsläppen och då hade vi haft riktigt stora ozonhål idag och inom et 50tal år inte haft nå ozon kvar alls. Redan i dagsläget hade vi inte kunnat vara utomhus.

Som tur är så tar en hel del ansvar för att vi inte hamnar i de skitigaste lägena. För det är andra än bara oss själva vi skadar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad förnekare får ut av det hela? Att stå emot överväldigande vetenskapliga data för att verka smart?

Sen förväxlar många väder och klimat. Höhö vi har en kall vinter, ingen uppvärmning här inte!!111

Att sen hävda att de kolossala utsläpp som vi sysslat med sedan industriella revolutionen, att det inte skulle ha någon effekt, är befängt. Skulle gärna se det argumentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är några nyttiga och intressanta länkar till er som inte tror att det är människan som orsakar global uppvärmning och för er som tror att den vetenskapliga världen är delad i frågan.

https://xkcd.com/1732/
https://climate.nasa.gov/
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_opinion_on_climate_c...
https://www.skepticalscience.com/global-warming-scientific-co...
https://youtu.be/ffjIyms1BX4

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Vill man verkligen värna om miljön och jorden borde man ju inte skaffa barn i sådana fall, dock börjar jag bli trött på den politik som MP för. Vi i Sverige kan inte rädda världen globalt, skulle alla länder vara som Sverige är idag skulle det var lugnt med miljön.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sluta överbefolka vore väl steg ett om man bryr sig om miljön, steg två är att minska ner befolkningen, förslagvis genom att skaffa 0 till 2 barn så kommer befolkningen minska och således också miljöpåverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Överbefolkning är en domedagsmyt som funnits sedan 1800-talet. Det är snarare överkonsumtion som är problemet. Om vi minskar befolkningen genom färre födda så kommer framtidens pensionärer få stora problem när antalet arbetare(skattebetalare) minskar. Kina har ett jätteproblem med att dom försökt hindra befolkningstillväxten "artificiellt" istället för naturligt, den naturliga vägen är att folk föder mindre och mindre barnaskaror när utvecklingen ökar i landet och folk kan försörja sig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Överbefolkning är en domedagsmyt som funnits sedan 1800-talet. Det är snarare överkonsumtion som är problemet. Om vi minskar befolkningen genom färre födda så kommer framtidens pensionärer få stora problem när antalet arbetare(skattebetalare) minskar. Kina har ett jätteproblem med att dom försökt hindra befolkningstillväxten "artificiellt" istället för naturligt, den naturliga vägen är att folk föder mindre och mindre barnaskaror när utvecklingen ökar i landet och folk kan försörja sig bättre.

På vilket sätt är det en myt?
Antal personer gånger konsumtion
Visst kan man minska konsumtion/person men om befolkningen ökar så motverkas ju nettoeffekten.

Jag är inte mot minskad konsumtion, men i ditt exempel ovan, är det inte så att konsumtionen ökar när människor får det bättre ställt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varmaste sommaren på över 200 år!

Så vad gjorde sommaren varm för 200-300 år sen då? bilar?...

Det är normala svängningar och angående skogsbränder så har dom sjunkit stadigt och det är ungefär hälften så mycket område som brunnit nu jämfört med för 30 år sen i Europa.
Vad som gjort att Sverige haft ganska stora områden som brunnit nu beror mycket på den patetiska beredskapen Sverige besitter i dagsläget.

Kärnkraft är den rätta vägen för en renare energi och bättre miljö. Vi kan idag kräma ur bra mycket mer och lämna mindre avfall än för 50 år sen. Hade varit ännu bättre om inte styret vore så emot det och vi hade utvecklat det ännu mer.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Varmaste sommaren på över 200 år!

Så vad gjorde sommaren varm för 200-300 år sen då? bilar?...

Det är normala svängningar och angående skogsbränder så har dom sjunkit stadigt och det är ungefär hälften så mycket område som brunnit nu jämfört med för 30 år sen i Europa.
Vad som gjort att Sverige haft ganska stora områden som brunnit nu beror mycket på den patetiska beredskapen Sverige besitter i dagsläget.

Kärnkraft är den rätta vägen för en renare energi och bättre miljö. Vi kan idag kräma ur bra mycket mer och lämna mindre avfall än för 50 år sen. Hade varit ännu bättre om inte styret vore så emot det och vi hade utvecklat det ännu mer.

Hur är det normala svängningar menar du? När forskningen visar att vi går mot mer extrema svängningar? Sen var det väl den varmaste sommaren sedan man började mäta?

Folk stirrar sig blint på temperaturer. Aftonblaskorna sprider domedagsprofetior baserat på att det är varmt/kallt, som Karl 37 i Svedala lätt dementerar. Men det finns andra otroligt viktiga faktorer som visar att vi går en mörk framtid till mötes, men dessa nämner inte klimatförnekarna.

Skickades från m.sweclockers.com