Ersätta trådbundet med brygga eller liknande

Permalänk
Medlem

Ersätta trådbundet med brygga eller liknande

Hej!
Har ett problem. Jag kommer få en router från telia och en tv box. Mellan tv boxen och routern ska gå en ethernet kabel. Den vill jag ersätta, hur gör man detta bäst? Telia har en lösning med en "box" i varje ände men den kostar 1400kr. Jag tänker att antingen borde man kunna ha en brygga vid tv boxen och ta emot trådlös signal från routern. Om det går, vet inte om det måste vara tråd ansluten till routern för att tvn ska gå. Måste jag annars koppla in en AP i routen och sedan ha brygga vid TVn? Är inte så hemma i detta är annars en brygga en exakt ersättning av en trådad anslutning? Man kan alltså ansluta vad som helst med ethernetport till en brygga och det fungerar likadant som trådat?

Tacksam för svar

/Tim

Permalänk
Medlem

Den där lösningen för 1400kr som du pratar om är "bara" ett wifi-nät exklusivt för ip-tvn. (Fast med lite intelligens så du trycker på quick-connect knappar för att para ihop enheterna) Så lösningen är att dedikera ett annat nätverk för den trafiken, gör hur du vill typ. Du behöver komma upp i garanterad överföringshastighet på minst 20mbit tänker jag mig (för att vara på den säkra sidan).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack för svaret , det var det jag tänkte men det är på frågan "dedikera ett annat nätverk, gör hur du vill" jag skulle behöva litr hjälp med. Har aldrig använt bryggor, AP eller repeaters så är lite lost

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

testa homeplug? Nätverk över elnätet

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

För 1400 kan du få hem en elektriker som drar kabeln i väggarna istället..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säger som Implor kör nätverk över elnätet. Se till att det är samma fas på elen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det funkar tyvärr inte så enkelt att bara sätta en brygga som hämtar wifi. Homeplug kan funka men eg är homeplug en slags trådbunden wifi och kommer svaja. Dra kabel, du kommer inte ångra dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren,
Nätverk över elnätet är ingen bra lösning, såldes till mina föräldrar och fungerade aldrig, och ja det var samma fas. Detta är en temporär lösning då jag ska få in internet över telejacket och tv över internet, när jag sedan får in fiber ska det ordnas annorlunda annars hade jag ordnat det eftersom jag själv är elektriker.

Telia har alltså en lösning men det går inte att ordna samma sak fast med egna produkter? En produkt vid router och en vid tv box?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För IPTV funkar homeplug bra, kolla på dom som har AV2 standarden.

Det kommer funka utmärkt trots dålig hastighet. IPTV använder ca 15mbps för en HD ström. detta är nästan alltid garanterat med AV2 pluggar. Egentlig throughput är nog 90+ för en dålig länk, upp till 300 för en bra. Men som sagt, TV behöver inte så mycket och är ganska tollerant för packetloss.

Du kan givetvis dra kabel på nått vis, eller köpa telias WIFI brygga.

Det måste vara en Wireless transparent bridge om du kör nått annat, då det får inte ske några ändringar av mac-adresser eller block av multicast osv. Jag har inte fått IPTV att funka med generiska wifi-repeaters, därför rekommenderar jag starkt dom telia tillhandahåller eller AV2 homeplugs. Dessa är billigare och tämligen diskreta. Dom kommer i 9 fall av 10 "bara funka". Det som är nice med dessa är att du kan ha 3 eller fler, om du har två IP boxar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

För IPTV funkar homeplug bra, kolla på dom som har AV2 standarden.

Det kommer funka utmärkt trots dålig hastighet. IPTV använder ca 15mbps för en HD ström. detta är nästan alltid garanterat med AV2 pluggar. Egentlig throughput är nog 90+ för en dålig länk, upp till 300 för en bra. Men som sagt, TV behöver inte så mycket och är ganska tollerant för packetloss.

Du kan givetvis dra kabel på nått vis, eller köpa telias WIFI brygga.

Det måste vara en Wireless transparent bridge om du kör nått annat, då det får inte ske några ändringar av mac-adresser eller block av multicast osv. Jag har inte fått IPTV att funka med generiska wifi-repeaters, därför rekommenderar jag starkt dom telia tillhandahåller eller AV2 homeplugs. Dessa är billigare och tämligen diskreta. Dom kommer i 9 fall av 10 "bara funka". Det som är nice med dessa är att du kan ha 3 eller fler, om du har två IP boxar.

Tack för mycket utförligt svar då får jag kanske ge homeplugs en andra chans! Bara för att klargöra så jag vet i framtiden till andra applikationer: hur ersätter jag en ethernet kabel? Det kanske är svårare än jag tror? Eller räcker det med en apparat i varje ände? I detta fallet verkar det som att det inte skulle fungera men hur vet jag NÄR det fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hmpf:

Tack för svaren,
Nätverk över elnätet är ingen bra lösning, såldes till mina föräldrar och fungerade aldrig, och ja det var samma fas. Detta är en temporär lösning då jag ska få in internet över telejacket och tv över internet, när jag sedan får in fiber ska det ordnas annorlunda annars hade jag ordnat det eftersom jag själv är elektriker.

Telia har alltså en lösning men det går inte att ordna samma sak fast med egna produkter? En produkt vid router och en vid tv box?

Skickades från m.sweclockers.com

Nätverk över elnät beror helt på vilket hus är min erfarenhet av att läsa om andras erfarenheter. En del har jätte bra erfarenheter och en del har dåliga. Så prova igen hos dig.

Vill du lösa det trådlöst får du köpa två accesspunkter där den ena går att köra i klientläge. Så den ena skickar ut ett SSID och den andra ansluter dit. Hur dyr AP du behöver för att få det bra vet jag dock inte.