Ska börja träna och söker nyttiga recept för att göra smoothie.

Permalänk
Inaktiv

Ska börja träna och söker nyttiga recept för att göra smoothie.

Hej. Jag söker nyttiga recept som är bra vid träning. Men jag söker också ett speciellt recept som jag inte kan hitta, men i det receptet så lägger man ner en hel habanero och några andra saker. Om du vet vilket jag menar så får du gärna säga till.

Permalänk
Medlem

Varför ska du dricka smoothie? Gör det om ditt mål är att öka i massa. Släng ihop vassle, mjölk, havregryn, banan, bär och jordnötssmör så kan du lätt häva i dig tusen kalorier utan att bli mätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Abbs: Mitt mål är inte att öka massa, målet är att få energi och protein om det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Brukar själv blanda naturell kvarg med frysta bär/banan och lite fun light i mixern

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon292978:

@Abbs: Mitt mål är inte att öka massa, målet är att få energi och protein om det är möjligt.

Har du fett på kroppen? Då har du energi. Vad ska du ha proteinet till om du inte ska bygga något? behövs knappt något att underhålla en vanlig persons muskelmassa.

Låter som du läst Aftonbladet plus och kör någon hittepå-diet.

Tips är att fråga om mer kunskap om hur man faktiskt känner sig pigg på dagarna. Jag kan kort ge dig en lösning. Ät allt efter du tränar och endast en gång per dag. Du kommer må riktigt bra hela dagarna efter cirka en vecka. Äter du däremot något på dagarna vid detta skede så får du ha en säng till hands för du kommer bli riktigt komig då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Har du fett på kroppen? Då har du energi. Vad ska du ha proteinet till om du inte ska bygga något? behövs knappt något att underhålla en vanlig persons muskelmassa.

Låter som du läst Aftonbladet plus och kör någon hittepå-diet.

Tips är att fråga om mer kunskap om hur man faktiskt känner sig pigg på dagarna. Jag kan kort ge dig en lösning. Ät allt efter du tränar och endast en gång per dag. Du kommer må riktigt bra hela dagarna efter cirka en vecka. Äter du däremot något på dagarna vid detta skede så får du ha en säng till hands för du kommer bli riktigt komig då

Fast med sådana svepande uttalanden så kan man inte hävda sig besitta någon kunskap alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,
Om du söker recept ta en titt inne på https://www.tasteline.com

Permalänk
Medlem

Enda tipset jag kan ge dig då jag själv inte dricker mycket shakes etc. är fråga inte på sweclockers.
Du får gärna oma mig om du vill ha tips etc som jag gör/gjort som både tränat och tävlat i strongman. Men läs inte dum skit som vad Xcm precis skrev här det kommer kosta dig och din hälsa mycket.

Permalänk
Medlem

Det är bara elitidrottare och kroppsbyggare som behöver äta extra protein.
Vardagsmotionärer klarar sig bra på en "normal" kost. En typisk vanlig kost för en svensk idag (inte vegan) innehåller mer protein än vad man egentligen behöver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Fast med sådana svepande uttalanden så kan man inte hävda sig besitta någon kunskap alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Svepande uttalanden som Aftonbladet plus? Jag vet själv vad jag pratar om. Jag utöver det även själv. Bygger/Deffar år efter år. Oavsett deff eller bulk äter jag allt på en måltid efter träning. Vill du ha källor eller information vilket du inte verkar kunna så råder jag dig att kolla Kollozeum t.ex.

Kan klargöra att jag är piggare vid underskott än överskott. Inte på gymmet, men i kolan, dagtid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Det är bara elitidrottare och kroppsbyggare som behöver äta extra protein.
Vardagsmotionärer klarar sig bra på en "normal" kost. En typisk vanlig kost för en svensk idag (inte vegan) innehåller mer protein än vad man egentligen behöver.

Precis.

Jag tar förgivet att TS vill bli piggare på dagarna vilket kort och gott justeras enklast av att välja rätt tid för maten, dvs allt efter träningen, förslagsvis på kvällen.

Men vi får väl rätta in oss i ledet, Ehm, uhhh, ät mycket frukt, grönt, ehmuuhmm, nötter...

Vilket skämt

Permalänk
Medlem

Du kan bli en soyboy och testa Nederländska queal, släng i lite protein pulver om du vill ha extra protein.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Svepande uttalanden som Aftonbladet plus? Jag vet själv vad jag pratar om. Jag utöver det även själv. Bygger/Deffar år efter år. Oavsett deff eller bulk äter jag allt på en måltid efter träning. Vill du ha källor eller information vilket du inte verkar kunna så råder jag dig att kolla Kollozeum t.ex.

Kan klargöra att jag är piggare vid underskott än överskott. Inte på gymmet, men i kolan, dagtid

Jag är väl insatt i ämnet. Du kommer med ett svepande uttalande om att periodisk fasta med väldigt kort ätfönster leder till mycket energi. Du ger ingen källa på det så du snackar bara trams.

Jag kör själv periodisk fasta då det fungerar bra för mig. Kommit en del intressanta studier nyligen om påverkan av när ätfönstret läggs osv. Men du är ju påläst så du har väl redan läst detta? Fast det går ju inte ihop med att du rekommenderar ett födointag på dygnets senare del..

Att du sen hänvisar till Kollozeum för källor bevisar återigen att du förmodligen aldrig läst en vetenskaplig studie själv. Finns visserligen mycket vettigt folk på Kolo men de länkar till peer reviewed studies.

En nybörjare rekommenderar jag att följa Jacob Gudiol. Vetenskaplig approach till kost och träning, inga svepande trams uttalanden som ej kan backas upp med väl genomförda studier.

God dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Jag är väl insatt i ämnet. Du kommer med ett svepande uttalande om att periodisk fasta med väldigt kort ätfönster leder till mycket energi. Du ger ingen källa på det så du snackar bara trams.

Jag kör själv periodisk fasta då det fungerar bra för mig. Kommit en del intressanta studier nyligen om påverkan av när ätfönstret läggs osv. Men du är ju påläst så du har väl redan läst detta? Fast det går ju inte ihop med att du rekommenderar ett födointag på dygnets senare del..

Att du sen hänvisar till Kollozeum för källor bevisar återigen att du förmodligen aldrig läst en vetenskaplig studie själv. Finns visserligen mycket vettigt folk på Kolo men de länkar till peer reviewed studies.

En nybörjare rekommenderar jag att följa Jacob Gudiol. Vetenskaplig approach till kost och träning, inga svepande trams uttalanden som ej kan backas upp med väl genomförda studier.

God dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollozeums större trådar länkar till vetenskapliga studier. Resten är jag inte intresserad av.

Jag är väl insatt i ämnet, och jo, äta på kvällen efter träningen är perfekt. Blodsocker är utomordentligt dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Kollozeums större trådar länkar till vetenskapliga studier. Resten är jag inte intresserad av.

Jag är väl insatt i ämnet, och jo, äta på kvällen efter träningen är perfekt. Blodsocker är utomordentligt dagen efter.

https://www.cell.com/cell-metabolism/abstract/S1550-4131%2818...

Där har du en studie som pekar mot att ett tidigt ätfönster kan vara bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skall man diskutera periodisk fasta utan några direkta förkunskaper bör man åtminstone läsa igenom Martin Berkhans hemsida först och främst.

https://leangains.com/

F.ö. hej till Kolozzeum-vännerna här på forumet / PureWhey

Perfekt träningsdryck:
500g kvarg
0.7l mjölk
35gr vassle
Havregryn/banan beroende på dina macros

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Okej jag har läst igenom vad alla har skrivit och jag säger tack. Jag har också nyss kommit på att jag var otydlig från början, jag ska inte bara träna, utan styrketräna. Jag har ett kostschema där jag får protein med bland annat kyckling osv. Men när jag ville ha smoothierecept, då var jag ute efter smoothies som var nyttiga, typ med bananer, äpple, kiwi, apelsin och så vidare. Och det är ett plus i kanten om recepten innehåller saker som ger protein och energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Okej jag har läst igenom vad alla har skrivit och jag säger tack. Jag har också nyss kommit på att jag var otydlig från början, jag ska inte bara träna, utan styrketräna. Jag har ett kostschema där jag får protein med bland annat kyckling osv. Men när jag ville ha smoothierecept, då var jag ute efter smoothies som var nyttiga, typ med bananer, äpple, kiwi, apelsin och så vidare. Och det är ett plus i kanten om recepten innehåller saker som ger protein och energi.

Men vad menar du med energi? Kalorier? Träna "bättre"? För att du är trött om dagarna? Hur definerar du nyttigt? Livsmedel med liten kalorihalt eller mycket näring?

Permalänk
Inaktiv

@Baxtex: Banan, Äpplen och så vidare är nyttigt då det är viktiga vitaminer i dem. Energi? Jag har hört att man får energi av att äta nyttigt och nej jag är inte trött om dagarna, vill bara få en energikick innan jag börjar träna, det är allt. Har någon ett recept eller ska jag vända mig till en annan sida istället? EDIT: Eller jag är trött när jag kommer hem från jobbet och då är det bra om energikicken kommer in, jag vägrar äta något pulver som kommer kosta mer flera hundra varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@Baxtex: Banan, Äpplen och så vidare är nyttigt då det är viktiga vitaminer i dem. Energi? Jag har hört att man får energi av att äta nyttigt och nej jag är inte trött om dagarna, vill bara få en energikick innan jag börjar träna, det är allt. Har någon ett recept eller ska jag vända mig till en annan sida istället? EDIT: Eller jag är trött när jag kommer hem från jobbet och då är det bra om energikicken kommer in, jag vägrar äta något pulver som kommer kosta mer flera hundra varje månad.

Jag rekommenderar dig att plocka upp en bok om näringslära då du verkar ha en del att lära. Alla livsmedel ger dig energi i form av kalorier. Din kropp behöver energi för att fungera och orka röra på sig. Det finns diverse beräkningar men generellt så behöver män ca 2000 kcal om dagen, kvinnor något mindre. Detta värde är dock högst individuellt. När du har ett överskott på energi blir du fet medans ett underskott gör att du tappar fett. Kalori mängden är inte allt. Nyttig mat kan innehålla lika mycket kalorier som "onyttig" mat och på senare år perkar mycket på att fet mat är rätt nyttigt egentligen. Men rent generellt bör du ändå undvika processerad mat, denna är oftast låg på fibrer, innehåller dåligt fett och mycket raffinerat socker. Nyttig mat innehåller oftast mycket näringsämnen, protein, fett och långsamma kolhydrater. Frukt kan ge dig tillfällig energi då de innehåller mycket socker men du lär bli trött igen. Men det är såklart bättre än att käka en kanelbulle då frukt har fibrer vilket gör att socket utsöndras långsammare.

Mitt bästa tips är att köra på pf som redan nämnts, jag blir personligen piggare på det samtidigt som jag äter en kost med mycket vegetariskt. Satsa på mat med mycket fibrer, dra ner på mjölkprodukter och kött, använd vegetibiliska oljor. Grönsaker är gott men tämligen energi och näringsfattiga ibland. Satsa på att käka bönor och linser, det är bra mat. I övrigt så är det ju såklart viktigt att du får tillräckligt med (djup)sömn, att du får mycket dagsljus osv osv.

Smoothis är ingen bra idé. När du mixar ner frukt så drar du sönder alla fibrer. När juicen äntrar ditt system pumpar du ut rent socker (aja, nästan ). Det är bättre att äta den hel med fibrer och allt. Sedan kan man ju göra smoothis bara för att det är gott såklart.

Permalänk
Inaktiv

@Baxtex: Jag skrev här för att slippa plocka upp en bok och lära mig det för jag har inte tid till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag rekommenderar dig att plocka upp en bok om näringslära då du verkar ha en del att lära. Alla livsmedel ger dig energi i form av kalorier. Din kropp behöver energi för att fungera och orka röra på sig. Det finns diverse beräkningar men generellt så behöver män ca 2000 kcal om dagen, kvinnor något mindre. Detta värde är dock högst individuellt. När du har ett överskott på energi blir du fet medans ett underskott gör att du tappar fett.

I övrigt så är det ju såklart viktigt att du får tillräckligt med (djup)sömn, att du får mycket dagsljus osv osv.

Kanske gamla rön men jag har alltid hört att genomsnittsmannen är ca 2200 kcal om dagen och kvinnor är 2000.

Notera också individuellt, jag behöver nog runt 2800-3000 kcal om dagen för att inte tappa i vikt och då sitter jag mest framför datorn de dagar jag inte tränar så TS känn efter själv. Antagligen har du redan ganska god uppfattning om ungefär vilken mängd mat du kan äta på en dag för att hålla en balans. Vill också lägga vikt på det sista om sömn och dagsljus. Väldigt viktigt för kroppen och metabolismen.

Skrivet av anon292978:

@Baxtex: Jag skrev här för att slippa plocka upp en bok och lära mig det för jag har inte tid till det.

Lite synd för tycker du har lite fel inställning. Säkerligen borde du som de flesta av oss ha lite hålrum i din dag där du skulle kunna läsa en bok? Det behöver inte vara så länge, men ett par sidor om dagen, kanske innan du lägger dig eller när du sitter i soffan och slökollar på tvn räcker långt.

Edit: Om inte annat antar jag att du som de allra flesta spenderar en del tid i bilen. Kolla om det finns någon bok om kostlära som ljudbok och lyssna på det medan du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Kanske gamla rön men jag har alltid hört att genomsnittsmannen är ca 2200 kcal om dagen och kvinnor är 2000.

Notera också individuellt, jag behöver nog runt 2800-3000 kcal om dagen för att inte tappa i vikt och då sitter jag mest framför datorn de dagar jag inte tränar så TS känn efter själv. Antagligen har du redan ganska god uppfattning om ungefär vilken mängd mat du kan äta på en dag för att hålla en balans. Vill också lägga vikt på det sista om sömn och dagsljus. Väldigt viktigt för kroppen och metabolismen.

Lite synd för tycker du har lite fel inställning. Säkerligen borde du som de flesta av oss ha lite hålrum i din dag där du skulle kunna läsa en bok? Det behöver inte vara så länge, men ett par sidor om dagen, kanske innan du lägger dig eller när du sitter i soffan och slökollar på tvn räcker långt.

Därför jag skrev ca

Själv promenerar jag mycket och tar alltid en runda på morgonen innan jobbet det första jag gör, ger en oerhörd energi kick.

Håller med, att ha lite grundläggande näringslära i bagaget är väl allmänbildning? Vill minnas att jag lärde mig en del om det på hemkunskapen. I varje fall så behöver man inte en bok, men att läsa på i några timmar är väl inte för mycket begärt, särskilt om man nu vill börja träna. Det finns, bokstavligt talat, miljoner artiklar, blogginlägg, filmer och böcker om ämnet.

Men om allt ts ville ha var nyttiga recept så finns lösningen här:

http://lmgtfy.com/?q=Nyttiga+recept

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Hej. Jag söker nyttiga recept som är bra vid träning. Men jag söker också ett speciellt recept som jag inte kan hitta, men i det receptet så lägger man ner en hel habanero och några andra saker. Om du vet vilket jag menar så får du gärna säga till.

Hej. Jag har inga direkta recept men en sak jag gillar att ha smoothies fryst spenat. Man kan hitta det i kubformat så det är enkelt att portionera, nyttigt och ganska gott. Ingefära och lime ger lite punch i smoothien. Habaneron låter spännande. Jag har själv använt chili och gillar det. Jag har en ismaskin och tycker isbitar gör smoothien mycket godare och mer spännande.

Vad dessa härdade träningskillar eller tjejer i tråden glömmer bort är att det absolut viktigaste för att du ska hålla i ditt tränande och lyckas med träningen är att du har kul. Du måste ha kul för att skapa en positiv känsla till att gå ut och träna och skapa en rutin som känns givande. Att experimentera med smoothies är en jättebra sak för att göra det hela till en kul upplevelse. Så stirra inte ihjäl dig på detaljerna... än.

Lycka till och ha så kul!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Inaktiv

@Banco: Tack där.

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som har ett recept som ger 3 saker. Energi, Protein och vitaminer som behövs vid träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

Är det någon som har ett recept som ger 3 saker. Energi, Protein och mätt mage som behövs vid träning.

Ät vanlig mat. Varför ska alla hålla på med en massa specialmat bara för man tränar på gym ibland?????

Permalänk
Inaktiv

@niclasc: Tränar ibland? Jag tränar så mycket jag kan när jag får tid till det och undviker helst att göra frukost och lunch och ersätter gärna det med en smoothie. Har du något recept eller inte?