Ubiquiti UniFi Accesspunkter - frågor/funderingar

Permalänk
Medlem

Ubiquiti UniFi Accesspunkter - frågor/funderingar

Jag står i startgropen och skall komplettera min Asus RT-AC68U med lite Unifi grejer. Tänkte höra lite med dom som äger dessa prylar om några saker.

1. Då alla mina ethernet uttag sitter nere vid golvlisten så hade jag tänkt att sätta den nere vid golvet i lite olika rum.
Jag förstår att takmontering är att föredra, men jag har tyvärr ingen möjlighet att få upp RJ45 i taket. Vill inte dra nya kablar utmed väggar. Kommer väggmontering bli helt dåligt eller kommer det bli tillräckligt bra? Jag kanske får komplettera med en eller två extra på varje våningsplan för att det skall bli bra, men den kostnaden extra tycker jag det är värt för att slippa dra nya kablar.

2. Kommer denna switch kunna driva fyra stycken AC Ap´s
https://www.inet.se/produkt/5480018/ubiquiti-unifi-switch-8p-...

3. Sedan valet av modell, jag tänkte mig snåla lite och nöja mig med AC AP Lite, blir det helt fel? Då jag som sagt tänkte ha dom nere vid golvet så vill jag ha en så liten modell som möjligt

4. Kan man köra access restriction (parental control) i Unifi controller programvaran? Eller funkar det helt enkelt att köra detta i Asus routern?

5. Kan man slå av belysningen i access punkten?

Permalänk

1. Montera lågt är inga problem vad jag har märkt av.
Vi har en på väggen nere vid golvet i ett konferensrum ca 30 m2 stort på jobbet med bra täckning. Det är en AP AC Pro vi har då.

2 och 3. Se upp med vilken PoE-standard som stödjs av switchen och tänkt Acesspunkt.. AP AC Pro har 803.af PoE medan LR och Lite har bara 24 V Passive PoE..

Om den US 8-60W kan köra 4 st AP AC Pro vet jag inte säkert men jag skulle tro det då jag har sett siffror på att en sån AP tar max 9 watt och den switchen kan stödja 15.4 watt per port och den har 4 portar med PoE..

4. Vet inte men jag har en cloudkey med controllern påväg på posten så jag kan kolla det sen.

5. Ja det går att stänga av LEDn i APn. Men det görs då i på alla APs i samma "site". Gå till Settings > Site och klicka ur Enable status LED.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

@carlfilip92:
stort tack för alla bra svaren.

Det jag blir osäker på och som jag försökt läsa på, det har att göra med detta med POE stödet osv.

Om man kollar specen på en AP AC Lite tex så står det att den stöder följande:
PoE Mode - 802.3af/A PoE & 24V PoE
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/
Innebär detta inte att den både har 24V passive POE och även sådan POE som finns i den lilla 60W switchen?

Då borde den väl funka ihop med den switchen, eller tänker jag helt fel?

Jag vill inte använda de injektorerna som följer med, det blir så himla trångt i kopplings skåpet då

Permalänk
Medlem

Kan ha fel men klarar inte de nyare Lite "riktig" PoE?

Permalänk
Medlem

@kotten33:

Jo det stämmer! Jag kör själv en AP-AC-Lite via Unifi-8-60W men det krävs att det är den nya uppdaterade modellen 802.3af med en blå sticker på lådan. Switchen klarar 4st AP. De började tillverkas hösten 2016 så de flesta som säljs idag är det, jag köpte tex från Webhallen. Har du kollat på AP-AC InWall, de är betydligt smidigare och gjorda för att används i väggen:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4126076

LED går att stänga av per AP, via controllern

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@FreddyL: Jo, det tror/trodde jag också

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Borde ju vara som du säger, alla som säljs idag borde ju vara korrekt version med den där blå stickern

Vet du om PRO modellen kräver POE+

In wall verkar ju vara en variant man skulle kunna titta på, vet du om den har samma förmåga som en tallrik av Ubiquiti
att ge samma bra wifi?

Permalänk
Medlem

Jag har satt två AP-AC LR, båda på väggarna.
Provkörde först med en liggande på högtalaren bredvid TV’n, kan inte säga att det märktes någon skillnad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@kotten33: Nej, AP-AC-Pro har vanliga PoE 802.3af. Ja, IW ska vara motsvarande Lite medan IW-Pro motsvarar AC-Pro. Har du möjlighet skulle jag rekommendera AP-AC-Pro!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Det stämmer att de nyare AP AC Lite och LR klarar 803.af POE, jag har visst bara använt dem äldre då.
https://dl.ubnt.com//datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf

Det verkar inte finnas parental control i UniFi ännu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise