Jag har skrivit en gratis webb-bok om Programmering med C#

Permalänk

Människor som du är guldvärda, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Tänkte bumpa tråden lite och fråga om du har några planer på att skriva en kursbok för programmering 2 och 3?
Verkligen uppskattat att du har gjort det tillgängligt gratis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Ville bara kolla sidan, och råkade hitta ett stavfel
Kapitel 2
"Om du glömmer att lägga till Console.ReadKey(); längst ner i dina program så kommer de att stängas av direkt när programmet när sin sista rad."

Bror på IDEn.

Skrivet av Bluesky1:

Fel. Sett många stora projekt där man använder sig av svenska variabelnamn för att det ska vara tydligt och att det helt enkelt blir fel om man försöker översätta ord som är specifika för den branschen eller myndigheten.

Yep, hade svenska i koden och eng i databasen och man fick gissa sig till vilken som hörde vart.

Skrivet av Alling:

Jag håller generellt med dig om att kod bör skrivas på engelska (även om det absolut finns undantag).

Det finns dock en mycket bra anledning att använda svenska variabelnamn när man lär ut programmering till nybörjare, och du råkar faktiskt lyfta den i ditt inlägg: Nyckelorden och standardbiblioteket är på engelska. När jag visat programmering för nybörjare i min bekantskap har ett återkommande problem varit att de haft svårt att skilja språkets grammatik och standardbibliotek från innehåll påhittat av mig/oss.

Det blir mycket enklare om man håller sig till svenska variabelnamn (och berättar tydligt att man kommer använda svenska för och endast för namn man får välja själv). Enkelt exempel, där jag även färgkodat nyckelord, standardbibliotek och egna variabelnamn.

// TypeScript function skrivUt(detSomSkaSkrivasUt: string): void { console.log(detSomSkaSkrivasUt); } const hälsningFrånAnvändaren = prompt("Skriv något!"); if (hälsningFrånAnvändaren.toLowerCase().includes("hej")) { skrivUt("Hej du!"); } else { skrivUt("Jag förstår inte."); }

(Mycket möjligt att det finns ytterligare förbättringar man kan göra.)

Min erfarenhet är att denna strategi gör det lättare för en nybörjare att förstå vad som är ”en del av språket” – och alltså måste skrivas exakt så – och vad som inte är det. Tycker som sagt man ska vara tydlig gentemot eleven med att det är därför man skriver vissa ord på svenska, och att det inte är rekommenderat att göra så i verkligheten.

Roligt tills det blir konflikter med encoding och versionhantering.

Permalänk
Medlem

Påminner om en annan medlem som satt ihop en hemsida för IT-Nätverk har jag för mig, kan inte komma på vad hemsidan hette dock.. Om det ens var IT-Nätverk, minns att den var grymt bra iaf men tog mig givetvis aldrig tiden att nöta igenom den

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sinery:

Roligt tills det blir konflikter med encoding och versionhantering.

Kan du utveckla?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers