Nätverk i stort stenhus (WIFI + trådat)

Permalänk

Nätverk i stort stenhus (WIFI + trådat)

Jag kommer inom kort flytta till ett större stenhus och kommer behöva tänka lite större vad det gäller nätverk. Vi har under renovering redan dragit LAN till de flesta rummen men kommer nu även behöva komplettera med en vettig lösning för WIFI.

Jag tror jag kommer behöva lite hjälp att komma fram till något bra

Det är som sagt ett stenhus med 30cm tjocka innerväggar i sten (tegel). Dock är rummen ganska få och därmed båda stora och luftiga. Huset är tre våningar varav en är källare. I källaren kommer fiber att komma in och det är även där router tillsammans med all patchning huserar i ett mindre (grundare) väggmonterat rack.

Vi har som sagt dragit LAN till de flesta rummen (förutom källare) men kommer behöva ett robust WIFI som klarar stora ytor och tjocka väggar. PoE behövs inte men jag ser gärna att accesspunkternas internet matas med LAN så det kanske inte är en nackdel med PoE ändå, eller blir nätets storlek en faktor där?

Det enda jag har idag är mina gamla Asus routrar från tidigare boende, så jag kommer förmodligen köpa allt nytt.

Hilfe! Hur tänker jag?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

För wifi kan jag varmt rekommendera ubiquitis produkter.
Det är bara att dra ut så många enheter du behöver, ström får de genom ethernetkabeln så du kan då dessutom göra snygga installationer.
Dessutom är det extremt lättskönt med ubiquitis interface!

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

För wifi kan jag varmt rekommendera ubiquitis produkter.
Det är bara att dra ut så många enheter du behöver, ström får de genom ethernetkabeln så du kan då dessutom göra snygga installationer.
Dessutom är det extremt lättskönt med ubiquitis interface!

Tack, du bekräftar det jag kikat på tidigare. UniFi produkter både robusta och stilrena!

Finns det något att tänka i val av produkt där (och rent generellt för den delen) när jag vill kör ETH in i varje AP, men gärna kör en annan huvudrouter än just den från UniFi.

Typ:
Internet in > Router > Trådat ut i huset > AP punkter för WIFI

Måste en WIFI router in någonstans också?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Inga problem att köra en annan router. Så som du beskrev ditt nätverk kommer det fungera.

Börja med 2 accesspunkter och experimentera med placering av dem. Om det behövs så kan du komplettera med en till.

AP AC-Lite borde funka alldeles utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligande
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Tack, du bekräftar det jag kikat på tidigare. UniFi produkter både robusta och stilrena!

Finns det något att tänka i val av produkt där (och rent generellt för den delen) när jag vill kör ETH in i varje AP, men gärna kör en annan huvudrouter än just den från UniFi.

Typ:
Internet in > Router > Trådat ut i huset > AP punkter för WIFI

Måste en WIFI router in någonstans också?

Det är inte så dumt att ha en PoE-switch mellan "Router > Trådat ut i huset", så slipper du ha en drös PoE-injektorer liggandes vid din nätverkscentral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Tack, du bekräftar det jag kikat på tidigare. UniFi produkter både robusta och stilrena!

Finns det något att tänka i val av produkt där (och rent generellt för den delen) när jag vill kör ETH in i varje AP, men gärna kör en annan huvudrouter än just den från UniFi.

Typ:
Internet in > Router > Trådat ut i huset > AP punkter för WIFI

Måste en WIFI router in någonstans också?

En "wifi router" är en kombinerad router+accesspunkt+switch (och lite mer). Så du ska inte ha två routrar i din installation.

Men för att få vettig wifi behöver du mäta testa/mäta lite. Finns inget annat sätt att få bra wifi. Du kan ta en vanlig standardrouter (eller AP) och koppla in spänning till den bara, behöver inte vara samma som de du ska ha sen. Sen mäter du wifi-styrkan på 2.4 och 5Ghz på olika ställen i huset med wifi-analyzer på en androidtelefon. Sen flyttar du routern till andra tänkbara platser och testar igen. Bättre än -65dB brukar fungera bra.

Permalänk
Medlem

Du behöver en router, dock inte en wifi router.
Wifi står ju dina access points för
som @wille61 nämner, en PoE-switch, det har ubiquiti i sitt utbud också om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Tack, du bekräftar det jag kikat på tidigare. UniFi produkter både robusta och stilrena!

Finns det något att tänka i val av produkt där (och rent generellt för den delen) när jag vill kör ETH in i varje AP, men gärna kör en annan huvudrouter än just den från UniFi.

Typ:
Internet in > Router > Trådat ut i huset > AP punkter för WIFI

Måste en WIFI router in någonstans också?

En viktig detalj, endast PRO varianterna av AP stödjer seamless handover och de vill du ha om du har fler än en AP. I övrigt kan jag varmt rekommendera all från Ubiquti

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Tack!
@wille61 @teejee

Skrivet av Jaevel:

Du behöver en router, dock inte en wifi router.
Wifi står ju dina access points för
som @wille61 nämner, en PoE-switch, det har ubiquiti i sitt utbud också om jag inte minns fel.

Ja det var lite det jag var ute efter. Två routrar känns befängt

Jag tänkte mest om UniFi produkterna behövde en egen "host" eller om det räckte att de fick internet över ethernet, och inte behövde en huvudenheten (annat än en AP) som sände SSID'et.

Det kan mycket väl bli fråga om en UniFi router också, det är inte det, men det kan också bli en rack-router utan WIFI stöd vilket fick mig att undra.

Så alltså:
Internet in > Router > PoE Switch > Uttag runtom huset > Accesspunkter som sänder WIFI

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Så alltså:
Internet in > Router > PoE Switch > Uttag runtom huset > Accesspunkter som sänder WIFI

Precis, detta är standardlösningen för ett bra nätverk. Men du behöver inte poe switch om du inte vill. Det går ju bra med poe-injektorer om man bara ska ha ett fåtal AP.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Precis, detta är standardlösningen för ett bra nätverk. Men du behöver inte poe switch om du inte vill. Det går ju bra med poe-injektorer om man bara ska ha ett fåtal AP.

Gött, tack!

Ja eller en EdgeRouter med PoE stöd också egentligen. Visst?
Typ denna: https://www.dustinhome.se/product/5011070582/edgerouter-er-6-...

Jag hoppas klara mig på 2-3 AP's per våning, annars får man gå upp en nivå till i värsta fall.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

En viktig detalj, endast PRO varianterna av AP stödjer seamless handover och de vill du ha om du har fler än en AP. I övrigt kan jag varmt rekommendera all från Ubiquti

Nu var det förvisso 3 år sedan jag pysslade med UBNT-grejer, men "Seamless handover" innebar på den tiden att alla AP:s använde samma frekvens. Inte nödvändigtvis något önskvärt, då störningarna kan leda till sämre svarstider/bandbredd.

Jag vill också rekommendera TS att inte överdriva med antalet accesspunkter. Varje AP medför störningar, så mät först och placera sedan. Radiovågorna skickas i en tät pelare uppåt och nedåt (utöver horisontellt), så du bör undvika att placera enheterna direkt över/under varandra.

I övrigt är jag övertygad om att det kommer att fungera bra

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Gött, tack!

Ja eller en EdgeRouter med PoE stöd också egentligen. Visst?
Typ denna: https://www.dustinhome.se/product/5011070582/edgerouter-er-6-...

Jag hoppas klara mig på 2-3 AP's per våning, annars får man gå upp en nivå till i värsta fall.

Men du ska väl ha fasta uttag också för t ex TV och liknande? Så du behöver väl ändå en switch.
Osäker på hur bra ER-6 funkar som switch, gamla ER-lite var kass på det. Känns lite fel med poe i routern också, det brukar man inte ha. Men det funkar nog bra ändå.

Och som nämnts ovan, så få AP som möjligt, beror olika faktorer som material i väggar och hur t ex dörrar är placerade.
Jag har ett fyrkantigt enplanshus på ca 130m2 boyta med gipsväggar. Där funkar en centralt monterad AP perfekt (Ubiquity AC LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nu var det förvisso 3 år sedan jag pysslade med UBNT-grejer, men "Seamless handover" innebar på den tiden att alla AP:s använde samma frekvens. Inte nödvändigtvis något önskvärt, då störningarna kan leda till sämre svarstider/bandbredd.

Jag vill också rekommendera TS att inte överdriva med antalet accesspunkter. Varje AP medför störningar, så mät först och placera sedan. Radiovågorna skickas i en tät pelare uppåt och nedåt (utöver horisontellt), så du bör undvika att placera enheterna direkt över/under varandra.

I övrigt är jag övertygad om att det kommer att fungera bra

Jag kanske uttryckte mig slarvigt läs här: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115004662107

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av teejee:

Men du ska väl ha fasta uttag också för t ex TV och liknande? Så du behöver väl ändå en switch.
Osäker på hur bra ER-6 funkar som switch, gamla ER-lite var kass på det. Känns lite fel med poe i routern också, det brukar man inte ha. Men det funkar nog bra ändå.

Och som nämnts ovan, så få AP som möjligt, beror olika faktorer som material i väggar och hur t ex dörrar är placerade.
Jag har ett fyrkantigt enplanshus på ca 130m2 boyta med gipsväggar. Där funkar en centralt monterad AP perfekt (Ubiquity AC LR)

Du har nog helt rätt! Hade lite otur när jag tänkte där

Det blir en switch med PoE!

Jag får mäta mig fram, men misstänker att jag nog behöver minst 2 per våning med tanke på väggarnas tjocklek och de stora ytorna. Helst vill man ju som sagt ha så få som möjligt.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Rekordmedlem

En accesspunkt ansluta alltid med en fast anslutning (kabel/fiber) för annars är det per definition ingen accesspunkt.

Skrivet av Semireject:

Jag tänkte mest om UniFi produkterna behövde en egen "host" eller om det räckte att de fick internet över ethernet, och inte behövde en huvudenheten (annat än en AP) som sände SSID'et.
Så alltså:
Internet in > Router > PoE Switch > Uttag runtom huset > Accesspunkter som sänder WIFI

Det finns ingen huvudenhet som bestämmer ssidt, jag misstänker att du har blandat ihop accesspunkter med repeaters för en repeater ansluts inte via kabel och den kopplas mot en "huvudenhet" vars signaler den repeterar exakt.

Ubiquiti lär passa utmärkt om du vill ha ett bra nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ingen huvudenhet som bestämmer ssidt, jag misstänker att du har blandat ihop accesspunkter med repeaters för en repeater ansluts inte via kabel och den kopplas mot en "huvudenhet" vars signaler den repeterar exakt.

Ubiquiti lär passa utmärkt om du vill ha ett bra nät.

Helt korrekt, tack!

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Beställde nytt Ubiquiti-nät från Webhallen som kommer på posten idag..
Valde:
1 x Ubiquiti UniFi Security Gateway (USG)
2 x Ubiquiti UniFi Switch 8-60W
1 x Ubiquiti UniFi CloudKey
1 x Ubiquiti UniFi AP AC Pro

Det gick på ca 6000 kr.. :S

Så jag har en del att pyssla med efter jobbet

Edit: I framtiden blir det nog fler APs och eventuellt kameror och en NVR, allt från Ubiquiti..

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

@carlfilip92: Varför Cloud Key?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av carlfilip92:

Beställde nytt Ubiquiti-nät från Webhallen som kommer på posten idag..
Valde:
1 x Ubiquiti UniFi Security Gateway (USG)
2 x Ubiquiti UniFi Switch 8-60W
1 x Ubiquiti UniFi CloudKey
1 x Ubiquiti UniFi AP AC Pro

Det gick på ca 6000 kr.. :S

Så jag har en del att pyssla med efter jobbet

Edit: I framtiden blir det nog fler APs och eventuellt kameror och en NVR, allt från Ubiquiti..

Vad härligt! Då har du att göra alltså

Finns det ett specifikt syfte med två switchar?

I övrigt snarlikt med min lista som börjar byggas på. Förutom att jag kommer behöva gå upp till en 24-portars switch och använda ett par AP's extra.

Rapportera gärna hur det går för dig!

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@carlfilip92: Varför Cloud Key?

Förmodligen för att slippa installera UniFi Controller på något eget och på så vis få något som fungerar "out of the box", och sedan är lätt att arbeta med.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@carlfilip92: Varför Cloud Key?

Skrivet av Semireject:

Förmodligen för att slippa installera UniFi Controller på något eget och på så vis få något som fungerar "out of the box", och sedan är lätt att arbeta med.

Förutom att jag håller med @Semireject så:
Jag hade en Virtuell maskin med UniFi Controller på förut, men jag gör så många labbar som kräver hela hosten så det blev för omständligt att göra om UniFi Controllern hela tiden så jag valde en CloudKey som alltid kan vara igång istället och den är strömsnålare än att ha en hel server igång 24/7.

Skrivet av Semireject:

Vad härligt! Då har du att göra alltså

Finns det ett specifikt syfte med två switchar?

I övrigt snarlikt med min lista som börjar byggas på. Förutom att jag kommer behöva gå upp till en 24-portars switch och använda ett par AP's extra.

Rapportera gärna hur det går för dig!

2 switchar beror på planlösningen i min lägenhet.
Det är en hyresrätt så jag fick inte dra fler kablar igenom väggen. (Frågade först)
PoE på båda switcharna är för att jag kanske skaffar några UniFi Video kameror senare.

Progress Update: Nu har jag fått igång nätet med alla komponenterna!
Nästa problem är att få IPTV att funka igenom USGn om det går..

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

Ett tips är att först testa med typ 2 accesspunkter. Jag bor i ett tvåvåningshus med betongväggar på mellan 10 och 20 cm tjocklek, 30 i ytterväggarna och en vägg mellan två huskroppar. Jag har tre accesspunkter men hade nog lätt klarat mig med 2, de täcker bättre än man tror. Bättre att laborera lite med placeringen som nämnts innan. Då sliper du även att de sänder på samma kanaler, speciellt på 2,4 GHz, där det i praktiken bara finns 3 kanaler som inte överlappar mot andra.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Förutom att jag håller med Semireject så:
Jag hade en Virtuell maskin med UniFi Controller på förut, men jag gör så många labbar som kräver hela hosten så det blev för omständligt att göra om UniFi Controllern hela tiden så jag valde en CloudKey som alltid kan vara igång istället och den är strömsnålare än att ha en hel server igång 24/7.

I see. Går det inte att köra dem på typ en Pie? Eller kräver de mer kraft än så?

Visa signatur

---