Arris lanserar första produkten med stöd för Easymesh – öppen standard för mesh-nätverk

Permalänk
Melding Plague

Arris lanserar första produkten med stöd för Easymesh – öppen standard för mesh-nätverk

Tillverkaren Arris släpper första accesspunkten med stöd för Easymesh-standarden, vilket är en öppen standard som ska göra användningen av mesh-nätverk enklare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt! Blir lite sugen på att stötta detta och förbättra mitt trådlösa nätverk.

Ni som testat mesh-nätverk i praktiken, vad finns det för nackdelar med det? Högre latens?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ni som testat mesh-nätverk i praktiken, vad finns det för nackdelar med det? Högre latens?

Har bara haft det ett par månader (TP-Link Deco), men min upplevelse är att det då och då (kanske en gång i veckan som jag märkt) går ner för att sedan vakna till direkt igen. Mesh-nätverk är självläkande, vilket innebär att när basstationerna tappar kontakten med varandra måste de ”bygga om” nätet. Med en äldre version av programvaran hände detta mycket oftare, men så snart jag fick uppdaterat är det nästan helt stabilt. Detta beror säkert delvis på att stationerna står i olika hus med en hyfsad bit mellan, men det är inga problem när nätet väl är uppe.

Latensen har jag inte mätt upp, men jag kan tänka mig att den går upp. Det är dock inget jag märkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ni som testat mesh-nätverk i praktiken, vad finns det för nackdelar med det? Högre latens?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte testat men har koll på tekniken. Latensen ökar i teorin men tror inte man märker det. Hastigheten i det trådlösa ökar eftersom du får starkare täckning över hela huset. Den moderna meshtekniken är också med 5ghz och egen kanal för backhaul mellan accesspunkterna vilket ger högre hastighet. Täckningen blir också bättre. Samt att det är enklare och billigare att sätta upp än accesspunkter som kräver kabeldragning

Permalänk
Medlem

Tack för svar @mpat och @jocke92. Det låter med andra ord som att eventuella nackdelar är minimala för vanliga användare och entusiaster. Står och väger mellan om jag ska dra kablar, eller köra mesh. Jag är dock bekväm av mig och att dra kablar är mycket jobbigare, så om mesh är bra nog lär jag köra på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det vore kul om vi kunde använda ett svenskt ord för mesh-nätverk. Mask-nätverk kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det vore kul om vi kunde använda ett svenskt ord för mesh-nätverk. Mask-nätverk kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Väv-verk?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har inte testat men har koll på tekniken. Latensen ökar i teorin men tror inte man märker det. Hastigheten i det trådlösa ökar eftersom du får starkare täckning över hela huset. Den moderna meshtekniken är också med 5ghz och egen kanal för backhaul mellan accesspunkterna vilket ger högre hastighet. Täckningen blir också bättre. Samt att det är enklare och billigare att sätta upp än accesspunkter som kräver kabeldragning

Ja gamla tiden med Wifi-förstärkare har ju visat att latensen helt klart påverkas. Alla enheter på hela Wifi slingans latens går upp med faktor 2 iaf per repeterar.

Men detta verkar vara betydligt mer robust bygge. Kan dock tänka mig att där är lite halvbuggiga och icke helt testade delar i standarden än, där av det "kraschande en gång i veckan som nämns". De mest stabila Wifi produkter man hittar är ju företagsinriktade Wifi-enheter, och de har iaf fram tills nu, inte varit intresserade av tekniken. Öppna standarden kanske ändrar lite av det, men det tar lite tid. Det går ju att uppdatera FW dock, så har man bara produkter som stöds, bör det kunna gå att fixa.

Problemet jag ser är bruket... av flera (läs många) användare. Om du bara använder detta för att förlänga nätverket i huset, är det nog perfekta lösningen, för fåtal produkter, men när samtliga av dessa Mesh-enheter måste prata med huvudsändaren, blir det till slut uppenbart att bandbredden inte räcker riktigt. Sen kan det mycket väl räcka "nu", men tänk på att 5Ghz nätet blir tuffare och tuffare att slå sig in på för varje månad som går.

Så jag har svårt att se detta bli något företag satsar på, och utan dem, blir utvecklingen av dessa produkter (mot stabila sådana) svårt och segt.

Skrivet av henkiii:

Det vore kul om vi kunde använda ett svenskt ord för mesh-nätverk. Mask-nätverk kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av wowsers:

Väv-verk?

Spindelnätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det vore kul om vi kunde använda ett svenskt ord för mesh-nätverk. Mask-nätverk kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av wowsers:

Väv-verk?

Skrivet av Paddanx:

Ja gamla tiden med Wifi-förstärkare har ju visat att latensen helt klart påverkas. Alla enheter på hela Wifi slingans latens går upp med faktor 2 iaf per repeterar.

Men detta verkar vara betydligt mer robust bygge. Kan dock tänka mig att där är lite halvbuggiga och icke helt testade delar i standarden än, där av det "kraschande en gång i veckan som nämns". De mest stabila Wifi produkter man hittar är ju företagsinriktade Wifi-enheter, och de har iaf fram tills nu, inte varit intresserade av tekniken. Öppna standarden kanske ändrar lite av det, men det tar lite tid. Det går ju att uppdatera FW dock, så har man bara produkter som stöds, bör det kunna gå att fixa.

Problemet jag ser är bruket... av flera (läs många) användare. Om du bara använder detta för att förlänga nätverket i huset, är det nog perfekta lösningen, för fåtal produkter, men när samtliga av dessa Mesh-enheter måste prata med huvudsändaren, blir det till slut uppenbart att bandbredden inte räcker riktigt. Sen kan det mycket väl räcka "nu", men tänk på att 5Ghz nätet blir tuffare och tuffare att slå sig in på för varje månad som går.

Så jag har svårt att se detta bli något företag satsar på, och utan dem, blir utvecklingen av dessa produkter (mot stabila sådana) svårt och segt.

Spindelnätverk?

Nät-nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har inte testat men har koll på tekniken. Latensen ökar i teorin men tror inte man märker det. Hastigheten i det trådlösa ökar eftersom du får starkare täckning över hela huset. Den moderna meshtekniken är också med 5ghz och egen kanal för backhaul mellan accesspunkterna vilket ger högre hastighet. Täckningen blir också bättre. Samt att det är enklare och billigare att sätta upp än accesspunkter som kräver kabeldragning

Funderar också på mesh. Har testat AP men problemet är att har en router/AP och telefon hittat varandra så vägrar dom släppa varandra även om man står brevid en AP med full täckning. Fungerar det sömlöst i ett mesh nätverk? Skulle dock bara behöva 1 mesh ap som jag kan fixa med kabel. Tror min asus router jag har nu har ett alternativ när den kickar användare när den märker att en ap har bättre kontakt med enheten. Ska kika på det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Finns ju noll mening att köra mesh om man inte bor i ett slott...

Permalänk
Medlem

Jag har en router idag som sitter i jacket. Hade jag kunnat bygga ett meshnätverk som använder den som kopplar upp sig till det WiFi:t eller vad man ska säga. Skulle iofs bara kunna stänga av WiFi från den och dra en sladd från den också, men det hade varit fint att köra WiFi till den från mesh:et.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Jag håller på att flytta till ett större stenhus med innerväggar uppemot 30cm tjocka (också sten/tegel). Rummen är dock få och alla ganska stora, plus att jag har haft möjligheten att tråda in uttag i de flesta rummen.

Vad passar bäst då? Jag har alltid tänkt på mesh.. men är det verkligen det bästa alternativet?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Finns ju noll mening att köra mesh om man inte bor i ett slott...

Beror väldigt mycket på hur ens väggar dämpar signalen

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Väv-verk?

huvud-värk

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

huvud-värk

Trodde detta var namnet på allt Wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Finns ju noll mening att köra mesh om man inte bor i ett slott...

Varför inte? Jag bor i en normalstor villa i två plan och har min trådlösa router mitt i huset längst ned. I min "mancave" i övre hörnet på övervåningen har jag halvdan täckning. Ibland störs den ut av något, vet ej vad. Borde inte mesh kunna bättra på täckningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooha:

Nät-nätverk?

Nät²-verk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Nät²-verk?

Skickades från m.sweclockers.com

Nät-värk

//LZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hölmiz:

Beror väldigt mycket på hur ens väggar dämpar signalen

Precis. Och i ett vanligt hus räcker i 99.9% av fallen en över medel router.
Dessutom är de flesta konsument-mesh grejerna halvdana och har ingen som helst fördel gentemot en router.

Är man teknisk och gillar att pilla med sånt här är det ju guld, såklart. Men för Svensson är MESH NÄT buzzword i samma mån som 3D TV.

Skrivet av Klarspråkarn:

Varför inte? Jag bor i en normalstor villa i två plan och har min trådlösa router mitt i huset längst ned. I min "mancave" i övre hörnet på övervåningen har jag halvdan täckning. Ibland störs den ut av något, vet ej vad. Borde inte mesh kunna bättra på täckningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade defintivt köpt en längre lan kabel och placerat routern bättre så den når dit den behöver. Eller ett bättre nätverkskort

Får in grannarnas wifi, 3 våningar ner (lägenheter), med min Alfa Networks som kostade ~500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Precis. Och i ett vanligt hus räcker i 99.9% av fallen en över medel router.
Dessutom är de flesta konsument-mesh grejerna halvdana och har ingen som helst fördel gentemot en router.

Är man teknisk och gillar att pilla med sånt här är det ju guld, såklart. Men för Svensson är MESH NÄT buzzword i samma mån som 3D TV.

Hade defintivt köpt en längre lan kabel och placerat routern bättre så den når dit den behöver. Eller ett bättre nätverkskort

Får in grannarnas wifi, 3 våningar ner (lägenheter), med min Alfa Networks som kostade ~500kr

Det blir en jäkla massa kabeldragning med en router och det är ju det man vill komma ifrån med Wi-Fi, med eller utan mesh. Dessutom inte säkert routern har tillräckligt många portar så då behöver man kanske investera i ett gäng switchar också. Ja jag är lite dryg nu men tycker ditt generaliserande över vad andra behöver förtjänar det.
Ditt sista stycke är också ett tydligt exempel på varför vi behöver fler accesspunkter, med eller utan mesh, med svagare styrka istället för ett centraliserat monster med kapacitet att störa alla grannarna i ett helt hyreshus.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nipe:

Det blir en jäkla massa kabeldragning med en router och det är ju det man vill komma ifrån med Wi-Fi, med eller utan mesh. Dessutom inte säkert routern har tillräckligt många portar så då behöver man kanske investera i ett gäng switchar också. Ja jag är lite dryg nu men tycker ditt generaliserande över vad andra behöver förtjänar det.
Ditt sista stycke är också ett tydligt exempel på varför vi behöver fler accesspunkter, med eller utan mesh, med svagare styrka istället för ett centraliserat monster med kapacitet att störa alla grannarna i ett helt hyreshus.

Motsägelsefullt.

Router... kablar? Ström, WAN, totalt 2 kablar då om vi räknar snålt och förutsätter att allt går på trådlöst.
Meshnätverket... El för varje enhet. Lika många som på routern vid basenheten. Fler kablar om vi räknar snålt.

Du kanske trodde jag menade dra ethernet till varje dator? Tänkte att du kan ställa din ROUTER där den sprider signalen bättre.

Sen kan man ju ta sig en tankeställare. Behöver jag ha full styrka på varenda telefon, platta eller annan enhet som inte kommer nyttja hastigheten? Värt att kasta pengar på ett meshnätverk som är marginellt bättre.

Placerar man grejerna rätt så stör man inte heller grannskapet.

kram

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Precis. Och i ett vanligt hus räcker i 99.9% av fallen en över medel router.
Dessutom är de flesta konsument-mesh grejerna halvdana och har ingen som helst fördel gentemot en router.

Är man teknisk och gillar att pilla med sånt här är det ju guld, såklart. Men för Svensson är MESH NÄT buzzword i samma mån som 3D TV.

Hade defintivt köpt en längre lan kabel och placerat routern bättre så den når dit den behöver. Eller ett bättre nätverkskort

Får in grannarnas wifi, 3 våningar ner (lägenheter), med min Alfa Networks som kostade ~500kr

Jag har en ganska hyfsad router och nätverkskort och den står i princip optimalt. Mottagningen blir ändå sådär. Det jag funderat på att göra tidigare är att antingen förlänga kabeln till antennerna på stationära, eller dra kablar och sätta upp en switch på övervåningen. Hoppades att mesh kunde göra det ännu enklare dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Motsägelsefullt.

Router... kablar? Ström, WAN, totalt 2 kablar då om vi räknar snålt och förutsätter att allt går på trådlöst.
Meshnätverket... El för varje enhet. Lika många som på routern vid basenheten. Fler kablar om vi räknar snålt.

Du kanske trodde jag menade dra ethernet till varje dator?

Jag försökte vara lite dryg och anmärka på att en router inte är samma sak som Wi-Fi men det gick nog inte hem. Så låt hädanefter säga att vi med router menar en som även har Wi-Fi.

Skrivet av anon291473:

Tänkte att du kan ställa din ROUTER där den sprider signalen bättre.

Sen kan man ju ta sig en tankeställare. Behöver jag ha full styrka på varenda telefon, platta eller annan enhet som inte kommer nyttja hastigheten? Värt att kasta pengar på ett meshnätverk som är marginellt bättre.

Min bostad är inte särskilt stor, föreställer mig att även ett pyttelitet slott är ganska mycket större. Men när jag bara hade en router så optimalt placerad det gick så var det på några håll ändå flera meter betong ivägen vilket ledde till att jag ibland tappade kontakten helt på vissa ställen.

Jag kunde kanske löst det med en annan router men det hade varit en chansning. Istället valde jag att ansluta två accesspunkter via ethernet till min befintliga router, i vilken jag stängde av Wi-Fi delen. Jag skulle nog kunna ha båda accesspunkterna väldigt centralt placerade, bara på olika sidor om betongen. Men med två accesspunkter har jag möjligheten att separera dem och placera dem än mer optimalt och har då kunnat sänka effekten för att störa grannarna mindre och spara lite el antar jag.

Nej maximal hastighet behövs säkert inte alltid. Men det är inte säkert att det handlar om max till halvbra hastighet utan om dålig hastighet till ingen kontakt alls. Dessutom ju sämre kontakt desto mer effekt använder en del enheter för att kompensera vilket leder sämre batteritid och/eller ökad elförbrukning.

Ett meshnätverk är inte nödvändigtvis mycket dyrare än en ny bra router och en dag kanske du byter till en större eller mer komplex bostad där du har ännu mer nytta av meshnätverket, som oftast dessutom kan byggas ut med ytterligare accesspunkter om det behövs. Alltså en bättre investering för en del än att köpa en ny router.

Skrivet av anon291473:

Tänkte att du kan ställa din ROUTER där den sprider signalen bättre.
...
Placerar man grejerna rätt så stör man inte heller grannskapet.

Det där är om något motsägelsefullt och handlar nog om ren tur om du får till det. Såvida du inte är arkitekt och har tagit hänsyn till detta när huset byggdes så kan du inte styra hur de ska påverka grannarna annat än genom att sänka effekten och/eller ha riktbara antenner. Att sänka effekten i ett scenario där vi redan har svårt att få täckning är lite kontraproduktivt och riktbara antenner inomhus hemma är nog mer overkill än att investera i ett meshnätverk.

Du har inte fel i att en bättre router och/eller bättre placering kan räcka för den del. Men du generaliserade oerhört och skrev som om det vore sant för alla och med en, tycker jag, underton att det vore korkat att göra på annat vis.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]