Permalänk
Medlem

Jag hade bara råd med K6-2 450Mhz och senare en 500Mhz, fråga mig inte varför jag "uppgraderade".
750 respektive 995Kr kostade dom på sin tid, ända man hade råd med i gymnasiet.

har en K6-2 450 delidad som jag hittade på golvet i skolans ena datorsal där vi fick använda gamla burkar och göra vad vi ville med. Den var trampad på men böjde upp alla ben och körde den i 6x66Mhz i en Digital maskin med en Pentium 200Mhz MMX från början.
Bios postade som K6 300Mhz men Linux såg den med 3Dnow! och allt, rimligen kunde linux förse den med up to date microkod när Linux tog över från bioset med.

Gick på 2.8V i flera år 24/7 och har kvar den än men tyvärr inget moderkort till den.

Min 500Mhz såldes med ett moderkort och en ORB kylare till en på Swec som körde den i 600Mhz med 2.9V.
Jag delidade typ alla mina för det gav 50Mhz extra och 600Mhz var bara att glömma utan delid på original K6-2 men med delid så sjunk spänningskraven ganska mycket typ 0.2V och under 3V tar dom rätt bra.
2.8V körde jag som sagt i åratal 24/7 som en router.

IHS på dom var i aluminium och dom använde samma silikon mellan kisel och IHS som i hörnena för att limma fast IHS så riktigt uselt TIM.

K6-2 kunde ta mycket OC stryk och älskade låga temperaturer.

Min första K6-2 var vattenkyld med hemmagjort block osv.

Permalänk
Medlem

Fick hem en Athlon 800Mhz och ett Matrox G400 16Mb SGRAM kort till burken.

Detta blir en liten mini recension av Matrox G400 för dom som kan tänkas leta efter ett retro grafikkort för en billig peng.

Satt och letade efter prisvärda Grafikkort på sistone med mer prestanda än mitt TNT2 M64 men TNT2 (Ej M64) korten är snordyra, runt 500-900Kr för ett Ultra.
GeForce 256 SDR/DDR låg väl på 150€ när jag fan ett på ebay och ett Voodoo3 kostade väl runt 1000Kr eller mer.
Ebay ockerpriser med andra ord.

Så kollade lite vad andra kort från 1999 kunde kosta och hur dom kan tänkas prestera och några som jag kom och tänka på var Matrox G400 och G400 MAX men även ATI Rage 128 PRO.

TNT2 M64 verkar börja på runt 7€ och är ett enkelt att få tag på kort för runt 80-200Kr/st då dom finns i drivor.

Rent prestandamässigt låg ett ATI Rage 128 PRO strax över ett TNT2 M64 och började på strax under 7€ så mer prisvärt än ett TNT2 M64 men inte mycket till en uppgradering men på papper ser det ut att vara det bättre valet av dom två.

Ett Matrox G400 började på runt 13-15€ för ett G400 med 16Mb ram och bör prestera bättre än både TNT2 M64 och ATI Rage 128 PRO.
Dom finns med både SDRAM och SGRAM, SGRAM är att föredra men exakt hur mycket snabbare det är vet jag inte men vad jag läst upp till 10% bör det göra på kort likt Matrox G400 och TNT2 M64.
Men SDRAM på ett kort man väljer kan vara att föredra om det är högre klockat eller är känt för att klocka bättre än sin SGRAM versionen.
Personligen resonerade jag så att SGRAM troligen har större odds att klocka bättre också så betalade lite extra för den varianten.
SGRAM vitt jag vet har ben runt om hela IC kretsen medans SDRAM bara har på två sidor så står det inte i annonsen så kan bilden hjälpa till att avgöra.

Matrox G400 32Mb kostade runt det dubbla och ett G400 MAX med högst klockfrekvenser och 32Mb SGRAM fans väl för runt 35€ men i mitt fall fans det i staterna så frakten var inte att leka med.
32Mb hade varit att föredra med tanke på hur högupplösta texturer kortet klarar men butiken som hade processorn hade sålt slut på alla tyvärr.

Matrox G400 16Mb kunde jag få tag i från EU för mindre än 3€ i frakt plus att jag kunde ta annat på samma frakt så tog en Athlon 800Mhz för under 6€ med och varför jag gjorde det kommer vi till senare.

Prestandan på ett Matrox G400 är bättre än ett TNT2 M64 i alla lägen men kan prestera upp till TNT2 Ultra nivåer i vissa fall.
Om inte annat har korten ypperlig bildkvalité, stödjer 2048x2048 texturer om det önskas vilket kan jämföras med 256x256 för mitt Voodoo 2 eller ett Voodoo 3 sedan kommer kortet med 128bit minnesbus vilket är varför G400 kortet presterar som det gör.
TNT2 M64 är svultet på minnesbandbred pga sin 64bit buss och G400 kortet erbjuder både 160Mhz och 128bit ur lådan.

Får man tag i ett G400 MAX så har det 200Mhz minne vilket gav högst minnesbandbred innan GeForce 256 DDR kom ut, har ägt ett sådant men tror det rasade för många år sedan.

Lite benchmarks har Phil här för dom som är intresserade.
ATI Rage 128 PRo är inte med i detta test.
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=45273
ATI rage 128 PRO är med här. Staplarna börjar nånstans halvvägs in vill jag minnas.
https://www.youtube.com/watch?v=NxTF85QUjzk

Oavsett ett Matrox G400 kostar lite mer än ett TNT2 M64 men borde vara minst lika snabbt och upp till dubbelt så snabbt beroende på spel.
Men för det priset får man nöja sig med 16Mb ram villket kan vara ett problem MEN 32Mb ram på ett TNT2 M64 har i sin tur svårt att nyttjas då kortet inte orkar dra runt något i en vettig FPS istället så i prisklassen 150Kr så tar jag 16Mb snabbt ram över 32Mb långsamt.

Matrox korten har titlar mer optimerade för sig som ger ypperlig prestanda med sedan kan jag säga att Matrox korten ger mycket bättre bild kvalite, mitt Voodoo2 passtough kabel sabbar lite det men ändå mycket bättre och speciellt jämfört med TNT2 M64 där man valt max prestanda över bildkvalité, då är TNT2 M64 riktigt suddigt medans G400 kan ge skarpa texturer.

En nackdel med Matrox G400 korten är att dom är lite mer CPU tunga, en av orsakerna att jag plockade upp en Athlon 800Mhz CPU.
Men det visade sig gynna G400 kortet i nyare spel som Unreal Tournament från 1999 tex så det visade sig vara en smart kombination.

Matrox G400 kommer klockat till 120Mhz på GPU och 160Mhz minne.
Mitt kort hade 6ns Samsung SGRAM alltså 166Mhz.
Matrox G400 MAX kommer med 200Mhz eller 5ns ram och högre klockad GPU, rimligen 150Mhz GPU då korten verkar ha en 3:4 ratio mellan GPU och Minne.

Ration på mitt kort var som sagt 3:4 och vad jag läst ska man kunna låsa upp denna men tydligen är minnensbandbredden problemet likt TNT2 M64 och minnet verkar vara stoppklossen även på mitt kort.

Det högsta jag kört det utan artefakter i 3Dmark2000 var 146/195 dock såg jag artefakter i UT99 vid ett senare tillfälle så jag bestämde mig för att 143/190 är det högsta jag vill köra kortet i.
Med Powerstrip kan jag göra profiler och har olika profiler lite beroende på hur mycket prestanda spelet behöver från GPU'n beroende på om det är CPU eller GPU begränsat dessutom tillåter det kortet att enbart gå överklockat när spelet faktiskt körs.
För spel som Unreal, UT99 och Quake 3 kör jag 143/190 på GPU och Minne.

Personligen tycker jag det är rätt bra klockat då ett G400 MAX går i 150/200, dock klockar dessa korten i sin tur OM man byter kylaren på dom som ska vara underdimensionerad.
I mitt fall så hade jag den stora passiva kylaren G400 kommer med så slängde bara på en 40mm Adda fläkt så går kortet svalt, går definitivt svalare än mitt TNT2 M64 när jag mätte med IR mätaren.

Jag har testat båda korten klockade mot varan då båda vinner en hel del på överclockning och båda ofta klockar bra vad jag läst.
Jag körde 800x600x16 då det är vad båda korten verkar gilla bäst.
Med TNT2 M64 (OC) kortet hade jag ca 81fps i Q3, med Matrox G400 (OC) fick jag 100fps.
I Quake 2 gick jag från 60 fps till 104fps så klart största ökningen jag sett.
I Unreal Tournament gick jag från ungefär 65fps till 75 fps och med ungefär så menar jag att jag fick spela med fps timer aktiverat på samma bana så viss felmarginal finns.
Men G400 kortet i sig självt gav knappt 3 fps extra i UT99 men med bytet från Duron 800 till Athlon 800 fick jag ungefär en 4 fps till och med OC på grafikkortet fick jag väl en 2-3 fps till så spelet är inte strikt GPU bundet utan även CPU bundet i UT99 och det var därför jag beställde Athlon processorn.
Intressant att se hur lite extra L2 cache kan hjälpa så mycket.
Så nyare spel tenderar att vara mer CPU bundna medans äldre är mer GPU bundna i mitt fall.

Även spel som Quake 1 fick sig en boost.
Serious Sam First Encounter presterar bäst i OpenGL också när jag benchade då spelet även stödjer Direct3D.

Man måste minnas att Matrox G400 vid släppet 1999 hade uselt OpenGL stöd och i princip hade nåt kallat TurboGL, en minigl driver likt 3Dfx som tillät vissa spel tex Quake 3 att köras på kortet och övriga spel och program som körde OpenGL fungerade ofta inte.
Men nu i retro samanhang har vi tillgång till senaste drivrutinen och den testade jag och så lång fungerar allt.
Spartanskt med inställningar i drivrutinerna men Matrox har verktyg för att ända tex Vsync, Frekvenser och annat men sedan stödjer Powerstrip kortet och där kan man både klocka, låsa upp Vsyn och annat och detta fungerade klart bäst tycker jag.

Skulle jag rekommendera ett MAtrox G400 elle G400 MAX?
Korta svaret är JA.

Det presterar rimligen som ett TNT2 PRO till TNT2 Ultra i bland bättre, som alltid är det äpplen och päron man jämför så man får kolla på sina respektive spel.
Det bör prestera bättre än ett Voodoo 3 2000 i alla fall men om inte annat kostar det en bråkdel av ett 3Dfx kort.
Jag hade absolut noll problem med kortet hittills när jag testade det hela dagen i går.
Korten finns även med två VGA utgångar och heter då Dual Head. Då kan man utöka eller klona bilden, vill man köra en projektor på ett Lan eller liknande kan det ju vara intresant eller för flygsims eller annat kanske.

Något att tänka på dock är att se till att ha en stark CPU då korten är mer CPU beroende än tex 3Dfx korten.
Men en 800Mhz Athlon eller Pentium 3 kostar varken mer eller mindre än en 600Mhz dito eller en 1200Mhz Athlon, processorer är relativt billiga och frekvens verkar inte påverkar priserna så mycket.

Därför bör man kombinera kortet med en snabb CPU för bästa prestanda.

Matrox släppte senare G450 och G550 efter millennieskiftet och namnet kan ju antyda att dessa korten är bättre men det är lite missvisande.
Dessa kort är inte spelkort likt G400 och G400 MAX.
G450 och 550 är "Business" kort.

G450 och G550 får 64bit buss dock med DDR i 166mhz så i teorin identisk minnesbandbred.
Dom får även högre DX stöd och jag tror 550 får T&L stöd men i praktiken trasigt så detta är vad jag läst helt obetydligt då det inte fungerar.

Phil har tester på alla korten ur G serien här.
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=41580
Nyare är inte alltid bättre så mitt råd är att hålla sig till G400 eller det ultimata Matrox kortet ur G serien, G400 MAX.

Phil har även drivrutiner och verktyg här annars finns dom fortfarande på Matrox hemsida om man googlar.
https://www.philscomputerlab.com/drivers-for-matrox.html

Själv kör jag senaste 683 från 2002.

Så ja Matrox G400 är ett bra budgetval för den som vill ha bra pris/prestanda i retro datorn utan att behöva betala ockerpriser för dom mer välkända 3Dfx eller Nvidia korten.

Permalänk
Entusiast

Mycket bra skrivet och väldigt intressant

Permalänk
Medlem

@pa1983 Men kungen, om alla gjorde det du har gjort så skulle det dels inte förloras så många gamla klenoder ur teknikhistorien samtidigt som mycket elektronik-avfall skulle undgå att bli just avfall.
Själv har jag satt lödpennan i ett slutsteg som hade lika söta kondingar som dina innan du bytte ut dem.
Hellre det än att kasta, eller ja, förutom de trasiga kondingarna då.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@Lifooz Tack! Jo jag har bytt kondingar i slutsteg också och fått några år till ur grejorna för en struntsumma jämfört med vad reservdelen kostat att ta hem.

Min APC 1500VA UPS fick flera nya kondingar nu efter 11 år, får se om den går 3 år till med nya blyacket med.
Kondigarna för kretsen som laddar batteriet är tydligen sämsta kinaskiten och dör alltid i dom och ger problem med att ladda batteriet så klart.

Kondigarna tar jag till miljöstationen här borta då det är gångavstånd till den så dom sorteras jag som elektronik.

Permalänk
Medlem

Jag och @Necrodude var på retro fest i helgen och då åkte datorn med på sitt första lan.

Jag snittade 75fps i UT i 800x600 med 16 bit färger med en Athlon 800@933 (116x8 @ stock vcore) som jag köpte för 60Kr och sedan hade jag ett Matrox G400 16Mb SGRAM som jag överklockade från 160Mhz på minnet till 190Mhz.
Den benchar ca 3300 i 3Dmark 2000 just nu.

Kom först med flera headshoots i UT99, flöt som attan!
Lite svår att se burken men den står under borden pga platsbrist.

Burken fick sig 3st nya fläktar med inför lanet, lägre ljudnivå och bättre temperaturer, även budget fläktar i dag är bättre än det man hade förr sedan vara fläktar inte i all evighet.

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kul att läsa om äldre hårdvara och att det även blivit retro i PC världen. Har min gamla Dell tower som man borde dra igång igen. Vet inte skicket på moderkort eller disk .Efter läst din blogg så blir man sugen på lite retro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

@CD32: go for it!

Permalänk
Medlem

Så vackert!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Kul med lite liv å tråden igen!

Håller på med ett nytt projekt och kommande galleri, fick sista delarna i dag så hoppas ha ett nytt uppe om en vecka eller två kanske.

Måste jobba in lite av pengarna retroburkarna kostat så det tar upp min tid just nu.

Permalänk

Du kan ju prova att retrobritea chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Tack för en bra och intressant text om ditt bygge! Man ångrar helt plötsligt alla delar man sålt vidare eller som hamnat på tippen genom åren...