Behöver hjälp med spec för brytare till chassi

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med spec för brytare till chassi

Har gett mig f.n på att modda ett chassi för att få det som jag vill ha det. Chassit är ett gammalt fulltower CM om jag inte är helt ute och seglar. Exakt modell kommer jag inte ihåg men det är ointressant i sammanhanget.

För att kunna modda detta enligt min önskan så kommer större ingrepp i b.la. frontpanelen att behöva göras vilket innebär att on/off samt resetknappen försvinner. Min önskan är att erätta dessa med vippbrytare alt pushbrytare. Finns ju en uppsjö att välja mellan på ebay. Tyvärr är jag för usel på ellära för att veta vilka som skulle kunna funka.

Något liknande detta är vad jag söker men jag misstänker att 15A 250VAC är lätt overkill i en dator...

Vad bör dessa brytare ha för specifikationer för att funka i en dator??
Annat att tänka på?
Har ni någon specifik brytare ni kan rekommendera för dssa ändamål?

Tacksam för svar/ NcLr

*Edit*
Skulle denna funka som on/off, reset tror ni?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Vilken momentan brytare som helst bör fungera.
Allt du vill göra är ju att kortsluta mellan 2 pinnar en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vilken momentan brytare som helst bör fungera.
Allt du vill göra är ju att kortsluta mellan 2 pinnar en stund.

Den behöver vara NO/från(till) också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Den behöver vara NO/från(till) också.

Va?
En vanlig brytare på ett chassi idag är ju bara en pushknapp som sluter en krets under tiden den är nertryckt för att sedan bryta kretsen igen. Det är väl vad som menas med en "momentan" brytare!?
Men vad menar du med att den måste vara "normally open"? Är det inte samma sak som momentan med en annan beskrivning eller fattar jag dig helt fel och har missat något??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Va?
En vanlig brytare på ett chassi idag är ju bara en pushknapp som sluter en krets under tiden den är nertryckt för att sedan bryta kretsen igen. Det är väl vad som menas med en "momentan" brytare!?
Men vad menar du med att den måste vara "normally open"? Är det inte samma sak som momentan med en annan beskrivning eller fattar jag dig helt fel och har missat något??

NC/till(från) - kretsen är sluten i normaltillståndet och öppnas momentant när brytaren aktiveras
NO/från(till) - kretsen är öppen i normaltillståndet och sluts momentant när brytaren aktiveras

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:
Ahh, tackar. Same-same mao!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

@LemonIllusion:
Ahh, tackar. Same-same mao!

Nej, inte same-same. NC kommer inte fungera som startknapp till din dator. Testa att hålla in startknappen på den nu så märker du varför det blir ett problem att kretsen är sluten hela tiden.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, inte same-same. NC kommer inte fungera som startknapp till din dator. Testa att hålla in startknappen på den nu så märker du varför det blir ett problem att kretsen är sluten hela tiden.

Ahh, jag som inte kan uttrycka mig.
Den på EBAY är NC vilket = no go!
Men den på Kjelle är väl ändå en NO vilket borde funka!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Ahh, jag som inte kan uttrycka mig.
Den på EBAY är NC vilket = no go!
Men den på Kjelle är väl ändå en NO vilket borde funka!?

Brytaren på Kjell lyckas jag inte utläsa hur den fungerar. Det står att den är återfjädrande, men anges som till‑från längre ner, vilket skulle innebära att den inte är återfjädrande alls. Utan parentes anger stabil position, med parentes återfjädrande. Du vill alltså ha en som är märkt från-(till), (till)-från eller NO.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:
Men f.n till svårt att hitta! Det enda jag hittar där det är garanterat är någon sida i Staterna. Men har svårt att motivera inköp för $20 för brytare och $40 för frakt plus tull och moms....

Måste ju för bövelen finnas någonstans i vårt avlånga land att köpa???

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Du borde kunna hitta en lämplig brytare på Electrokit.com

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

Får ta och kolla med dem på Kjelle. Hittar ett gäng på Conrad men i princip samtliga är för AC och inte DC...

Tackar för tipset @Trött De ser faktiskt ut att ha vad jag söker.. Ska kika vidare lite där!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Får ta och kolla med dem på Kjelle. Hittar ett gäng på Conrad men i princip samtliga är för AC och inte DC...

Tackar för tipset @Trött De ser faktiskt ut att ha vad jag söker.. Ska kika vidare lite där!

Den här skulle fungera. Den är både NO och NC beroende på vilka pinnar man kopplar till.
https://www.electrokit.com/produkt/vippomkopplare-1-pol-lodor...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Den här skulle fungera. Den är både NO och NC beroende på vilka pinnar man kopplar till.
https://www.electrokit.com/produkt/vippomkopplare-1-pol-lodor...

Stooort tack!
Antar att AC eller DC märkning inte spelar roll i detta sammanhanget? Alla brytare verkar ju vara typade för AC...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Stooort tack!
Antar att AC eller DC märkning inte spelar roll i detta sammanhanget? Alla brytare verkar ju vara typade för AC...

Du behöver inte bry dig om ström- och spänningsmärkning alls i det här fallet. Du ska inte dra någon ström att tala om genom brytaren.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du kan även kolla på Biltema efter brytare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och glöm inte Elfa

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du behöver inte bry dig om ström- och spänningsmärkning alls i det här fallet. Du ska inte dra någon ström att tala om genom brytaren.

Tackar!

Skrivet av spide:

Du kan även kolla på Biltema efter brytare.
Skickades från m.sweclockers.com

Redan kollat. De har inga momentana, men tack ändå!

Skrivet av Svensktiger:

Och glöm inte Elfa

Check! De hade också en och annan att välja på. Tackar!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB