Quake 2 prestanda config

Permalänk
Entusiast

Quake 2 prestanda config

Postar innehållet från min configfil i quake2.
Cfg:n ger mer prestanda i spelet i utbyte mot en något lägre grafik.
Cfg:n är även optimerad för att underlätta LAN spel.

Det enda du behöver göra är att skapa en text fil som du döper till autoexec.cfg som du placerar i baseq2 mappen, och klistra in innehållet nedanför
Enjoy!

// generated by quake, do not modify
Tillbaka i MARS 2024

Dold text
Spoiler tillagd av moderator
Permalänk
Medlem

Gamla älskade Quake2! <3

Finns det några svenskar här som spelar?

Permalänk
Entusiast

@Borked: Vi brukar ha retrospels kvällar på Teamspeak 2 där vi spelar bland annat Quake2

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516179-kom-och-spela-...

Permalänk
Entusiast

@Necrodude: Ny exe för er utan SSE
Ett stort tack Till Pa1983 för dessa

https://www.dropbox.com/s/ka4oho1yplo9uu8/Quake2-Quake3-VS200...

Permalänk
Medlem

Och för som kör med modernare/udda upplösning kan man sätta:

// r_mode sätter upplösning, "-1" säger att den skall använda "custom width/height"
set r_mode "-1"
// sätt upplösningen här.
set r_customwidth "1920"
set r_customheight "1080"

// Använder du widescreen så justera här, cl_widescreen_fov "0" stänger av FOV auto justering
set cl_widescreen_fov "0"
set fov "90"

Andra inställningar för "r_mode":
0 = 320x240
1 = 400x300
2 = 512x384
3 = 640x480
4 = 800x600
5 = 960x720
6 = 1024x786
7 = 1152x864
8 = 1280x1024
9 = 1600x1200
10 = 2048x1536

Permalänk
Entusiast

Lägger till en ultra config för slöa datorer som tex pentium 233mmx

// generated by quake, do not modify
bind TAB "inven"
bind ENTER "invuse"
bind ESCAPE "togglemenu"
bind SPACE "+moveup"
bind ' "invdrop"
bind + "sizeup"
bind , "+moveleft"
bind - "sizedown"
bind . "+moveright"
bind / "weapnext"
bind 0 "use BFG10K"
bind 1 "use Blaster"
bind f "use Shotgun"
bind f "use Super Shotgun"
bind 4 "use Machinegun"
bind 5 "use Chaingun"
bind 6 "use Grenade Launcher"
bind e "use Rocket Launcher"
bind 8 "use HyperBlaster"
bind q "use Railgun"
bind = "sizeup"
bind [ "invprev"
bind \ "+mlook"
bind ] "invnext"
bind ` "toggleconsole"
bind e "use Rocket Launcher"

bind v "use Grenades;use Grenade Launcher"
bind q "use Railgun"
bind i "use invulnerability"
bind j "invdrop"
bind k "wave 2"
bind l "wave 3"
bind p "use power shield"
bind l "use quad damage"

bind c "use Hyperblaster"
bind u "wave 4"
bind f "use Shotgun;use Super Shotgun"
bind x "+movedown"
bind ctrl "use Machinegun;use Chaingun"
bind z "+speed"
bind ~ "toggleconsole"
bind BACKSPACE "invdrop"
bind UPARROW "+forward"
bind DOWNARROW "+back"
bind LEFTARROW "+left"
bind RIGHTARROW "+right"
bind ALT "+strafe"
bind CTRL "+attack"
bind SHIFT "+speed"
bind F1 "cmd help"
bind F2 "menu_savegame"
bind F3 "menu_loadgame"
bind F4 "disconnect"
bind F5 "menu_startserver"
bind F6 "echo Quick Saving...; wait; save quick"
bind F9 "echo Quick Loading...; wait; load quick"
bind F10 "menu_quit"
bind F12 "screenshot"
bind INS "+klook"
bind DEL "+lookdown"
bind PGDN "+lookup"
bind END "centerview"
bind MOUSE1 "+attack"
bind MOUSE2 "+moveup"
bind k "invuse"
bind MWHEELDOWN "invnext"
bind MWHEELUP "invprev"
bind PAUSE "pause"

bind w "+forward"
bind a "+moveleft"
bind s "+back"
bind d "+moveright"

set frame_number "0"
set frame_data "0"
set g_select_empty "0"
set in_joystick "0"
set in_mouse "1"
set msg "1"
set rate "25000"
set freelook "1"
set cl_stereo_separation "0.4"
set adr7 ""
set adr6 ""
set adr5 ""
set adr4 ""
set adr3 ""
set adr2 ""
set adr1 ""
set adr0 ""
set cd_nocd "1"
set s_primary "1"
set s_mixahead "0.2"
set s_loadas8bit "1"
set s_khz "11"
set s_volume "0.7"
set sw_stipplealpha "0"
set vid_gamma "1"
set vid_ypos "22"
set vid_xpos "3"
set vid_ref "gl"
set hostname "noname"
set allow_download "1"
set allow_download_players "0"
set allow_download_models "1"
set allow_download_sounds "1"
set allow_download_maps "1"
set sv_reconnect_limit "3"
set adr8 ""
set fov "110"
set gender "female"
set gender_auto "1"
set cl_vwep "1"

set gl_mode "2"
set gl_ext_palettedtexture "1"
set gl_finish "0"
set gl_particle_min_size "2"
set gl_particle_max_size "40"
set gl_particle_size "40"
set gl_particle_att_a "0.01"
set gl_particle_att_b "0.0"
set gl_particle_att_c "0.01"
set gl_modulate "2"
set gl_shadows "0"
set gl_texturemode "GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST"
set gl_texturealphamode "default"
set gl_texturesolidmode "default"
set gl_vertex_arrays "0"
set gl_ext_swapinterval "1"
set gl_ext_multitexture "1"
set gl_ext_pointparameters "1"
set gl_ext_compiled_vertex_array "1"
set gl_swapinterval "0"
set gl_3dlabs_broken "1"
set gl_dynamic "0"
set skin "female/grunt"
set name "Necrodude"
set lookstrafe "0"
set lookspring "0"
set m_pitch "-0.022"
set hand "0"
set cl_run "1"
set crosshair "1"
set sensitivity "3.3"
set win_noalttab "0"
set vid_fullscreen "1"
set viewsize "105"
set cl_maxfps "90"
set gl_polyblend "0"
set gl_flashblend "0"

alias +zoom "fov 50; hand 1"
alias -zoom "fov 110; hand 0"

bind MOUSE3 "+zoom"
set gl_picmip "1"
set gl_ztrick "0"

set gl_3dlabs_broken "1"
set gl_swapinterval "1"
set gl_ext_compiled_vertex_array "1"
set gl_ext_pointparameters "1"
set gl_ext_multitexture "1"
set gl_ext_swapinterval "1"
set gl_vertex_arrays "0"
set gl_texturesolidmode "default"
set gl_texturealphamode "default"

set gl_shadows "0"
set gl_modulate "2.5"
set gl_particle_att_c "0.01"
set gl_particle_att_b "0.0"
set gl_particle_att_a "0.01"
set gl_particle_size "40"
set gl_particle_max_size "40"
set gl_particle_min_size "2"
set gl_finish "0"
set gl_ext_palettedtexture "1"
set gl_polyblend "0"
set gl_mode "2"
set gl_driver "3dfxgl"
set g_select_empty "0"
set in_joystick "0"
set in_mouse "1"
set cl_vwep "1"
set gender_auto "1"

set fov "105"
set msg "1"
set rate "5000"

set cl_predict "1"
set cl_particles "0"
set m_filter "1"
set cl_stereo_separation "0.4"
set adr8 ""
set adr7 ""
set adr6 ""
set adr5 ""
set adr4 ""
set adr3 ""
set adr2 ""
set adr1 ""
set adr0 ""
set cd_nocd "1"
set s_primary "0"
set s_mixahead "0.14"
set s_loadas8bit "1"
set s_khz "11"
set s_volume "0.7"
set sw_mode "0"
set sw_stipplealpha "0"
set sw_allow_modex "1"
set vid_gamma "0.800000"
set vid_ypos "22"
set vid_xpos "3"
set vid_ref "gl"
set gl_skymip "1"
set gl_cull "1"
set gl_ztrick "0"
set gl_playermip "2"
set gl_picmip "2"
set cl_maxfps "90"
set sv_reconnect_limit "3"
set allow_download_maps "1"
set allow_download_sounds "1"
set allow_download_models "1"
set allow_download_players "0"
set allow_download "1"

set cl_gun "0"
set cl_particles "0"
set gl_dynamic "0"
set gl_shadows "0"
set gl_ext_palettedtexture "1"
set gl_ztrick "1"
set gl_flashblend "0"
set gl_polyblend "0"
set in_joystick "0"
set gl_cull "1"
set gl_round_down "0"
set gl_skymip "2.5"
set s_mixahead ".2"
set s_primary "1"
set s_khz "11"
set s_loadas8bit "1"
set cd_nocd "1"
set cl_footsteps "1"
set rate "25000"
set cl_maxfps "90"
rem set gl_texturemode "GL_NEAREST_MIPMAP_LINEAR"
set intensity "2.0"
set gl_modulate "2.5"
set gl_playermip "2"
set gl_picmip "2.5"

set gl_texturemode "GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST"
rem set gl_texturemode "GL_LINEAR_NEAREST"
set gl_ext_samples "1"
set gl_defertext "1"
set gl_noind "1"
set gl_tripleuffer "1"
alias +zoom "fov 50; hand 1"
alias -zoom "fov 110; hand 0"

bind SPACE "+zoom"

Dold text

Denna cfg har gett mig 60fps med ett 3dfx voodoo Banshee på en pentium MMX @300mhz

Permalänk
Entusiast

Nu när det är lördag så vill jag passa på att ge denna tråden en liten godisbit.

Jag gillar som många säkert har förstått att tweaka skiten ur gamla spel.
Quake2 är inget undantag. Så jag har knåpat ihop en prestanda "mod" till spelet.
Moden innehåller min för tillfället bästa cfg, den som ger mest FPS. Vidare så innehåller modden @pa1983:s egen kompilerade prestanda exe, samt mitt texturpack som innehåller texturer som är reducerade i storlek till absurdum.

Detta gör att spelet fungerar bättre på med lite VRAM och RAM minne. Det är främst där texturpacket gör skillnad. Om man har en "modern" P3 på tex 5,6,700mhz så kan man nog hoppa texturpacket.

Hur som helst så kan jag rapportera en stor framgång på min Pentium 233mmx@266MHZ med ett Riva 128 PCI.
Stock FPS i timedemo 1 var 11 fps.

Med denna "mod" så får jag nu hela 33FPS!!! Men det beror förmodligen mest på att Riva kortet har 4mb vram.
De reducerade texturerna gör att kortet nu orkar med spelet.

Edit:
Fasiken glömde länka till "modden".
För att kunna använda modden så behöver spelet vara patchat till version 3.20

https://1drv.ms/u/s!Al5OEc0Sc9SsgZ1xr5cugxgnvwK00Q?e=N7Uf0n

Ett litet screenshot