Intel lanserar SSD-enhet med 32 TB lagring för servermarknaden

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar SSD-enhet med 32 TB lagring för servermarknaden

Intel lanserar sin första SSD-enhet enligt formfaktorn ruler, vilken kommer med 32 TB lagringsutrymme och betydligt lägre strömförbrukning jämfört med mekaniska hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint, har alltid behövt en linjal med 32 TB lagringsutrymme!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Dessa är riktigt fräcka skapelser, hörde först om denna variant i en episod av The Lunduke show:
https://www.youtube.com/watch?v=XkD60TkV698

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Fint, har alltid behövt en linjal med 32 TB lagringsutrymme!

Med lite modding kan man nog enkelt få till ett vattenpass också.

Permalänk
Inaktiv

Intressant och servermarknaden förändras och går mer emot cloudtjänster, vilket innebär att även om man har en väldigt liten last så kan den köras på en sådan här ssd-enhet tillsammans med hur mycket som helst.

Så jag med flera kommer säker använda dessa ruler snart utan att vi ens vet om det, vi blir lovad ssd hastighet och det är vad vi får.. Om ssd sedan sitter på en linjal får vi ej veta.

Permalänk
Medlem

Jag tar tre!

Permalänk
Medlem

Holy crap Är "en server" en 2U:are? Ser nästan ut som formfaktorn tillåter det, 1PB på 2U är helt galen densitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Holy crap Är "en server" en 2U:are? Ser nästan ut som formfaktorn tillåter det, 1PB på 2U är helt galen densitet.

Dom går till och med att få in i ett 1U-chassi också. Så 1PB på 1U med dessa nya diskarna.

https://www.storagereview.com/supermicro_launches_1u_ruler_nv...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Med lite modding kan man nog enkelt få till ett vattenpass också.

Eller in i hemmadatorn eller den bärbara med lite lätt moddning

https://m.clasohlson.com/se/Sticksåg-Bosch-PST-900-PEL/40-877...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel Ruler, så att säga.

Jag tycker det är lika coolt varje gång man kan reflektera över att man lever i framtiden. Minns fortfarande hur imponerad jag var 1993 över att höra talas om en kompis farsa som hade köpt någon 540 MB SCSI-2 HDD till datorn.

Min största HDD vid det laget var den hyfsat exotiska Quantum HardCard EZ 127 MB, lätt den dyraste komponenten i min dåvarande dator. Den datorn var egentligen en Nokia MikroMikko 3TT M125 med ICL-skylt på fronten, uppgraderad till i386 DX-33 med 4 MB RAM tack vare att systemet var baserat på passivt bakplan, men hade kvar samma 20 MB HDD (minns ej fabrikat länge men formatet var 5,25" fullhöjd) från 286-tiden (istället för senare 40 MB) med stegmotor på läsarmen som gnisslade på sitt karaktäristiska sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intel Ruler, så att säga.

Jag tycker det är lika coolt varje gång man kan reflektera över att man lever i framtiden. Minns fortfarande hur imponerad jag var 1993 över att höra talas om en kompis farsa som hade köpt någon 540 MB SCSI-2 HDD till datorn.

Min största HDD vid det laget var den hyfsat exotiska Quantum HardCard EZ 127 MB, lätt den dyraste komponenten i min dåvarande dator. Den datorn var egentligen en Nokia MikroMikko 3TT M125 med ICL-skylt på fronten, uppgraderad till i386 DX-33 med 4 MB RAM tack vare att systemet var baserat på passivt bakplan, men hade kvar samma 20 MB HDD (minns ej fabrikat länge men formatet var 5,25" fullhöjd) från 286-tiden (istället för senare 40 MB) med stegmotor på läsarmen som gnisslade på sitt karaktäristiska sätt.

Ahh... drömmen om att få en hel GB HDD lagring... den var go den.
Man sparade och sparade för att köpa sin första 850MB HDD som med den 320MB man hade fick man en hel GB lagring.

Och man minns sin första USB sticka... på hela 32MB. Köpte på kjell av alla udda ställen... för 700kr, dvs över 20 000kr/GB... det ni var dyrt med flash. (Den fungerar än vad jag vet, senaste jag använde den var som router configuration lagring för en lite P3a med linux brandvägg). Den hade nämligen en liten go spak som hette skrivskydd... så en CD-ROM + den och och den kunde inte modifieras

Och disken du tänker på kan ha varit både IBM och Seagates skapelse, hade en gigantisk sådan sak i min 386a också. Min var inte fullhöjd dock, utan halv-höjd, som en av dagens DVD-spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intel Ruler, så att säga.

Jag tycker det är lika coolt varje gång man kan reflektera över att man lever i framtiden. Minns fortfarande hur imponerad jag var 1993 över att höra talas om en kompis farsa som hade köpt någon 540 MB SCSI-2 HDD till datorn.

Min största HDD vid det laget var den hyfsat exotiska Quantum HardCard EZ 127 MB, lätt den dyraste komponenten i min dåvarande dator. Den datorn var egentligen en Nokia MikroMikko 3TT M125 med ICL-skylt på fronten, uppgraderad till i386 DX-33 med 4 MB RAM tack vare att systemet var baserat på passivt bakplan, men hade kvar samma 20 MB HDD (minns ej fabrikat länge men formatet var 5,25" fullhöjd) från 286-tiden (istället för senare 40 MB) med stegmotor på läsarmen som gnisslade på sitt karaktäristiska sätt.

Är lite yngre men hade samma känsla när ens dator hade 10 GB som lagring och sedan kommer polaren med 50 GB diskar. Man var liksom.... WOOOOW. Mycket spel och film rymdes på den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Hmm, med ett djupt serverskåp skulle man kunna få in säkert 2 PB/1 U. Så i ett 55U skåp får man 110 PB! Snacka om lagring, med 100 rack har man 11 tusen PB! Lika mycket som NSA lagrade år 2014.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man sparade och sparade för att köpa sin första 850MB HDD som med den 320MB man hade fick man en hel GB lagring.

Jag fick möjligheten att uppgradera till en 850 MB någon gång 1996 efter att min andra Conner 540 MB i rad hade gått hädan efter bara någras månaders användning. Kände bara att "den här kommer jag inte fylla på ett bra tag".

Jag fick fel efter en oväntat kort tid, tack vare en kamrat med CD-brännare och tillgång till för dåtiden overkligt snabbt Internet (4 Mbit/s).

Skrivet av Paddanx:

Och man minns sin första USB sticka... på hela 32MB.

Jag var sen på den fronten så min första var ett 128 MB (Kingston om jag inte minns fel) som jag dessvärre tappade bort någon gång 2005.

Skrivet av Paddanx:

Och disken du tänker på kan ha varit både IBM och Seagates skapelse, hade en gigantisk sådan sak i min 386a också. Min var inte fullhöjd dock, utan halv-höjd, som en av dagens DVD-spelare.

Du har rätt, det måste ha varit halvhöjd med tanke på chassit!

Det var nog gamla AT/XT-chassin som hade platser för 5,25" fullhöjdsenheter.

Skrivet av Xinpei:

50 GB diskar

Vilket monster!

"Film" ja, det var tidigt en populär utrymmeskrävande grej som ofta brukade ta stora mängder av bandbredden i anspråk under LAN. De stackars koaxnäten via hubbar med 10 Mbit/s bakplan gick på knäna, lindrig uttryckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag fick möjligheten att uppgradera till en 850 MB någon gång 1996 efter att min andra Conner 540 MB i rad hade gått hädan efter bara någras månaders användning. Kände bara att "den här kommer jag inte fylla på ett bra tag".

Jag fick fel efter en oväntat kort tid, tack vare en kamrat med CD-brännare och tillgång till för dåtiden overkligt snabbt Internet (4 Mbit/s).
Jag var sen på den fronten så min första var ett 128 MB (Kingston om jag inte minns fel) som jag dessvärre tappade bort någon gång 2005.
Du har rätt, det måste ha varit halvhöjd med tanke på chassit!

Det var nog gamla AT/XT-chassin som hade platser för 5,25" fullhöjdsenheter.
Vilket monster!

"Film" ja, det var tidigt en populär utrymmeskrävande grej som ofta brukade ta stora mängder av bandbredden i anspråk under LAN. De stackars koaxnäten via hubbar med 10 Mbit/s bakplan gick på knäna, lindrig uttryckt.

Ja. Back in the day when hubbar was a thing.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ja. Back in the day when hubbar was a thing.

Ja, lagom till jag köpte ut en 100 Mbit/s 3Com 16-portarshubb från min farsas jobb billigt så hade någon jävel med sig en switch till nästa LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, lagom till jag köpte ut en 100 Mbit/s 3Com 16-portarshubb från min farsas jobb billigt så hade någon jävel med sig en switch till nästa LAN.

Du borde kastat ut honom men behållit switchen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Haha, får sån grym nostalgi-känsla av inläggen i denna tråd! Minns så väl när man skaffade sin första ~10GB HDD. "Jäklar i min låda - denna kommer man aldrig fylla" minns jag att man tänkte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ser redan framför mig hur Linus misslyckas installera en sån här i ett spelsystem.

Permalänk

Min första HDD var på 850mb men byttes senare ut mot en 2.5GB maxtor som användes bra länge.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Tiden man körde spel från diskett för att 30 mb hdd var full...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser redan framför mig hur Linus misslyckas installera en sån här i ett spelsystem.

speciellt när han (förhoppningsvis) använder ett konsumentmobo där enda M.2 kontakten som skulle fungera är en sån där kombi port till ethernet som står på högkant, eller om de slaktar en M.2 riser (men det skulle inte se lika fult ut ).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Svensktiger:

Ser redan framför mig hur Linus misslyckas installera en sån här i ett spelsystem.

Skrivet av wowsers:

speciellt när han (förhoppningsvis) använder ett konsumentmobo där enda M.2 kontakten som skulle fungera är en sån där kombi port till ethernet som står på högkant, eller om de slaktar en M.2 riser (men det skulle inte se lika fult ut ).

Undrar om han kommer låta gnällig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, lagom till jag köpte ut en 100 Mbit/s 3Com 16-portarshubb från min farsas jobb billigt så hade någon jävel med sig en switch till nästa LAN.

Skulle man vilja köra LAN-sniffer med Wireshark eller annat så är en hub mycket värd. Visst kan man få till det med en switch, men risken finns att man missar viktig info - om man ens kan få access till inställning i switchen som gör att man får det att funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Skulle man vilja köra LAN-sniffer med Wireshark eller annat så är en hub mycket värd. Visst kan man få till det med en switch, men risken finns att man missar viktig info - om man ens kan få access till inställning i switchen som gör att man får det att funka bra.

Jag får ta en tidsmaskin till 2005 så att jag kan låta bli att lämna den på sortergården då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

speciellt när han (förhoppningsvis) använder ett konsumentmobo där enda M.2 kontakten som skulle fungera är en sån där kombi port till ethernet som står på högkant, eller om de slaktar en M.2 riser (men det skulle inte se lika fult ut ).

Skrivet av Ratatosk:

Undrar om han kommer låta gnällig?

Försökte mig på "The Linus drinking game".
Man tar sig en sup varje gång han pillrar på telefonen i fickan eller sin klocka under en video.

Kanske fungerar med öl, men med "Mintu" är det direkt farligt !

Permalänk
Avstängd

Min första burk hade 120MB disk, nån random burk hopplockad i S-vall, jag kommer ihåg när jag beställt en 6GB IBM disk, dom var svindyra då, och jag och en kompis satt och körde nåt gammalt program för att se hastigheten...
Weeeeeeeeeeeeeeeee
Blev det, sen blev jag fast med IBM diskar, tyvärr, hade 2 60GB i raid, och en av dom dog efter 2 månader, hela tiden...
Numer har jag "my trusty seagate" 1TB en gammal djävel med skivor, tror att jag ska faan kolla upp en sån där.....

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hade en chef för länge sedan i en datorbutik (~20 år sedan) som berättade om när 1GB diskarna gick ner under 10k st så tyckte man att nu e det nästan gratis med lagring, kan ju inte bli mkt billigare

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

jag kommer ihåg det hett efterlägtade 1.6 GB SCSI micropolis-disken för 10 papp och man tyckte den var enorm i utrymme - och snabb var den också gentemot allt annat som fans som lagring i konsumentdatorerna vid den tiden - fick ju in 2 CD-skivor i denna!!!

idag gäspar man när en HD-raid i 2-siffigt antal TB tar > 600MB/s, tycker att en M.2 på runt 2 GB/s är lite coolt, men bara lite och ändå i hemlighet skulle vilja ha senaste generations SAS-SSD RAID med upp till 4.8 GB/s per disk...