AMD Ryzen Threadripper 1920X prissänks inför lanseringen av nästa generation

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 1920X prissänks inför lanseringen av nästa generation

Inom kort lanserar AMD nästa generations Ryzen Threadripper-processorer, och inför detta prissänks en av de äldre modellerna avsevärt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Otroligt lågt av AMD!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Otroligt lågt av AMD!

Nästan lika lågt som intel

Permalänk
Medlem

Jag funderar just nu på vad man ska välja om man väljer mellan 2700X och 1900X. Det verkar mest skilja på PCI-lanes och 80% högre effekt. Finns det några fördelar med 1900X egentligen. Kommer PUBG att gå snabbare? Kommer videoenkodning gå snabbare?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag funderar just nu på vad man ska välja om man väljer mellan 2700X och 1900X. Det verkar mest skilja på PCI-lanes och 80% högre effekt. Finns det några fördelar med 1900X egentligen. Kommer PUBG att gå snabbare? Kommer videoenkodning gå snabbare?

Största fördelen med just 1900x är ju att du har ett TR4 moderkort och kan därför uppgradera till en betydligt snabbare processor. Men är det en spelburk du ska göra så är 2700x bättre eftersom den har lite högre frekvens och ipc.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Nästan lika billigt som ett moderkort som passar TR4 cpun.. Det är just pris på TR4 moderkorten som förra generationen cpu knappast kommer kommer bli en försäljningssuccé trots prissänkningen.

Annars coolt att det ändå går att fixa en 12 core så billigt, men var inte länge sedan Intels Xeon 12 core var det bästa man kunde köpa och de var riktigt svindyra. ( år 2013 med Ivy Bridge väl?)
Och nu kan ungdomar sitta med liknande cpu som storföretagen hade då.

Permalänk

Vi får se nästa år men en TR4 1950x för 5-6000kr är intressant, om det kommer ner så långt.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Jag funderar just nu på vad man ska välja om man väljer mellan 2700X och 1900X. Det verkar mest skilja på PCI-lanes och 80% högre effekt. Finns det några fördelar med 1900X egentligen. Kommer PUBG att gå snabbare? Kommer videoenkodning gå snabbare?

Fördelarna med 1900X är:

- Fler PCI-lanes
- Du kan köra quad channel-minne

Nackdelarna är:

- Mer latens mellan kärnorna som ligger på olika kiselbrickor (inte lika många kärnor per CCX)
- Dyrare plattform

Om du inte specifikt har någon applikation som kräver många PCI-lanes eller snabbare minnesaccess och som inte mår illa av mer latens mellan CPU-kärnorna och där antalet CPU-kärnor i sig inte är särskilt viktigt så är 2700X det klart bättre alternativet. 1900X har dock den klara fördelen att man kan skryta om att man har en "Threadripper" i sin PC, vilket är betydligt coolare än en Ryzen.

Permalänk
Medlem

Känns som priset inte varit rätt för 1920x där av ett stort överlager som gör att man prisjusterar för att bli av med dessa medans det går. CPU kostnaden för ett TR4 system är inte den stora kostnaden så även med det nya priset så kommer de inte springa iväg. Om 6-8 månader kommer ryzen 3000 serien med 12/24 så då är denna CPU mer eller mindre omöjlig att sälja.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite av banan generellt när det kommer till överklockning på AMDs processorer.
Men går det att klocka upp, säg 8 av kärnorna till 4ghz (förutsatt att man haft lite tur med kislet kanske) och sänka övriga en aning till?
8 kärnor á 4ghz , samt 8 kärnor á 3,2 ghz för windows och sånt i bakgrunden.

Om så är fallet låter det som att man borde kunna få till en rimlig speldator av det här också hehe. Jaja, onödigt i know i know. Men lite kul om det är möjligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Söderbäck:

Jag är lite av banan generellt när det kommer till överklockning på AMDs processorer.
Men går det att klocka upp, säg 8 av kärnorna till 4ghz (förutsatt att man haft lite tur med kislet kanske) och sänka övriga en aning till?
8 kärnor á 4ghz , samt 8 kärnor á 3,2 ghz för windows och sånt i bakgrunden.

Om så är fallet låter det som att man borde kunna få till en rimlig speldator av det här också hehe. Jaja, onödigt i know i know. Men lite kul om det är möjligt.

Det finns möjlighet att kontrollera turbo per kärna på Ryzen. Energibesparningsmöjligheterna är dock inte lika bra som man kan tro.

Största problemet med threadripper är att Windows inte kan hantera schemaläggningen ordentligt då du till att börja med har Zeppelin kisel med två CCX-kluster. Dessa fungerar i grund och botten som två separata CPU:er och sedan har du två av dessa zeppelin kisel på samma paket som kommunicerar med varandra via infinity fabric, när de sedan skall nå interminnet i datorn så får du högre latenser än om du jobbat med en ensam kiselbit.

Anandtech har en jättebra artikel som tittar specifikt på threadripper och hur man kan aktivera deras "game-mode" som stänger av en av kiselbitarna, varför det påverkar och hur det påverkar.

Ditt tankesätt är dock inte utan belägg och troligen fungerar de flesta spelen ungefär lika bra som på motsvarande Ryzen i dagsläget, förutsatt man inte har krav på 9000 FPS och sådär.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hellre högre frekvens än massvis med kärnor. 9900K är jag mest sugen på om den verkligen når 5ghz som ryktena säger och det är ändå 8 kärnor och 16 trådar så räcker gott och väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Hellre högre frekvens än massvis med kärnor. 9900K är jag mest sugen på om den verkligen når 5ghz som ryktena säger och det är ändå 8 kärnor och 16 trådar så räcker gott och väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller nog med dig om att en i9-9900K (när/om den väl kommer ut enligt ryktena) vore en bättre processor än en TR 1920X för de flesta här på forumet.

Med det sagt så är TR 1920X en utgående produkt som är på väg att ersättas, marknadsfört för ett specifikt HEDT-segment för de som faktiskt behöver fler kärnor, jämfört med en i9-9900K som är mer mainstreamfokuserad (8C/16T är inte HEDT längre...) och som är något som Intel inte ens officiellt har lanserat än. Att jämföra dessa två är inte superrelevant.

Då jämför jag hellre med en i7-8700K eller en R7-2700X, d.v.s. produkter som faktiskt finns nu. Och visst, har man inget som kräver jättemånga kärnor (som är lite av grejen med Threadripper) så är båda dom processorerna ett bättre val.

För att en 1920X ska vara värd att ens kolla på för gemene Sweclockare så måste den plus moderkort bli lika billigt eller billigare än t.ex. en 2700X och moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Otroligt lågt av AMD!

Skrivet av anon298854:

Nästan lika lågt som intel

Men inte lika lågt som Glocalnet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns möjlighet att kontrollera turbo per kärna på Ryzen. Energibesparningsmöjligheterna är dock inte lika bra som man kan tro.

Största problemet med threadripper är att Windows inte kan hantera schemaläggningen ordentligt då du till att börja med har Zeppelin kisel med två CCX-kluster. Dessa fungerar i grund och botten som två separata CPU:er och sedan har du två av dessa zeppelin kisel på samma paket som kommunicerar med varandra via infinity fabric, när de sedan skall nå interminnet i datorn så får du högre latenser än om du jobbat med en ensam kiselbit.

Anandtech har en jättebra artikel som tittar specifikt på threadripper och hur man kan aktivera deras "game-mode" som stänger av en av kiselbitarna, varför det påverkar och hur det påverkar.

Ditt tankesätt är dock inte utan belägg och troligen fungerar de flesta spelen ungefär lika bra som på motsvarande Ryzen i dagsläget, förutsatt man inte har krav på 9000 FPS och sådär.

Allrighty! Tackar för infon.
Tror det var väl balanserad mängd input i frågan för mig i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Hellre högre frekvens än massvis med kärnor. 9900K är jag mest sugen på om den verkligen når 5ghz som ryktena säger och det är ändå 8 kärnor och 16 trådar så räcker gott och väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre högt varvtal på en borrmaskin än högt vridmoment.

Felet är att du talar generellt och enbart ser till ditt behov. Tom Intel själva anser inte att 8 kärnor och 16 trådar är tillräckligt för alla konsumenter/privatpersoner utan snart kommer lansera en 28 kärnig cpu till oss.

Det fina nu är att att det finns processorer för alla grupper av användare och det är unikt. Tidigare fanns det bara cpuer till företag och mainstream och sedan en rejält överprisat Hedt plattform som nästan inte var bra för någon-
Angående rätt val för mainstream. Så ett modekort för 4000kr som kostar mer än den cpu som de brukar köpa, informerar redan där att de kollar på fel plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Nästan lika lågt som intel

Låt Intel ökas uppåt tills dom när atmosfären, sedan rymden och tappar luft därefter.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Faaan!!! Nu blev man fan sugen.. Men jag kör fortfarande på ddr3 och sånt. Hade varit på tok för dyrt att uppgradera just nu. Min 4790k räcker väl. Men en TR vore fan nice.

What to do!!!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Otroligt lågt av AMD!

Nästan lika lågt som Glocalnet!

Fan man är sugen på att uppgradera nu....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Förstår inte all klagomål bra att dom sänker priset på dom gamla cpu så vanliga dödingar har råd med en fet cpu
ok att dom inte är värsta i spel men kör man många saker så är det intressant..
Kör själv med en 1920x är helnöjd med den kommer nog inte att byta på flera år som det känns nu.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det är ett jävligt bra pris för 12 kärnor. Ta det från en som spenderade nästan tredubbelt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Gillar hur folk skriver om högre latenser pga uppdelade kluster. Varför nämns inte detta som en STOR nackdel vid t.ex fubbel QPI plattformar? Och hur mycket verklig förlust av prestanda pratar vi egentligen om för att få det till en stor nackdel? Får bara känslan det är något folk anmärker på men har i princip ingen verklig uppfattning om prestanda förlust. Högre latenser. Äsch

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Galet bra pris, man blir smått sugen på att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bättre högt varvtal på en borrmaskin än högt vridmoment.

Felet är att du talar generellt och enbart ser till ditt behov. Tom Intel själva anser inte att 8 kärnor och 16 trådar är tillräckligt för alla konsumenter/privatpersoner utan snart kommer lansera en 28 kärnig cpu till oss.

Det fina nu är att att det finns processorer för alla grupper av användare och det är unikt. Tidigare fanns det bara cpuer till företag och mainstream och sedan en rejält överprisat Hedt plattform som nästan inte var bra för någon-
Angående rätt val för mainstream. Så ett modekort för 4000kr som kostar mer än den cpu som de brukar köpa, informerar redan där att de kollar på fel plattform.

Fast rent statiskt sätt är det enormt mycket fler program som presterar bättre med en IPC stark 8 kärning cpu än vad det gör med lägre klockade 28 eller fler kärninga cpuer.
Det har Intel förstått ganska länge skulle jag vilja påstå.
Så han kanske inte alls bara har sätt till sina egna behov utan bara konstaterat att flera kärnor inte betyder mer faktiskt prestanda i många fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Fast rent statiskt sätt är det enormt mycket fler program som presterar bättre med en IPC stark 8 kärning cpu än vad det gör med lägre klockade 28 eller fler kärnings cpuer.
Det har Intel förstått ganska länge skulle jag vilja påstå.

Och 1961 kom Leo III datorn där man kunde köra flera program samtidigt. Så jag håller med ditt påstående på konsumentnivå ändå tills år 1961. https://en.wikipedia.org/wiki/LEO_(computer)#Applications_and_successors

Threadripper 1920X som tråden handlar om att den har sänkt sitt pris är ett gränsfall vad man ska ha denna till. Jag tyckte den innan kändes ej prissvärd, för man gick endast från 8 kärnor till 12 och fick skaffa en betydligt mycket dyrare plattform.
Idag är problemet med denna processor svindyra moderkort, så även om cpun är billig blir systemet ändå dyrt.

Man kan diskutera vad som är rimligt för nördar idag, de som kör all last de har på en 8 kärnig cpu med dagens IPS sitter i alla fall med kraftigt begränsade saker och sysslar med. Inte sagt att de där kan sitta med svåra saker som matematiska beräkningar i kvantfysik etc, men de kör då inte mycket last på sin dator om de nu inte har andra servrar som de läger lasten på.

Det är dock supervanligt att just lägga lasten på andra servrar. Och de nördar som jobbar med Microsoftprodukter kan ofta genom jobbet få Azure helt gratis att leka med. (p.g.a microsoft partnerskap)

*edit*

Skrivet av Triton242:

Så han kanske inte alls bara har sätt till sina egna behov utan bara konstaterat att flera kärnor inte betyder mer faktiskt prestanda i många fall.

Nu var det ett generellt påstående, men som jag skrev för mainstream är Hept, Threadripper, Xeons och allt vad de heter är helt fel plattform för mainstream.

Permalänk
Medlem

Shiiit, perfekt uppgradering till min musikstation? (De skalar otroligt bra)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

Gillar hur folk skriver om högre latenser pga uppdelade kluster. Varför nämns inte detta som en STOR nackdel vid t.ex fubbel QPI plattformar? Och hur mycket verklig förlust av prestanda pratar vi egentligen om för att få det till en stor nackdel? Får bara känslan det är något folk anmärker på men har i princip ingen verklig uppfattning om prestanda förlust. Högre latenser. Äsch

Det är ett tillräckligt stort problem att AMD själva har en "Game Mode" på Threadripper som stänger av en hel CCX, just eftersom latens mellan de olika kiselbrickorna slår relativt hårt mot gaming, särskilt på 99:e percentilvärdet. I det läget så blir en 1950X i princip likvärdig med en 1800X. och en 1920X likvärdig med en 1600X. Anandtech testade t.ex. har testat detta (Retesting AMD Ryzen Threadripper’s Game Mode: Halving Cores for More Performance) och kom fram till att det faktiskt gör skillnad i vissa spel.

"Fubbel QPI"-plattformar är jag inte helt säker på vad du menar, men ja, det finns en anledning till att det varit just mainstream i7:orna ([678]700K) som vart bäst på spel jämfört med de mer flerkärniga processorerna från Intel. I det här fallet så tror jag inte någon nämnt latens mellan kiselbrickor som något som gör AMDs Threadripper sämre en Intels HEDT, däremot något som gör AMD:s Threadripper sämre än Ryzen just specifikt för spel.

Permalänk

@pv2b: Fubbel QPI tror jag han menar med dual socket system.

Där är högre latenser på t.ex ett system med två X5660(jag vet att det är X58 och gammalt men kan dra E5 2670 till exempel också)

Threadripper är som ett dual socket system men med något lägre latens jämfört med ett traditionellt DP system.

Det är lite bättre än vanliga DP system men inte lika bra som att köra singel socket.

Permalänk
Medlem

Kan ju ändra affinity på Steam så den bara använder ett kluster, spelen ärver affinity. Det kluriga är att luska ut vilken core som hör till vilket kluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man kan diskutera vad som är rimligt för nördar idag, de som kör all last de har på en 8 kärnig cpu med dagens IPS sitter i alla fall med kraftigt begränsade saker och sysslar med. Inte sagt att de där kan sitta med svåra saker som matematiska beräkningar i kvantfysik etc, men de kör då inte mycket last på sin dator om de nu inte har andra servrar som de läger lasten på.

Det är dock supervanligt att just lägga lasten på andra servrar. Och de nördar som jobbar med Microsoftprodukter kan ofta genom jobbet få Azure helt gratis att leka med. (p.g.a microsoft partnerskap)

Kan du förklara detta stycket...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9